د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها

1 دقیقه خوانده شده
نوشتن برای وب، مانند نوشتن برای روزنامه یا رادیو و تلویزیون نیست. این یک رسانه‌ی متفاوت است که برای موفقیت در آن باید متفاوت عمل کنید. شما در این دنیای جدید با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید که در روزنامه‌نگاری سنتی وجود ندارند، بنابراین باید خود را آماده کنید.
روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ دیجیتالی شدن رسانه‌ها، تعداد مخاطبان و اثرگذاری آن‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش داده است اما به همان نسبت، کار را برای روزنامه‌نگاران دشوارتر کرده است. رعایت راهکارهایی که برای روزنامه‌نگاری سنتی لازم بودند، دیگر برای شما کافی نخواهد بود. ورود به این دنیای جدید، نیازمند توجه به راهکارهایی تازه است. در ادامه چند نکته‌ی کلیدی را که به موفقیت شما در روزنامه‌نگاری نوین کمک خواهند کرد، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فوری باشید

در گذشته وقتی یک روزنامه‌نگار پشت میز خود در تحریریه می‌نشست، درباره‌ی اتفاقاتی می‌نوشت که در همان روز یا روز قبل رخ داده بودند. او فرصت خوبی داشت تا خبر را صحت‌سنجی کند، گزارش خود را بنویسد، متنش را ویرایش و چکش‌کاری کند و در نهایت برای چاپ فردا آماده کند. اما در دنیای امروز شما فرصتی برای این کار ندارید. رقبای شما در سریع‌ترین شکل ممکن اخبار را به مخاطبان خود مخابره می‌کنند. شما نیز اگر می‌خواهید در این میدان رقابت، عقب نمانید باید سریع‌تر عمل کنید و اخبار را به صورت فوری منتشر کنید.

شبکه‌های اجتماعی، فرصت مناسبی برای انتشار اخبار فوری است. شما می‌توانید هر خبری را که به دست می‌آورید، در اسرع وقت منتشر کنید و جزئیاتی را که بعداً از آن آگاه می‌شوید، به صورت تکمیلی در ذیل آن خبر بیاورید. توجه داشته باشید که مخاطب امروزی رسانه، به دنبال لحظه است. او حوصله ندارد که گزارش مفصل شما از اخباری که دیروز اتفاق افتاده است را بخواند، او می‌خواهد بداند همین الآن چه خبر است. بنابراین به نیاز او پاسخ دهید و هر لحظه اخبار را پوشش دهید، البته باید خبر را به مرور زمان تکمیل کنید. اخبار فوری می‌تواند یکی از کلیدهای موفقیت شما در عصر روزنامه‌نگاری دیجیتال باشد.

انتشار منظم، راز پیشرفت

یکی از الزامات روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال، به‌روز بودن و نظم انتشار است. شما باید بتوانید تا جای ممکن همه‌ی اخبار مهم را در لحظه پوشش دهید. برای مثال وقتی آتش‌سوزی در خیابان گاندی تهران اتفاق افتاد، شما وظیفه دارید مخاطبان خود را از لحظه به لحظه‌ی آن موقعیت باخبر کنید. اگر مخاطب احساس کند که اخبار شما دیرتر از سازمان‌های خبری دیگر است یا همه‌ی آن‌چه را اتفاق می‌افتد، مخابره نمی‌کنید، خیلی زود شما را ترک خواهد کرد.

نکته مهم‌ دیگری که باید رعایت کنید، نظم در انتشار است. مخاطب شما وقتی شبکه‌های اجتماعی خود را رصد می‌کند باید صفحه‌ی شما را ببیند. برای رسیدن به این هدف، فعالیت مستمر و منظم لازم است. یعنی می‌بایست در ساعات مختلف شبانه‌روز اخبار روزمره‌ی خود را پست کنید تا همیشه جزء پشنهادهای شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان باشید. هم‌چنین در زمان اتفاقات مهم، آنلاین و در لحظه گزارش دهید و همه‌ی جزئیات را منتشر کنید.

حقیقت، مهم است

رسانه‌ی جدید شما را مجبور می‌کند فوری باشید، اما این اصلاً دلیل قابل قبولی برای دقیق نبودن نیست. شما هم‌چنان وظیفه دارید همه‌ی ابزارهای ممکن برای صحت‌سنجی اخبار را به کار بگیرید و اخبار واقعی را سریع منتشر کنید.

در عصر حاضر به دلیل همه‌گیر شدن شیکه‌های اجتماعی، همه‌ی مردم امکان تولید و انتشار خبر را دارند. به همین علت، اخبار جعلی و شایعات بسیار بیش‌تر از گذشته تولید می‌شوند. هم‌چنین دسترسی عمومی به اینترنت و تلفن همراه هوشمند باعث می‌شود این شایعات، گسترده‌تر و سریع‌تر از گذشته منتشر شوند و در مدت زمان کوتاهی عده‌ی زیادی را درگیر کنند. با این وجود، پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای قدرتمندی برای صحت سنجی را در اختیار روزنامه‌نگاران قرار داده است. این ابزارها در کنار تجربیات شما کمک می‌کنند در میان سیل انبوهی از اخبار جعلی، اخبار درست را تشخیص دهید.

سرمایه‌ی هر رسانه، اعتماد مخاطبان است. این اعتماد به تدریج شکل می‌گیرد اما ممکن است در یک لحظه از بین برود. بنابراین آبروی خود را فدای رقابت در سرعت انتشار نکنید. بررسی منابع و صحت‌سنجی را به دقت و در عین حال سریع انجام دهید و سپس خبر را منتشر کنید. یک روزنامه‌نگار زمانی در روزنامه‌نگاری موفق می‌شود که مردم او را به صادق بودن و سریع بودن بشناسند.

محاوره‌ای باشید

متن‌هایی که لحن خشک و رسمی دارند و پر از کلمات سخت هستند، در دنیای امروز دیگر فرصتی برای دیده‌شدن پیدا نمی‌کنند. بنابراین اگر برای وبلاگ‌ها یا صفحات غیر رسمی در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسید، حتما از زبان محاوره استفاده کنید. البته نباید پایبندی خود به دستور زبان و قواعد نگارشی و ویرایشی را از دست بدهید. اما اگر در حال نوشتن برای یک سازمان خبری رسمی هستید و نمی‌توانید از محاوره استفاده کنید، سعی کنید تا جای ممکن از ادبیات عامیانه و کلمات قابل فهم برای همه‌ی مردم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود مخاطب احساس صمیمت بیش‌تری با شما داشته باشد.

روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال

فضای رسانه به شدت تغییر کرده است و دیگر شبیه گذشته نیست. این تغییر باعث می‌شود روزنامه‌نگارانی که خود را با آن تطابق نمی‌دهند، دیگر مورد توجه مخاطبان قرار نگیرند و به مرور از زمین بازی حذف شوند. اگر می‌خواهید در دنیای جدید هم‌چنان مخاطب و اثرگذاری داشته باشید، باید الزامات این جهان متفاوت را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید. فوری بودن، نظم انتشار، به روز بودن، توجه به حقیقت و استفاده از زبان محاوره  راهکارهایی برای موفقیت در روزنامه‌نگاری نوین هستند. در مقاله‌ی بعدی نکات دیگری را که توجه به آن‌ها در روزنامه‌نگاری دیجیتالی برای شما سودمند خواهد بود، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15250

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *