ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

لازمه بازآرایی نظام رسانه ای کشور، تغییر نگاه مسئولان به رسانه و اهالی آن است

1 دقیقه خوانده شده
با انتصاب فرشاد مهدی پور به عنوان معاون مطبوعاتی توجه به دغدغه های اهالی رسانه می تواند این مقام مسئول را در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده یاری رساند.
لازمه بازآرایی نظام رسانه ای کشور، تغییر نگاه مسئولان به رسانه و اهالی آن است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ ولی الله شجاع پوریان مدیر مسئول روزنامه «همدلی» با تاکید بر کاهش نگاه امنیتی مسئولان به رسانه ها، یکی از موارد مهم بر بازآرایی رسانه ها را عوض شدن نگرش مسئولان می داند و به معاون مطبوعاتی پیشنهاد می دهد:اگر قرار است تغییری در نظام رسانه ای کشور ایجاد شود این تغییر باید در نگاه مسئولان و متولیان به رسانه و اهالی رسانه باشد که امیدواریم آقای مهدی پور در تحقق این وعده موفق باشند.آقای مهدی پور حتما کار سختی در پیش دارند ولی اگر قرار است تغییری در فضای رسانه ای کشور به وجود بیاید نگاه امنیتی بر روی رسانه ها باید کاهش یابد.

شجاع پوریان در ابتدای صحبت های خود با اشاره به امکان بازآرایی نظام رسانه(یکی از مسائلی که آقای مهدی پور در جلسه معارفه خود با آقای خدادی به آن اشاره کرده بودند) به شفقنا رسانه می گوید:کلیدواژه اصلی صحبت های آقای مهدی پور در جلسه معارفه، بازآرایی نظام رسانه ای کشور بود که نشان می دهد ایشان نسبت به وضعیت موجود نظام رسانه ای کشور نقد دارد و به دنبال اصلاح و بهبود آن است، چنین رویکردی اگر ملاحظات طرفین را به همراه داشته باشد برای نظام رسانه ای می تواند مفید باشد.

او ادامه می دهد: متاسفانه دهه هاست که اهالی رسانه نسبت به عملکرد مسئولان نقدهای جدی دارند اما به هر دلیلی این نقدها جدی گرفته نمی شود و هر کدام از مدیران بدون پذیرش قصورات و اشتباهات، فشار مضاعفی را بر رسانه ها و اهالی رسانه وارد می کنند که پیامد آن هم همان چیزی است که آقای خدادی معاون سابق به آن اشاره داشتند و همان از دست رفتن مرجعیت رسانه ای رسانه های داخلی برای افکار عمومی و مردم است. در واقع سال هاست با افزایش تکنولوژی، ارتباطات و گردش آزاد اطلاعات، رسانه های غیررسمی خیلی آزادانه تر به امر اطلاع‌رسانی می پردازند، متاسفانه رسانه های رسمی خیلی شدیدتر از گذشته زیر ذره بین هستند و نه به یک یا دو نهاد و مسئول بلکه باید به چندین دستگاه پاسخگو باشند، چنین رویه ای در امر رسانه ضرورت بازآرایی را ایجاب می کند.

این مدیر مسئول با تاکید بر وجود قانون ها و چارچوب های منطقی برای فعالیت رسانه ها بیان می کند: ما به عنوان رسانه مدعی نیستیم که چارچوب و قواعدی برای فعالیت رسانه ای در کشور تدوین نشود، بلکه این چارچوب ها به گونه ای نباشد که فعالیت رسانه های رسمی و داخلی را کم اثر و حتی بی اثر کند و باعث کوچ مردم به رسانه های غیررسمی و غیرمعتبر شود.

او ادامه می دهد: این روزها آمارهای رسمی و نظرسنجی ها نیز حاکی از آن است که افکار عمومی بخش زیادی از اخبار خود را از طریق رسانه های غیررسمی دنبال می کند و این موضوع قطعا پیامدهای ناگواری برای جامعه و کشور دارد، اما دلیل این رویداد را باید در رفتار مسئولان رسانه ای کشور جستجو کرد، آن جایی که رسانه ها بابت نقدهای کم اهمیت نیز باید در نهادهای مسئول حاضر شوند و گاه پاسخگوی نقد به یک مسئول درجه چندم نیز باشند، لذا اگر قرار است تغییری در نظام رسانه ای کشور ایجاد شود این تغییر باید در نگاه مسئولان و متولیان به رسانه و اهالی رسانه باشد که امیدواریم آقای مهدی پور در تحقق این وعده موفق باشند.

از دیگر تاکیدات آقای مهدی پور توجه به مرجعیت رسانه ای است، شجاع پوریان برای اجرایی شدن چنین مسأله ای پیشنهاد می کند:
از دست رفتن مرجعیت رسانه ای رسانه های داخل یک آفت جدی برای فضای سیاسی و اجتماعی کشور است، این پدیده زاییده بسیاری از تصمیمات و برخوردهای اشتباه در طول چند دهه است که روی هم انباشته شده و حالا برای مدیران نیز عواقب ناگوار آن آشکار شده است. باید پذیرفت امکان انحصار، سانسور و تحریف اخبار آن گونه که در گذشته وجود داشته، در فضای امروز امکان پذیر نیست و مردمی که به دنبال خبر هستند، در نهایت مرجع خبری خود را پیدا می کنند و منتظر رسانه های داخلی نمی مانند، رسانه های غیررسمی و معاند هم از این خلا استفاده کرده اند و متاسفانه با درهم آمیختن راست و دروغ، اعتماد بخش های زیادی از جامعه را جلب کرده اند.

او بیان می کند: واقعیت آن است که رسانه های داخلی با انبوهی از محدودیت ها و محذوریت ها و ملاحظات و خطوط قرمز توان رقابت با آنها را ندارند. به طور مثال اتفاقی مثل ناآرامی های آبان ۹۶ در کشور اتفاق می افتد، با بدسلیقگی مسئولان رسانه های رسمی و داخلی از پرداختن به آن منع شدند، افکار عمومی به تدریج در جریان موضوع قرار می گیرند و برای پیگیری بیشتر به رسانه های غیررسمی رجوع می کنند، با مراجعه مردم به رسانه های غیررسمی، آنها مدیریت و کنترل افکار عمومی را در همان فضا در اختیار می گیرند و این موضوع بارها و بارها تکرار شده و واکنش مسئولان هم هیچ تغییری نکرده است، لذا اگر قرار است رسانه های داخلی مرجعیت رسانه ای در کشور داشته باشند، باید اولا تبلور صداهای مختلف در کشور باشند نه اینکه فقط مطالبات یک قشر خاص از مردم در رسانه ها منعکس شود، از سویی محدودیت ها و ممنوعیت های رسانه ای کاهش یابند تا رسانه های داخلی نیز بتوانند در فضای نسبتا بازتری اطلاع رسانی کنند تا اعتماد از دست رفته مردم بازگردد.

از نکاتی که وزیر در حکم معاون مطبوعاتی اشاره کرده ، توسعه مبادلات رسانه ­ای با سازمان ­های منطقه­ ای و بین ­المللی است، این فعال رسانه ای در این باره می گوید: واقعیت آن است که ما به دلیل همان اشتباهات رایج در نگاه به رسانه، از داشتن یک مرجع خبری ایرانی مستقل در سطح منطقه محروم هستیم، زبان فارسی، دین و مذهب مشترک، اشتراکات فرهنگی و سایر عوامل این ظرفیت را در اختیار ایران قرار داده که یک رسانه معتبر بین المللی داشته باشد، اما متاسفانه به دلیل همان نگاه حاکمیتی و سخت گیرانه به رسانه، ما فاقد یک رسانه مستقل و معتبر هستیم در حالی که کشورهایی با ظرفیت هایی به مراتب کمتر از ما الان مرجعیت خبری منطقه را رهبری می کنند که نیاز است این موضوع جدی گرفته شود.

شجاع پوریان توضیح می دهد: اگر نیت مسئولان جدی است باید حتما از ظرفیت بزرگان رسانه که در این چند سال به دلیل سخت گیری ها از ایران مهاجرت کرده اند یا از شرایط دلخور هستند، استفاده شود. رسانه یک امر تخصصی است و برای توسعه آن باید از تجارب اهل فن استفاده کرد، ما دارای چهره های درخشان رسانه هستیم که با رفتارهای غلط از فعالیت رسانه ای دور شده اند.

این مدیر مسئول تاکید می کند: تغییر رویکرد و نگاه به رسانه، دلجویی از متخصصان رسانه، در کنار بهبود روابط سیاسی منطقه و جهانی این امکان را در اختیار ما می گذارد که در یک پروسه میان مدت و بلند مدت یک مرجع خبری منطقه ای بین المللی ایجاد کنیم، یا با سایر شرکای منطقه ای در موضوعات رسانه همکاری داشته باشیم.

شجاع پوریان در پایان بر مطالبات و خواسته های اهالی رسانه از معاون مطبوعاتی اشاره می کند و می گوید:مطالبات اهالی رسانه همان مطالبات تکراری و همیشگی است، مطالباتی که بارها گفته شده و وعده هایی داده شده، اما به صورت جدی به آن توجه نشده است. البته ما به انتصاب آقای مهدی پور به این دلیل که هم نسبتا جوان هستند و هم از اهالی رسانه هستند و صحبت های بسیار خوبی را در این مدت بیان داشته اند، خوش بین هستیم. اما رسانه ها این روزها درگیر مشکلات بسیار زیادی هستند، از گرانی کاغذ گرفته تا عدم توانایی در پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل، کم اثر بودن یارانه پرداختی از سوی وزارت ارشاد به رسانه ها و سایر مشکلات مالی که واقعا شرایط سختی را برای ادامه فعالیت رسانه های مکتوب به وجود آورده و شاهد هستیم که یکی یکی در حال کاهش هستند.

او ادامه می دهد: در کنار مشکلات مالی واقعا سخت گیری ها و محدودیت ها اهالی رسانه را اذیت می کند، اگر قبلا فقط رسانه ها به یک نهاد پاسخگو بودند در چند سال گذشته رسانه ها باید به چندین نهاد پاسخگو باشند، بنده در هفته گذشته به دلیل یک نکته خیلی معمولی در یک گزارش مربوط به یک نویسنده مجبور به حضور در دادگاه شدم و در این سال ها بارها و بارها از سوی نهادهای مختلف احضار شده ام و اتهاماتی را پاسخ داده ام که نشان می دهد دایره نقدپذیری مسئولان درجه دو و سه چقدر تنگ تر و بسته تر شده است. آقای مهدی پور حتما کار سختی در پیش دارند ولی اگر قرار است تغییری در فضای رسانه ای کشور به وجود بیاید نگاه امنیتی بر روی رسانه ها باید کاهش یابد.

لازمه بازآرایی نظام رسانه ای کشور، تغییر نگاه مسئولان به رسانه و اهالی آن است

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *