ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

ویژگی‌های یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای چیست؟

1 دقیقه خوانده شده
به نظر می‌رسد یک روزنامه نگار حرفه‌ای باید مجموعه‌ای از ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
ویژگی‌های یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از عطنا؛ به نظر می‌رسد یک روزنامه نگار حرفه‌ای باید مجموعه‌ای از ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
۱. ذوق و استعداد:
یکی از مهمترین ویژگی‌های خبرنگار شدن عشق و علاقه و ذوق در روزنامه نگاری است. براین اساس کسی که وارد عرصه جذاب و پرمخاطره روزنامه نگاری می شود ضمن دارا بودن این استعداد ذاتی از هنر واژه گزینی، شم خبر، حوصله زیاد، نگاه موشکافانه و دقیق برخوردار باشد؛ و باپرهیز از احساسات سعی کند رویداد‌ها را همان طور که اتفاق افتاده اند منتشر کند.
۲. سرعت:
سرعت در تصمیم گیری وانتقال سریع خبر از دیگر ویژگی‌های اساسی خبرنویسی است. حساسیت کار و اطلاع رسانی، نیاز مخاطبان به دانستن صریح و بموقع خبرها، برای اتخاذ تصمیم درست و بسیاری از موارد دیگر بر ضرورت برکار خبرنگاری افزوده است.
۳. توجه به واقعیت ها:
ازدیگر خصوصیت‌های محکم که حتما خبرنگار باید آن را درکارخود لحاظ کند توجه به واقعیتهاست. به این معنی که خبرنگار باید سعی کند رویداد‌ها راهمان طور که اتفاق افتاده است منتشرکند، نه آن طور که خود می‌خواست اتفاق بیافتد.
۴. داشتن اطلاعات وسیع:
مطالعات مستمر در زمینه‌های مختلف و پشتوانه علمی خبرنگار باعث می‌شود که قدرت مانور او در نگارش و تنظیم خبر بیشتر شود. مثلاً خبرنگار درهمایش‌های علمی یا مصاحبه با شخصیت‌های سیاسی فرهنگی یا اقتصادی شرکت می‌کند، اما خوب نمی‌فهمد و نمی‌تواند از لابه لای صحبت‌های مصاحبه شنونده سئوال طرح کند یا به کرات دیده می‌شود همکاران در تحریریه‌های مختلف خبر، رادیو، تلوزیون، مطبوعات، به علت اینکه خود متن خبر را به درستی نمی‌فهمد یا از موضوع خبراطلاع کافی ندارد، نمی‌تواند خبر خوب وجذابی تنظیم کند و یا قسمت مهم آن خبر را بر جسته کند که راه حل آن دشتن اطلاعات وسیع در رابطه با موضوع خبر است.
۵. ساده نویسی:
یکی از ویژگی‌های مهم خبرنگار موفق نگارش ساده خبرهاست. به این صورت که اگر شما خبرنگار مطبوعات تخصصی، همچون مجلات حقوقی، پزشکی اقتصادی و … هستید، یا برای بخش‌های خبری علمی فرهنگی و اقتصادی رادیو تلوزیون گزارشی تهیه می‌کنید از واژه‌ها، عبارات تخصصی همان رشته استفاده کنید. اما اگر مخاطبین رسانه‌ای شما مردم عادی یا افراد کم سواد باشند حتما باید طوری خبر نوشته شود که کم سوادترین فرد جامعه نیز قادر به درک مطلب باشد.
۶. آموزش تخصصی:
در خبرنگاری فراموش نشود ذوق واستعداد به تنهایی کافی نیست و حتماً خبرنگار آموزشی تخصصی در خصوص اصول روزنامه نگاری را فرا بگیرد تا بتواند در حرفه خود موفق عمل کند.
۷. مسئولیت اجتماعی:
مسئولیت روزنامه نگاری و متخصصان مطبوعاتی به علت افزایش تیراژ روزنامه‌ها، مجلات حتی رادیو و تلویزیون و اینترنت بسیار سنگین شده است؛ بنابراین اگر خبرنگاران نویسنده گان و تهیه کنندگان صلاحیت انجام وظایف حرفه‌ای را نداشته باشند و نتوانند اخبار صحیح را در اختیار مردم بگذارند اعتماد و اطمینان مردم نسبت به آن‌ها از دست می‌رود بنابر این باید مطالب را حتی الامکان مطابق با آنچه که اتفاق می‌افتد منعکس شود تا حقیقت برای مردم آشکار شود فاش نکردن نام منبع یا اسم افرد درصورتی که مایل به نام بردن نباشد از وظایف مهم خبرنگاری نیز محسوب می‌شود.
نویسنده: مهدی کاظمی لاری

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14596

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *