ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها(۵)

1 دقیقه خوانده شده
دیجیتالی شدن رسانه‌ها، تعداد مخاطبان را افزایش داده است اما رقابت برای جذب و حفظ مخاطب را نیز شدیدتر کرده است. اگر مخاطب زیادی می‌خواهید، باید سختی این رقابت را به جان بخرید و راهکارهایی را برای مقابله با چالش‌های آن اتخاذ کنید.
روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها(۵)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ در مقالات گذشته از مجموعه‌ی «روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها»، چند مورد از راهکارهایی را که به روزنامه‌نگاران برای موفقیت در دنیای دیجیتال کمک می‌کنند، مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه به بررسی چند راهکار کاربردی دیگر خواهیم پرداخت.

تصاویر را به خدمت بگیرید

تصاویر، محتوای شما را ملموس‌تر و در نتیجه اثرگذارتر خواهند کرد. دیدن تصویر یک صحنه با خواندن متنی که توصیف آن است، قابل مقایسه نیست، چراکه مخاطب با دیدن، ارتباط بیش‌تری با محتوا برقرار می‌کند. هم‌چنین فهمیدن یک موضوع با نگاه کردن، سریع‌تر اتفاق می‌افتد. همان‌طور که در مقالات مختلف ذکر کردیم، مخاطب امروزی رسانه، کم‌حوصله‌تر از گذشته است. بنابراین به جای این‌که متن خود را طولانی کنید، با یک تصویر، پیام خود را منتقل کنید. اگر عکسی مرتبط با موضوع خود پیدا نکردید، آن را خلق کنید. شما می‌توانید به نزدیکی سوژه بروید و از آن عکس تهیه کنید یا اگر دسترسی به سوژه ندارید از دیگران بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند. در صورتی‌که به هیچ عنوان امکان تهیه‌ی عکس از سوژه را نداشتید، می‌توانید به سراغ نرم‌افزارهای گرافیکی یا هوش مصنوعی بروید و یک تصویر متناسب خلق کنید.

گرافیک، حتی اگر عکس واقعی از سوژه داشته باشید، بازهم به کار شما خواهد آمد، چراکه شما باید عکس را ویرایش کنید. هم‌چنین استفاده هم‌زمان از تصاویر واقعی و گرافیکی، می‌تواند جذابیت محتوای شما را افزایش دهد. اگر در گرافیک، مهارت چندانی ندارید، نگران نباشید می‌توانید از وب‌سایت‌هایی که آرشیو تصاویر رایگان هستند استفاده کنید. شما در این پایگاه‌ها، موضوع خود را جستجو می‌کنید و تصاویر مرتبط با محتوای خود را می‌یابید.

اگر در محتوای خود از اعداد و ارقام زیادی استفاده می‌کنید، می‌توانید از تصاویر گرافیکی برای دسته‌بندی بهتر و انتقال پیام راحت‌تر استفاده کنید. این نوع محتواها اگر به صورت متن باشند، احتمالاً مخاطب با وجود اعداد و ارقام زیاد داخل متن، گیج می‌شود و نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند. گرافیک، این کار را برای او ساده‌تر خواهد کرد.

چندرسانه‌ای فکر کنید

اگر می‌خواهید از محتواهای چندرسانه‌ای برای روایت داستان سوژه‌ی خود استفاده کنید، باید از همان ابتدا چندرسانه‌ای به موضوع نگاه کنید و فکر و برنامه‌ریزی کنید. روزنامه‌نگاران سنتی، با توجه به عادتی که در سال‌های متمادی نگارش متن پیدا کرده‌اند، مراحل تهیه‌ی گزارش از سوژه‌یابی تا روایت را کاملاً با دید تولید متن پیش می‌برند و در آخر به سراغ ابزارهای چندرسانه‌ای می‌آیند تا محتوای خود را جذاب‌تر کنند. این کار انسجام محتوای شما را از بین خواهد برد.

شما باید از همان ابتدا مشخص کنید، که نوع محتوای شما چه خواهد بود، اگر چندرسانه‌ای بودن، انتخاب شما است، می‌بایست از همان ابتدا به فکر سناریوی محتوای خود باشید و هر قدمی که در تهیه‌ی گزارش برمی‌دارید، مشخص کنید که این کار چه تاثیر چندرسانه‌ای در گزارش شما خواهد داشت.

پیوند دادن، راهی برای تعامل بیش‌تر

در رسانه‌های چاپی، مخاطب فقط محتوای همان نسخه‌ای را که تهیه کرده بود، در دست داشت و به سایر نسخه‌های آن روزنامه دسترسی نداشت. به همین خاطر ارجاع دادن به سایر مطالب، کار منطقی به نظر نمی‌آمد. در واقع وقتی نسخه‌ای جدید چاپ و منتشر می‌شد، نسخه‌های قبلی به یک کاغذ باطله تبدیل می‌شدند؛ چراکه احتمال ارجاع دادن به آن‌ها بسیار کم بود. در دنیای دیجیتال اما مخاطب در لحظه می‌تواند به راحتی به آرشیوهای یک رسانه دست پیدا کند و از میان مطالب قدیمی یا جدید، هرکدام را که تمایل داشت انتخاب کند و بخواند. شما باید از این شرایط نهایت استفاده را ببرید و بازدید آثار خود را افزایش دهید.

شما می‌توانید در گزارش‌های خود به بهانه‌های مختلف به محتواهای دیگر خود ارجاع دهید. شما باید یک لینک (پیوند) ایجاد کنید تا مخاطب با یک کلیک روی آن به محتوای مورد نظر شما برود. با این کار مطالب قدیمی شما نیز فراموش نمی‌شوند.

سئو را جدی بگیرید

سئو یک دانش است که به شما کمک می‌کند تا در نتایچ جستجوی مخاطبان در موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتری نشان داده شوید. برای مثال اگر محتوای شما درباره‌ی انقراض یک گونه‌ی جانوری است، استفاده از سئو باعث می‌شود وقتی یک مخاطب واژه‌هایی مرتبط با محتوای شما را در یک موتور جستجو مانند گوگل وارد کند، متن شما را به عنوان اولین متن پیشنهادی مشاهده کند.

در مقاله‌ی «سئو، ابزار دیه شدن در دنیای دیجیتال» به بررسی دو راهکار مهم این دانش برای روزنامه‌نگاران پرداختیم. شما می‌توانید با مطالعه و تحقیق، به مهارت مناسبی در این دانش دست پیدا کنید.

روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال

روزنامه‌نگاری دیجیتال مانند هر ابزار جدیدی، فواید و چالش‌هایی دارد که برای بهره‌مندی از فواید آن باید چالش‌ها را مدیریت کرد. این چالش‌ها با استفاده از چند راهکار ساده و کاربردی، به راحتی قابل حل هستند. در پنج مقاله اخیر از مجموعه‌ی «روزنامه‌نگاری در دنیای دیجیتال؛ چالش‌ها و راهکارها» به بررسی ۱۹ مورد از این راهکارها پرداخیتم. با به کارگیری درست این راهکارها می‌توانید یک روزنامه‌نگار موفق در عصر دیجیتال باشید.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15341

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *