ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

دیوار شیشه‌ای بین روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌‌ها باید شکسته شود

1 دقیقه خوانده شده
رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها با رویکرد مشترک اطلاع‌رسانی در جهت ارتقای سطح آگاهی مردم و مخاطبان فعالیت می‌کنند. بنابراین، همواره نیاز به تعامل و پویایی بیشتر در حوزه‌های اطلاع‌رسانی مشترک احساس می‌شود، به‌گونه‌ای که روابط‌عمومی به‌عنوان منبع پیام و تأمین‌کنندۀ اطلاعات برای رسانه‌ها و رسانه‌ها نیز انعکاس‌دهندۀ حوزۀ فعالیت و عملکرد حوزۀ تحت پوشش سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها هستند.
دیوار شیشه‌ای بین روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌‌ها باید شکسته شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه؛ اگر به پیشینۀ تشکیل اولین واحد روابط‌عمومی در دنیا نگاهی گذرا داشته باشیم به این واقعیت می‌رسیم که این حرفه از نظر ماهیت و کارکرد قرابت زیادی با رسانه‌ها دارد به‌نحوی که در یکی از تعاریف قدیمی، روابط‌عمومی را هنر کاربرد خردمندانه از رسانه‌ها برای نفوذ در افکارعمومی تعریف کرده‌اند.

روابط‌عمومی و رسانه رابطه‌ای بسیار نزدیک و دوسویه‌ با هم دارند اما در دهه‌های اخیر، با توسعۀ فناوری‌های جدید، چالش‌ها و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده که باید با تعامل و هم‌گرایی برای حل آن‌ها اقدام شود. در سال‌های قبل که هنوز خبری از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی نبود کارکرد و وظیفۀ روابط‌عمومی و رسانه‌ها مشخص‌تر بود، اما امروزه با گسترش‌ این شبکه‌ها به‌یک‌باره شاهد تغییرات زیادی شده‌ایم.

در این فضا هرکدام از روابط‌عمومی‌ها در قامت یک خبرنگار حاضر می‌شوند و جلوتر از خبرنگاران خبر تولید می‌کنند، عکس می‌گیرند و منتشر می‌کنند و این در حالی است که هرکدام از این کارها به تخصص خود نیاز دارد. به همین دلیل، روابط‌عمومی‌هایی که بدون تخصص لازم و فقط از سر ناچاری برای کار در این بخش سخت استخدام می‌شوند حتی برای نوشتن اخبار ساده دستگاه خود از رسانه‌های نزدیک کمک می‌گیرند. در واقع در شرایط دشوار اقتصادی امروز که نفس کشیدن برای بسیاری از مطبوعات سخت شده، تعامل بین خبرنگار و روابط‌عمومی پیچیده‌تر شده است.

همیشه گفته می‌شود روابط‌عمومی پل ارتباطی مسئولان با رسانه است و رسانه‌ها نیز به‌عنوان زبان گویا و چشم بیدار جامعه باید تعامل مثبت و راهبردی با روابط‌عمومی‌ها داشته باشند. در برهۀ کنونی اگر بین روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی هم‌گرایی ایجاد شود می‌توانند در راستای عزت و اقتدار کشور قدم بردارند و به‌طور حتم از این پیچ تاریخی گذر کنند. راه‌حل این مسئله در امید‌آفرینی است. اگر در اخبار منعکس‌شده چه از طرف روابط‌عمومی‌ها و چه رسانه‌ها تنها نیمۀ خالی لیوان بیان نشود و ظرفیت‌ها و استعدادها نیز پررنگ شوند به‌طور قطع امیدآفرینی هم در جامعه اتفاق می‌افتد.

رسانه و روابط‌عمومی به این نیاز دارند که دست‌کم درون خود به یک هم‌گرایی برسند و با نقد‌های سالم در جهت سازندگی دو طرف گام بردارند. معمولاً نگاه دستگاه‌ها به رسانه‌ها بیشتر از روی بی‌اعتمادی است اما این نگاه باید رفع شود. شاید قدم اول برای راهکار ارتباط رسانه‌ها با روابط‌عمومی‌ها اعتمادسازی و برداشتن دیوارهای بی‌اعتمادی است که حداقل آسیب‌ها را خواهد داشت.

ارتباط روابط‌عمومی و رسانه از ابتدا با کنش و واکنش‌هایی مواجه بوده به‌طوری که روابط‌عمومی‌ها به‌خاطر رسالت کاری خود درصدد پوشیده نگه داشتن بخشی از اطلاعات سازمانی و رسانه‌ها هم درصدد کشف موارد و لایه‌های پنهانی یک دستگاه هستند. این دو گروه باید به نقطه‌ای برسند که این تنش‌ها به حداقل کاهش یابد تا هم افکارعمومی قانع شود و هم خبرنگار رسالت آگاهی‌بخشی خود را به‌طور مطلوب انجام دهد.

یکی از مشکلات و چالش‌های مهم عرصۀ خبر در بخش دولتی و مردمی به نوع مالکیت رسانه‌ها مربوط است که در هر دو حالت در معرض سو گیری قرار می‌گیرد و خبرنگار را در بیان حقیقت محدود می‌کند. از سوی دیگر، در عرصۀ خبر دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و منابع آگاه محدود است و به‌راحتی نمی‌توانند به هر منبعی که می‌خواهند دسترسی پیدا کنند.

یگانه قاسمی، مدیر روابط‌عمومی مؤسسۀ فرهنگی‌هنری آینده‌پژوهان مدیریت ارتباطات

دیوار شیشه‌ای بین روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌‌ها باید شکسته شود

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *