ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

راهنمای ورود به دنیای موبایل ژورنالیسم و خبرنگاری کوله‌پشتی

1 دقیقه خوانده شده
با پیشرفت‌های عمده در فناوری ویدیوی تلفن همراه، فیلم‌برداران و فیلم‌سازان بیشتری در سراسر جهان تولیدات ویدیویی خود را با استفاده از تلفن‌های هوشمند ایجاد می‌کنند. اصلاً همین موضوع موجب ایجاد روزنامه‌نگاری موبایلی شده است. یک روزنامه‌نگاری موفق باید مراحل تولید محتوا را به خوبی بداند و بر روند فعالیت تسلط داشته باشد.
راهنمای ورود به دنیای موبایل ژورنالیسم و خبرنگاری کوله‌پشتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ عکاسی با گوشی نه تنها جذاب است بلکه بسیار کاربردی است. اگر شما فردی هستید که از استفاده از تلفن خود برای سلفی، فیلم تعطیلات خانوادگی، ویدیوهای خانگی یا ویدیوهای کوتاه آزمایشی لذت می‌برید، یا اگر علاقه‌مند به استفاده از گوشی هوشمند خود برای ساخت ویدیو یا به چالش کشیدن مهارت‌های فیلم‌سازی خود هستید، تقریباً هرآنچه برای شروع روزنامه‌نگاری موبایلی لازم است را دارید. البته که به یک تلفن همراه هم نیاز دارید (و چند چیز دیگر که در متن «نگاهی به کوله‌پشتی یک خبرنگار موبایلی» به آن اشاره کردیم).

در متن‌های قبلی کم و بیش درباره‌ی کار با دوربین تلفن‌ همراه صحبت کردیم؛ حتی در متن «روایت‌گری‌تصویری به سبک خبرنگار کوله پشتی» در مورد استفاده از استوری بورد، مکان یابی و انتخاب مکان درست فیلم‌برداری و انواع نماها و زوایای دوربین صحبت کردیم. حال در این متن می‌خواهیم کمی بیشتر با خود دوربین تلفن همراه و تنظیمات آن آشنا شویم و چند مرحله‌ی دیگر برای تولید یک روایت تصویری جذاب با تلفن همراه را ذکر کنیم.

برای فیلمبرداری تولیدات تصویری در موبایل چه چیزی را باید در نظر بگیرید

دوربین

اولین کاری که باید قبل از چرخاندن دوربین و تصویر برداری از صحنه‌های مختلف انجام دهید این است که به طور کامل بفهمید با چه چیزی کار می‌کنید؛ به خصوص وقتی صحبت از یک دستگاه دوربین تلفن همراه باشد. به یاد داشته باشید که آنچه در دستان شماست حتی اگر در نوع خود بهترین باشد هنوز هم یک گوشی هوشمند است، نه یک دوربین فیلم‌برداری؛ به همین خاطر آشنایی با قابلیت‌ها و محدودیت‌های دستگاه شما بسیار مهم است. این کار را با بازی کردن با ویژگی‌ها و تنظیمات آن انجام دهید.

به عنوان مثال، تلفن‌های هوشمند معمولاً مجهز به لنز دوربین اصلی، لنز دوربین فوق عریض و لنز تله فوتو هستند. بررسی کنید تا ببینید گوشی هوشمند شما چه نوع دوربین‌هایی دارد و چگونه می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید.

روش فیلم‌برداری و تدوین محتوای تصویری در تلفن همراه

فیلمبرداری

برای برداشت‌هایی که نیاز به کنترل بیشتری دارند، ممکن است لازم باشد تنظیمات تعادل رنگ سفید، نوردهی یا فوکوس را تنظیم کنید. با این حال، از آنجایی که برخی از تلفن‌های هوشمند کنترل دستی ندارند، ممکن است نیاز باشد برنامه‌ای را دانلود کنید که بتواند این تنظیمات را انجام دهد. FiLMiC Pro، اپلیکیشینی که با هردو پلتفرم اندروید و آی او اس سازگار است، کنترل تنظیمات دوربین گوشی شما از جمله فوکوس و وضوح را فراهم می‌کند. این برنامه همچنین به شما اجازه می‌دهد تا نسبت تصویر، میزان بیت ریت، نرخ فریم و موارد دیگر را به صورت دستی تنظیم کنید. در انتهای متن «نگاهی به کوله‌پشتی یک خبرنگار موبایلی» چند مورد دیگر را هم به شما معرفی کردیم که می‌توانید به آن مراجعه کنید.

در صورت امکان، با بالاترین وضوح موجود در تلفن هوشمند خود فیلم‌برداری کنید. این کار بالاترین کیفیت ممکن را تضمین می‌کند. البته توجه داشته باشید که ضبط با کیفیت ۴k برای هر دقیقه فیلمبرداری حداقل از حدود ۳۰۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌کند، در حالی که ضبط با کیفیت Full HD فقط به ۱۰۰ مگابایت در دقیقه نیاز دارد. ۸k به ۶۰۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی در هر دقیقه ضبط نیاز دارد. اگرچه گوشی‌های پرچمدار هوشمندی مانند گلکسی اس ۲۳ و اس ۲۳ پلاس بسیار بزرگ هستند، بازهم تنها ۲۵۶ گیگابایت حافظه قابل ارتقا دارند. پس همیشه مشخصات گوشی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که فضای ذخیره‌سازی کافی دارید.

همچنین، سرمایه گذاری برای تجهیزات اضافی مانند سه پایه، باتری‌های اضافی، شارژر و میکروفون خارجی را در نظر بگیرید. علاوه بر این، لنزهای جانبی تلفن همراه، فواصل کانونی مختلفی از جمله ماکرو و تله فوتو را ارائه می‌کنند که به دستیابی به ظاهری با صفحه‌نمایش عریض و فیلم‌مانند کمک می‌کند، مخصوصاً زمانی که با FiLMiC Pro از آن‌ها استفاده می‌شود. می‌توانید بررسی کنید که کدام لنز موجود در بازار کارایی بهتری دارد و چه میزان ارزش خرید دارد.

لرزش‌گیر و تثبیت کننده تصویر

برخی از دوربین‌های تلفن از فناوری داخلی برای تثبیت تصویر در طول برداشت استفاده می‌کنند. برخی گوشی‌های هوشمند دارای یک ویژگی OIS (تثبیت‌کننده تصویر نوری) ارتقا یافته هستند که کیفیت ویدیو را افزایش می‌دهد و فیلم‌برداری نرم‌تر را تسهیل می‌کنند. بسته به نوع برداشت خود، ممکن است بخواهید دوربین خود را روی یک سر گیمبال (پایه‌های لرزشگیر جانبی) یا یک دستگاه تثبیت‌کننده دستی برای ردیابی سوژه نصب کنید؛ برای برداشت‌هایی که نیاز به حرکت زیاد دارند.

روش فیلم‌برداری و تدوین محتوای تصویری در تلفن همراه

ویرایش ویدیوی تلفن همراه

پس از پایان تصویربرداری، زمان آن رسیده است که مراحل تولید نهائی ویدیوی تلفن همراه خود را شروع کرده و آن را ویرایش و تدوین کنید. این مرحله شامل پیرایش، برش، اتصال و تنظیم مجدد برداشت‌های شما است. همچنین عناصری مانند موسیقی، صداگذاری، متن، عنوان، تصحیح رنگ و جلوه‌های ویژه را در این جا اضافه خواهید کرد. یکی از روش‌های شروع این است که با استفاده از یک برنامه ویرایش ویدیو، مستقیماً در تلفن خود تدوین را انجام دهید. برای ویرایش مؤثر بر روی صفحه نمایش کوچک تلفن خود، بهتر است برنامه‌ای را انتخاب کنید که نه تنها سازگار، بلکه قدرتمند نیز باشد و بتوانید از گردش کار روان آن اطمینان حاصل کند. اکثر تلفن‌ها ویرایشگرهای ویدیویی اصلی خود را دارند، اما اگر کمی جستجو کنید، گزینه‌های بیشتری با ابزارهای قوی‌تر بوفور وجود دارد.

بسیاری از تدوینگران Adobe Premier Pro را برای ویرایش ترجیح می‌دهند. با این حال، Premier Pro برای گوشی‌های هوشمند در دسترس نیست. البته می‌توانید از Adobe Premiere Rush، یک نسخه موبایل سبک‌تر از Premier Pro استفاده کنید. LumaFusion یکی دیگر از موارد مورد علاقه برای ویرایش موبایل است. این ویرایشگر غیرخطی برای iOS و Android در دسترس است. این برنامه با درایوهای خارجی مانند SSD بی‌سیم Western Digital جفت می‌شود و ویرایش پیشرفته با عنوان، موسیقی، افکت‌ها و تصحیح رنگ را تسهیل می‌کند.

انجام ویرایش‌های اولیه در گوشی هوشمند خود

برای ویرایش اولیه، فیلم خود را در تایم‌لاین برنامه انتخابی خود باز کنید و برداشت‌هایی را که می‌خواهید برش دهید یا تنظیم کنید، انتخاب کنید. اگر به دنبال تنظیم سرعت یک کلیپ ویدیویی هستید یا از فریم‌های کلیدی برای کنترل سرعت پخش کلیپ استفاده می‌کنید، از برنامه‌ای مانند Filmora Video Editor استفاده کنید که کنترل بهتری را برای شما فراهم می‌کند.

برای افزودن موسیقی، صداگذاری و جلوه‌های صوتی و تنظیم سطوح صدا، چند برنامه ویرایش صدا برای انتخاب دارید. DAW‌های موبایل یا «ایستگاه‌های کاری صوتی دیجیتال digital audio workstations» به شما امکان می‌دهند ضبط، ترکیب، برش و کارهای جزئی دیگر را روی صدا انجام دهید. اگر فیلم تولیدی تلفن همراه شما به چندین آهنگ نیاز دارد، ویرایش در یک ایستگاه کاری صوتی دیجیتال ضروری است. برای شفافیت صدا و جلوگیری از صداهای مزاحم اطرافتان، صدای خود را با هدفون کنترل کنید.

همچنین ممکن است بخواهید درجه بندی، تصحیح رنگ، متن سفارشی، عنوان، گرافیک و لوگو را به فیلم خود اضافه کنید. تصحیح رنگ بسیار مهم است. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا رنگ‌ها را در یک ویدیو تنظیم کنید تا نمایانگر آن چیزی باشد که برای پروژه شما باید به نظر برسد. در همین حال، درجه بندی رنگ به شما امکان می‌دهد رنگ‌ها را برای ظاهری مناسب تغییر دهید. Adobe Premier Pro و Filmora از بهترین برنامه‌های ویرایش برای درجه بندی رنگ، تصحیح رنگ، سفارشی کردن متن و افزودن overlayها (لایه‌های ویدئویی یا تصویری که روی دیگر لایه ها قرا می‌گیرند) هستند. برنامه‌هایی مانند Afterlight یا Snapseed برای اندروید می‌توانند فیلترهای زیبایی شناسی الهام گرفته از فیلم خوبی را ارائه دهند. برای الهام گرفتن به فیلم‌هایی که منحصراً در دستگاه‌های تلفن همراه فیلم‌برداری شده‌اند نگاه کنید. به عنوان مثال،‌شان بیکر فیلم کمدی-درام خود “Tangerine” (2015) را به طور کامل با سه آیفون ۵s فیلمبرداری کرد. به همین ترتیب، استیون سودربرگ فیلم ترسناک روانشناختی خود “Unsane” (2018) را با آیفون ۷ گرفت.

در نهایت، نکته‌ی همیشگی چند متن اخیر را مجدد تکرار می‌کنم. برای اینکه به فیلم‌بردار و تولید کننده‌ی محتوای بهتری تبدیل شوید باید تمرین کنید، تمرین کنید و تمرین کنید؛ هیچ راه میان‌بری وجود ندارد.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14410

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *