ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

کارکرد رنگ در روایت تصویری

1 دقیقه خوانده شده
از رویترز تا بی بی سی جهانی، بخش عمده‌ای از درآمد خود را از طریق فروش تولیدات تصویری خود کسب می‌کنند و این تولیدات بخش عمده‌ای از اثرگذاری آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. برای ایجاد یک روایت تصویری منسجم و اثرگذار باید ابزارهای مختلفی را به کار ببرید؛ رنگ، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای شما برای این هدف است.
کارکرد رنگ در روایت تصویری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ با سنسورهای دوربین بهتر و ابزارهای اصلاح رنگ و درجه‌بندی در دسترس‌تر، فشار بیشتری از هر زمان دیگری برای تولیدکنندگان ویدیو وجود دارد تا از رنگ‌ها به‌طور مؤثر عکس بگیرند و استفاده کنند. رنگ یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده مؤثر است که نباید نادیده گرفته شود و ساخت یک پالت رنگی منسجم از پیش تولید آغاز می‌شود.

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است؛ ابزاری که می‌تواند اثرگذاری روایت تصویری را به طور قابل توجهی افزایش دهد. با ظهور سنسورهای دوربین پیشرفته و ابزارهای در دسترس برای اصلاح و درجه بندی رنگ، فیلم‌برداران بیشتر از هر زمانی برای استفاده موثر از رنگ تحت فشار هستند. ساختن یک پالت رنگی منسجم برای هر تولیدکننده ویدیویی که می‌خواهد ویدیوهایی بسازد تا مخاطبان خود را درگیر کند و داستان‌های قانع‌کننده‌ای را روایت کند، ضروری است؛ چه این ویدئو یک مستند خبری باشد، چه یک گزارش تلویزیونی و چه یک پخش زنده شبکه‌های اجتماعی. شاید یکی از تفاوت‌های ویدیوهای خبرگزاری‌هایی که سالانه میلیون‌ها دلار از فروش تولیدات تصویری خود کسب می‌کنند همین توجه به تأثیر رنگ در معنا باشد.

در این متن قصد داریم کمی درباره‌ی نحوه استفاده از رنگ برای تقویت روایت تصویری صحبت کنیم.

درک تئوری رنگ

تئوری رنگ نقش اساسی در تولید ویدئو دارد. این دانش به شما کمک می‌کند تا درک کنید که رنگ‌ها چگونه با یکدیگر تعامل دارند و چه واکنش‌های احساسی را برمی انگیزند. با استفاده از تئوری رنگ برای ایجاد یک پالت رنگی منسجم، می‌توانید به طور مؤثری احساسات، حالات و پیام‌ها را به مخاطبان خود منتقل کنید.

برای شناخت عمیق‌تر تئوری رنگ، چندین اصطلاح از این تئوری وجود دارد که ابتدا باید آن‌ها را بشناسید:

چرخه رنگ (Color wheel): چرخه رنگ ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا روابط بین رنگ‌ها را درک کنید. این چرخه به سه دسته تقسیم می‌شود: رنگ‌های اصلی (قرمز، زرد و آبی)، رنگ‌های ثانویه (سبز، نارنجی و بنفش) و رنگ‌های سوم (زرد-سبز، آبی-سبز، قرمز-بنفش و غیره).

با رنگ‌ها بهتر روایت کنید / کارکرد رنگ در روایت تصویری

دمای رنگ: دمای رنگ به گرمی یا خنکی یک رنگ یا به عبارتی میزان انرژی که رنگ از خود ساطع می‌کند اشاره دارد. دو دمای رنگ اصلی که معمولاً در تولید ویدیو با آن‌ها کار خواهید کرد، نور روز (۵۵۰۰ K) و تنگستن (۳۲۰۰ K) هستند.

با رنگ‌ها بهتر روایت کنید / کارکرد رنگ در روایت تصویری

اشباع (Saturation): اشباع به شدت یا خلوص یک رنگ اشاره دارد. رنگ‌های بسیار اشباع روشن و پررنگ هستند، در حالی که رنگ‌های غیراشباع خاموش و کم رنگ هستند.

کنتراست (Contrast): کنتراست به تفاوت بین رنگ‌های روشن و تیره اشاره دارد. کنتراست بالا می‌تواند یک جلوه دراماتیک و کنتراست کم می‌تواند جلوه ظریف‌تری ایجاد کند.

شروع کار در پیش تولید

کلید انتخاب یک پالت رنگ موفق برنامه‌ریزی است. هر چه فکر و برنامه‌ریزی بیشتری درباره‌ی  پالت رنگ خود داشته باشید، پیام شما به طور موثرتری به مخاطب منتقل می‌شود. در پیش تولید، باید مکان‌ها، طراحی تولید، لباس و نورپردازی را برای تعیین ظاهر خود در نظر بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا زبان بصری ثابتی را در سراسر ویدیوی خود ایجاد کنید.

تکنیک‌های نورپردازی برای رنگ

نورپردازی یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که در هنگام دستیابی به جلوه‌های رنگی مورد نظر خود در اختیار دارید. چندین تکنیک نورپردازی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد یک پالت رنگ خاص استفاده کنید:

ژل‌های تصحیح رنگ: ژل‌های اصلاح‌کننده رنگ فیلترهایی هستند که روی چراغ‌های خود قرار می‌دهید تا دمای رنگ آن‌ها را تغییر دهید. آن‌ها در رنگ‌های متنوعی هستند و شما می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد طیف گسترده‌ای از ترکیب رنگ‌ها استفاده کنید.

کم نور کردن: کم کردن نورها همچنین می‌تواند به شما در دستیابی به جلوه‌های رنگی دلخواهتان کمک کند. می‌توانید با کم کردن نورهایتان جلوه‌ای بی‌صدا یا آرام‌تر ایجاد کنید.

تفکیک رنگ: می‌توانید از جداسازی رنگ برای پویایی بیشتر یک صحنه استفاده کنید. تاکید بر گرمای رنگ پوست در پس زمینه سردتر می‌تواند راهی عالی برای تمرکز بر سوژه‌های شما باشد. در عین حال، پس زمینه سردتر بر شکاف بین شخصیت و محیط تأکید می‌کند.

تعادل رنگ سفید: همچنین می‌توانید دمای رنگ صحنه را با تنظیمات ساده تراز سفیدی برجسته کنید. به عنوان مثال، نورپردازی با لامپ‌های آفتابی و متعادل کردن رنگ سفید دوربین تا حدود ۴۳۰۰ K می‌تواند محیطی کسل‌کننده و بی‌حال را برجسته کند.

نگاه در خدمت روایت

در مورد فیلمبرداری و درجه بندی رنگ، نگاه شما باید در خدمت روایت باشد. ایجاد یک ویدیوی بصری خیره‌کننده بدون انتقال مؤثر پیام شما کافی نیست. پالت رنگ شما باید بخشی جدایی ناپذیر از روایتگری شما باشد و به برانگیختن احساسات، ایجاد فضا و انتقال معنا کمک کند.

آتمن دورالد، فیلمبردار مشهور، گفته است که کارگردانی عالی بودن به معنای عالی جلوه دادن چیزی نیست، بلکه حصول اطمینان از این است که ظاهر با احساسات صحنه مطابقت دارد و از داستان پشتیبانی می‌کند. این احساس در مورد درجه بندی رنگ نیز صدق می‌کند. هدف از درجه بندی رنگ این است که بیننده را به سمت داستان بکشاند. اگر پالت رنگی در انتقال پیام یا حال و هوای مورد نظر بی‌تأثیر باشد، حواس بیننده را پرت می‌کند و از اثر داستان می‌کاهد.

درجه بندی رنگ می‌تواند یک فرآیند ترسناک و سخت باشد، به خصوص برای کسانی که تازه کار هستند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید هدف، افزودن جلوه‌های پر زرق و برق یا ساختن یک ویدیوی بیش از حد صیقل داده شده نیست؛ بلکه ایجاد یک زبان بصری منسجم است که به طور مؤثر پیام شما را منتقل و مخاطبان را درگیر می‌کند.

 

نکاتی برای استفاده از پالت‌های رنگی منسجم در تولید ویدئو

برای ایجاد یک پالت رنگ منسجم برای تولید ویدیوی خود در اینجا به چند نکته اشاره کرده‌ام:

برنامه‌ریزی قبلی: یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای ایجاد یک پالت رنگی منسجم انجام دهید این است که از قبل برنامه‌ریزی کنید. با در نظر گرفتن مکان‌ها، طراحی تولید، لباس و نورپردازی برای تعیین ظاهر خود، در مورد پالت رنگ خود در پیش تولید فکر کنید. این به شما کمک می‌کند یک زبان بصری ثابت برای ویدیوی خود ایجاد کنید.

از تئوری رنگ استفاده کنید: ایجاد یک پالت رنگ منسجم شامل استفاده استراتژیک از تئوری رنگ است. با تعیین احساساتی که می‌خواهید بیان کنید شروع کنید و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که این احساسات را برانگیزند. از چرخه رنگ برای انتخاب رنگ‌های مکمل، مشابه یا سه گانه استفاده کنید که رنگ اصلی شما را تقویت می‌کند. درجه حرارت رنگ را در نظر بگیرید، بر اساس روایت یا محیط خود، به رنگ‌های گرم یا سرد متمایل شوید. در مورد سطح اشباع رنگ‌هایتان تصمیم بگیرید؛ اشباع بالا برای ظاهری جسورانه، پایین برای حس ظریف‌تر. همچنین کنتراست را در نظر بگیرید، کنتراست بالا فضای دراماتیک و کنتراست کم ظاهر ملایم‌تری ایجاد می‌کند.

 

با رنگ‌ها بهتر روایت کنید / کارکرد رنگ در روایت تصویری
 تأثیر کنتراست در تصویر – تصویری از فیلم «نجات سرباز رایان» (۱۹۹۸) / پارامونت پیکچرز

 

با نورپردازی آزمایش کنید: هنگام دستیابی به جلوه‌های رنگی دلخواه، نورپردازی یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که در اختیار دارید. با دستکاری نور، می‌توانید عمق ایجاد کنید، توجه را به عناصر مهم در یک صحنه جلب کنید یا فضای خاصی را تنظیم کنید. با تنظیم اولیه روشنایی سه نقطه‌ای شروع کنید اما خود را مقید به این تنظیم نکنید. با خیال راحت جلوه‌های دراماتیک یا سبک‌تر را کاوش کنید. برای مثال، نورپردازی کم‌کلید می‌تواند اشباع رنگ را برای حسی دراماتیک و مرموز عمیق‌تر کند، در حالی که نورپردازی با کلید بالا می‌تواند رنگ‌ها را برای یک لحن سبک، مطبوع و کمدی پاک کند. با منابع نوری مختلف، مانند رنگ‌های گرم نور طبیعی یا رنگ‌های سردتر نورهای مصنوعی، آزمایش کنید. نورپردازی، زمانی که به صورت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند ابزار قدرتمندی برای برجسته کردن روایت شما و برجسته کردن انتخاب رنگ شما باشد.

در متن « ۶ تمرین برای ویدئوژورنالیست‌ها (۱) / چگونه بهتر فیلم‌برداری کنیم» بیشتر در مورد نورپردازی سه نقطه‌ای صحبت کرده‌ایم.

تمرین، تمرین، تمرین

درجه بندی رنگ مهارتی است که برای تسلط بر آن نیاز به تمرین دارد. یکی از راه‌های تمرین این است که ویدیوها و فیلم‌هایی را که تحسین می‌کنید تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چگونه از رنگ برای تقویت داستان‌سرایی‌شان استفاده می‌کنند. راه دیگر این است که با نرم افزارها یا پلاگین‌های مختلف درجه بندی رنگ آزمایش کنید و ظاهرهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی برای پروژه شما بهترین کارکرد را دارد. هرچه بیشتر تمرین و آزمایش کنید، در استفاده از رنگ برای ایجاد تولیدات ویدئویی منسجم و تاثیرگذار بهتر خواهید بود.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14406

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *