ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

هوش مصنوعی، دستیار خبرنگار

1 دقیقه خوانده شده
با بیشتر شدن تعامل انسان‌ها با هوش مصنوعی، اقشار مختلف از جمله روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به دنبال تنظیم رفتار خود با این تکنولوژی پیچیده هستند. برخی روزنامه‌نگاران با نگاه خوش‌بینانه، هوش مصنوعی را به عنوان دستیار خود تلقی کرده‌اند. دستیاری که می‌تواند روزنامه‌نگاران را از انجام کارهای ملالت‌آور و یکنواخت نجات دهد یا به سرعت و دقت آنان بیافزاید.
هوش مصنوعی، دستیار خبرنگار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ هر چقدر هوش‌مصنوعی گسترش می‌یابد، تعامل انسان‌ها با آن بیشتر می‌شود. در این هنگام انسان‌ها باید با شناخت دقیق ماهیت هوش‌مصنوعی، رفتار خود را با آن تنظیم کنند. ازجمله افرادی که حضور هوش مصنوعی در نزدیکی خود را حس کرده‌اند روزنامه‌نگاران هستند. آن‌ها به دنبال جواب این سؤال که چگونه باید با هوش مصنوعی داد و ستد کرد، میان خود بحث‌هایی جدی دارند. برخی با نگاه بدبینانه، هوش مصنوعی را همچون یک تهدید برای حرفه‌ی خود تلقی می‌کنند. تهدیدی که منجر به سرکوب خلاقیت، تنبل شدن روزنامه‌نگاران و حتی اخراج شدن آن‌ها می‌شود. اما برخی دیگر هوش مصنوعی را به مثابه‌ی موهبت، با ارزش تلقی می‌کنند؛ چراکه می‌تواند دستیار و کمک‌کننده باشد. هرچه باشد، هوش‌مصنوعی منجر به «تخریب خلاقانه» ساختار روزنامه‌نگاری شده است. شومپیتر، اقتصاددان آمریکایی به فرآیند جهش صنعتی که ساختار اقتصادی را از درون متحول می‌کند و موجب نابودی ساختار قدیمی می‌شود تخریب خلاقانه می‌گوید. این فرایند شاید با سختی طی شود، اما اجتناب‌ناپذیر، ضروری و احیا کننده است.

فرار از یکنواختی 

هوش‌مصنوعی یک چتر بزرگ است که انواع الگوریتم‌ها، ربات‌ها و سیستم‌های مبتنی بر داده را شامل می‌شود. برخی الگوریتم‌ها خودآموز هستند و با افزایش داده می‌توانند به مرور دقت خود را بهبود ببخشند. اما در بسیاری موارد عملکرد هوش‌مصنوعی مبتنی بر کدهای استاتیک (ایستا و ثابت) است که برای انجام کار یکسانی طراحی شده‌اند. این موضوع به این معنا است که هوش‌مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارهای انسان را انجام دهد و منابع انسانی را آزادتر کند. در این شرایط، انسان‌ها به فعالیت کیفی‌تری می‌پردازند و کارهای خسته‌کننده و یکنواخت را به هوش مصنوعی می‌سپارند. البته به زبان دیگر هوش‌مصنوعی در برخی زمینه‌ها می‌تواند جایگزین انسان شود.

روزنامه‌نگار دانمارکی، آندریاس مارکمن آندریسن، در کتاب «چگونه اتوماسیون روزنامه‌نگاری را تغییر می‌دهد» می‌نویسد: «امروزه امکان شناسایی استفاده از هوش مصنوعی در تمام بخش‌های روزنامه‌نگاری وجود دارد، اما برخی بخش‌ها در این زمینه بیشتر توسعه یافته‌اند. رایج‌ترین شیوه اتوماسیون شامل جمع‌آوری داده‌ها، تحقیق اخبار و اخبار خودکار است.»

هوش مصنوعی، دستیار خبرنگار

هوش‌مصنوعی، دستیار روزنامه‌نگاران 

در سال ۲۰۲۱ یک پژوهش جهانی درباره استفاده هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری صورت گرفت. ۴۸ درصد پاسخ‌ها مربوط افزایش ظرافت در گزارش‌ دهی و ۲۷ درصد پیرامون کاهش هزینه‌ها بود. یکی از مثال‌هایی که نشان‌ می‌دهد چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در جست و جوی اطلاعات کمک کند، الگوریتم News Tracer روزنامه رویترز است. این الگوریتم به صورت خودکار در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها اخبار فوری را پیدا می‌کند. بعد از یافتن خبر، هوش مصنوعی آن را به خبرنگار اطلاع می‌دهد.

مثال دیگر الگوریتم juicer (آبمیوه‌گیری) BBC است. این الگوریتم مقالات خبری را دریافت کرده، سپس خلاصه و مطالب مفید آن‌ را استخراج می‌کند؛ دقیقاً مانند دستگاه آبمیوه گیری. دستگاه آبمیوه گیری BBC از فیدهای RSS پیروی می‌کند. RSS یک ابزار جهت مدیریت و پیگیری تغییرات محتوایی در وب‌سایت‌ها است. هنگامی که یک مقاله جدید در یکی از فیدها منتشر می‌شود، juicer متن و متادیتای (اطلاعات افزوده‌ی فایل‌ها و اطلاعات دیجیتال) مانند تاریخ، عنوان و منبع خبر را جمع‌آوری می‌کند. در مرحله بعد مفاهیم مطرح شده در متن را شناسایی و برچسب گذاری می‌کند تا برای تجزیه و تحلیل رویدادهای اجتماعی مفید و قابل دسترسی باشند.

یکی دیگر از نمونه‌های این موضوع، پیشنهاد شرکت United Robots برای تولید متن است. به این صورت که برای تولید خودکار خبر در حوزه، ورزشی، ترافیک، فروش ملک، آب و هوا، بازار بورس و دیگر بخش‌ها می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد. ربات‌ها می‌توانند مجموعه داده‌های بزرگ را که در دسترس همگان است را تجزیه و تحلیل کنند و به طور خودکار خبر را منتشر یا به اتاق‌های خبر اطلاع‌رسانی کنند. روزنامه‌نگاران همچنین می‌توانند با هوش مصنوعی مخاطبان خود را تحلیل کنند؛ اینکه چرا کاربران ریزش پیدا می‌کنند یا چه موقع بیشتر می‌شوند و حتی اینکه به چه اخباری علاقه دارند. درواقع روزنامه‌نگاران می‌توانند با شخصی سازی، مطالب مورد علاقه کاربر را در معرض دید آن‌ها قرار دهند.

ابعاد دیگر هوش‌مصنوعی

هوش مصنوعی، می‌تواند همچون یک دستیار درکنار روزنامه‌نگاران فعالیت کند. توزیع محتوای شخصی سازی شده، تولید محتوای خودکار، توانایی پیدا کردن داستان‌ها و مطالب، ترجمه اخبار دیگر کشورها، مدیریت انتشار اخبار، تشخیص اخبار جعلی و فیلم‌های تقلبی، جست‌وجوی پیشرفته تصاویر و ویدیوها، تجزیه و تحلیل احساسات مخاطبان نسبت به اخبار و ده‌ها کاربرد دیگر از اقداماتی است که هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه روزنامه‌نگاری انجام دهد. البته این‌ها روایت خوش‌بینانه از هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی جنبه‌های دیگری هم دارد که شاید کام روزنامه‌نگاران را تلخ کند؛ بعدی دیگر از هوش مصنوعی که در یادداشت آتی با آن آشنا خواهیم شد.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=16242

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *