سواد رسانهای در برنامه هفتم چه جایگاهی دارد؟
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا؛ سواد رسانهای به توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیامهای رسانهای که میتوان در چارچوبهای مختلف چاپی و غیر چاپی عرضه نمود گفته میشود. سواد رسانه یکی از سوادهای دوازدهگانه است که لزوم یادگیری آن توسط یونسکو و سایر نهادهای بینالمللی و ملی مسئول در زمینه آموزش توصیه شدهاست.
آموزش سواد رسانهای ابزاری برای کمک به افراد در تجزیه و تحلیل انتقادی پیامها، فرصتهایی را برای زبانآموزان فراهم میکند تا تجربه خود را از رسانه گسترش دهند و به آنها در توسعه مهارتهای خلاقانه در ساخت پیامهای رسانهای خود کمک میکند.
طبق برنامه هفتم توسعه کشور«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است گزارش عملکرد سنجههای عملکردی ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه را سالانه به مجلس ارسال کند که بر اساس تبصره، امور مذکور در این فصل منوط به رعایت موازین شرعی و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی است».
همچنین طبق بند ب ماده ۷۶، برنامه هفتم، «در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی، شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قانون بودجه سنواتی مکلفند یک درصد (۱%) از هزینههای جاری خود را برای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری و توسعه و آموزش سواد رسانهای اختصاص دهند».
این بند نیاز به تدوین آییننامه اجرایی دارد که قانون گذار مشخص کرده «آییننامه این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانههای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران میرسد».
همچنین بر اساس بند الف ماده ۷۷، بهمنظور مرجعیت رسانهای سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و تقویت کارایی و اثربخشی رسانه ملی برای گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی- ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان و ایجاد تحول در محتوا، رویکرد و سازوکار، اقدامات زیر انجام میگیرد:
«سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای ارتقای رسانه ملی به عنوان مرجعیت رسانهای، پوشش حداکثری و پاسخگویی به نیازهای تمامی مخاطبان و ارتقای شاخصهای هویت ملی و انقلابی آنان با ساماندهی شبکهها، برونسپاری و خرید خدمات، صنعتیسازی از طریق ارتقای فناوریهای تولید و پوشش صددرصدی (۱۰۰%) استانها، توسعه کمّی و کیفی برنامههای تولیدی (ملی، استانی و برونمرزی) و حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی نسبت به تحقق سنجههای جدول ذیل تا پایان برنامه اقدام کرده و گزارش سنجههای عملکردی را سالانه به مجلس ارسال کند. دولت مکلف است منابع مورد نیاز این اقدامات را تأمین کند».
در عین حال طبق بند پ، تاکید شده است «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلفند در راستای حمایت از فرهنگ و ارزشهای اسلامی- ایرانی و توسعه حکمرانی رسانهای و همچنین با توجه به مسؤولیت آن دستگاهها در تنظیم مقررات، صدور مجوز با رعایت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار و نظارت بر رسانههای فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر نسبت به تهیه جدول تخلفات مالی نحوه حمایت و رسیدگی به تخلفات اشخاص در موارد فوق اقدام قانونی لازم را بهعمل آورند».
در تبصره این بند آمده است «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیطه وظایف و اختیارات مصرح (در حوزه تولید، پخش محصولات، صدور مجوز و نحوه نظارت بر آنها) با رعایت مواد (۱) و(۷) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی اصلاحی ۱۵/۱۱/۱۳۹۹ و نیز با رعایت «تقسیم کار و تعیین حدود وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برابر آییننامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی حسب مورد تابع قوانین و مقررات خاص خود هستند».
لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=19010