پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

گام‌هایی برای موفقیت در روزنامه‌نگاری

1 دقیقه خوانده شده
پیشرفت شغلی در هر حرفه‌ای، نیازمند تلاش و یادگیری مستمر است. خبرنگاری نیز از این امر مستثنا نیست. خبرنگار، وقتی رشد شغلی پیدا می‌کند که سرعت و کیفیت تولیدات خود را افزایش دهد. توجه به چند راهکار ساده و کاربردی، شما را به این هدف می‌رساند.
گام‌هایی برای موفقیت در روزنامه‌نگاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ از قرن‌ها پیش که جارچی‌ها، اخبار را در سطح شهر فریاد می‌زدند تا امروز که اخبار را در رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم، روزنامه‌نگاری تحولات فراوانی داشته است. اما هیچ تغییری نتوانسته از اهمیت آن بکاهد. آگاه‌سازی مردم، رسالت مهمی بوده که روزنامه‌نگاران در طول تاریخ، آن را به دوش کشیده‌اند.

در دنیای امروز، این حرفه، مقتضیات خاصی دارد که بدون توجه به آن‌ها، اثرگذاری مطلوب نخواهید داشت. پیشرفت شغلی یک خبرنگار، مستلزم رعایت نکات ریز و درشتی است. این نکات، مانند مواد اولیه‌ی یک غذا هستند که اگر هر کدام حذف شوند یا کم و زیاد شوند، غذای شما خراب می‌شود.

ارتباطات، کلید موفقیت خبرنگار

در هر قسمتی از حوزه‌ی رسانه، مشغول به کار هستید، ارتباطات گسترده و موثر، ضامن موفقیت شما است. این نکته در خبرنگاری به یک امر حیاتی تبدیل می‌شود. اگر روزنامه‌نگاری را یک انسان، تصور کنیم، ارتباطات مانند ستون فقرات او است که بدون آن نمی‌تواند هیچ حرکتی کند. بنابراین باید ایجاد یک دایره‌ی ارتباطی گسترده را در دستور کار خود قرار دهید.

برای توسعه‌ی ارتباطات، از خبرنگاران شروع کنید. هر جایی با یک خبرنگار برخورد کردید، سعی کنید یک ارتباط حداقلی با او برقرار کنید. مجموعه‌ی این روابط باعث می‌شود شما در زمینه‌های مختلف، چند منبع خبری داشته باشید. می‌توانید در موضوعات گوناگون از آن‌ها مشورت بگیرید یا در صحت‌سنجی اخبار به کمک شما بیایند.

هر خبرنگار، در یک حوزه‌ی خاص فعالیت می‌کند. شما باید کارشناسان متخصص حوزه‌ی خودتان را بشناسید. سعی کنید با آن‌ها ارتباط تلفنی یا حضوری مستمر (حداقل چند ماه یک‌بار) داشته باشید تا حدی که آن‌ها نیز شما را بشناسند. این شناخت، به تدریج زمینه‌ساز اعتماد خواهد شد. اگر بتوانید اعتماد کارشناس‌های مختلف را جلب کنید، در مسائل مختلف اولین نفری خواهید بود که می‌تواند مصاحبه‌های کارشناسی تهیه و منتشر کند. برای مثال در اولین روزهای همه‌گیری کرونا، خبرنگارانی که با کارشناسان پزشکی ارتباط گسترده داشتند، سریع‌تر از بقیه توانستند گزارشی علمی در این باره تنظیم کنند. اولین گزارش‌ها، بازدید و اثرگذاری بسیار زیادی داشتند، چراکه مردم نگران و منتظر اخبار جدید درباره‌ی کرونا بودند.

علاوه بر کارشناسان، مدیران را نیز دریابید. در هر زمینه‌ای که فعال هستید، باید با مسئولین مرتبط آن ارتباط بگیرید. فقط به مدیران بالادستی اکتفا نکنید و سعی کنید همه‌ی آن‌ها حتی مدیران میانی و مدیران جزء، شما را بشناسند. هیچ وقت مدیران میانی را دست کم نگیرید. ارتباط گرفتن با آن‌ها نسبت به وزرا و معاونین وزیر راحت‌تر است چراکه بیش‌تر در دسترس هستند. هم‌چنین برخلاف انتظار، آن‌ها از مدیران بالادستی خود، نقش بیشتری در امور اجرایی کشور دارند. این دو مزیت، باعث می‌شود خبرنگاران حرفه‌ای به سراغ آن‌ها بروند.

قبل از هر قدمی در مسیر توسعه‌ی ارتباط، لازم است مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید. مهارت‌هایی مانند فن بیان، گوش دادن فعال، نه گفتن و امثال آن را یادداشت بگیرید تا در ارتباط گیری با افراد مختلف موفق شوید. شما با گسترده کردن دایره‌ی ارتباطی خود، به یک خبرنگار موفق تبدیل خواهید شد.

خبرنگار یا آچار فرانسه

دیگر مانند گذشته، اخبار فقط متن نیستند که در روزنامه‌ها چاپ شوند. امروزه اخبار با پیوست‌های چندرسانه‌ای منتشر می‌شوند. استفاده از فیلم، عکس و صوت به جزء جدایی‌ناپذیر اخبار تبدیل شده‌اند. خبرنگاری که خودش محتوای چند رسانه‌ای تولید می‌کند، همیشه چند قدم از بقیه جلوتر است. شما باید سعی کنید مهارت‌های مختلفی مانند عکاسی، فیلمبرداری و صدابرداری را به خوبی یاد بگیرید. هم‌چنین تسلط به نرم‌افزارهای ویرایش عکس، تدوین فیلم و تولید پادکست نیز برای شما سودمند خواهد بود. شاید تصور کنید که در اکثر مواقع این کارها را متخصصین آن در خبرگزاری انجام می‌دهند؛ اما تسلط شما در این حوزه دو فایده‌ی مهم برای شما دارد: اولاً شما وقتی خودتان در این کار متخصص هستید، دیگر هیچ اپراتوری نمی‌تواند به شما کار ضعیف و بی کیفیت تحویل دهد و آن را خوب جلوه دهد. ثانیاً خیلی از اوقات پیش می‌آید که اپراتور فنی در مجموعه حضور ندارد یا مشغول پروژه‌ی دیگری است، در این صورت اگر شما یک خبر فوری و دست اول داشته باشید دیگر معطل آن اپراتور نمی‌مانید و خودتان خبر یا گزارش را آماده‌ی انتشار می‌کنید. برای شروع، ابتدا انجام این کارها با موبایل را بیاموزید. با همین موبایلی که در دست دارید، می‌توانید ویدیوهای باکیفیت ضبط کنید و آن‌ها را تدوین کنید. بعد از این آموزش، از اوقات فراغت خود برای یادگیری تخصصی این مهارت‌ها استفاده کنید.

به اطرافیان خود نگاه کنید. اکثر آن‌ها اخبار را از رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. بنابراین هر خبرنگاری باید به اصول و روش‌های تولید و توزیع محتوای خبری در این پلتفرم‌ها مسلط باشد. خبرنگاری که با این سکوها، آشنایی کامل داشته باشد، محتوایی را تولید می‌کند که بازدید و اثرگذاری زیادی خواهد داشت. تسلط بر رسانه‌های اجتماعی در کنار مهارت‌های تدوین و گرافیک، خبرنگار را به یک نیروی غیرقابل جایگزین تبدیل خواهد کرد. بدون جایگزین بودن، سریع‌ترین راه رشد شغلی است.

پیشرفت در روزنامه‌نگاری

خبرنگاری مانند هر حرفه‌ی دیگری نیازمند چند مهارت اولیه است. برای مثال اصول گزارش‌نویسی و ویراستاری. اما شما با این مهارت‌ها، یک خبرنگار معمولی خواهید بود. در این صورت محتوای شما، تکراری و بدون تاثیر خواهد شد. اگر این مسئله، برای شما قابل پذیرش نیست باید با یادگیری مهارت‌های دیگری، خودتان و تولیدات‌تان را از بقیه متمایز کنید. دو گام اصلی در این مسیر، توسعه‌ی ارتبطات و یادگیری مهارت‌های فنی هستند. قدم‌های دیگری مانند یادگیری هنر روایت، تحلیل اخبار و… نیز از الزامات پیشرفت در روزنامه‌نگاری هستند که در آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15000 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *