ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

یافته‎‌های حاصل از نظرسنجی دیدگاه‌های آمریکایی درباره‎ رسانه‌‎های خبری

1 دقیقه خوانده شده
در سال 2020، گالوپ به‌عنوان رهبر عقیده‌پژوهی دنیا تصمیم گرفت که احساس آمریکایی‌ها درباره‎ رسانه‌های خبری را ارزیابی کند.
یافته‎‌های حاصل از نظرسنجی دیدگاه‌های آمریکایی درباره‎ رسانه‌‎های خبری

اگر یک ژورنالیست هستید، امیدوارم که به‌دقت بخوانید – یک تست ساده برای هر خبرنگار که خواهان تغییر برداشت‌های فوق در سال ۲۰۲۱ است: چند بار شده که دیدگاه‌های مغایر با نظر خودتان را با رعایت انصاف و احترام ارائه دهید؟ حتی یک پرسش مرتبط‌‌تر می‌تواند چنین باشد: چه تعداد از افرادی که با آن‎ها مخالفت می‎کنید، کماکان باور دارند که گزارش‎های شما منصفانه هستند؟

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از شارا؛ بر اساس نظرسنجی «دیدگاه ‎های آمریکایی ۲۰۲۰» که توسط گالوپ و بنیاد نایت صورت گرفت، «بدبینی نسبت به جبهه ‎گیری متعصبانه‌ رسانه‎ های خبری در زمینه‎ ارائه‎ اطلاعات معتبر و واقعی» افزایش یافت.

نظرسنجی گالوپ و نایت با حضور بیش از ۲۰ هزار بزرگ‌سال آمریکایی صورت گرفت. آن‌ها این داده‌ها را در حدفاصل ۸ نوامبر ۲۰۱۹ و ۱۶ فوریه‎ ۲۰۲۰ گردآوری کردند. باید اشاره شود که این داده‌ها پیش از سلطه‌ کامل پاندمی کووید-۱۹ بر چرخه‎ اخبار گردآوری شدند که در ادامه، رقیبی همچون ناآرامی‎ ها و دعواهای چرخه‎ انتخابات هم سر برآورد و رسانه‎ ها عموماً بخشی از این داستان‌ها بودند.

گالوپ و بنیاد نایت در گزارش ۲۰۲۰ خود گفتند که «آمریکایی‌ها نه ‎تنها اعتماد خود به مفهوم رسانه‎ بی‌طرف را از دست داده ‎اند، بلکه اعتقاد دارند رسانه‎ های خبری همواره پشتیبان افتراق جناحی هستند».

در آنِ واحد، شرکت‎کنندگان نظرسنجی کماکان رسانه‎ های خبری کارآمد و غیرمتعصب را ازجمله اجزای اساسی یک دموکراسی سالم می‌دانند.

این یک برداشت عمومی است. بیایید جزئیات برخی از این داده ‎ها را بررسی کنیم:

• ۸۱ درصد از آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که رسانه‌های خبری، از اجزای اساسی دموکراسی هستند.

• ۸۸ درصد از آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که رسانه‎ های خبری باید گزارش‌های دقیق و منصفانه ارائه دهند تا بهترین اطلاعات را در اختیار مصرف‌کنندگانشان بگذارند.

• اکثریت شرکت‎کنندگان نظرسنجی احساس می‌کردند که رسانه ‎های خبری عملکرد ناموفقی در هر دو معیار فوق داشتند.

• ۸۴ درصد از شرکت‎ کنندگان، سوگیری سیاسی پوشش‌های خبری را «بسیار زیاد» یا «نسبتاً زیاد» می‌دانستند.

• ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان از سوگیری بیش‌ازحد در گزارش‌هایی گفتند که تحت عنوان ژورنالیسم بی‌طرفانه ارائه می‌شوند.

• ۸۰ درصد از آمریکایی ‎ها اعتقاد دارند که گزارش ‎‏های نادرست خبرنگارها یا سازمان‎ های خبری، عامدانه و از روی آگاهی هستند. در میان این افراد، ۵۲ درصد اعتقاد دارند که گزارشگر دانسته حقایق را به شیوه‎ای نادرست انتقال می‎ دهد و ۲۸ درصد اعتقاد دارند که خبرنگار «کل گزارش را شخصاً می‌سازد».

• درحالی‌که جمهوری‌خواه ‎ها بی‌اعتمادی بیشتری به رسانه‎ های خبری داشتند، ۷۵ درصد از تمامی شرکت‌کنندگان نظرسنجی حس می ‎کردند که سازمان‎ های خبری باید گوناگونی بیشتری برای استخدام پرسنل خبرنگار خود داشته باشند، به‌گونه‌ای که علاوه بر گوناگونی نژادی و قومیتی، گوناگونی جناح سیاسی را هم در نظر بگیرند.

• ۷۴ درصد از آمریکایی‌ها حس می‎ کنند که اطلاعات نادرست یکی از «مشکلات اساسی» آن‎هاست و ۷۰ درصد هم خواهان تلاش پلتفرم ‎های بزرگ اینترنتی برای حذف اطلاعات نادرست یا نفرت‌پراکن هستند. طبعاً این نظرسنجی به نحوه‎ بررسی اطلاعات، مسئول بررسی‌ها و معیار تعیین صحت اطلاعات اشاره‌ای نکرده است. همین جزئیات هستند که تفاوت میان مسئولیت‌پذیری و سانسور را رقم می‌زنند.

این‌ها تعدادی از نکات برجسته‎ مطالعه‎ فوق بودند که حاکی از یک تصویر منفی نسبت به وضعیت رسانه ‎های خبری هستند. اما همان‎طور که در اغلب حوزه ‎های روابط عمومی گفته می‌شود، مشکلات می ‎توانند یک فرصت باشند، به شرطی که به آن‎‏ها توجه کنید و با گوشی شنوا همه‌چیز را بشنوید.
مصرف ‎کنندگان اخبار به دنبال چه هستند؟

حقایق نمی‌توانستند از این واضح‌تر باشند. تصمیم ‎گیرندگان رسانه‎ های خبری باید دست از سرزنش مصرف‌کننده‎ رسانه‎ خبری بردارند و او را متهم به بی‌آگاهی از خواسته‎ ها یا نیازهایش نکنند. شرکت‌کنندگان نظرسنجی این موضوع را به‌صراحت اعلام کردند.

آن‌ها خواهان گزارش‎‏ های غیرمتعصبانه و بی‌طرف هستند که اعتقاد دارند هم‌اکنون به آن‎ها ارائه نمی‌شود. آن‎ها خواهان اطلاعات و اخباری هستند که بتوانند به آن‎ها اعتماد کنند، زیرا ارزش اجتماعی خارق ‎العاده‌ای را برایشان قائل هستند.

چالش تصمیم ‎گیرندگان رسانه، ارائه‌ محتواهایی است که بتوانند در عین جلب نظر مصرف‌کنندگان برای کلیک، اشتراک‌گذاری و نمره ‎دهی، از اصول امتحان‎پ س‌داده‎ گزارش‌ صادقانه یعنی انصاف، توازن، بی‌طرفی و عینیت‌گرایی فاصله نگیرند.

یک تست ساده برای هر خبرنگار که خواهان تغییر برداشت‌های فوق در سال ۲۰۲۱ است: چند بار شده که دیدگاه‌های مغایر با نظر خودتان را با رعایت انصاف و احترام ارائه دهید؟ حتی یک پرسش مرتبط‌‌تر می‌تواند چنین باشد: چه تعداد از افرادی که با آن‎ها مخالفت می‎کنید، کماکان باور دارند که گزارش‎های شما منصفانه هستند؟

در انتها، این نظرسنجی می‌گوید که علی‌رغم تمامی تغییراتی که موجب تحول چشم‌انداز رسانه ‎ای شده ‎اند، عینیت‌گرایی و بی‌طرفی کماکان اهمیت دارند و به‌سختی می‌توان این دو را پیدا کرد.

یافته‎‌های حاصل از نظرسنجی دیدگاه‌های آمریکایی درباره‎ رسانه‌‎های خبری

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *