یافتههای حاصل از نظرسنجی دیدگاههای آمریکایی درباره رسانههای خبری
1 دقیقه خوانده شدهاگر یک ژورنالیست هستید، امیدوارم که بهدقت بخوانید – یک تست ساده برای هر خبرنگار که خواهان تغییر برداشتهای فوق در سال ۲۰۲۱ است: چند بار شده که دیدگاههای مغایر با نظر خودتان را با رعایت انصاف و احترام ارائه دهید؟ حتی یک پرسش مرتبطتر میتواند چنین باشد: چه تعداد از افرادی که با آنها مخالفت میکنید، کماکان باور دارند که گزارشهای شما منصفانه هستند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از شارا؛ بر اساس نظرسنجی «دیدگاه های آمریکایی ۲۰۲۰» که توسط گالوپ و بنیاد نایت صورت گرفت، «بدبینی نسبت به جبهه گیری متعصبانه رسانه های خبری در زمینه ارائه اطلاعات معتبر و واقعی» افزایش یافت.
نظرسنجی گالوپ و نایت با حضور بیش از ۲۰ هزار بزرگسال آمریکایی صورت گرفت. آنها این دادهها را در حدفاصل ۸ نوامبر ۲۰۱۹ و ۱۶ فوریه ۲۰۲۰ گردآوری کردند. باید اشاره شود که این دادهها پیش از سلطه کامل پاندمی کووید-۱۹ بر چرخه اخبار گردآوری شدند که در ادامه، رقیبی همچون ناآرامی ها و دعواهای چرخه انتخابات هم سر برآورد و رسانه ها عموماً بخشی از این داستانها بودند.
گالوپ و بنیاد نایت در گزارش ۲۰۲۰ خود گفتند که «آمریکاییها نه تنها اعتماد خود به مفهوم رسانه بیطرف را از دست داده اند، بلکه اعتقاد دارند رسانه های خبری همواره پشتیبان افتراق جناحی هستند».
در آنِ واحد، شرکتکنندگان نظرسنجی کماکان رسانه های خبری کارآمد و غیرمتعصب را ازجمله اجزای اساسی یک دموکراسی سالم میدانند.
این یک برداشت عمومی است. بیایید جزئیات برخی از این داده ها را بررسی کنیم:
• ۸۱ درصد از آمریکاییها اعتقاد دارند که رسانههای خبری، از اجزای اساسی دموکراسی هستند.
• ۸۸ درصد از آمریکاییها اعتقاد دارند که رسانه های خبری باید گزارشهای دقیق و منصفانه ارائه دهند تا بهترین اطلاعات را در اختیار مصرفکنندگانشان بگذارند.
• اکثریت شرکتکنندگان نظرسنجی احساس میکردند که رسانه های خبری عملکرد ناموفقی در هر دو معیار فوق داشتند.
• ۸۴ درصد از شرکت کنندگان، سوگیری سیاسی پوششهای خبری را «بسیار زیاد» یا «نسبتاً زیاد» میدانستند.
• ۶۸ درصد از شرکتکنندگان از سوگیری بیشازحد در گزارشهایی گفتند که تحت عنوان ژورنالیسم بیطرفانه ارائه میشوند.
• ۸۰ درصد از آمریکایی ها اعتقاد دارند که گزارش های نادرست خبرنگارها یا سازمان های خبری، عامدانه و از روی آگاهی هستند. در میان این افراد، ۵۲ درصد اعتقاد دارند که گزارشگر دانسته حقایق را به شیوهای نادرست انتقال می دهد و ۲۸ درصد اعتقاد دارند که خبرنگار «کل گزارش را شخصاً میسازد».
• درحالیکه جمهوریخواه ها بیاعتمادی بیشتری به رسانه های خبری داشتند، ۷۵ درصد از تمامی شرکتکنندگان نظرسنجی حس می کردند که سازمان های خبری باید گوناگونی بیشتری برای استخدام پرسنل خبرنگار خود داشته باشند، بهگونهای که علاوه بر گوناگونی نژادی و قومیتی، گوناگونی جناح سیاسی را هم در نظر بگیرند.
• ۷۴ درصد از آمریکاییها حس می کنند که اطلاعات نادرست یکی از «مشکلات اساسی» آنهاست و ۷۰ درصد هم خواهان تلاش پلتفرم های بزرگ اینترنتی برای حذف اطلاعات نادرست یا نفرتپراکن هستند. طبعاً این نظرسنجی به نحوه بررسی اطلاعات، مسئول بررسیها و معیار تعیین صحت اطلاعات اشارهای نکرده است. همین جزئیات هستند که تفاوت میان مسئولیتپذیری و سانسور را رقم میزنند.
اینها تعدادی از نکات برجسته مطالعه فوق بودند که حاکی از یک تصویر منفی نسبت به وضعیت رسانه های خبری هستند. اما همانطور که در اغلب حوزه های روابط عمومی گفته میشود، مشکلات می توانند یک فرصت باشند، به شرطی که به آنها توجه کنید و با گوشی شنوا همهچیز را بشنوید.
مصرف کنندگان اخبار به دنبال چه هستند؟
حقایق نمیتوانستند از این واضحتر باشند. تصمیم گیرندگان رسانه های خبری باید دست از سرزنش مصرفکننده رسانه خبری بردارند و او را متهم به بیآگاهی از خواسته ها یا نیازهایش نکنند. شرکتکنندگان نظرسنجی این موضوع را بهصراحت اعلام کردند.
آنها خواهان گزارش های غیرمتعصبانه و بیطرف هستند که اعتقاد دارند هماکنون به آنها ارائه نمیشود. آنها خواهان اطلاعات و اخباری هستند که بتوانند به آنها اعتماد کنند، زیرا ارزش اجتماعی خارق العادهای را برایشان قائل هستند.
چالش تصمیم گیرندگان رسانه، ارائه محتواهایی است که بتوانند در عین جلب نظر مصرفکنندگان برای کلیک، اشتراکگذاری و نمره دهی، از اصول امتحانپ سداده گزارش صادقانه یعنی انصاف، توازن، بیطرفی و عینیتگرایی فاصله نگیرند.
یک تست ساده برای هر خبرنگار که خواهان تغییر برداشتهای فوق در سال ۲۰۲۱ است: چند بار شده که دیدگاههای مغایر با نظر خودتان را با رعایت انصاف و احترام ارائه دهید؟ حتی یک پرسش مرتبطتر میتواند چنین باشد: چه تعداد از افرادی که با آنها مخالفت میکنید، کماکان باور دارند که گزارشهای شما منصفانه هستند؟
در انتها، این نظرسنجی میگوید که علیرغم تمامی تغییراتی که موجب تحول چشمانداز رسانه ای شده اند، عینیتگرایی و بیطرفی کماکان اهمیت دارند و بهسختی میتوان این دو را پیدا کرد.
یافتههای حاصل از نظرسنجی دیدگاههای آمریکایی درباره رسانههای خبری