ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

چه کسانی می‌توانند عضو صندوق اعتباری هنر شوند

1 دقیقه خوانده شده
در فرهنگ بیشتر جوامع وقتی سخن از هنر به میان می‌آید بی توجهی به مادیات و زندگی دنیوی به ذهن متبادر می‌شود.
چه کسانی می‌توانند عضو صندوق اعتباری هنر شوند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه؛ سالیان متمادی هنرمندان ما از عدم امنیت شغلی و مشکلات ناشی از نبود جایگاه مشخص رنج برده‌اند.

عدم برخورداری از مزایای یک فرد شاغل در جامعه خصوصا در سال‌های پایانی عمر بیش از هر زمان دیگری دامن‌گیر هنرمندان شده است.

در این میان بعد از انقلاب اسلامی با رشد روزافزون مراکز آموزشی و فرهنگی سیل علاقمندان به عرصه فرهنگ، هنر و رسانه فزونی گرفت.

همچنین به دلیل تعطیلی پروژه‌های فرهنگی و هنری و یا نشریات موضوع امنیت شغلی و حمایت از کارکنان آن، مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به فکر انداخت تا در اندیشه تاسیس نهاد مشخصی جهت حمایت مستمر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران و فعالان قرآن و عترت باشند.

مساله‌ای که با اجرایی شدن بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و برخورداری از تسهیلات مالی می‌توانست تا حدی به رفع دغدغه‌های موجود بی‌انجامد.

در نتیجه صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، فعالان قرآن و عترت با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس تکلیف برنامه سوم توسعه و در راستای سیاست انتقال بخشی از تصدی‌های دولتی با تصویب هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۰۵/۱۲ رسماً تشکیل شد.

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، فعالان قرآن و عترت فعالیت خود را رسما از فروردین ماه ۱۳۸۳ در ساختمانی متعلق به موسسه فرهنگ و توسعه واقع در خیابان آرژانتین آغاز کرد.

در نخستین سال فعالیت ۷۵۶ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور به عضویت این صندوق درآمدند.

صندوق موسسه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی دارای شخصیت مستقل است که زیر نظر هیات امناء اداره می‌شود.

با اصلاح مصوبه دولت در خصوص تنظیم اساس نامه و تشکیل صندوق اعتباری هنر در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ فعالان قرآن و عترت به فهرست دریافت کنندگان خدمات این صندوق پیوستند.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ مجموعه فرهنگسرای نیاوران به صندوق اعتباری هنر واگذار شد و به عنوان یکی از زیر مجموعه های این صندوق، برگزاری برنامه های تخصصی فرهنگی و هنری را بر عهده دارد.

هدف اصلی صندوق به اعتبار ماده ۱ اساسنامه آن صرفا حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده که در چارچوب سیاست‌‌های زیر است:

  • ساماندهی در حمایت از جامعه نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و فعالان قرآن و عترت و تبدیل حمایت‌های مقطعی متکی بر منابع مالی مردمی و غیر دولتی
  • حمایت از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و شناسایی، جذب و هدایت استعدادها درحوزه فرهنگ و هنر
  • تامین منابع مالی جدید برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر
  • توسعه مرحله‌ای کمیت و کیفیت حمایت‌ها منطبق با اولویت بندی اعضاء و نیازها و افزایش تدریجی تعداد افراد تحت پوشش

منظور از حمایت فراهم ساختن شرایط مساعد برای جذب و شکوفایی استعدادها، گسترش زمینه ایجاد اشتغال و تضمین خلق آثار فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی و تامین رفاه اجتماعی و معیشتی است.

آئین‌نامه عضویت در صندوق اعتباری هنر

در اجرای اساسنامه صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به شماره ثبت ۴۲۱۶۱ مورخ ۸۳/۱/۲۲ که از این پس اختصاراً صندوق نامیده می‌شود به منظور تعیین شرایط و نحوه عضویت و برخورداری اعضاء از حمایت های صندوق این آئین نامه تنظیم شده است.

فصل اول – عضویت

به موجب ماده ۴ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان به مولف و مصنف و هنرمند » پدیدآورنده« و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می آید، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته اثر اطلاق می شود.

شرایط اختصاصی عضویت

با توجه به تنوع فعالیت های فرهنگی، هنری و مطبوعاتی شرایط اختصاصی عضویت برای پدیدآورندگان آثار مربوطه به بخش های زیر تفکیک شده است.

الف- شرایط عضویت نویسندگان

به اشخاصی اطلاق می شود که حداقل دو عنوان کتاب در سطح بزرگسالان یا سه عنوان کتاب در سطح کودکان و نوجوانان تالیف، ترجمه، نقد و بررسی یا تحقیق و یا ویراستاری نموده و مجموعه آن آثار مورد تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و در بانک اطلاعات خانه کتاب ثبت شده و بر اساس ضوابط، چاپ و یا تجدیدچاپ شده باشد.

پژوهشگرانی که در تدوین دایره المعارف و فرهنگ نامه ها فعالیت می کنند و نامشان به عنوان همکار علمی در کتاب یاد شده ثبت می شود در صورت دارا بودن مندرجات ماده ۴ می توانند به عضویت صندوق درآیند .

پدیدآورندگانی که کتاب های دوره ای چاپ و منتشر می کنند هر جلد یک عنوان محسوب می گردد.

نویسندگانی که دو یا چند اثر مشترک داشته باشند با توجه به ماده ۴ واجد شرایط عضویت صندوق می باشد.

مواردی که شامل عضویت در صندوق نمی باشد:

سایر عناوین مندرج در کتاب ها با عناوین نقاش، خطاط، عکاس، به اهتمام، تهیه کننده، با همکاری، تذهیب کننده هیات مشاوران، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، طراح، یادداشت‌های اول کتاب، حواشی و مقدمه که در فرایند خلق اثر همکاری داشته اند.

نویسندگان کتب آموزشی، شورای علمی یا شورای برنامه‌ریزی که به صورت مجموعه‌ای از نویسندگان یک کتاب را تولید و منتشر می‌کنند .

مالک عضویت در صندوق و تمدید آن استمرار فعالیت حرفه‌ای می‌باشد بنابراین نویسندگانی که از انتشار آخرین اثرشان ده سال تمام گذشته باشد و یا فاصله انتشار دو اثر آنها بیش از ۵ سال باشد حائز شرایط عضویت در صندوق و یا تمدید آن نمی‌باشند.

ب : شرایط عضویت روزنامه‌نگاران

روزنامه‌نگارانی که در یکی از مشاغل مرتبط با حرفه مذکور به شرح ذیل و برای حداقل دو سال به فعالیت خبری، مطبوعاتی اشتغال دارند.

سردبیر، مدیرمسئول، روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس، خبرنگار عکاس، مترجم و مفسری که حداقل در ۴۵ شماره نشریه اثری از آنها منتشر شده باشد .

مدیر هنری، طراح گرافیک، طراح کاریکاتور و عکاسی که حداقل در ۶۲ شماره نشریه اثری از آنها منتشر شده باشد.

در مورد فصلنامه و گاهنامه حداقل هشت اثر و ماهنامه بیست اثر از آنها منتشر شده باشد.

مالک عضویت روزنامه‌نگاران در صندوق و تمدید آن استمرار فعالیت حرفه‌ای آنها می‌باشد .

بنابراین روزنامه‌نگارانی که از انتشار آخرین شماره نشریه آن ها به گونه‌ای غیرموجه بیش از یک سال گذشته باشد حائز عضویت در صندوق یا تمدید آن نمی‌باشند.

خبرنگاران آزاد که وابستگی سازمانی به یک نشریه یا رسانه خبری نداشته و به ازاء دریافت دستمزد به صورت موردی اقدام می‌کنند و نیز خبرنگاران افتخاری که به لحاظ علاقه شخصی و بدون دریافت حق الزحمه به تهیه عکس، خبر و مصاحبه به صورت مقطعی و غیر مستمر می‌پردازند در زمره روزنامه‌نگاران محسوب نمی‌شوند.

ج- شرایط عضویت هنرمندان

  • بخش سینما

در بخش سینما خالق اثر می‌بایست در یکی از تخصص‌های سینمائی زیر به صورت حرفه‌ای و با فعالیت مستمر اشتغال داشته باشد کارگردانی، دستیار کارگردانی، برنامه‌ریزی، فیلمبرداری، دستیار فیلمبرداری، صدابرداری، چهره‌پردازی، تدوین، طراحی فیلم، جلوه‎‌های ویژه، بدلکاری، فیلمنامه‌نویسی، آهنگسازی، گویندگی و دوبلوری فیلم، طراحی انیمیشن و عروسکی، منشی‌گری صحنه، عکاسی سینما، مدیریت تولید و مستندسازی.

کارگردانانی حائز شرایط عضویت در صندوق می‌باشند که از ساخت آخرین فیلم بلند سینمایی آنها بیش از هفت سال نگذشته باشد، ادامه عضویت آنها در صندوق منوط به استمرار فعالیت حرفه‌ای است به طوری که فاصله ساخت هر فیلم نباید بیش از هفت سال باشد .

بازیگرانی واجد شرایط عضویت در صندوق خواهند بود که حداقل در دو فیلم بلند نقش میانه بازی کرده و از آخرین بازی آنها در یک فیلم بلند سینمایی بیش از ۳ سال نگذشته باشد تمدید عضویت آنها در صندوق منوط به استمرار فعالیت حرفه‌ای آنها است به طوری که فاصله فعالیتشان در هر یک از زمینه های مذکور نباید بیش از ۳ سال باشد .

برنامه‌ریزان و دستیاران اول کارگردان باید حداقل در دو فیلم بلند سینمایی بوده و از آخرین فعالیت سینمایی آنها ۳ سال نگذشته باشد. تمدید عضویت آنها در صندوق منوط به استمرار فعالیت حرفه ای است به طوری که فاصله ساخت هر فیلم نباید بیش از ۳ سال باشد.

  • موسیقی بخش هنر

شامل رشته‌های آهنگسازی، تنظیم آهنگ، نوازندگی، خوانندگی، رهبری ارکستر باید دارای شرایط اختصاصی زیر باشند.

دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط با حداقل پنج سال سابقه فعالیت حرفه ای و مستمر در آن زمینه و یا حداقل ده سال سابقه فعالیت مستمر و حرفه‌ای در رشته‌های مذکور با ارائه تائیدیه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

  • هنرهای تجسمی

شامل رشته‌های نقاشی، طراحی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال، سرامیک، آثار حجمی، نگارگری، خوشنویسی، کاریکاتور، عکاسی و … باید دارای یکی از شرایط اختصاصی ذیل باشد.

دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط از هنرستان‌ها یا دانشکده‌های هنری مورد تائید وزارت علوم که یا به صورت حرفه‌ای اشتغال به فعالیت داشته‌اند و یا اقدام به برگزاری حداقل یک نمایشگاه انفرادی کرده‌اند.

در صورت عدم تحصیلات آکادمیک هفت سال سابقه فعالیت حرفه‌ای مستمر و برگزاری سه نمایشگاه انفرادی لازم می‌باشد .

  • هنرهای نمایشی

شامل رشته‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی، بازیگری، طراحی نور، صدا، صحنه، لباس عروسک و گریم که دارای یکی از شرایط اختصاصی ذیل باشند.

دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط از هنرستان‌ها یا دانشکده‌های هنری مورد تائید وزارت علوم و آموزش و پرورش با حداقل ۱ سال سابقه کار مستمر و حرفه‌ای و مشارکت در اجرای چهار نمایش اجراء شده و یا حداقل هفت سال سابقه فعالیت مستمر و حرفه‌ای و مشارکت در هفت نمایش اجرا شده در یکی از رشته‌های مذکور.

ماده ۶ – شرایط عمومی و مدارک مورد نیاز برای عضویت

-۱ ارائه معرفی‌نامه از سوی حوزه تخصصی ذی ربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

-۲ تکمیل فرم عضویت

-۳ پرداخت حق عضویت

-۴ ارائه مدارک و سوابق مربوط به فعالیت‌های حرفه‌ای، فرهنگی، هنری و مطبوعاتی و…

ماده ۳ – حق عضویت

میزان حق عضویت اولیه حداقل دویست هزار ریال می‌باشد و جزء درآمد صندوق محسوب می‌گردد و بنا

به پیشنهاد اعضاء هیات مدیره و تایید هیات امناء قابل افزایش می‌باشد.

مالک عضویت افراد در صندوق داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در آئین‌نامه و تائید کارشناسان صندوق می‌باشد و صرف ارائه معرفی‌نامه از حوزه تخصصی ذی‌ربط نافی حق صندوق در شناسایی و احراز واجدین شرایط نمی‌باشد .

ماده ۱ – لغو عضویت

در موارد زیر عضویت افراد لغو خواهد شد:

-۱ عدم هر یک از شرایط عمومی یا اختصاصی مندرج در آئین‌نامه

-۲ ارتکاب اعمالی که به اعتبار و منزلت صندوق لطمه وارد کرده و یا اعمالی که موجب وارد شدن زیان مادی معنوی به صندوق شود و عضو قادر به جبران نباشد.

-۳ فوت عضو

-۴ در صورت عدم تمدید اعتبار عضویت پس از مدت سه سال بدون عذر موجه عضویت فرد خود بخود

لغو می‌گردد.

ماده ۵

تعیین اولویت و سطح برخورداری اعضاء صندوق از انواع حمایت ها و خدمات بر اساس جدول امتیازات خواهد بود.

ماده ۲

منظور فراهم ساختن شرایط مساعد برای جذب و شکوفایی استعدادها، گسترش زمینه ایجاد اشتغال و تضمین خلق آثار فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی و تامین رفاه اجتماعی و معیشتی اعضاء و رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر توسعه صنایع فرهنگی، ایجاد تمهیدات لازم برای معرفی و بازاریابی کالاهای فرهنگی و هنری در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی می باشد تحقق هدف های مذکور را از طریق حمایت های سه گانه ذیل امکان پذیر خواهد بود.

گروه ۴ حمایت‌های توسعه‌ای، شامل:

  • ایجاد شرایط مساعد برای اعطاء تسهیلات اعتباری و وام بانکی جهت خلق آثار فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی
  • مشارکت در تولید آثار فرهنگی هنری، سینمایی و مطبوعاتی با آنها
  • کمک به اعضاء برای دریافت وام و تسهیالت اعتباری به منظور ایجاد اشتغال و توسعه و اشاعه فرهنگ و رونق کسب و کار در زمینه فرهنگی و هنری ضمن دارا بودن توجیه اقتصادی کسب و کار
  • مشارکت در تولید آثار فرهنگی و هنری، سینمایی و مطبوعاتی ثبت شده به منظور حمایت از پدیدآورندگان آنها ضمن در نظر گرفتن بعد اقتصادی

گروه ۶ حمایت‌های بیمه‌ای:

این بیمه‌ها عبارتند از:

الف: بیمه تامین اجتماعی نقص عضو و از کارافتادگی

ب: جبران خسارت غیر ارادی تسهیلات دریافتی جهت فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های فرهنگ و هنری و

مطبوعاتی

ج: بیمه تکمیلی درمان، حوادث و عمر

حمایت‌های بیمه‌ای شامل اعضائی خواهد شد که هیچ گونه ارتباط بیمه نداشته باشند.

گروه ۳ – حمایت‌های معیشتی و تامین آتیه شامل:

  • پرداخت مقرری یا کمک مستمری به افراد مشمول
  • کمک مستمری سالمندان
  • کمک مستمری از کارافتادگی
  • کمک هزینه معالجه
  • کمک‌های مالی اضطراری به صورت بلاعوض
  • کمک‌ها و وام‌های ضروری (خرید مسکن، جعاله، هزینه تحصیلات و ازدواج و…)

ماده ۷

ارائه خدمات و حمایت‌های مذکور در ماده ۲ مطابق دستورالعمل‌های مربوطه به صورت مرحله‌ای و بر اساس برنامه‌های مصوب سالانه و بنیه مالی صندوق انجام خواهد شد.

ماده ۸

سطح برخورداری اعضاء از حمایت‌ها و تسهیلات صندوق، بر اساس میزان امتیازات آنان و برابر با جداول ۴ و ۶ می‌باشد.

ماده ۹ – این آئین‌نامه در ۹ ماده در تاریخ ۱۷/۳/۹۳ به تصویب اعضاء هیئت امناء صندوق اعتباری هنر رسیده است و جایگزین آئین‌نامه قبلی گردید.

در یک جمع‌بندی کلی تمامی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران واجد شرایط با عضویت در صندوق اعتباری هنر می‌توانند از خدمات و حمایت‌های این صندوق بهره‌مند شوند. ملاک عضویت در صندوق و تمدید آن مشروط به استمرار فعالیت حرفه‌ای است.

شرایط عمومی و مدارک مورد نیاز برای عضویت:

  • ارائه معرفی نامه از سوی معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها
  • تکمیل فرم عضویت
  • پرداخت حق عضویت

متقاضی پس از ایجاد صفحه شخصی در بخش عضویت وب‌سایت، تکمیل اطلاعات درخواستی، تایید مدارک الصاقی توسط کارشناسان صندوق و پرداخت حق عضویت ۵۰۰.۰۰۰ ریالی‌، فرایند عضویت را تکمیل و شماره عضویتی ۸ رقمی دریافت می‌نماید. لازم به توضیح است که فعالان قرآنی و مطبوعاتی افزون بر شرایط آیین‌نامه عضویت صندوق اعتباری هنر، باید شرایط مندرج در تارنمای معاونت قرآن و عترت و تارنمای معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی را نیز کسب نمایند.

راه‌های ارتباطی)

شماره مرکز تماس: ۴۲۷۱۳۰۰۰ (۳۰ خط)

شماره پیامک مرکز تماس: ۵۰۰۰۲۸۱۸۰

پست الکترونیکی مرکز تماس   cc@honarcredit.ir

شماره نمابر (فکس): ۸۸۷۳۰۶۸۸

صندوق پستی: ۱۵۸۶۸۵۶۱۱۱

پست الکترونیک   info@honarcredit.ir

پست الکترونیک روابط عمومی  pr@honarcredit.ir

نشانی: تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، کوچه ششم، پلاک ۱۳، ساختمان هنر

خبرنگار: فرشاد قنبری

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=16420

About Author

داستان های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *