ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

۶ تمرین عکاسی برای فیلم‌برداری بهتر (۲)

1 دقیقه خوانده شده
اصول مشترک عکاسی و فیلم‌برداری عناصری است که این دو را به یکدیگر متصل می‌کنند و اگر این اصول را عمیقاً درک کنید در هردو بهتر عمل می‌کنید. در این مطلب سه تمرین را معرفی می‌کنیم که در این راه به شما کمک کند.
۶ تمرین عکاسی برای فیلم‌برداری بهتر (۲)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ یک عکاس خوب لزوماً فیلم‌بردار خوبی نیست و بالعکس؛ یک فیلم‌بردار هم لزوماً عکس‌های ایده‌آلی ثبت نمی‌کند. با این حال بسیاری از اصول هردو مشترک هستند؛ هردو با دوربین، لنز، قوانین ترکیب‌بندی، رنگ نورپردازی و… سر و کار دارند. اگر شما به این اصول مسلط باشید مطمئناً فیلم‌های بهتری را ثبت خواهید کرد. در نوشته‌ی قبل سه تمرین به شما معرفی کردیم که به کمک آن با شناخت تنظیمات دستی، قانون یک سوم و کار با نور طبیعی بتوانید فیلم‌های بهتری را ضبط کنید. در این شماره و در ادامه‌ی مطلب قبلی سه تمرین دیگر را به شما معرفی خواهیم کرد.

تمرین ۴: تمرکز بر عکاسی از نمای نزدیک

هم عکاسان و هم فیلم‌برداران اغلب از عکس‌های کلوزآپ و ماکرو در کار خود استفاده می‌کنند. برای این تمرین، بایستی سوژه‌ای جذاب با بافت‌ها و جزئیات غنی، مانند گل یا جواهرات انتخاب کنید و تا جایی که می‌توانید نزدیک به جسم عکاسی کنید، در حالی که همچنان در فوکوس هستید. اگر لنز ماکرو دارید، از آن استفاده کنید. اگر نه، از نظر فیزیکی خود را به سوژه نزدیک کنید. با تنظیم دیافراگم و توجه به اینکه چگونه می‌تواند سوژه شما را برجسته و ایزول کند یا کل صحنه را متمرکز کند، عمق میدان را آزمایش کنید.

تمرین خود را این گونه پیش ببرید:

۱. سوژه‌های خود را انتخاب کنید: اشیایی را با بافت‌ها و جزئیات غنی مانند گل‌ها، جواهرات یا سطوح بافت‌دار انتخاب کنید.

۲. تجهیزات خود را آماده کنید: اگر لنز ماکرو دارید، آن را به دوربین خود وصل کنید. اگر نه، دوربین خود را روی نزدیکترین فاصله فوکوس تنظیم کنید.

۳. صحنه خود را تنظیم کنید: سوژه انتخابی خود را به گونه‌ای قرار دهید که جزئیات و ویژگی‌های منحصر به فرد آن را برجسته کند.

۴. دیافراگم را برای عمق میدان تنظیم کنید: با تنظیمات مختلف دیافراگم آزمایش کنید تا سوژه خود را ایزوله کنید یا کل صحنه را در فوکوس قرار دهید.

۵. با دقت فوکوس کنید: اطمینان حاصل کنید که فوکوس دقیقاً در جایی است که می‌خواهید برای تأکید بر جزئیات پیچیده سوژه باشد.

۶. چندین عکس بگیرید: با زوایای مختلف، فواصل و تنظیمات مختلف آزمایش کنید تا چشم اندازهای مختلف سوژه انتخابی خود را ثبت کنید.

۷. نتایج را تجزیه و تحلیل کنید: به تصاویری که گرفته‌اید نگاه کنید و ببینید که عمق میدان و پرسپکتیو چگونه بر نتیجه تأثیر می‌گذارد.

۸. اعمال برای فیلم‌برداری: در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید نماهای نزدیک با جزئیات را در ویدیوهای خود برای چشم اندازهای منحصر به فرد قرار دهید.

۶ تمرین عکاسی برای فیلم‌برداری بهتر (۲)

 یک نمونه عکس از نمای نزدیک (ماکرو)

تمرین ۵: درک عکاسی با نور زیاد و کم

در مرحله بعد، تمرینی داریم که به شما کمک می‌کند نورپردازی بالا و پایین را درک کنید. با تنظیم صحنه‌ای با نور فراوان و حداقل سایه برای تصاویر با نور زیاد (high key) شروع کنید. از پس‌زمینه‌ها و سوژه‌های روشن استفاده کنید، تا کمی بیش از حد و اغراق‌آمیز نوردهی کنید و به ظاهری روشن و کم کنتراست برسید که ظاهری تمیز و رویایی را به نمایش می‌گذارد.

۶ تمرین عکاسی برای فیلم‌برداری بهتر (۲)

 نمونه از تصویر با نور زیاد

برای تصاویر در نور کم (Low Key)، کمی نوردهی کنید تا بر سایه‌ها تأکید شود و ظاهری تیره و با کنتراست بالا ایجاد کنید. این سبک برای صحنه‌های تعلیق و درام یا برانگیختن حس هیبت در عکاسی و فیلمبرداری شما عالی است.

۶ تمرین عکاسی برای فیلم‌برداری بهتر (۲)

 نمونه‌ای از تصویر با نور کم

مراحل این تمرین به این صورت است:

۱. سبک خود را انتخاب کنید: بسته به حسی که می‌خواهید منتقل کنید، تصمیم بگیرید که یک تصویر با نور بالا یا نور کم ایجاد کنید.

۲. تنظیم روشنایی: برای نور بالا، از نور فراوان و حداقل سایه استفاده کنید. برای نور کم، از حداقل نور برای تأکید بر سایه‌ها استفاده کنید.

۳. انتخاب پس‌زمینه و سوژه‌ها: سوژه‌های رنگ روشن را برای تنظیمات با نور بالا و تیره‌تر برای نور کم انتخاب کنید.

۴. تنظیم نوردهی: برای دستیابی به کنتراست دلخواه، کمی بیش از حد نوردهی کنید و برای نوردهی کم نوردهی کنید.

۵. از صحنه عکس بگیرید: با استفاده از تکنیک انتخاب شده، با تمرکز بر تأثیر احساسی که می‌خواهید ایجاد کنید، عکس یا فیلم بگیرید.

۶. تجزیه و تحلیل و تنظیم: تصاویر یا فیلم‌ها را مرور کنید و هر گونه تنظیمات لازم را برای تسلط بر ظاهر انتخابی انجام دهید.

۷. گنجاندن در ویدیو: از تکنیک‌های نور بالا و پایین در ویدیوهای خود برای تقویت داستان سرایی بصری آزمایش کنید.

تمرین ۶: استفاده از تقارن و الگوها

تقارن و الگوها عناصر جذابی هستند که می‌توانند حس هماهنگی و ریتم را به ویدیوهای شما اضافه کنند. در حالی که در محیط بیرون هستید، بدنبال صحنه‌هایی با عناصر متقارن قابل توجه یا الگوهای تکراری جذاب، مانند ویژگی‌های معماری، بازتاب‌ها یا مناظر طبیعی باشید. با دیدن چنین صحنه‌هایی سعی کنید از آن‌ها عکس بگیرید. بعداً آنچه را که ثبت کرده‌اید مرور کنید. هر چه بیشتر چشمان خود را به دنبال الگوهای موجود در محیط خود نگه دارید، عکاسی و فیلمبرداری شما قوی‌تر خواهد بود. زیرا یک اشاره اضافی به تعادل و جذابیت بصری به عکس‌های شما اضافه می‌کند.

۶ تمرین عکاسی برای فیلم‌برداری بهتر (۲)

 نمونه‌ای از کاربرد تقارن در تصویر

مراحل را به این صورت طی کنید:

۱. به دنبال تقارن و الگوها باشید: همانطور که با دوربین خود کاوش می‌کنید، به دنبال صحنه‌هایی با عناصر متقارن قابل توجه یا الگوهای تکراری جذاب در معماری، بازتاب‌ها یا مناظر باشید.

۲. قاب صحنه: صحنه را با دقت کادربندی کنید تا عناصر متقارن یا طرح‌دار برجسته شوند.

۳. در فیلمبرداری بگنجانید: از این عناصر متقارن یا طرح‌دار در ویدیوهای خود استفاده کنید.

۴. شکستن الگو را آزمایش کنید: یک عنصر غیرمنتظره را برای شکستن تقارن یا الگوی وارد کنید و کنتراست بصری جذابی ایجاد کنید.

۵. کار خود را تجزیه و تحلیل کنید: فیلم خود را مرور کنید تا متوجه شوید که تقارن و الگوها چگونه جلوه‌های بصری شما را بهبود می‌بخشد و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید.

۶. به آزمایش ادامه دهید: به جستجو و آزمایش تقارن و الگوها ادامه دهید، زیرا آنها می‌توانند حس منحصر به فردی را به فیلمبرداری شما اضافه کنند.

از دانش خود استفاده کنید و خودتان باشید

با مرور این شش تمرین عکاسی، درک خود را از اصول اساسی ترکیب بندی اصلاح خواهید کرد. این تمرینات عکاسی نه تنها به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های عکاسی خود را بهبود بخشید، بلکه مهارت‌های ویدیویی شما را نیز بهتر می‌کند.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14289

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *