ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

مخاطب، در عصر رسانه‌های نوظهور

1 دقیقه خوانده شده
جذب حداکثری مخاطب، در برنامه‌های فرهنگی و فضای رسانه‌ای در سالیان جدید از مهم‌ترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان و سیاستگذاران حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است و همواره تلاش کرده‌اند ذائقه مخاطبان را نیز مدنظر قرارداده و به سلایق و علایق آنان نیز توجه کنند.
مخاطب، در عصر رسانه‌های نوظهور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جذب حداکثری مخاطب، در برنامه‌های فرهنگی و فضای رسانه‌ای در سالیان جدید از مهم‌ترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان و سیاستگذاران حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است و همواره تلاش کرده‌اند ذائقه مخاطبان را نیز مدنظر قرارداده و به سلایق و علایق آنان نیز توجه کنند. رسانه‌ها در دنیای امروز با تمام تنوع و جذابیت‌های متعددی که دارند می‌توانند بر آداب و رسوم، سنن اجتماعی، عقاید و باورها، ایدئولوژی، خرده‌فرهنگ‌ها، هنجارهای حاکم، بینش و حتی نوع نگاه مردم تاثیر بگذارند و در شرایطی که بسیاری از اقوام و ملیت‌های ایرانی در کلانشهرهای بزرگی چون تهران، اصفهان، قم و مشهد ساکن شده‌اند باعث همدلی و هم‌افزایی فرهنگ اقوام ایرانی شود. رسانه‌ملی نیز بر اهمیت این موضوع واقف بوده و با رویکرد وحدت‌گرایانه در بین اقوام ایران اسلامی با اقدامی نوین و نوگرایانه به معرفی آیین‌های سنتی اقوام ایرانی پرداخته و باعث شده نسل جدید نیز با این آیین‌ها آشنا شده و برای شناخت بیشتر به پژوهش و مطالعه بپردازند.
از آنجا که ارزش‌های فرهنگی زاییده ساختارهای تاریخی و فرهنگی، نظام ایدئولوژیک، سازوکارها و عملکرد مدیریت، ناشی از تربیت خانوادگی و پیشینه فردی و اجتماعی خود فرد است با بهره جستن از ظرفیت رسانه و فضای مجازی که به‌شدت در حال گسترش و انتشار است، رسانه‌ملی می‌تواند با کارکردهای آشکار رسانه برای دستیابی به اهداف مقدس و مهمی چون ایجاد علاقه به وطن و سرزمین مادری در مخاطبان خود تلاش کند. به یقین می‌توان ادعا کرد کارکردهای رسانه‌ای با رعایت اصول و قواعد انتشار اخبار، عرضه غیرمستقیم آموزش و تبلیغ، بهره‌گیری از گویندگان و گزارشگران جذاب، مقبول و مسلط، اجتناب از یک سویه شدن اخبار و گزارش‌های خبری، افزایش برنامه‌های انتقادی و رعایت اصول و روش‌های تبلیغاتی استاندارد، توجه به نیاز و منش مخاطبان و بهره‌گیری از افراد خلاق در تهیه و تدوین برنامه‌ها می‌توان تا حد زیادی از این فنون برای اثربخشی اخبار و محتوای رسانه‌ای بهره جست. یکی از اهداف مهم رسانه‌های فارسی‌زبان، از بین بردن آیین‌های این سرزمین آریایی است تا بتوانند نسل جوان ایران اسلامی را با مقابل قرار دادن تعظیم شعائر اسلامی روبه‌رو کنند و در سست کردن بنیان‌های اعتقادی و فکری مخاطبان جوان و نوجوان به نتیجه برسند. به همین دلیل لازم است برنامه‌سازان رسانه‌های جدید سعی کنند در لایه‌های پنهان اهداف برنامه‌های تولیدی نکات آسیب‌شناسی و مطالعه شده را که قابل تامل به نظر می‌رسد، مدنظر خود قرار دهند تا با رویکرد تولید برنامه‌های جذاب بر جذب مخاطبان در فضای رسانه‌ای امروز تولیدات حرفه‌ای ارائه کنند تا رسانه‌های معاند نتوانند با تاثیر روی خرده فرهنگ‌ها، سبک زندگی مخاطبان جامعه هدف را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین با به تصویر کشیدن صحنه‌هایی که در تضاد با فرهنگ اسلامی – ایرانی است نتوانند مخاطبان جوان را در دوگانگی و تناقض فرو ببرند، و در نهایت از الگوپذیری در مخاطبان جامعه هدف ناکام بمانند.
نشان دادن زندگی راحت و بدون دغدغه مخاطبان ایرانی در خارج از کشور برای ایجاد مقایسه میان مخاطبان و تشویق و ترغیب آنان به مهاجرت در کنار تجردگرایی و اباحیگری از دیگر اهداف برنامه‌سازان به شمار می‌رود که در کنار مواردی همچون چند جانبه‌نگری در گزینش اخبار، نشان دادن بی‌طرفی برنامه به مخاطب، ارجاع قضاوت نهایی به مخاطبان در راستای اهداف خود باعث می‌شود اعتماد مخاطبان را به گزارش‌های خبری و تولید محتواهای ناصواب خود افزایش دهند و مجموع عملکرد رسانه‌های نوظهور تولید و ساخت برنامه‌هایی در ایران اسلامی را می‌طلبد که توجه به ارزش‌ها و اعتقادات قلبی مردم ایران اسلامی را مورد توجه قراردهد.
مهدی توکلیان – مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و روزنامه نگار
http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=10088

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *