س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

سردبیر«خراسان»: معاون مطبوعاتی به حذف قوانین دست و پاگیر رسانه ای توجه کند

1 دقیقه خوانده شده
با انتصاب فرشاد مهدی پور به‌عنوان معاون مطبوعاتی توجه به دغدغه‌های اهالی رسانه می‌تواند این مقام مسئول را در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده یاری رساند.
سردبیر«خراسان»: معاون مطبوعاتی به حذف قوانین دست و پاگیر رسانه ای توجه کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ سید علی علوی سردبیر روزنامه «خراسان» با اشاره به صحبت‌های معاون مطبوعاتی درباره مرجعیت خبری چندین پیشنهاد را برای این مهم دارد و می گوید: یکی از این راهکارها، پذیرش واقعیت جامعه شبکه ای و پذیرش جایگاه رسانه در جامعه شبکه ای است.

وی می افزاید: همچنین باید بستری را برای رقابت فعالیت رسانه ای بین رسانه های داخلی نسبت به رسانه های خارجی فراهم کرد. از دیگر موارد مهم برای این مساله، حذف قوانین دست و پاگیر و تدوین قوانین حمایتی برای فعالیت های رسانه ای است.

علوی با اشاره به تأکید معاون مطبوعاتی جدید بر لزوم بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور، چندین مورد را برای این مسأله یادآور می شود و به شفقنا رسانه می‌گوید: یکی از موارد مهم در این الزام، شناخت ابعاد پیکر بندی رسانه ی کشور اعم از رسانه های مکتوب رسانه های وب بیس رسانه های مبتنی بر شبکه های اجتماعی است‌. همچنین مستند سازی و پیاده سازی آنلاین نقشه رسانه ی کشور،حمایت از بنگاه های و ساختار های رسانه ی با سابقه و شناسنامه دار و ایجاد ساختار برای گردش آزاد اطلاعات از الزامات  بازآرایی یک نظام رسانه ای است.

او ادامه می دهد: همچنین این نهاد باید به فکر تدوین و تصویب مقررات جهت الزام ساختارهای حاکمیتی برای پاسخگویی هم باشد. حمایت مالی و آموزشی و دانشی از ساختارهای رسانه ی کشور جهت شیفت از رسانه داری سنتی به رسانه داری نوین، از دیگر مواردی است که معاون مطبوعاتی باید به آن توجه داشته باشد. البته در این میان نباید از عملکرد فیک نیوز ها هم غافل شد به همین خاطر الزام فیک نیوزها به رعایت ضابطه ها هم بسیار اهمیت دارد.  از نکات دیگری که معاونت مطبوعاتی باید بر روی آن تمرکز ویژه داشته باشد، مقابله با کوچ رسانه ای از داخل به خارجم و مهمتر از هر کاری تمرکز بر بازگشت مرجعیت رسانه ای از خارج به داخل است.

این سردبیر در ادامه چندین راهکار را برای  بازگشت مرجعیت رسانه ای از خارج به داخل دارد و توضیح می دهد: یکی از این راهکارها، پذیرش واقعیت های جامعه شبکه ای و پذیرش جایگاه رسانه در جامعه شبکه ای است. همچنین باید بستری را برای رقابت فعالیت رسانه ای بین رسانه های داخلی نسبت به رسانه های خارجی فراهم کرد. از دیگر موارد مهم برای این مساله، حذف قوانین دست و پاگیر و تدوین قوانین حمایتی برای فعالیت های رسانه ای است.

علوی معتقد است ایجاد ساختارهای قانونی برای پاسخگویی به رسانه ها همچون تجربه پاکستان، ایجاد ساختارهای مدون و قابل رصد و شفاف جهت گردش آزاد اطلاعات و  ایجاد دست باز رسانه های داخلی نسبت به رسانه های خارجی می تواند به بازگشت مرجعیت خبری کمک کننده باشد.

او در ادامه با تاکید بر شکل گیری استقلال مالی رسانه ها و تاثیر سیاست های تشویقی بیان می کند: اگر می خواهیم به مرجعیت خبری رسانه ای در کشور برگردیم باید به  ارجحیت دادن به سیاست های تشویقی تا سیاست های تنبیه در نظام رسانه ای توجه کنیم و به شکل گیری روایت اول در رسانه های داخلی با سیاست های تشویقی اهمیت دهیم.

این فعال رسانه ای می گوید: تقویت استقلال مالی رسانه های خودگردان با سیاست های حمایتی و توجه به شکل گیری اقتصاد رسانه در شیفت از رسانه های سنتی به رسانه های نوین از دیگر مواردی است که می تواند راه را برای بازگشت خبری رسانه ها میسر سازد.

توسعه مبادلات رسانه‌ای با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با عنایت به رویکردهای رسانه‌ای و فرهنگی دولت مردمی از نکات مهمی بود که در حکم وزیر آمده است.علوی در این باره چندین پیشنهاد دارد: به نظرم برای رسیدن به چنین توسعه ای باید تسهیلاتی برای راه اندازی دفاتر نمایندگی رسانه ها در کشورهای منطقه و هاب های رسانه ی برای تعامل با رسانه های منطقه ای جهان اسلام و فارسی زبان ایجاد شود.  همچنین ورود بخش غیردولتی برای بازنمایی تصویر رسانه ای  کشور در رسانه های انگلیسی زبان هم اهمیت دارد.

این سردبیر در پایان چندین خواسته و مطالبه از معاون مطبوعاتی دارد و می گوید: برای روزنامه ها به عنوان ساختارهای اصیل و باتجربه رسانه ای کشور (در زمانی که درگیر جنگ رسانه ای هستیم) به نظرم باید سیاست های حمایتی برای تامین کاغذ و زینگ مصرفی برای تولید روزنامه و سیاست های حمایتی در توزیع و افزایش آگهی های دولتی(در شرایط فعلی کشور که اقتصاد بخش خصوصی راکد است) در نظر گرفته شود.همچنین  برای شیفت از بسترهای رسانه‌ ی سنتی به بسترهای رسانه ی نوین حمایت و پشتیبانی هایی در نظر گرفته شود.

سردبیر«خراسان»: معاون مطبوعاتی به حذف قوانین دست و پاگیر رسانه ای توجه کند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *