ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

راهنمای خبرنگاران خارجی

1 دقیقه خوانده شده
این مطالب دربرگیرنده چکیده ای از اطلاعات سودمند فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی درباره جمهوری اسلامی ایران است که برای راهنمایی نمایندگان رسانه های خارجی مقیم و غیرمقیم در ایران تهیه و تدوین شده است.
راهنمای خبرنگاران خارجی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ اطلاعات مناسب در زمینه هایی همچون جمعیت، مسایل بهداشت و درمان، و جغرافیا نیز در این مقاله گنجانده شده اند.

اطلاعاتی درباره ساختار سیاسی، احزاب و گروه های سیاسی و اصولی از قانون اساسی ایران به گونه ای ارایه شده اند که خوانندگان اطلاعاتی مقدماتی درباره نظام جمهوری اسلامی ایران و قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضائیه به دست می آورند. امیدواریم اطلاعات ارایه شده برای شما هنگام دیدار از ایران سودمند واقع شود.                                       

اطلاعات عمومی درباره ایران

نام کشور: ایران

نوع حکومت: جمهوری اسلامی

 نشان ملی:

پرچم:

پرچم ایران

پایتخت: تهران

زبان رسمی : فارسی

دین رسمی: اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری

رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران: آیت… سید علی خامنه ای

رئیس جمهور: حسن روحانی

روز ملی : ۲۲ بهمن ( سالروز انقلاب اسلامی)

جمعیت : حدود ۸۰ میلیون نفر

واحد ارز: ریال

دامنه اینترنت: ir

پیش شماره بین المللی تلفن:۹۸+

 جغرافیای سیاسی ایران

ایران، از شمال با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و سواحل جنوبی دریای خزر، از جنوب، با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، از مشرق، با پاکستان و افغانستان، و از مغرب، با کشورهای عراق و ترکیه، مرزهای مشترک دارد.

از نقطه نظر جغرافیای سیاسی، ایران در موقعیت ریملند جهانی قرار داشته و همواره مورد نزاع قدرت‌های جهانی بوده است (از پرتغال، انگلستان و روسیه تزاری گرفته تا آمریکا و شوروی).  ایران، از شمال با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و سواحل جنوبی دریای خزر، از جنوب، با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، از مشرق، با پاکستان و افغانستان، و از مغرب، با کشورهای عراق و ترکیه، مرزهای مشترک دارد.بنابراین تحولات سیاسی ایران نیز همواره از ویژگی این موقعیت جغرافیایی متأثر و موضوع گفتمان حاکم بر نظام بین‌الملل و رقابت ابرقدرت‌ها بوده است. با توجه به حاکمیت گفتمان ژئواکونومی در دوران کنونی هم می توان گفت، در این دوره نیز عامل اصلی دعواهای سیاسی و کنش و واکنش چند دهه ایران و ایالات‌ متحده‌آمریکا ناشی از جغرافیای سیاسی کشور است. ایران، در کانون (هارتلند) انرژی جهان قرار دارد؛ حدود ۶٠درصد منابع نفتی جهان در حوزه خلیج‌ فارس و دریای‌ خزر واقع شده است. این درحالی است که نفت، خون صنعت مدرن است و به قول نیکسون رییس‌جمهور وقت آمریکا، خلیج‌فارس و به بیانی ایران، قلب منطقه‌ای است که این خون حیاتی به دنیای صنعتی پمپاژ می‌شود. مضافا اینکه بیش از ۷۰درصد منابع گازی جهان نیز در حوزه خلیج‌ فارس و سیبری غربی واقع شده است. جغرافیای ایران در بیضی گازی جهان هم قرار دارد و برای آمریکای خواهان امنیت جریان آزاد انرژی، منطقه ای جغرافیایی که ایران در کانون آن واقع شده است از اهمیت والایی برخوردار است. وجود پایگاه‌های متعدد نظامی ایالات‌ متحده‌ آمریکا در اطراف هارتلند انرژی دنیا نیز موید همین معناست.

 تاریخ

جنبش آزادی خواهی در ایران در قالب انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ آغاز و در پرتو همین جنبش سنگ بنای مجلس شورای ملی و حکومت قانون در ایران نهاده شد. در طول تاریخ، ایران هرگز مستعمره یا تحت الحمایه نبوده است و به استثنای دورانی که اعراب بر این کشور تسلط داشتند، این کشور همواره حکومت پادشاهی داشته است. در دومین انقلاب در تاریخ معاصر ایران در سال ۱۳۵۷، به حکومت پادشاهی در ایران که ۲۵۰۰ سال پیشینه داشت پایان داده شد. انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی حکومت شاهنشاهی ایران را سرنگون و به جای آن نظام جمهوری اسلامی را  پایه گذاری کرد.

اکنون آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب، افزون بر رهبری مذهبی، رهبری سیاسی کشور را نیز بر عهده دارند.

 زبان و ادبیات

زبان رسمی کشور فارسی است و نشریات و برنامه های رسمی رادیو و تلویزیون کشور به این زبان نشر و پخش می شوند. بافت جمعیتی ایران با تنوع موقعیتی و فرهنگی باستانی و اشتراک دینی اسلام عامل وحدت و انسجام کشور است. افزون بر زبان رسمی کشور گویش های مختلفی از جمله کردی، عربی، لری، بلوچی، ترکی، گیلکی و … در مناطق مختلف کشور رایج است و قومیت ها بر اساس قانون اساسی در برنامه های محلی با استفاده از زبان بومی در نشریات و شبکه های محلی رادیو و تلویزیونی مجاز می باشند. نوشته های باستانی دوران هخامنشیان به زبان دری فارسی در برخی نقاط از جمله مصر، ترکیه و عراق یافت شده است.

امروزه زبان فارسی افزون بر ایران در مناطق شمالی افغانستان و در تاجیکستان نیز رواج دارد. در گذشته های نه چندان دور زبان فارسی در قلمرویی گسترده تر، از خاورمیانه گرفته تا هند رواج داشت. در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، شمار زیادی پارسی یا همان فارسی زبان وجود دارند و در دیگر نقاط جهان نیز فارسی زبان ها پراکنده اند. برای مثال، زبان فارسی در دوران حکومت مغول ها در هند که در سال ۱۸۳۷ به پایان رسید، در واقع زبان دربار بود و سلاطین مغول به ترویج آن همت می گماشتند. با سیطره کمپانی هند شرقی، ابزار استعماری انگلیس در شبه قاره هند، استفاده زبان فارسی در این سرزمین ممنوع شد. دانشمندان و دانشوران فارسی گوی هم در دربار مغول و هم ترک ها از قرن ۱۵ تا ۱۸ از نفوذ و احترام خاصی برخوردار بودند و به تدوین قواعد زبان و واژه نامه فارسی همت گماشتند.فارسی یکی از زبان‌های هندواروپایی در شاخهٔ زبان‌های ایرانی جنوب غربی است که در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان به آن سخن می‌گویند. فارسی زبان رسمی کشورهای ایران و تاجیکستان و یکی از دو زبان رسمی افغانستان (در کنار پشتو) است. زبان رسمی کشور هندوستان نیز تا پیش از ورود استعمار انگلیس، فارسی بود.

در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌شناسان اروپایی در برلین، زبان‌های یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌های کلاسیک جهان برگزیده شدند. بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به شمار می‌آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد. فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان اول جهان است. دامنه واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی هم‌چنین بسیار بزرگ و پرمایه‌است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایره لغات به‌شمار می‌آید. در ایران زبان نخست ۵۳٪ مردم فارسی است و در مجموع، زبان فارسی سیزدهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب است. براساس اصل‏ پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی “زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏”

 تقویم ایرانی

تقویم رسمی ایران هجری خورشیدی است و نخستین روز فروردین ماه، ابتدای سال خورشیدی در ایران است که نوروز (www.calender.ut.ac.ir) نامیده می شود. (مبداء تاریخ خورشیدی با تاریخ میلادی حدود ۶۲۱ یا ۶۲۲ است یعنی با افزودن عدد ۶۲۱ به تاریخ شمسی به تاریخ میلادی و با کم کردن این عدد از تاریخ میلادی به تاریخ شمسی می رسیم) در ایران تاریخ هجری قمری نیز در امور و مراسم مذهبی به کار گرفته می شود. در ماه رمضان، مسلمانان در ایران همانند دیگر مسلمانان جهان روزه می گیرند و در ماه محرم به مناسبت شهادت امام سوم شیعیان امام حسین علیه السلام، در ایران عزاداری برپا می شود. در ایران روزهای پنجشنبه برخی از سازمان ها و ادارات دولتی بطور نیمه وقت فعالیت می کنند و روز جمعه در ایران تعطیل رسمی است و شمار اندکی از فروشگاه ها و مراکز تجاری باز هستند. بر اساس اصل هفدهم قانون اساسی “مبدأ تاریخ‏ رسمی‏ کشور هجرت‏ پیامبر اسلام‏ (صلی‏ الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلم‏) است‏ و تاریخ‏ هجری‏ شمسی‏ و هجری‏ قمری‏ هر دو معتبر است‏، اما مبنای‏ کار ادارات‏ دولتی‏ هجری‏ شمسی‏ است‏. تعطیل‏ رسمی‏ هفتگی‏ روز جمعه‏ است‏.”

 ارز کشور

ارز رایج ایران ریال نام دارد. ریال نخستین بار حدود دویست سال پیش در ایران به عنوان پول رسمی و رایج به صورت سکه ضرب شد. در ایران هنگام صحبت از پول و قیمت ها بیشتر واژه تومن یا تومان شنیده می شود که معادل ۱۰ ریال است. در تهران ساعت کار بانک ها معمولاً بین ساعت ۷:۳۰ تا ۱۵:۳۰ می باشد و در روز ۵ شنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳:۳۰. در دیگر شهرهای ایران ساعات کار بانک معمولاً یک ساعت کمتر از تهران است. می توان با کارت بانک به خرید اقلام مورد نظر مبادرت کرد. اسکناس های رایج در ایران  در قطعه های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰، ۲۰۰۰۰ ، ۵۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ ریالی و چک پول (ایران چک های) ۵۰۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰۰ ریالی می باشند.

  فرهنگ

فرهنگ ایران زمین همواره فرهنگ غالب در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی بوده و زبان فارسی صدها سال زبان علم و ادب و دربارهای مختلف در این منطقه از جهان بوده است. فرهنگ و زبان فارسی به رشد و گسترش آنچه که بعدها فلسفه، طب و ادبیات و فقه اسلامی لقب گرفت کمک شایانی کرده است. افزون بر ایران در چندین کشور منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و در میان و کردهای ترکیه و شمال عراق نیز نوروز جشن گرفته می شود. یونسکو در سال ۲۰۰۹ نوروز را به عنوان میراث بشری به ثبت رساند.

مذهب

اسلام دین و شیعه اثنی عشری مذهب رسمی ایران محسوب می شود به طوری که ۹۸ درصد جمعیت ایران مسلمان هستند که ۹۰ درصد پیرو مذهب شیعه اند و حدود ۸ درصد مردم ایران نیز سنی مذهب و ۲ درصد باقیمانده را دیگر اقلیت های مذهبی همچون مسیحی و کلیمی و زرتشتی تشکیل می دهند. این سه مذهب در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده اند و پیروان آن ها در مجلس شورای اسلامی دارای کرسی هستند. با تصرف ایران به دست اعراب ، دین رسمی ایران اسلام شد اما مذهب تشیع از زمان حکومت صفویه در ایران تثبیت شد. ابتدا علوی ها در مازندان دولت شیعه تشکیل دادند بعد از آنها حکومت آل بویه که زمامداران آن شیعه بودند در شمال ایران به قدرت رسیدند و در نهایت دولت مرکزی مقتدر صفوی شیعه دوازده امامی را به عنوان مذهب رسمی کشور، اعلام کرد.

 تهران

کلان شهر تهران نبض فعالیت های تجاری و پایتخت سیاسی دولت است که جمعیتی انبوه را در خود و مناطق اطراف جای داده است. در واقع می توان گفت که تهران آئینه ای است که ایران را بازتاب می­دهد. اکثر ساکنان پایتخت که قدمت آن به ۲۷۰ سال می رسد را مهاجرانی تشکیل می دهند که از اقصا نقاط کشور به این کلان شهر کوچ کرده و خرده فرهنگ روستایی را با قاعده مند کردن به فرهنگ مشترک شهری و همگنی تبدیل کرده و مانند کلان شهرهای بزرگ جهان خود را تطبیق داده اند. جمعیت تهران که در سال ۱۲۹۰ خورشیدی حدود ۲۰۰ هزار نفر بود در سال ۱۳۹۳ به دوازده میلیون و پانصد هزار نفر افزایش یافت. در خلال همین مدت جمعیت ایران از نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به حدود ۸۰ میلیون نفر رسیده است. افزایش خیره کننده جمعیت تهران نتیجه مهاجرت انبوهی از ساکنان مناطق روستایی و شهرهای دیگر به تهران به علت وجود امکانات بیشتر در پایتخت است.

چشمگیرترین و زیباترین چشم انداز در تهران رشته کوه البرز در شمال این شهر است که بیشتر ایام سال پوشیده از برف است. در تهران پارک های زیبای بسیاری وجود دارد که در میان آن ها  می توان به پارک جمشیدیه، پارک ملت، پارک لاله و به بوستان بزرگ ولایت در جنوب تهران اشاره کرد. از دیگر ویژگی ها بارز تهران سهولت دسترسی و نزدیکی آن به ییلاق های اطراف است. از جمله این مناطق ییلاقی در شرق تهران که پیست های معروف اسکی ایران نیز در آنجا قرار دارد، شمشک و دیزین است. در این مراکز، هتل و تسهیلات لازم برای اقامت اسکی بازان فراهم است.

در تهران مساجد، کلیساها، کنیسه ها و آتشکده ای قدیمی (آدریان) و مهم وجود دارند. در تهران بناها و ساختمان های دیدنی و مدرنی وجود دارد که مهم ترین آن ها برج آزادی و برج میلاد هستند. این دو بنا به نماد تهران تبدیل شده اند. برج میلاد که یکی از بلندترین برج های جهان است دارای رستوران های های متعدد و هتلی ۵ ستاره و مرکز همایش بزرگی است. این مجموعه عظیم دارای مرکز تجارت جهانی و پارک فناوری اطلاعات است. در تهران زبان فارسی رواج دارد و ۹۸ درصد ساکنان این شهر به این زبان سخن می گویند یا آن را درک می کنند. بررسی ها و اکتشافات باستان شناسی نشان می دهد که پیشینه سکونت و تمدن در این منطقه از ایران به بیش از ۶ هزار سال پیش از میلاد می رسد. تهران در اصل روستایی از توابع شهر ری بود تا اینکه در سال ۱۲۱۰ هنگام تاج گذاری آقامحمدخان قاجار، بنیانگذار سلسله قاجار به پایتختی انتخاب شد. با وجود زمین لرزه های متعددی که در تهران و در دوران قاجار روی داده است، هنوز هم در این شهر آثار برجای مانده از تاریخ به چشم می خورد. از سال ۱۲۰۰ خورشیدی تا کنون در تهران زمین لرزه عمده رخ نداده است.

در میان جاذبه های گردشگری تهران می توان به بازار بزرگ در مرکز این شهر و کاخ موزه های سعد آباد، نیاوران و کاخ گلستان، موزه های مختلف از جمله موزه هنرهای معاصر در مجاورت پارک لاله در نزدیکی هتل بین المللی لاله و موزه فرش و همچنین بناهای مذهبی همچون امامزاده صالح در میدان تجریش در شمال تهران و مسجد امام در نزدیکی بازار و مسجد شهید مطهری یا سپه سالار در میدان بهارستان و مجاورت ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

آثار تاریخی ثبت شده بین المللی

 تخت جمشید

این بنا در سال ۵۱۸ پیش از میلاد در دوران پادشاهی داریوش اول در پایتخت امپراتوری هخامنشی ساخته شد. این بنا بر روی یک صخره ساخته شده و کاخ پادشاهان هخامنشی بوده است. ساختمان این کاخ الهام گرفته از بناهای بین النهرین است و از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است.

چغازنبیل

بنای برجای مانده، ویرانه یک شهر مقدس دوران عیلامی است. این بنای تاریخی در سال ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده است، با سه حلقه دیوار احاطه شده است که بر اثر حمله آشور بانیپال نیمه تمام ماند.

میدان امام

این میدان در دوران پادشاهی شاه عباس اول صفوی در قرن ۱۱ هجری شمسی در شهر اصفهان پایتخت سلسله صفوی ساخته شد. در اطراف این میدان بناهای تاریخی از جمله کاخ، مساجد، بازار و فروشگاه های صنایع دستی قرار گرفته اند. مسجد امام و شیخ لطف الله در میدان امام از جمله آثار با شکوه به یادگار مانده از دوران صفوی هستند.

تخت سلیمان

بنای باستانی تخت سلیمان در شمال غربی ایران و در درون دره ای در منطقه ای کوهستانی واقع است. این بنای تاریخی که آتشکده زرتشتی است در دوران هخامنشی ساخته شده و در زمان ایلخانیان در قرن هفتم هجری خورشیدی بازسازی شده است.

ارگ بم

ارگ بم در منطقه کویری مرکز ایران در استان کرمان واقع شده و پیشینه آن به دوره ساسانی بازمی گردد و پیش از ویرانی بر اثر زمین لرزه مهیب در سال ۱۳۸۲، بزرگترین بنای خشتی جهان محسوب می شد. این ارگ در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی همچون پناه گرفتن لطفعلی خان زند و کشته شدنش در جنگ با نیروهای آقا محمد خان قاجار بوده است. این بنای باستانی که براثر زمین لرزه تقریبا به طور کامل ویران شده بود تا حدودی بازسازی شده و بار دیگر به یکی از جاذبه های مهم گردشگری ایران تبدیل شده است.

پاسارگاد

پاسارگارد نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی بود که ششصد سال پیش از میلاد توسط کورش کبیر در سرزمین پارس که زادگاه ایرانیان است ساخته شد. آرامگاه کورش در مجاورت این شهر باستانی قرار دارد.

گنبد سلطانیه

آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در فاصله سال ۸۷۱ تا ۸۸۱ هجری قمری در شهر سلطانیه، پایتخت ایلخانان مغول ساخته شد. این آرامگاه در استان زنجان واقع است.

بیستون

بزرگترین سنگ نبشته جهان و نخستین سنگ نبشته ایران است که در دوران سلسله هخامنشی در کوه بیستون در شهرستان هرسین در سی کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. این سنگ نبشته در سال ۵۲۰ پیش از میلاد حکاکی  شده و به شرح پیروزی های داریوش بزرگ اختصاص دارد. این اثر در سال ۲۰۰۶ به عنوان میراث جهانی توسط یونسکو به ثبت رسیده است.

قره کلیسا

قره کلیسا یا کلیسای طاطاووس  قدیمی ترین کلیسا در ایران است. این کلیسا در نزدیکی روستای چالدران در شهرستان ماکو قرار گرفته و در گذشته افزون بر محل عبادت مسیحیان این منطقه صومعه نیز بوده است. این بنا در سال ۲۰۰۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. طاطائوس مقدس از حواریون حضرت مسیح بوده که برای تبلیغ مسیحیت به این منطقه اعزام شده بود . وی به دست پادشاه وقت ارمنستان در سال ۶۶ میلادی کشته شد و در همان کلیسا به خاک سپرده شد.

رسانه و مطبوعات

نظرسنجی ها نشان می دهد که تلویزیون در مقایسه با رادیو و نشریات رسانه ای پرطرفدارتر است و مردم ایران برای آگاهی از رویدادهای کشور خود و جهان بیشتر به تلویزیون تکیه دارند. در ایران شمار زیادی روزنامه و هفته نامه منتشر می شود و هر یک از نشریات دیدگاه سیاسی خاصی را در محدوه قانون بازتاب  می دهند. در ایران همه نشریات باید برای انتشار از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها مجوز و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه دریافت کنند.در سال های اخیر شمار روزنامه ها و خبرگزاری ها به گونه ای چشمگیر افزایش یافته است و پایگاه های خبری اینترنتی فراوانی پا به عرصه فعالیت گذاشته اند و دیدگاه طیف های مختلف سیاسی را بازتاب می دهند. سیاستمداران و فعالان سیاسی نیز از این رسانه نوین بهره جسته و به انتشار افکار و دیدگاه های خود پرداخته اند. امروزه شمار کاربران اینترنت در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان در حد بسیار بالایی قرار دارد.

 رسانه های صوتی- تصویری

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یک نهاد حکومتی است و عهده دار پخش صدا و سیمای ج.ا.ا در داخل و خارج کشور است. نصب و عزل رئیس صدا و سیما  از اختیارات مقام رهبری است و آقای محمد سرفراز در آبان سال ۱۳۹۳ از سوی مقام معظم رهبری به مدت ۵ سال به این سمت منصوب شد. شورایی مرکب از نمایندگان سه قوه بر فعالیت صدا و سیما نظارت دارند.

بودجه

بخش قابل توجهی از بودجه صدا و سیما از قانون بودجه سالانه کشور تامین می شود. افزون بر این، این سازمان درآمد چشمگیری نیز از پخش آگهی های تجاری و دیگر فعالیت های رسانه ای به دست می آورد.

تلویزیون: http://www.irib.ir

شبکه ها و کانال های تلویزیونی ایران در خلال ۲۵ سال گذشته توسعه چشمگیری یافته اند. برنامه های شبکه های تلویزیونی ایران برای داخل و خارج کشور از طریق ماهواره های مختلف از جمله اینتلست و آسیاست پخش می شوند. سیمای جمهوری اسلامی ایران (امروزه ۱۹ شبکه داخلی، ۱ شبکه مخصوص ایرانیان خارج از کشور و ۶ شبکه بین المللی وجود دارد، علاوه بر اینکه تاکنون ۲۳ استان های کشور نیز هر یک شبکه ای مختص به خود را دارا می باشند . همچنین در ایران ۲۱ شبکه رادیویی وجود دارد و در بخش برون مرزی آن برنامه های به ۳۰ زبان زنده دنیا پخش می گردد) ۱۲ کانال داخلی سراسری و یک شبکه خبری ۲۴ ساعته به نام شبکه خبر و هر استانی نیز برای خود شبکه استانی دارند. برنامه های رادیو و تلویزیون ایران به طور زنده از اینترنت به آدرس http://www.1.live.irib.ir   پخش می شوند.

شبکه های تلویزیونی داخلی

بیشتر برنامه هایی که از شبکه های داخلی ایران پخش می شوند به زبان فارسی هستند و فقط یک بخش خبری کوتاه به زبان انگلیسی در ساعات پایانی شب از شبکه ۵ سیما پخش می شود. در استان هایی که زبان یا گویش خاصی همچون عربی، کردی و آذری رواج دارد، به زبان محلی نیز برنامه تهیه و پخش می شود. شبکه های مهم تلویزیونی ایران عبارتند از:

شبکه ۱- این شبکه که شبکه سراسری نیز به آن گفته می شود برای مخاطبان عام برنامه های گوناگون پخش می کند و مهم ترین بخش های خبری نیز از همین شبکه در ساعت ۱۴ و ۲۱ به وقت محلی پخش می شوند. حدود ۹۶ درصد از خاک ایران زیر پوشش این کانال تلویزیونی قرار دارد.

شبکه ۲– این شبکه که به شبکه فرهنگی نیز شناخته می شود، برنامه های متنوعی همچون فیلمها و سریالهای داخلی و خارجی با رنگ و بوی فرهنگی برای سرگرمی عموم پخش می کند.

شبکه ۳–  این شبکه بیشتر برنامه های خود را برای مخاطبان جوانان تهیه و پخش می کند و از جمله پربیننده ترین شبکه هاست. بیشتر برنامه های ورزشی و سرگرم کننده از این شبکه پخش می شود.

شبکه ۴- این شبکه برنامه های علمی، آموزشی، مذهبی و فرهنگی پخش می کند.

شبکه ۵- این شبکه به شبکه تهران معروف است و به پخش برنامه های سرگرم کننده، اخبار شهر تهران و مسایل روز مبادرت می کند.

شبکه ۶- این شبکه که به شبکه خبر شهرت دارد، ۲۴ ساعته خبر پخش می کند. شبکه خبر در سال ۱۳۷۸ راه اندازی شد.

شبکه های فرعی دیگری به نام های شبکه قرآن و معارف، پیام، آموزش، لبیک، نسیم، افق، سلامت، شما، نمایش، مستند، بازار و پویا نیز برای مخاطبان خاص خود برنامه هایی در زمینه اقتصاد، فرهنگ، مذهب، سرگرمی و دیگر مطالب مورد علاقه مردم را پخش می کنند

شبکه های تلویزیونی برون مرزی

شبکه جام جم– پیش از این سه شبکه جام جم یک، دو و سه وجود داشت اما این سه شبکه اکنون دریک شبکه به نام جام جم ادغام شده اند. این شبکه برای ایرانیان مقیم خارج و علاقمندان به ایران برنامه های متنوع پخش می کند.

شبکه سحر– این شبکه از سه کانال مختلف ترکیب یافته و هر یک از آن ها به زبان های فارسی و عربی و انگلیسی برای ایرانیان مقیم خارج  علاقمند به رویدادها و مسایل ایران برنامه پخش می کنند.

شبکه العالم– تلویزیون خبری به زبان عربی است که بیشتر رویدادهای منطقه را بازتاب می دهد.

پرس تی وی– به زبان انگلیسی و ۲۴ ساعته خبر و گزارش پخش می کند.

هیسپان تی وی– برای علاقمندان به ایران در اسپانیا و کشورهای اسپانیایی زبان در آمریکای لاتین به زبان اسپانیایی برنامه پخش می کند.

آی فیلم– به پخش فیلم های سینمایی و تلویزیونی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی اختصاص دارد.

رادیو

صدای جمهوری اسلامی ایران دهها شبکه رادیویی سراسری و استانی دارد که برای ایرانیان داخل کشور برنامه پخش می کنند و ۳۰ ایستگاه رادیویی نیز به زبان های عمده بین المللی از جمله عربی، انگلیسی، ارمنی، آذری، بنگالی، بوسنیایی، چینی، دری، فرانسه، گرجی، آلمانی، عبری، هندی، اندونزیایی، ایتالیایی، ژاپنی، قزاقی، کردی، پشتو، روسی، سواحیلی، تاجیک، ترکمن، ازبک و اردو برای مخاطبان خارجی برنامه پخش می کنند.

مطبوعات

همه نشریات برای انتشار باید از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز و پروانه انتشار دریافت کنند و در چارچوب قانون مطبوعات به فعالیت بپردازند. در ایران حدود ۲۰ روزنامه سراسری وجود دارد که دیدگاه های مختلف را بازتاب می دهند. این روزنامه ها عبارتند از:

–  کیهان     www.kayhan.ir

–  جمهوری اسلامی  www.jomhourieslami.com

–  اطلاعات  www.ettelaat.com

–  رسالت www.resalat-news.com

–  ایران (وابسته به خبرگزاری رسمی ایران – ایرنا)      www.iran-newspaper.com

– جام جم (وابسته به صدا وسیمای ج.ا.ا) www.jamejam.ir

–  همشهری (وابسته به شهرداری تهران)         www.hamshahrionline.ir

–  دنیای اقتصاد      www.donya-e-eqtesad.com

– سیاست روز                   www.siasatrooz.ir

–  حمایت  www.hemayatonline.ir

–  تهران امروز        www.tehraneemrooz.ir

–  صدای عدالتwww.sedayedalat.com

–  مردم سالاریwww.mardomsalary.com

– همبستگیwww.bibaknews.com

– آفتاب یزدwww.aftabeyazd.ir

–  آینده نو  www.ayandenoo.ir

–  ابرار info@abrarnews.com

–  شرق www.sharghdaily.ir

–  اعتماد          www.etemaad.ir

روزنامه آلیک به زبان ارمنی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مطبوعات و نشریات ایران به پایگاه های اطلاعاتی زیر مراجعه فرمایید:

http://www.e-rasaneh.ir

پرشمارترین روزنامه ها در ایران روزنامه های ورزشی هستند که در مجموع حدود ۲ میلیون نسخه در روز چاپ و به خوانندگان علاقمند عرضه می کنند. معروف ترین روزنامه های ورزشی عبارتند از:

–        نود

–        خبر ورزشی

–        ابرار ورزشی

–        ایران ورزشی

–        جهان فوتبال

در ایران ۵ نشریه به زبان انگلیسی منتشر می شوند که عبارتند از:

–        تهران تایمز

–        کیهان اینترنشنال

–        ایران دیلی

–        ایران نیوز

–        فایننشال تریبیون

فهرست نشریات منتشره در ایران به ترتیب نوع نشریه و توالی انتشار

http://www.e-rasaneh.ir

ردیف  توالی انتشار تعداد رسانه
۱ دو بار در هفته ۳۲
۲ دو بار در سال ۵۸۹
۳ دو ماه یکبار ۲۹۰
۴ دو هفته یکبار ۵۱۱
۵ ده روز یکبار ۳
۶ سالنامه ۳۴
۷ سه بار در سال ۲
۸ سه بار در هفته ۱۹
۹ فصلنامه ۲۳۶۳
۱۰ ماهنامه ۱۵۹۳
۱۱ هفته نامه ۸۰۰
۱۲ روزنامه ۲۴۰
۱۳ الکترونیک ۹۲
۱۴ آنلاین( اینترنتی) ۳۲۴
۱۵ ——– ۴۴

خبرگزاری های عمده

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا): ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۱۴ با نام خبرگزاری پارس تاسیس شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به خبرگزاری ایرنا تغییر نام یافت. این خبرگزاری، افزون بر تهیه و ارسال خبر به زبان فارسی به زبان های انگلیسی، عربی، روسی، اسپانیایی، فرانسه، چینی، ترکی و صرب-کروات نیز خبر ارسال می کند. این خبرگزاری هفت روزنامه منتشر می کند که معروف ترین آن ها روزنامه ایران به زبان فارسی، ایران دیلی به زبان انگلیسی و الوفاق به زبان عربی است. http://www.irna.ir

خبرگزاری فارس: این خبرگزاری در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و به زبان های فارسی و انگلیسی خبر تهیه و ارسال می کند. ttp://www.farsnews.com

  خبرگزاری مهرافزون بر زبان فارسی به زبانهای انگلیسی، عربی، اردو، آلمانی و ترکی خبر و گزارش تهیه و ارسال می کند.    http://www.mehrnews.com/fa

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): این خبرگزاری در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و به زبان انگلیسی نیز خبر منتشر می کند.    http://www.isna.ir

 خبرگزاری کار ایران (ایلنا): این خبرگزاری وابسته به خانه کارگر که عمده ترین اتحادیه کارگری ایران محسوب می شود، بوده و  در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد. http://www.ilna.ir

 خبرگزاری تسنیم: این خبرگزاری در سال ۱۳۹۰  تاسیس شد و انواع خبرهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پوشش می دهد.http://www.tasnimnews.com

ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران:

مقام رهبری: یکی از ویژگی های خاص جمهوری اسلامی ایران وجود رهبری است که به عنوان عالی ترین مقام رسمی کشور (اصل ۱۱۳ قانون اساسی) در رأس قوای حاکم می باشد. رهبر معظم توسط مجلس خبرگان رهبری که با رای مسقیم مردم انتخاب شده اند، به این سمت منصوب می شود. بر پایه قانون اساسی ایران در میان وظایف و مسئولیت ها عمده مقام معظم رهبری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  نظارت‌ بر حسن‌ اجرای‌ سیاست‌های‌ کلی‌ نظام‌،
  2.  فرمان‌ همه‌ پرسی،‌
  3.  اعلان جنگ‌ و صلح‌ و بسیج‌ نیروها‌،
  4.  فرماندهی‌ کل‌ نیروهای‌ مسلح‌،
  5.  حل‌ اختلاف‌ و تنظیم‌ روابط قوای‌ سه‌‌گانه‌،
  6.  عفو یا تخفیف‌ مجازات‌ محکومین‌ در حدود موازین‌ اسلامی‌ پس‌ از پیشنهاد رییس‌ قوه‌ی‌ قضاییه‌،
  7.   نصب‌ و عزل‌ و قبول‌ استعفاء‌:
  • الف: فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌.
  • ب: عالی‌ترین‌ مقام‌ قوه‌ی‌ قضاییه‌.
  • ج: رییس‌ سازمان‌ صدا و سیمای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
  • د: رییس‌ ستاد مشترک‌.
  • ه: فرمانده‌ی‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌.
  • و: فرماندهان‌ عالی‌ نیروهای‌ نظامی‌ و انتظامی‌.

قانون اساسی: در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی برگزار و اعضای منتخب از ۲۸ مرداد شروع به تدوین قانون اساسی کردند. در ۲۴ آبان ۵۸ کار تدوین به پایان رسید و دو روز بعد (۲۶ آبان ۵۸) در روزنامه ها به چاپ رسید. همه پرسی قانون اساسی در ۱۱ آذر برگزار شد و با رای اکثریت ملت  ۵/۹۹ درصد به تصویب نهایی رسید.

مجلس خبرگان: متشکل از فقهای  “واجد شرایط”  است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه  (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد. این مجلس ۸۶ عضو دارد.

شورای نگهبان قانون اساسی: بر اساس اصل ۱۳ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد. انطباق مصوبات مجلس با موازین شرع مقدس اسلام و قانون اساسی، مهم ترین وظیفه شورای نگهبان است. (شورای نگهبان از ۱۲ نفر شامل ۶ روحانی مجتهد با تعیین مقام معظم رهبری و ۶ حقوقدان با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تایید توسط مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود.)

مجمع تشخیص مصلحت نظام: رکنی از نظام حکومتی ایران است که به اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسیدگی و اعلام نظر می کند. مصوبه این مجمع قطعی و لازم الاجراست. این مجمع به فرمان امام خمینی تأسیس شده است. (علاوه بر این، این مجمع مسئول بررسی و تدوین سیاست های کلی نظام است که پس از تایید و ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری لازم الرعایه و اجراست.)

 قوه مقننه: مجلس شورای اسلامی مرکز قانونگذاری کشور می باشد و بر صلاحیت مجریان امور نیز نظارت دارد و پاسدار حقوق ملت و مدافع منافع آنان است. به موجب اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که با رای مستقیم و مخفی انتخاب شده اند، نشکیل یافته است و در حال حاضر ۲۹۰ نماینده دارد.  در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر نمایندگان مسلمان، زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده (مجموعا ۵ نماینده) انتخاب می کنند.

قوه قضائیه: قوه ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسؤول تحقق بخشیدن به عدالت در ایران است. رییس قوه، به وسیله رهبر و به مدت پنج سال منصوب می شود.

قوه مجریه: قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران بخشی از ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران است که بدنه اصلی اجرایی حکومت به حساب می‌آید. رئیس قوه مجریه رئیس جمهور است که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

احزاب و تشکل های سیاسی:

به موجب اصل ۲۶ قانون اساسی، احزاب، جمعیتها، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت. احزاب سیاسی قانونی ایران از طیف های مختلف تشکیل و  شامل جناح های زیر می باشند:

  • احزاب اصلاح‌طلب
  • احزاب اصولگرا
  • تشکل های دانشجویی
  • حزب‌ها و جمعیتهای حقوق بشر و محیط زیست  و ..

هنر و سینما:

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، تا کنون سی و سه جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور دست اندرکاران سینمایی داخلی و خارجی برگزار شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سینما و مسائل مرتبط به نشانی زیر مراجعه نمایید:

http://cinema.farhang.gov.ir/fa/home

جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها  

هر ساله جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در تهران به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و تا کنون ۲۰ نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در تهران برگزار شده که در ۷ دوره آن، تعداد کثیری از نمایندگان رسانه های خارجی حضور داشته و در میزگردها و نشست های تخصصی نمایشگاه سخنرانی کرده اند.

اداره کل رسانه های خارجی

بر اساس بند ۱۵ از ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب ۱۲/۱۲/۱۳۶۵ مجلس شورای اسلامی: صدور اجازه تأسیس، انحلال و نظارت بر فعالیت مؤسسات خبری و نمایندگی های خبرگزاری ها و رسانه‌های خارجی و صدور اجازه فعالیت ‌برای خبرنگاران خارجی و داخلی در کشور طبق مقررات مربوطه.” از جمله وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اداره کل رسانه های خارجی به عنوان یکی از ادارات کل معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارت خانه وظایفی از جمله موارد زیر را به عهده دارد:

  • صدور مجوز تاسیس دفتر رسانه های خارجی در ایران،
  • صدور مجوز فعالیت های برای نمایندگان رسانه های خارجی در ایران،
  • موافقت با صدور روادید مطبوعاتی برای خبرنگاران رسانه های خارجی،
  • موافقت با تمدید روادید، صدور پروانه اقامت و روادید چند بار ورود برای خبرنگاران خارجی،
  • موافقت با فعالیت موسسات فرهنگی خدمات رسانی به خبرنگاران خارجی،
  • دعوت از خبرنگاران مقیم یا غیر مقیم برای شرکت در پوشش خبری مهم خبری،

 در صورت نیاز به اطلاعات و راهنمایی می توانید با این شماره ها با اداره کل رسانه های خارجی تماس برقرار کنید: ۸۸۷۵۱۷۵۴ -۰۲۱ و  موبایل ۰۹۱۲۱۰۵۳۲۶۱

 چگونگی دریافت روادید برای خبرنگاران خارجی

  • ارائه درخواست مکتوب از سوی رسانه مورد نظر به همراه فرم های درخواست از سوی خبرنگار متقاضی روادید مطبوعاتی به یکی از نمایندگی های سیاسی یا کنسولی  جمهوری اسلامی ایران،
  • نمایندگی جمهوری اسلامی ایران درخواست روادید و فرم های تکمیل شده را بررسی و برای ارزیابی وزارت امور خارجه ایران، ارسال خواهد کرد،
  • وزارت امور خارجه درخواست روادید روزنامه نگار خارجی را که قصد سفر به ایران را دارد برای اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال خواهد کرد،
  • مدارک دریافتی توسط این اداره کل بررسی و همراه با مجوز لازم برای صدور روادید به وزارت امور خارجه ارسال خواهد شد،
  • وزارت امور خارجه سپس مدارک مربوطه را همراه با مجوز لازم برای صدور روادید به نمایندگی جمهوریاسلامی ایران ارسال می کند،
  • معمولاً تشریفات مربوط به دریافت روادید بین ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.
  • متقاضیان روادید مطبوعاتی جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روند اخذ روادید و اطلاع از نتیجه امر، می توانند به نمایندگی های ج.ا.ا در کشور متبوع خود مراجعه نمایند.

اطلاع رسانی درباره رویداد خبری:

  اداره کل رسانه های خارجی به محض آگاهی از یک رویداد خبری با دفاتر رسانه های خارجی مقیم و خبرنگاران غیرمقیم حاضر در کشور از طریق ایمیل، پیامک یا تلفن تماس می گیرد.

خبرنگاران خارجی که به ایران سفر می کنند لازم است به نکات زیر توجه کنند:

  • دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد. به این ترتیب کسانی که دارای تابعیت ایران و یک کشور دیگر هستند باید با گذرنامه ایرانی خود به ایران سفر کنند و هنگام حضور در ایران شهروند ایران محسوب می شود.
  • دقت کنید هنگام خروج از ایران مدت روادید شما سپری نشده باشد چون در صورت منقضی شدن حدود ۱۰ دلار جریمه خواهید شد.
  • همه پروازهای بین المللی (برای ورود به تهران) از طریق فرودگاه امام خمینی صورت می گیرند و فرودگاه مهرآباد فقط به پروازهای داخلی اختصاص دارد. فرودگاه امام خمینی در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غرب تهران واقع است. تشریفات پذیرش مسافر (در پرواز های خروجی) در این فرودگاه اندکی وقت گیر است و توصیه می شود حداقل دو ساعت پیش از ساعت پرواز در فرودگاه حاضر شوید. در این فرودگاه دو هتل ۴ و ۵ ستاره به نام اکسس برای اقامت و پذیرایی از مسافران احداث شده اند. بین فرودگاه و تهران سرویس اتوبوسرانی وجود ندارد اما به تعداد کافی تاکسی در مقابل درهای ورودی خارجی فرودگاه برای جابجایی مسافران آماده اند. قرار است به زودی خط آهن تهران – فرودگاه امام به بهره برداری برسد. همواره از تاکسی های ویژه فرودگاه که دارای رنگ و نوشته مشخص هستند استفاده کنید و از سوار شدن به خودروهای غیر مجاز خودداری کنید. به همراه داشتن مشروبات الکلی هنگام ورود به ایران غیر قانونی است و شهروندان خارجی نیر همانند شهروندان ایران هنگام اقامت در این کشور مجاز به مصرف مشروبات الکلی نیستند.
  • هر فردی هنگام خروج از ایران مجاز است حداکثر ۲۰ متر مربع فرش ایرانی بدون نیاز به پرداخت مالیات، از کشور خارج کند.

قوانین گمرکی مربوط به ورود خبرنگاران خارجی

 –  خبرنگاران رسانه های خارجی هنگام ورود به کشور با ارائه کارت معتبر خبرنگاری می توانند کلیه وسایل و تجهیزات خبری از جمله رایانه دستی، دوربین عکاسی، فیلمبرداری، ضبط و دیگر امکانات مورد نیاز را جهت تهیه خبر در عرف بین المللی پس از ثبت در برگه اعلام ورود توسط گمرک وارد کشور نمایند و در هنگام خروج نیز عیناً این وسایل را خارج کنند.

–  خبرنگاران می توانند وسایل مخابراتی از جمله تجهیزات ماهواره ای بی سیم، تلفن و دیگر وسایل مرتبط همراه خود را نیز با اخذ مجوز از سوی اداره مخابرات به صورت ورود موقت وارد کشور نمایند.

  خبرنگاران با اخذ دفترچه کارنه دوپاساژ (تریپ تیک) و یا اخذ پروانه ورود موقت می توانند خودروهای خود را وارد و پس از انجام مأموریت از کشور خارج کنند .

  شایان ذکر است واژهValidity Duration  درج شده بر روی برگه روادید در گذرنامه شامل محدوده زمانی است که خبرنگار می تواند وارد کشور شود و از آن تاریخ مثلاً به مدت ۷ روز و یا… امکان اقامت در کشور را دارد.

  در صورت انقضای روادید مطبوعاتی، این امر غیر قانونی بوده و با متخلف برابر قانون و مقررات مربوطه رفتار خواهد شد.

  روز و ساعت کاری اداره کل رسانه های خارجی

روز کاری: شنبه تا چهارشنبه          روزهای تعطیل: پنجشنبه، جمعه  ساعت اداری:  ۱۶:۰۰-۸:۰۰

ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلی نوروز ساعات کاری کاهش می یابد.

  • برای عزیمت به نقاط مرزی ایران با کشورهای همسایه همچون پاکستان، افغانستان و عراق برای ایجاد هماهنگی با مقامات محلی باید اطلاع و موافقت اداره کل رسانه های خارجی صورت گیرد.
  • معمولا در ایران بابت خرید کالا و خدمات، پول نقد پرداخت می شود. کارت های اعتباری بین المللی و چک های مسافرتی در حال حاضر پذیرفته نمی شوند. دلار آمریکا و یورو در ردیف ارزهای شناخته شده در ایران قرار دارند گرچه ارز رایج بسیاری از کشورهای دیگر را نیز می تواند در تهران به ریال تبدیل کرد. نرخ برابری ارزها در بانک ها و صرافی ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. پرداخت بهای کالا و خدمات با پول خارجی ممنوع نیست اما توصیه می شود برای این منظور از ریال استفاده کنید. از تبدیل ارز به ریال در خیابان ها و از طریق دلالان جداً خودداری و فقط برای تبدیل ارز به ریال به صرافی های مجاز مراجعه کنید. خبرنگاران خارجی با مراجعه به پایگاه های اطلاع رسانی ذیل می توانند از فهرست صرافی های مجاز مطلع شوند:

 http://www.cbi.ir/simplelist/1541.aspx

  • ماموران انتظامی با همه شهروندان ایرانی و خارجی با احترام برخورد می کنند و موظفند در صورت نیاز، باید با لباس فرم و کارت شناسایی معتبر به اتباع خارجی مراجعه کنند.
  • برای رانندگی در ایران باید گواهینامه معتبر بین المللی، همراه داشته باشید.
  • گرفتن عکس یا تصویربرداری از مراکز یا ساختمان هایی که با تابلوی “تصویربرداری ممنوع ” مشخص شده اند ممنوع بوده وعکس برداری و یا فیلمبرداری از ساختمان های دولتی به هماهنگی و دریافت مجوز از مسئولین همان سازمان نیاز دارد.
  • ایران کشوری اسلامی است و به همین علت بانوان باید در پوشیدن لباس شئون و فرهنگ اسلامی را رعایت کنند. رنگ لباس مساله ای ایجاد نمی کند. هنگام بازدید از مناطق و مراکز مذهبی از جمله مساجد و بازار پوشش لازم را رعایت کنید.
  • در ایران معاشرت زنان و مردان خارج از موازین اسلامی منع قانونی دارد. چنانچه قصد رزرو اتاق به عنوان زوجین داشته باشید ارائه مدارک معتبر زوجیت الزامی است.
  • برقراری رابطه میان زن و مرد پیش از ازدواج غیر قانونی است و جرم محسوب می شود.  زن و مرد برای اقامت در یک اتاق در هتل باید گواهی ازدواج ارایه دهند. بهتر است چنین مدرکی به فارسی ترجمه شده باشد.
  • در خلال ماه مبارک رمضان، خوردن و نوشیدن در انظار عمومی از طلوع تا غروب آفتاب ممنوع می باشد.
  • هنگام رفت و آمد در تهران و دیگر شهرهای ایران همواره از تاکسی که در تهران اغلب به رنگ سبز و زرد هستند و یا آژانسهای معتبر خودرو استفاده کنید و از سوار شدن به خودروهای شخصی جداً خودداری کنید.
  • چنانچه اموال و مدارک شما مفقود یا سرقت شد بی درنگ پلیس را در جریان قرار دهید و شکایت خود را به ثبت برسانید تا بتوانید شکایت خود را پیگیری کنید. همچنین گزارشی از شرح ماوقع به موسسه خدمات رسانه مربوطه یا اداره کل رسانه های خارجی ارائه نمایند.
  • کیفیت خدمات درمانی در ایران بسیار مناسب و بالاست و مراکز درمانی و بیمارستان های فراوانی در تهران و سراسر ایران به بیماران خدمات درمانی ارایه می دهند.
  • ولتاژ برق در ایران ۲۲۰ ولت است. اگر دستگاه هایی دارید که با ولتاژ پائین تر کار می کنند حتماً از مبدل های مناسب استفاده کنید.
  • شمار زیادی از مردم ایران به ویژه در شهرهای بزرگ و تهران به زبان انگلیسی تا حدودی آشنایی دارند اما برای اینکه با مشکلی روبرو نشوید بهتر است یک کتابچه راهنما و فرهنگ لغت همراه داشته باشید.
  • چنانچه در خلال اقامت خود در ایران به راهنمایی و کمک نیاز داشته باشید می توانید به یکی از موسسات خدمات رسان به خبرنگاران خارجی مراجعه کنید. آدرس و شماره تماس این موسسات را از اداره کل رسانه های خارجی دریافت کنید.
  • موسسات خدمات رسانی به خبرنگاران خارجی موظف به ارائه خدمات به خبرنگاران خارج بر اساس دستوالعمل اداره کل رسانه های خارجی هستند و در صورت بروز هرگونه مشکل یا نارضایتی از خدمان آنها، مراتب را به این اداره کل گزارش دهید. لینک موسسات مجاز در سایت اداره کل رسانه های خارجی موجود است
  • خبرنگاران غیرمقیم می توانند جهت تهیه سیم کارت های اعتباری به دفاتر امور مشترکین و یا نمایندگی ها به طور مثال ایرانسل، مراجعه نمایند.

  جهت کسب اطلاعاتی در خصوص اسامی و تعداد رسانه های خارجی مقیم در  ج.ا.ا و همچنین اسامی مسئولین در رأس کار در اداره کل رسانه های خارجی می توانید به سایت این اداره کل مراجعه فرمایید.

شماره تلفن های ضروری

–        پلیس                       ۱۱۰

–        فوریت های پزشکی       ۱۱۵

–        آتش نشانی               ۱۲۵

–        ایران ایر                    ۱۹۹

–        تاکسی تلفنی تهران     ۱۳۳

–        نرخ ارز               ۶۰۹۹۲۸۲۸

–        فرودگاه امام خمینی  ۵۱۰۰۱

            نام و شماره تلفن وزارت خانه­ ها و سازمان های مهم

نام شماره تلفن
سازمان انرژی اتمی ایران

اطاق بازرگانی

بانک مرکزی

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

مجلس شورای اسلامی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت آموزش و پرورش

وزارت امور خارجه

وزارت کشور

وزارت دادگستری

وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی

وزارت نفت

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

بانک پارسیان

بانک پاسارگاد

بانک تجارت

بانک سپه

بانک ملت

مترو تهران

راه آهن

شرکت اتوبوسرانی سیر و سفر

بنیاد خلاقیت های هنری نیاوران

کاخ موزه سعدآباد

موزه هنرهای معاصر

موزه رضا عباسی

کاخ گلستان

موزه آبگینه

موزه فرش

خانه هنرمندان

موزه جواهرات ملی

سازمان میراث فرهنگی

مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی

مرکز مطالعات فیزیک نظری و ریاضیات

هلال احمر

دفتر صلیب سرخ در تهران

دفتر سازمان ملل در تهران

مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک

دانشگاه شریف

دانشگاه صنعتی تهران

دانشگاه شهید بهشتی

 

۸۸۲۲۱۲۴۳

۸۸۸۴۶۰۳۷

۲۲۲۵۷۱۹۸

۲۲۰۴۶۹۶۴

۸۸۹۰۴۲۴۶

۳۸۵۱۱

۸۸۹۴۰۲۷

۶۱۱۵۱

۸۸۹۶۴۶۷۸

۸۸۹۴۶۵۳۷

۶۶۵۸۰۰۳۱

۶۱۶۲۳۸۲۳

۸۲۲۳۱۰۰۰

۸۴۸۴۴

۸۲۸۹۰۰۰۰

۸۸۸۵۲۲۰۰

۳۵۹۱۱

۸۲۴۸۸

—–

۷۷۲۴۴۰۴۱

۵۱۴۹

۸۳۸۹۱

۲۲۲۹۹۴۳۰

۲۲۲۸۲۰۷۹

۸۸۹۸۹۳۷۴

۸۸۵۱۳۰۰۲

۳۳۱۱۳۳۳۵

۶۶۷۰۸۱۵۳

۸۸۹۷۷۹۰۳

۸۸۳۱۰۴۵۷

۲۲۲۵۷۱۹۸

۶۱۰۶۳۳۸۸

۲۲۸۰۲۶۴۱

۲۲۲۸۰۹۵۸

۸۸۲۰۱۰۰۰

۲۶۶۰۱۶۹۳

۴۲۹۳۹

۶۱۱۱۲۵۷۱

۶۶۱۶۱

۶۶۴۶۲۶۹۰

 بخش هایی از قانون مطبوعات

 فصل سوم / حقوق مطبوعات

ماده ۳ مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین رابا رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند.

تبصره ـ انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیرو تخریب می باشد.

ماده ۴ هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.

ماده ۵  کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است.

 فصل چهارم / حدود مطبوعات

ماده ۶: نشریات جز درمورد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی که در این فصل مشخص می شوند آزادند:

  1. نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی لطمه وارد کند.
  2. اشاعه فحشا و منکرات و انتشار عکس ها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی
  3. تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر.
  4. ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، به ویژه ازطریق طرح مسائل نژادی و قومی.
  5. تحریص و تشویق افراد و گروه ها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج
  6. فاش نمودن و انتشار اسناد و دستورها و مسایل محرمانه، اسرار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نقشه و استحکامات نظامی، انتشار مذاکرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی و محاکم غیرعلنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضایی بدون مجوز قانونی.
  7. اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید.
  8. افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد.
  9. سرقتهای ادبی و همچنین نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروههای منحرف و مخالف اسلام (داخلی و خارجی) بنحوی که تبلیغ از آنها باشد. (حدود موارد فوق را آیین نامه مشخص می کند)

         تبصره ـ سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدی تمام یا بخش قابل توجهی از آثار و نوشته های دیگران به خود یا غیر، ولو بصورت ترجمه.

  1. استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی، طرح مطالب موجب تضاد میان زن و مرد از طریق دفاع غیر شرعی از حقوق آنان.

تبصره ـ متخلف از موارد مندرج دراین ماده مستوجب مجازاتهای مقرر در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی خواهد بود و در صورت اصرار مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می باشد.

  1. پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران
  2. انتشار مطلب علیه اصول قانون اساسی.

تبصره ۷ ـ مسئولیت مقالات و مطالبی که درنشریه منتشر می شود به عهده مدیر مسئول است ولی این مسئولیت نافی مسئولیت نویسنده و سایر اشخاصی که در ارتکاب جرم دخالت داشته باشند، نخواهد بود.

فصل ششم / جرایم

ماده ۲۳. هرگاه درمطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یاحقوقی) مشاهده شود، ذی نفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه، کتبا برای همان نشریه بفرستد و نشریه مزبور موظف است اینگونه توضیحات و پاسخها را در یکی از دو شماره ای که پس از وصول پاسخ منتشر می شود، در همان صفحه و ستون، و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند،

ماده ۳۴. رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با توجه به قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی می تواند در محاکم عمومی یا انقلابی یا سایر مراجع قضایی باشد. در هر صورت علنی بودن و حضور هیئت منصفه الزامی است.

ماده ۴۵.  نظارت دقیق بر عملکرد جراید و انجام رسالت مطبوعاتی آنان بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 اداره کل رسانه های خارجی

 لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14198

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *