ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

معاون مطبوعاتی استمرار در اعطای یارانه و کاغذ به مطبوعات بخش خصوصی را جدی بگیرد

1 دقیقه خوانده شده
با انتصاب فرشاد مهدی پور به عنوان معاون مطبوعاتی توجه به دغدغه های اهالی رسانه می تواند این مقام مسئول را در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده یاری رساند. مدیر مسئول روزنامه «ستاره صبح» تاکید دارد که معاون مطبوعاتی استمرار در اعطای یارانه و کاغذ به مطبوعات بخش خصوصی را جدی بگیرد.
معاون مطبوعاتی استمرار در اعطای یارانه و کاغذ به مطبوعات بخش خصوصی را جدی بگیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ او می گوید: این حرکت در دوره خود نوعی بازآرایی محسوب می شد و لازم است که همچنان ادامه پیدا کند در غیر این صورت روزنامه های حاکمیتی، عمومی و دولتی امکاناتی بیشتر از روزنامه های بخش خصوصی خواهند داشت و رسانه های مستقل هم دست بسته نمی توانند با آن ها رقابت کنند.

علی صالح‌آبادی، مدیر مسئول روزنامه «ستاره صبح» با اشاره بر تاکید معاون مطبوعاتی جدید بر لزوم بازآرایی نظام رسانه ای کشور به شفقنا رسانه می گوید: اگر منظورشان این است که باید در وضعیت مطبوعات و رسانه های کشوری یک بازنگری صورت بگیرد و در آن میزان اثرگذاری، حوزه نفوذ و… مورد توجه قرار گیرد، انجام این کار یک پروژه محسوب می شود که نیازمند توجه به نظرات اهل فن، صاحبان رسانه ها، پیشکسوتان مطبوعات و خبرگزاری ها و… است. ابتدا باید از اهل فن پرسید آیا نظام رسانه ای فعلی دارای نقص است؟ نقاط قوت و ضعف رسانه ها کجاست؟ و… . به کمک این اطلاعات و آنالیز آن ها راحت تر می توان به چگونگی بازآرایی نظام رسانه ای فکر کرد.

او تاکید می کند: انچه لازم است که در بازآرایی نظام رسانه ای مورد توجه قرار بگیرد، برخی اقدامات درستی است که از سال ۹۲ توسط معاونت مطبوعاتی انجام شده است. به عنوان مثال در دوره آقای انتظامی یارانه و کاغذ مطبوعاتی را به روزنامه های بخش خصوصی دادند تا مطبوعات مستقل و خصوصی تقویت شوند. این حرکت در دوره خود نوعی بازآرایی محسوب می شد. به عقیده من باید این کار همچنان ادامه پیدا کند در غیر این صورت روزنامه های حاکمیتی، عمومی و دولتی امکاناتی بیشتر از روزنامه های بخش خصوصی خواهند داشت و رسانه های مستقل هم دست بسته نمی توانند با آن ها رقابت کنند.

صالح آبادی می گوید: کاری که در گذشته صورت گرفت این بود؛ هزینه آگهی هایی که سرپرستان رسانه ها در شهرستان ها می گرفتند، به حساب سرپرستان رسانه ها ریخته می شد و آن ها درصدی به رسانه می دادند. کار خوبی که انجام شد این بود که مقرراتی وضع کردند تا هزینه هر نوع آگهی ابتدا به حساب روزنامه ها یا مجلات برود و درصد سرپرستان رسانه توسط روزنامه پرداخت شود. این اقدام درست و به نفع روزنامه ها بود که الان هم نیازمند تقویت است.

این مدیرمسئول به ارز اختصاص یافته به مطبوعات برای خرید کاغذ در گذشته، اشاره می کند و می گوید: در گذشته ارزی برای مطبوعات گرفته شد و کاغذ با کیلویی ۵۲۰۰ تومان به مطبوعات داده می شد. اگرچه نیاز کامل روزنامه ها را برطرف نمی کرد ولی کمک بزرگی برای آن ها بود. دولت قبل هم در ماه های اخر ۴۰ میلیون دلار ارز برای مطبوعات و نشر تخصیص داد. اگر معاونت مطبوعاتی جدید این را پیگیری کنند، کمک موثرتری به مطبوعات  می شود و آینده آن ها از امروز و دیروزشان بهتر خواهد شد.

تدوین آیین نامه های صنفی از نکاتی بود که در حکم وزیر خطاب به معاون مطبوعاتی جدید آمده. صالح آبادی در این باره می گوید: صنف مطبوعات به لحاظ کمیت محدود و به لحاظ اثرگذاری گسترده است. بهترین راه این است که مطبوعات اگر لازم دانستند، خودشان یک نظام صنفی درست کنند. نه اینکه دولت برایشان نظام نامه جامع بنویسد. فلسفه وجودی معاونت مطبوعاتی از زمان تاسیس حمایت بوده است. به نظرم تدوین آیین نامه صنفی در شرح وظایف معاونت مطبوعاتی نیست. مهمترین کاری که معاونت مطبوعاتی باید بر روی آن تمرکز کند، حمایت مطبوعات، خبرگزاری ها و سایت های خبری است تا در  این شرایط نامناسب اقتصادی زنده بمانند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *