ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

معرفی شغل روزنامه‌نگاری

1 دقیقه خوانده شده
روزنامه نگاری (به انگلیسی Journalism) یکی از شغل‌ها و رشته‌های جذاب است که بسیاری از ما تا حدودی با آن آشنا هستیم. احتمالا کمتر کسی وجود دارد که نداند روزنامه نگار کیست و یا معنی روزنامه نگار چیست. با این حال شرح وظایف یا مسئولیت‌ها و نیز معایب و مزایای این شغل برای همه به طور کامل مشخص نیست. بنابراین ما در اینجا با معرفی مختصر شغل روزنامه نگاری، به شرح وظایف و نیز معایب و مزایای این شغل پرداخته‌ایم.
معرفی شغل روزنامه‌نگاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایران استخدام؛ روزنامه‌نگاری، حرفه‌ای است که با تهیه و تنظیم خبر سروکار دارد. روزنامه‌نگار این کار را از طریق جمع‌آوری اخبار و اطلاعات مختلف از افراد، روزنامه‌ها و منابع اطلاعاتی و خبری به دست می‌آورد. او با تهیه و یا تنظیم خبر، آن را در اختیار منابع پخش خبر مانند رسانه‌های جمعی، مطبوعات و یا مشاغل موردنظر قرار می‌دهد.

انواع روزنامه نگاری

روزنامه‌نگاری بر اساس زمینه خبری انواع مختلفی دارد. اما به طور کلی می‌توان آن را به پنج دسته خبری، تحقیقی، ویژه، تحلیلی و نظری تقسیم کرد:

روزنامه‌نگاری ویژه

در روزنامه‌نگاری از نوع ویژه، هدف روزنامه نگار تهیه مطالبی با هدف سرگرم کردن مخاطبان است. این نوع خبرها معمولا خبرهای روز نیستند؛ یعنی محدودیت زمانی ندارند. از این رو ممکن است شامل هر مطلب یا خبری مربوط گذشته، حال و یا آینده باشند. موضوعات نیز متنوع هستند؛ از عرصه پزشکی گرفته‌ تا…

روزنامه‌نگاری سیاسی

تهیه اخبار سیاسی، شناخته شده‌ترین نوع روزنامه نگاری است. در این نوع روزنامه‌نگاری، اخباری که توسط روزنامه‌نگار تهیه می‌شود در مورد رویدادهای سیاسی مانند انتخابات، تغییر دولت‌ها و… است.

روزنامه‌نگاری ورزشی

کار کردن در زمینه اخبار ورزشی نیز از دیگر انواع روزنامه نگاری است. این نوع روزنامه نگاری نیز همانطور که از نام آن مشخص است اخبار ورزشی در رشته‌های مختلف را پوشش می‌دهد. در این نوع روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگار از تکنیک مصاحبه، تحقیق و نوشتن برای تهیه خبر استفاده می‌کند.

فتوژورنالیسم

عکاس خبری یا فتوژورنالیسم فردی است که مضامین خبری را از طریق عکس منتقل می‌کند. این نوع خبرها معمولا بدون توضیح هستند.

روزنامه‌نگاری مسافرتی

این نوع روزنامه نگاری مختص تهیه اخبار مربوط به صنعت سفر و گردشگری است. این نوع روزنامه نگاران نیز اغلب برای مجلات و نشریات مختلف کار می‌کنند.

روزنامه‌نگاری فکری یا نظری

Opinion Journalism فردی است که معمولا به هیچ منبع خبری وابسته‌ نیست. روزنامه نگاران فکری افراد صاحب‌نظری هستند. از این رو می‌توانند به راحتی حرف خود را بزنند.

روزنامه نگار

تفاوت خبرنگار و روزنامه نگار

اغلب کار روزنامه نگاری و خبرنگاری یکی در نظر گرفته‌ می‌شوند. شباهت‌های کاری میان این دو شغل زیاد است. به عنوان نمونه هم خبرنگار و هم روزنامه‌نگار با تهیه خبر سروکار دارد. اما خبرنگار معمولا بیشتر به کار تهیه خبرمی‌پردازد، در حالی که روزنامه نگار در تحلیل و تنظیم خبر نیز دست دارد. به عبارتی کار روزنامه نگار تا حدودی تخصصی‌تر و گسترده‌تر از خبرنگار است. از طرفی معمولا خبرنگاران در یک حوزه اختصاصی مانند حوزه سیاسی، ورزشی و… کار می‌کنند؛ اما روزنامه نگاران در این زمینه محدودیتی ندارند.

بررسی مزایا و معایب شغل روزنامه نگاری

روزنامه نگاری مانند هر شغلی مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایای شغل روزنامه نگاری

برخی از مزیت‌های این شغل عبارتند از:

  • جذابیت شغلی

برخلاف بسیاری از شغل‌ها که با مشکل یکنواختی مواجه هستند، روزنامه نگاران ممکن است هر روز یک خبر جدید و متفاوت و در نتیجه یک وضعیت جدید کاری را تجربه کنند.

  • ارتباط گسترده با افراد مختلف

روزنامه نگاران اغلب با افراد مختلفی سروکار دارند. این موضوع می‌تواند شبکه‌های ارتباطی آن‌ها را گسترش دهد.

معایب شغل روزنامه نگاری

روزنامه نگاری در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد. از جمله:

  • دستمزد پایین و کار سخت

بسیاری از روزنامه نگاران از عدم مناسب بودن سطح کار و دستمزد خود گله دارند.

  • سخت بودن روزنامه نگاری

روزنامه نگاری به نیروی فکری – تحلیلی بالا و حتی نیروی جسمی زیاد احتیاج دارد. از این رو بسیاری از افراد ممکن است در انتهای روز بسیار خسته‌‌ شوند و انرژی لازم برای وقت گذاشتن با خانواده را نداشته‌ باشند.

  • استرس بالا

انتشار اخبار و در مواقعی روش‌های تهیه خبر مانند مصاحبه با افراد خاص می‌تواند استرس زیادی را به افراد وارد کند.

  • خطرناک بودن

شغل روزنامه نگاری خطرناک است. بسیاری از روزنامه نگاران جان خود را به خاطر افشای برخی از حقایق از دست می‌دهند.

چگونه روزنامه نگار شویم؟

برای روزنامه نگار شدن باید تحصیلات مرتبط با این رشته‌ را دریافت کنید. یعنی باید با نحوه ورود به رشته روزنامه نگاری آشنا شوید؛ سپس مهارت‌های مربوط به روزنامه‌ نگاری را بررسی کنید. در صورتی که مهارت‌های کافی نداشته باشید باید آن‌ها را در خود تقویت کنید. شرکت در دوره‌های روزنامه نگاری نیز می‌تواند شما را وارد حیطه روزنامه نگاری کند.

نحوه ورود به رشته روزنامه نگاری

روزنامه نگاری یکی از رشته‌های علوم اجتماعی ارتباطات اجتماعی است. با این حال برخی از افراد از طریق رشته‌های علوم سیاسی، ادبیات، روابط عمومی، فرهنگ و هنر و حتی حقوق نیز در مقطع کارشناسی ارشد وارد این رشته‌ می‌شوند. اکثر این رشته‌ها در زیرمجموعه علوم انسانی قرار دارند. بنابراین متقاضیان رشته روزنامه نگاری می‌توانند در دوره دبیرستان وارد رشته علوم انسانی شوند؛ سپس در دوره کارشناسی بصورت مستقیم وارد رشته‌ روزنامه‌نگاری شوند و یا یکی از رشته‌های فوق را انتخاب کنند و در نهایت در دوره کارشناسی ارشد بعد از شرکت در کنکور وارد رشته روزنامه نگاری شوند. البته رتبه لازم برای قبولی در رشته روزنامه نگاری و همچنین دروس رشته روزنامه نگاری با توجه به دانشگاه‌ها مختلف است. با این حال قبول شدن در این رشته به سختی رشته‌های دیگر نیست. اگر بتوانید رزومه خوبی داشته باشید، می‌توانید بورسیه رشته روزنامه نگاری را نیز دریافت کنید.

شرکت در دوره روزنامه نگاری

دوره‌های روزنامه‌نگاری یکی از شیوه‌های آسان برای ورود به این رشته‌ است. اگر متقاضی رشته روزنامه نگاری بدون کنکور هستید دوره‌های آموزشی می‌تواند برای شما مناسب باشد. البته از طریق دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های پیام‌نور نیز می‌توانید بدون کنکور وارد این رشته‌ شوید. در این دوره‌ها معمولا مباحثی مانند نوشتن خبر، گزارش‌نویسی، تحلیل خبر، عکاسی خبری و… آموزش داده می‌شود. هدف از این دوره‌ها، آموزش علاقمندان جهت ورود به این شغل است. دوره‌ها معمولا زیرنظر دانشگاه‌ها یا سازمان‌های علمی معتبر برگزار می‌شوند. در نهایت برخی از آن‌ها نیز به کارآموزان مدرک بین المللی روزنامه نگاری را اعطا می‌کنند.

شرح وظایف روزنامه نگار

یک روزنامه‌نگار، مسئول تحقیق و نوشتن مطالب خبری یا اطلاعاتی در مورد رویدادهای واقعی است. روزنامه‌نگار باید با دیدگاه منصفانه و بی‌طرفانه اخبار مرتبط را تهیه کند. سازماندهی اخبار، تحلیل و تنظیم آن‌ها و نیز نظارت بر کسانی که در زیر مجموعه او قرار دارند از دیگر وظایف روزنامه‌نگار است.

بررسی مهارت های شغل روزنامه نگاری

روزنامه‌نگاری نیازمند برخورداری فرد از مهارت‌های ارتباطی است. اما علاوه بر مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های گفتاری و شنیدارینیز مهم است. همچنین لازم است روزنامه‌نگاری جزئی‌گرا باشد تا بتواند با مشاهده وقایع کوچک‌ترین رویدادها را نیز مشاهده و ثبنت کند.

استخدام روزنامه نگار

بررسی بازار کار روزنامه نگاری در ایران و جهان

بازار کار روزنامه نگاری بر اساس کشورهای مختلف و حتی میزان توسعه یافتگی آن‌ها متفاوت است. اغلب کشورهای پیشرفته به دلیل آنکه جایگاه خوبی برای روزنامه‌نگاری قائل هستند، بازار کار خوبی نیز به آن اختصاص داده‌اند. اما کشورهای نه چندان توسعه یافته معمولا محدودیت‌های خاصی برای این رشته قائل هستند. در ایران بازار کار روزنامه‌نگاری در وضعیت مناسبی است. با این حال محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز برای ورود سریع افراد به بازار کار وجود دارد. یکی از دلایل این موضوع اشباع شدن بازار کار این رشته‌ است. از آنجا که متقاضیان زیادی برای ورود به این رشته‌ وجود دارند بنابراین برای ورود به بازار کار باید بر تلاش، مهارت و تجارب خود متمرکز شوید.

روزنامه نگاران در چه مراکز و نهادهایی استخدام می‌شوند؟

فرصت‌های شغلی برای روزنامه نگاران عبارت است از:

  • مجلات
  • نشریات
  • شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی
  • سایت‌های خبری
  • مراکز خبری
  • روزنامه‌ها
  • سازمان‌های وابسته به دولت مانند وزارتخانه‌ها و…

بررسی حقوق و درآمد روزنامه نگاری

حقوق و درآمد روزنامه نگاران در سطح متوسط است. حتی برخی معتقدند درآمد این شغل نسبت به بسیاری از مشاغل نه چندان سخت بسیار کم است. با این حال عواملی مانند تجربه، مهارت، سطح دانش، نوع سازمان مطبوعاتی که فرد در آن کار می‌‎کند و نحوه فعالیت او بر کاهش یا افزایش درآمد او تاثیرگذار هستند.

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام روزنامه نگار

آگهی‌های استخدام سایت کاریابی ایران استخدام هر روز در این سایت منتشر می‌شود. شما می‌توانید این اخبار را با جستجو در باکس‌های جستجوی این سایت نیز مشاهده کنید. سرویس‌های سایت ایران استخدام نیز اخبار استخدامی را اشکال متنوع در اختیار شما کارجویان عزیز قرار می‌دهد. این سرویس‌ها عبارتند از: شبکه‌های اجتماعی، سرویس ارسال آگهی‌ها از طریق ایمیل و پیامک به کارجویان و اپلیکیشن ایران استخدام. اخبار استخدامی این سایت شامل شهرها و استان‌های مختلف (مانند استخدام روزنامه نگار در تهران، استخدام روزنامه نگار در اصفهان، استخدام روزنامه نگار در مشهد و…) و نیز انواع روزنامه نگاران است.

راهنمای درج آگهی استخدام روزنامه نگار

اگر به عنوان کارفرما به دنبال استخدام و یا به کارگیری روزنامه‌نگار در هر زمینه‌ای هستید (مانند استخدام روزنامه نگار اقتصادی، سیاسی، ورزشی و…یا حتی استخدام روزنامه نگار مبتدی یا حرفه‌ای) می‌توانید از سرویس درج آگهی استخدام ایران استخدام استفاده کنید. این سرویس، آگهی شما را در شبکه‌های اجتماعی ایران استخدام، اپلیکیشن و سایت ایران استخدام منتشر می‌کند. همچنین آگهی شما از طریق سرویس ارسال پیامک و ایمیل نیز منتشر می‌شود.

سخن نهایی

روزنامه‌نگاری حرفه‌ای حیاتی است که نقش مهم آن به انتقال خبرهای مهم به مردم بازمی‌گردد. روزنامه نگاران با انتقال اخبار مهم به مردم، بسیاری از صاحبان قدرت، مسئولین سیاسی و افراد بانفوذ را مجبور به پاسخگویی می‌کنند. این رشته‌ ماهیتی متغیر دارد و فناوری‌های نوین نیز بر سرعت تغییرات آن افزوده است. بنابراین کسانی که به این رشته‌ یا شغل علاقمند هستند باید خود را آماده مواجه با این چالش‌ها کنند. در صورتی که جسارت لازم در این زمینه را دارید می‌توانید وارد این رشته‌ شوید. البته پیش از آن نیز باید با موضوع سخت بودن این کار و احتمالا دستمزد یا حقوق پایین این شغل را نیز برای خود حل کنید.

منبع: ایران استخدام

برگرفته از: indeed.com

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14841

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *