ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

خبرنگار کوله‌پشتی، خبرنگار چندمهارته

1 دقیقه خوانده شده
شما اگر آچار فرانسه داشته باشید نیاز به هیچ آچار دیگری ندارید، چراکه همه‌ی پیچ‌ها را با آن باز و بسته می‌کنید. رسانه‌ای هم یک خبرنگار کوله‌پشتی دارد نیازی به هیچ نیروی دیگری ندارد، چراکه او که همه‌ی کارهای تولید و توزیع محتوای خبری را انجام می‌دهد.
خبرنگار کوله‌پشتی، خبرنگار چندمهارته

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ سیر تحول رسانه‌ها در عصر دیجیتال و نیازهای خاص این فضای ارتباطی جدید، موجب شد تا پدیده‌ای به نام خبرنگاری کوله‌پشتی متولد شود. در مقاله «ظهور خبرنگاری کوله‌پشتی» به روند شکل‌گیری این نوع از روزنامه‌نگاری پرداختیم.

خبرنگار کوله‌پشتی، فردی است که به تنهایی، تولید و توزیع محتوا را انجام می‌دهد. بی‌نیازی او از داشتن تیم باعث می‌شود سرعت کار افزایش پیدا کند و هزینه‌ها به طرز چشمگیری کاهش یابند. همین امر موجب شد اقبال زیادی به این سبک نوین روزنامه‌نگاری صورت گیرد و خبرنگاران زیادی به خبرنگاری کوله‌پشتی روی آورند.

جذاب ولی دشوار

وجود تمایل بسیاری از خبرنگاران به این نوع از خبرنگاری، هرگز تنوانست منجر به ظهور تعداد زیادی از خبرنگاران کوله‌پشتی موفق و اثرگذار شود؛ چراکه این سبک جدید، به همان مقدار که جذاب و پر از مزایا است، دشوار هم است. این دشواری سبب می‌شود که خیلی از افراد سمت خبرنگاری کوله‌پشتی نیایند و عطای آن را به لقایش ببخشند یا در صورت ورود به این دنیای جدید، خیلی زود مجبور به ترک آن شوند.

سختی‌های خبرنگاری کوله‌پشتی، اول از همه از آن جا است که شما تنهای تنها هستید و باید تمام کارها را خودتان انجام دهید. یک خبرنگار معمولی در حین تهیه گزارش، افرادی مانند تصویربردار، تدوینگر و… را کنار خود دارد که بخش بزرگی از کار را انجام می‌دهند و خبرنگار تنها بر روی سوژه و نگارش گزارش خود تمرکز دارد؛ چیزی که با فلسفه‌ی وجودی خبرنگار موجو یا کوله‌پشتی در تضاد است.

خبرنگاری کوله‌پشتی، از جهت دیگری نیز از انواع دیگر خبرنگاری دشوارتر است؛ شما تجهیزات حرفه‌ای نیز در اختیار نخواهید داشت. زیرا تنها هستید و توانایی حمل ابزارهای سنگین را ندارید. پس باید به تلفن همراه خود یا در نهایت به یک دوربین و میکروفون ساده اکتفا کنید.

دشواری‌های حضور در عرصه‌ی خبرنگاری کوله‌پشتی، زمانی قابل مدیریت هستند که قبل از ورود به آن، به خوبی به مهارت‌های لازم مسلط شوید. در واقع اگر یک خبرنگار در همه‌ی این مهارت‌ها ممهز نشود، به احتمال زیاد در تولید و توزیع محتوای خبری دچار مشکل خواهد شد.

تصویر، حرف اول امروز

در دنیای امروز، مردم تمایل دارند با دیدن عکس یا ویدیو از اتفاقات آگاه شوند و دیگر میلی به خواندن گزارش طولانی ندارند. به همین دلیل پوشش تصویری از رویدادها به بخش جدایی‌ناپذیر گزارش‌های خبری تبدیل شده است.

شما نیز به عنوان خبرنگار کوله‌پشتی باید بتوانید به خوبی عکس و فیلم از سوژه تهیه کنید و برای گزارش خود از آن‌ها استفاده کنید. تهیه فیلم و عکس با کیفیت به لطف پیشرفت تکنولوژی با بسیاری از تلفن‌های همراه هوشمند امکان‌پذیر است. البته برای این کار باید با تنظیمات دوربین موبایل خود آشنا شوید و روش‌های تصویربرداری با این ابزار را بیاموزید.

آشنایی با مفاهیم اولیه تصویر نیز برای یک خبرنگار کوله‌پشتی بسیار حائز اهمیت است. مسائلی مانند کادر، زاویه، نور و رنگ را بشناسید. شما می‌توانید تصاویری تهیه کنید که هیچ کس باور نکند که با دوربین غیرحرفه‌ای گرفته شده‌اند. در متن‌های «روایت‌گری‌تصویری به سبک خبرنگار کوله پشتی» و «روش فیلم‌برداری و تدوین محتوای تصویری در تلفن همراه» بخشی از مهارت‌های تصویری که باید بلد باشید را آموزش داده‌ایم.

تنها صدا است که می‌ماند

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گزارش خبری تصویری، صدا است. هر مقدار که ویدیوی شما با کیفیت ضبط شود، اگر صدای آن خوب و رسا نباشد، تأثیری در مخاطب و جذابیتی برای او نخواهد داشت.

مخاطب امروزی، کم حوصله است و نمی‌خواهد خیلی روی موضوعات تمرکز کند. بنابراین باید صدا به گونه‌ای باشد که با یک بار شنیدن، آن را متوجه شود و نیازی نباشد که دقت کند تا بفهمد چه چیزی گفته می‌شود یا مجبور شود ویدیو را عقب و جلو کند.

برای این که صدای محتوای شما کیفیت قابل قبولی داشته باشد، لازم است دو تلفن همراه داشته باشید که با یکی از آن‌ها ویدیو را ضبط کنید و دیگری را در نزدیک‌ترین موقعیت به سوژه قرار دهید تا به خوبی صداها ضبط شوند. البته استفاده‌ی همزمان از دو تلفن و یک میکروفون بی‌سیم با کیفیت خیال شما را راحت‌تر خواهد کرد.

شناخت روش‌های صدابرداری حرفه‌ای نیز به شما کمک می‌کند تا صدایی بی‌نقص ارائه کنید. هم چنین لازم است به مهارت‌های فن بیان مسلط شوید تا حین اجرای پلاتو یا روایت گزارش خود با صدایی رسا صحبت کنید و انتقال پیام را به خوبی انجام دهید.

توجه داشته باشید که صدا ماندگارترین وجه از محتوای شما در ذهن مخاطب است. متن و تصویر زودتر از صدا فراموش می‌شوند اما یک صدای اثرگذار ممکن است تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند و او را درگیر سوژه نگه دارد.

خبرنگار کوله‌پشتی، خبرنگار چندمهارته

خبرنگاری کوله‌پشتی، در عین جذابیت، دشوار است و شما برای غلبه بر این دشواری نیاز به مهارت‌های زیادی دارید. تصویر و صدا، دو مهارت اساسی برای ورود به این عرصه هستند که لازم است به خوبی در آن‌ها ممهز شوید.

شما باید بتوانید به تنهایی و بدون تجهیزات حرفه‌ای، تصویر و صدای با کیفیت تولید کنید. این دو عنصر، اصلی‌ترین بخش‌های یک گزارش خبری در عصر دیجیتال هستند و اگر به خوبی از پس آن‌ها برنیایید، به احتمال زیاد شما نیز مانند خیلی از خبرنگاران، با خبرنگاری کوله‌پشتی وداع خواهید کرد.

علاوه بر تسلط به عناصر صدا و تصویر، یک خبرنگار کوله‌پشتی، به مهارت‌های دیگری نیز احتیاج دارد که در مقالات آینده در ایرنا مدرسه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15702

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *