ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

روش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت خبرنگاری

1 دقیقه خوانده شده
با پیشرفت فناوری و تغییرات در روند اطلاع‌رسانی، حضور خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی متن‌محور مانند ایکس (توئیتر اسبق) و ویراستی، به یک عامل مؤثر در فرآیند انتشار اخبار تبدیل شده است. اما سؤال اینجا است، آیا واقعا خبرنگار باید در شبکه‌های اجتماعی متن‌محور حضور داشته باشد؟
روش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت خبرنگاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و یه نقل از ایرنا؛ شبکه‌های اجتماعی متن‌محور، به خبرنگاران این امکان را می‌دهند تا سریع‌تر اخبار را منتشر کنند و به مخاطبان خود اطلاعات به‌روز و فوری ارائه دهند. هم‌چنین این رسانه‌ها به خبرنگاران کمک می‌کنند تا بتوانند با مخاطبان خود تعامل بیشتری داشته باشند؛ آن‌ها در این فضا می‌توانند نظرات مخاطبان را بخوانند و به سؤالات آن‌ها پاسخ دهند. این تعامل به مخاطب‌شناسی خبرنگار هم کمک می‌کند. حضور در این شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود خبرنگار، موضوعات مورد علاقه مردم را درک کند و فعالیت مؤثرتری داشته باشد. اما برای حضور موفق در این پلتفرم‌ها باید راهکارهایی را بلد باشید که در ادمه به بعضی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

نوشتن، نیاز ضروری خبرنگار

نوشتن متن‌های خواندنی، مهم‌ترین مهارتی است که یک خبرنگار باید آن را یاد بگیرد. اما نوشتن در پلتفرم‌هایی مثل توئیتر و ویراستی، کمی سخت‌تر از نوشتن برای خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هاست؛ در این بسترها باید کوتاه و مختصر بنویسد. نوشتن متن جذاب و در عین حال مختصر، دشوارتر به نظر می‌آید. برای تقویت این مهارت باید دایره لغات خود را گسترش دهید تا بتوانید با کم‌ترین کلمات، خبر را به صورت واضح منتقل کنید. هم‌چنین نباید از جملات بلند استفاده کنید؛ نه مخاطب فرصت خواندن آن را دارد و نه پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد.

مخاطب‌شناسی دقیق با تحلیل داده‌ها

شبکه‌های اجتماعی، داده‌های خوبی درباره مخاطبان‌تان به شما ارائه می‌کنند؛ داده‌هایی مثل این‌که هر خبر شما را چند نفر دیده‌اند یا چند نفر آن را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند. شما با تحلیل دقیق این داده‌ها، متوجه می‌شوید مخاطب چه موضوع خبری را بیش‌تر دنبال می‌کند؛ خبر کوتاه و مختصر را می‌پسندد یا خبر مفصل و طولانی، چه نوع تیتری برای آن‌ها جذاب‌تر است و… بعد از تحلیل داده‌ها و رسیدن به شناخت مخاطب، حالا شما می‌توانید اخباری را تولید و توزیع کنید که با استقبال بیش‌تری روبه‌رو می‌شوند و اثرگذاری وسیع‌تری دارند. هم‌چنین علاوه بر داده‌های مخاطبان، می‌توانید با ابزارهایی مانند توئیتر آنالیز (یا ایکس آنالیز امروز)، با تمایلات و سلایق مجموع کاربران این پلتفرم‌ها هم آشنا شوید و از این داده‌ها برای جذب مخاطبان بیش‌تر استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی متن‌محور؛ ابزار پیشرفت خبرنگار

اعتبار، سرمایه خبرنگار

تمام سرمایه‌ی یک خبرنگار، اعتبارش است. اگر مردم به اخبار شما اطمینان نداشته باشند؛ کارهای شما اثرگذار نخواهد بود. در واقع تولید و توزیع خبر توسط خبرنگاری که مردم به او اعتماد ندارند، بیهوده است. این اعتماد، به تدریج و پس از گذشت زمان طولانی شکل می‌گیرد اما ممکن است با یک خبر نادرست از بین برود. پس باید خیلی مراقب باشید. در حالیکه فضای رسانه‌ای امروز از شایعات و اخبار غلطپر شده است، شما با انتشار اخبار درست و مطمئن، می‌توانید این تهدید را به فرصت تبدیل کنید تا مردم شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد دنبال کنند. بنابراین روی صحت اطلاعاتی که منتشر می‌کنید بسیار حساس باشید و هر خبری را قبل از انتشار با دقت بررسی کنید. البته حواس‌تان باشد که این دقت به وسواس تبدیل نشود به‌طوری‌که با انتشار دیرهنگام خبر، شما منبع دست اول نباشید.

خبرنگار توئیتری، منبع دست اول

نام فابریتزیو رومانو، خبرنگار ایتالیایی را احتمالاً  شنیده‌اید. صفحه این خبرنگار در توئیتر میلیون‌ها نفر دنبال‌کننده دارد؛ چون او اخبار مربوط به نقل‌وانتقالات بازیکنان فوتبال را زودتر از همه جا منتشر می‌کند. همه او را به عنوان منبع دست اول اخبار نقل‌وانتقالات می‌شناسد. مهم‌ترین اصل خبرنگاری در شبکه‌های اجتماعی متن‌محور هم همین است. اینکه خبرنگار هر حوزه‌ای هستید، سعی کنید اولین نفری باشید که اخبار آن حوزه را منتشر می‌کند. اگر کاربران شما را به منبع دست اول  اخبار بشناسند، شما کارتان را درست انجام داده‌اید و مسیر جذب مخاطب چندان دشوار نخواهد بود.

ارتباطات، شما را رشد می‌دهد

یک خبرنگار نباید به صورت انفرادی عمل کند. شما باید با خبرنگاران دیگری که موضوعات اخبارشان با شما مرتبط است، ارتباط داشته باشید. درباره‌ی تولید و توزیع اخبار با هم مشورت کنید و تجربه‌های خود را در میان بگذارید؛ در شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها تعامل مثبت داشته باشید، اخبار آن‌ها را در صفحه خود بازنشر دهید، در ذیل اخبارشان، نظرات خود را ثبت کنید و از آن‌ها نیز بخواهید که این‌ کار را برای شما انجام دهند. با هم هماهنگ شوید و عملیات رسانه‌ای مشترک انجام دهید تا اثرگذاری‌تان بیش‌تر شود؛ بدین معنی که در یک مدت زمان کوتاه و مشخص فقط درباره یک موضوع خاص محتوا منتشر کنید. خلاصه آن‌ها را به چشم یک رقیب نبینید؛ اگر آن‌ها را همکار و همراه خود بدانید، باعث می‌شود با هم رشد کنید و سرعت رشدتان بیش‌تر شود.

شبکه‌های اجتماعی متن‌محور؛ ابزار پیشرفت خبرنگار

خبرنگار بحران، خبرنگار محبوب

کاربران شبکه‌های اجتماعی به خبرنگاران بحران بیشتر از سایر خبرنگارها علاقه دارند. شما برای این‌که در این پلتفرم‌ها مورد استقبال قرار بگیرید، باید در بحران‌ها یا رویدادهای مهمی که در حوزه‌ی کاریتان پیش می‌آید، حضور پیدا کنید و اخبار را به صورت زنده و مستند منتشر کنید. برای مثال اگر خبرنگار سیاسی هستید باید در زمان انتخابات در محل ثبت‌نام نامزدها حضور پیدا کنید و اخبار ثبت‌نام چهره‌های برجسته را فوراً منتشر کنید (البته این ساده‌ترین کار خبری و بیشتر در مرحله‌ی تولید و نشر خبر است و نه تحلیل و ارائه‌ی اطلاعات پردازش شده).

پیشرفت خبرنگار با شبکه اجتماعی متن‌محور

حضور خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی متن‌محور مانند ایکس (توئیتر سابق) و ویراستی، نه تنها برای انتشار اخبار بهتر، بلکه برای برقراری ارتباط با مخاطبان و جلب توجه بیشتر آنان نیز اهمیت دارد. با بهره‌گیری از تحلیل داده‌ها، تقویت مهارت نوشتن، شبکه‌سازی خبرنگاران مرتبط و شرکت فعال در بحران‌ها و رویدادهای مهم، خبرنگاران می‌توانند به بهبود فرآیند انتشار اخبار و هم‌چنین افزایش اعتبار خود در جامعه کمک کنند.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14825

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *