ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نگاهی به کوله‌پشتی یک خبرنگار موبایلی

1 دقیقه خوانده شده
موبایل ژورنالیست یک ارتش تک نفره است که به تنهایی بار یک تیم خبرنگاری را به دوش می‌کشد؛ اما برای این کار به مهارت‌ها و ابزارآلاتی نیاز دارد که در این مسیر به او کمک کند.
نگاهی به کوله‌پشتی یک خبرنگار موبایلی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ عکس‌ها، فیلم‌ها، صداها و تصاویر گرافیکی‌ را می‌توان روی تلفن ایجاد و ویرایش کرد و مستقیماً از دستگاه در سرورهای اتاق خبر، پلتفرم‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کرد.

همچنین می‌توانید از طریق برنامه‌های چت، پیام‌رسان‌ها و ایمیل به پرسش‌های مخاطبان پاسخ دهید یا از تلفن برای برقراری تماس برای ترتیب دادن مصاحبه‌ها استفاده کنید؛ همه‌ی این کارها فقط با یک دستگاه انجام می‌شود و این موضوع زیربنای شکل‌گیری موبایل ‌ژورنالیسم یا خبرنگاری کوله‌پشتی است.

 

مزایای روزنامه نگاری موبایل چیست؟

تلفن‌های هوشمند هر روزنامه‌نگاری را قادر می‌سازد تا مهارت‌های جدیدی را به سرعت و مقرون به صرفه برای خود ایجاد کند؛ از عکاسی خبری گرفته تا رادیو و پادکست، تا داستان سرایی اجتماعی و حتی ساخت اخبار تلویزیونی و مستند. اتفاقی که می‌تواند به شکستن دیوار بین تیم‌های مختلف اتاق خبر کمک کند.

اپلیکیشن‌ها و تجهیزات موبایل ارزان‌تر از تجهیزات و نرم‌افزارهای روزنامه‌نگاری سنتی هستند. گوشی‌های هوشمند نیز سبک‌تر و کوچک‌تر هستند. این امر باعث می‌شود داستان‌سرایی چندرسانه‌ای برای خبرنگاران، زنان یا حتی افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند در دسترس‌تر باشد.

چیزی که روزنامه‌نگاری موبایلی را از منظر داستان سرایی به پدیده‌ای انقلابی تبدیل می‌کند این است که مخاطبان شما هم به طور فزاینده‌ای به تلفن همراه دسترسی دارند. این بدان معنی است که می توانید صدای جامعه خود را در داستان سرایی خود بگنجانید و روزنامه‌نگاری خود را فراگیرتر کنید.

 

نگاهی به کوله‌پشتی یک خبرنگار موبایلی

آیا تلفن همراه می تواند جایگزین دوربین های سنتی شود؟

اکثر تلفن‌های مدرن می‌توانند با کیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌برداری و در نور کم نیز می‌توانند به خوبی عمل کنند. گوشی‌های پرچم‌دار برندهای مختلف همچنین عمق میدان مناسب، زوم دوربین، انتخاب نرخ فریم و تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر (OIS) را ارائه می‌دهند تا بتوانید فیلم‌های دستی‌ای را ثبت کنید که خیلی لرزان نیستند و تصویری شفاف ارائه می‌دهند. حتی اگر تلفن شما OIS ندارد، می‌توانید از یک برنامه خارجی مانند Filmic Pro یا Open Camera که دارای OIS به عنوان یک ویژگی هستند استفاده کنید.

اگر می خواهید سطح بالایی از کنترل بر روی عمق میدان داشته باشید، یا نیاز به فیلم برداری از یک سوژه از فاصله‌ی قابل توجهی دارید، یک دوربین سنتی یا DSLR انتخاب بهتری خواهد بود؛ البته اگر بتوانید هزینه‌ی آن را بپردازید (با قیمت امروز یک گوشی تقریباً بالا رده و نه پرچم‌دار با دوربینی بسیار با کیفیت حداکثر قیمتی بین ۲۰  تا ۲۵ میلیون تومان دارد در حالی که برای دوربین‌های میان رده‌ی DSLR بایستی حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان پرداخت کنید!). یکی از ویژگی های یک روزنامه نگار کوله‌پشتی، تمایل به آزمایش و دیدن امکانات در دسترس است، بنابراین اجازه ندهید کمبود تجهیزات مانعی برای شما باشد!

نگاهی به کوله‌پشتی یک خبرنگار موبایلی

روزنامه نگاری موبایلی در عمل چگونه به نظر می رسد؟ (نمونه‌های از روزنامه‌نگاری موبایلی)

موبایل ژورنالیسم در دنیای واقعی حتی توسط بسیاری از خبرنگاران حرفه‌ای رسانه‌های جریان اصلی و در ژانرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای مثال:

تلویزیون و رادیو: دن مک گاروی گزارشگر CBC از تلفن برای تولید محتوا برای رادیو، تلویزیون و فضای آنلاین استفاده می‌کند. او در پوشش جوامعی که در کانادا کمتر گزارش شده تخصص دارد.

عکاسی خبری: بسیاری از عکاسان آسوشیتدپرس که با گوشی عکاسی می‌کنند، یک گوشی هوشمند را به یک DSLR سنتی ترجیح می‌دهند و بهترین تصاویر خود را همین دستگاه‌های کوچک ثبت کرده‌اند.

ویدئو در بسترهای اجتماعی: یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران تلفن همراه جهان، برخا دات است. برخا که در دهلی مستقر است، اخبار سخت و سیاسی را با گوشی هوشمند پوشش می‌دهد. سازمان خبری او، موجو استوری، بیش از ۷ میلیون دنبال کننده در توییتر و بیش از ۸۰۰۰۰۰ مخاطب در یوتیوب دارد.

ویدیوی عمودی: TikTok و Instagram Reels به دو مورد از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در میان مصرف‌کنندگان اخبار در میان جوانان تبدیل شده‌اند. برای مطلع نگه داشتن این مخاطبان، بسیاری از روزنامه‌نگاران مانند Max Foster در CNN حساب‌های TikTok راه‌اندازی کرده‌اند،.

پادکست: برنامه‌های معروف تولید پادکست مانند Anchor و Podbean به این معنی است که می‌توانید یک نمایش صوتی کامل با تلفن خود ایجاد کنید. شما همچنین می توانید یک پادکست را در تلفن هوشمند ضبط و ویرایش کنید و صدا را در یک سایت میزبان صوتی آپلود کنید، برای مثال نیک گارنت، خبرنگار بی بی سی، یک مینی سریال صوتی خود درباره فوتبالیست مشهور، محمد صلاح را با استفاده از برنامه تلفن همراه Ferrite تولید کرد.

نگاهی به کوله‌پشتی یک خبرنگار موبایلی

تجهیزات مورد نیاز برای روزنامه نگاری موبایلی

  • سه پایه: برای انجام یک مصاحبه ویدیویی خوب، باید در جایی بنشینید که بتوانید مصاحبه شونده خود را ببینید؛ این به معنای قرار دادن تلفن در نقطه‌ی مناسب با استفاده از پایه است. استفاده از سه پایه همچنین امکان ثبت عکس‌های پایدار را برای بسته‌های ویدیویی تضمین می‌کند. سه پایه شما لازم نیست و نباید گران باشد، اما حداکثر ارتفاع آن باید تا حد امکان نزدیک به سطح چشم باشد.
  • دسته‌ی سلفی: می توان از دسته‌ی سلفی برای فیلم‌برداری از خود یا اتصال یک قطعه فیلم به ضبط اصلی خود استفاده کنید؛ مثلاً دوربین شما در ماشین مستقر است و شما می‌خواهید قطعه‌ای را قبل از ورود به خودرو ضبط کنید. اما قبل از آن با مدیر وب یا تکنسین های پخش بررسی کنید که آیا لنز جلویی تلفن هوشمند شما به اندازه کافی خوب است یا خیر؛ چراکه ممکن است به کیفیت لنز پشتی فیلم‌برداری نکند.
  • پارچه تمیزکننده: پارچه های نرمی که برای تمیز کردن عینک استفاده می‌شود برای از بین بردن گرد و غبار و اثر انگشت عالی هستند. قبل از شروع فیلمبرداری، لنز را تمیز کنید.
  • انرژی خارجی: هیچ چیز بدتر از رسیدن به محل مصاحبه یا فیلمبرداری و مواجهه با باتری خالی گوشی نیست. یک شارژر و پاوربانک در کیف ابزار موبایل ژورنالیسم خود نگه دارید تا در هنگام حرکت کاملاً شارژ بمانید.
  • میکروفون‌های خارجی: معمولاً برندهای Rode، Boya، Comica، Sennheiser، Shure و Ulanzi میکروفون‌های خوبی ارائه می‌کنند. اگر برای خرید شک دارید یا بودجه‌ای برای میکروفون خارجی ندارید، می‌توانید به جای آن از میکروفون هدست گوشی هوشمند خود استفاده کنید.
  • سه نوع میکروفون وجود دارد که به طور گسترده در روزنامه‌نگاری موبایل استفاده می‌شود:
    • میکروفون یقه‌ای: می‌توانید از یک میکروفون یقه‌ای یا گیره‌ای (همچنین به عنوان میکروفون برگردان یا لاوالیر شناخته می‌شود) استفاده کنید که با گیره به لباس مصاحبه شونده شما و با کابل به تلفن متصل می‌شود.
    • میکروفون بی‌سیم: همچنین می توانید یک میکروفون بی‌سیم مانند Rode Wireless Go II را امتحان کنید. این میکروفون‌ها از یک گیرنده که به گوشی شما متصل می شود و یک میکروفون فرستنده تشکیل شده است. این به شما امکان می‌دهد تا مصاحبه‌ها یا قطعاتی را از راه دور روی تلفن ضبط کنید، بدون اینکه خطر گیر کردن کابل وجود داشته باشد.
    • میکروفون‌های دستی: میکروفون های دستی برای ضبط مصاحبه‌ها، قطعات روی دوربین و ضبط «صدای طبیعی» ایده آل هستند. یک سر آن به گوشی هوشمند شما و سر دیگر آن به میکروفونی که در دست خود نگه می‌دارید وصل می شود. یادتان باشد برای محافظت در برابر صدای باد، یک فوم هم برای پوشش میکروفون بخرید.
  • صدای «دو برداشتی»: جایگزینی برای سیم‌های بلند و سیستم‌های بی‌سیم استفاده از تلفن دوم است. یک گیره میکروفون را به آن وصل کنید و از مصاحبه شونده خود بخواهید این تلفن دوم را در جیب خود بگذارد و میکروفون را به لباس خود وصل کند. این به شما امکان می دهد صدای آن‌ها را هنگام فیلمبرداری از راه دور با تلفن اصلی خود ضبط کنید. این دو ضبط را می‌توان در طول فرآیند ویرایش با هم مطابقت داد. از این روش می‌توان برای ضبط صدای پادکست با کیفیت نیز استفاده کرد.
  • نور خارجی: اگر نیاز به فیلمبرداری در شب یا داخل خانه دارید، نور خارجی نتیجه بهتری به شما می دهد.
  • لنزهای خارجی: با بهبود دوربین گوشی‌های هوشمند و اضافه شدن تنظیمات تله فوتو، زاویه عریض و ماکرو، این لنزها اهمیت کمتری پیدا کرده‌اند. با این حال، اگر برای یک مستند یا فیلم نیاز به نگاه سینمایی دارید، می‌توانید لنزهای ارائه‌شده توسط برندهای مختلف را بررسی کنید. لنزهای خارجی معمولاً از طریق یک پایه خارجی یا با گیره‌ای که روی گوشی می‌چسبند به آن متصل می‌شوند.
  • گیم‌بال: اگر بودجه‌ی کافی دارید و بیشتر موقعیت‌هایی که از آن‌ها تصویر برداری می‌کنید نیازمند حرکت و ضبط همزمان با آن است پایه‌های لرزه‌گیر گزینه‌ی مناسبی برای بهبود کیفیت فیلم‌های شما خواهد بود.

نگاهی به کوله‌پشتی یک خبرنگار موبایلی

برنامه های ضبط ویدیو برای تلفن هوشمند شما

دوربین اصلی در اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن، ویدیوی با کیفیت بالا ضبط می‌کند، اما برای ارتقای سطح فیلم‌برداری شما، یک برنامه جانبی ممکن است نتایج بهتری به شما ارائه دهد.

یک برنامه حرفه ای به شما کنترل بیشتری بر تنظیمات دوربین می دهد. مثلاً کنترل کامل بر روی فوکوس، نوردهی، سرعت شاتر، نرخ فریم، تعادل رنگ سفید، سطوح صدا و یکی از مهم‌ترین موارد، تثبیت کننده اپتیکال تصویر از امکاناتی است که یک برنامه‌ی خوب باید به شما ارائه ‌کند. برخی تلفن‌های هوشمند حالتی به نام professional دارند که تنظیم این موارد را برای شما ممکن می‌کند اما اگر گوشی شما چنین امکانی نداشت از برنامه‌هایی مانند Filmic Pro (برای اندروید و آی او اس)، Movie Pro (برای آی او اس) و Open Camera (برای اندروید) می‌توانند جایگزین‌های مناسبی باشند.

در مقالات بعدی بیشتر در مورد ویژگی‌ها و اصول روزنامه‌نگاری موبایلی یا همان کوله‌پشتی صحبت خواهیم کرد.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14214

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *