ی٫ مهر ۱۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

فرشته خاکپور: فرصت استفاده از تجربیات پیشکسوتان رسانه را از دست ندهید

1 دقیقه خوانده شده
پایگاه خبری تحلیلی «خبرنگاران و رسانه» در نظر دارد با تولید گفت‌وگوهای تجربه‌نگارانه محور با پیشکسوتان و فعالان رسانه‌ای به منظور پشتیبانی از دانش تولید شده و اندوخته‌های بزرگان و اهل فن که حاصل آزمون و خطاهای فراوانی بوده است، و انعکاس آنها در این عرصه کمک حال جامعه بزرگ رسانه‌ای کشور باشد.
فرشته خاکپور: فرصت استفاده از تجربیات پیشکسوتان رسانه را از دست ندهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه؛ این بار گفت‌وگویی را با خانم فرشته خاکپور از پیشکسوتان رسانه و فعالان رسانه‌ای استان‌ البرز ترتیب داده‌ایم که حاصل این مصاحبه کوتاه، اختصاصی و صمیمانه در پی می‌آید:

لطفاً به عنوان اولین سئوال از بیوگرافی خودتان برای مخاطبین این پایگاه خبری بگوئید:

تابستان سال۱۳۷۹ بود که با لطف و تشویق یکی از دوستان در دفتر روزنامه آفرینش مشغول به کار شدم، چند ماه بعد به عنوان سرپرست و خبرنگار آفرینش در شهرستان کرج معرفی شدم، بعد از چند سال سرپرستی روزنامه صدای عدالت هم به آن اضافه شد و سال ۱۳۸۳ نیز سرپرستی روزنامه حمایت را  بر عهده گرفتم، سال ۱۳۸۸، با توقیف شدن صدای عدالت با دو روزنامه دیگر به فعالیتم ادامه دادم، سال ۱۴۰۰ هم انتشار روزنامه حمایت متوقف شد و حالا تنها با روزنامه آفرینش به فعالیت رسانه‌ای‌ام ادامه می‌دهم.

از چه زمانی به این حرفه علاقمند شدید؟

از همان زمان آغاز به کار با این که نه تحصیلات مرتبط داشتم و نه تجربه کافی، از ارتباط گرفتن با مردم و این که بتوانم صدایشان را به گوش مسئولان برسانم لذت می‌بردم.

مشوق اصلی شما در این راه چه کسی بوده است؟

سرکار خانم غلامرضایی، سرپرست سابق روزنامه‌های سراسری آفرینش و زن در شهرستان کرج.

آیا خانواده شما با فعالیت‌تان در مطبوعات و رسانه موافق بودند؟ اکنون چه طور؟

مخالفتی نداشتند و توصیه همیشگی‌شان این بود که حرمت قلم را نگهدار و به مفهوم واقعی نماینده افکار عمومی باش، قداست قلم را حفظ کن و کارهایت را تحت تاثیر حب و بغض شخصی‌ات قرار نده.

از آثار مکتوب و چاپ شده‌تان برایمان بگوئید؟

در سال‌های اول شروع به کار، انگیزه بیشتری برای تهیه گزارشات از مناطق مختلف کرج داشتم و خاطرات زیادی از آن سال‌ها به یادگار مانده است که یکی از پر رنگ‌ترین آن خاطرات در دو صفحه تهیه و در یکی از ویژه‌نامه‌‌های نوروزی سال ۸۳ روزنامه آفرینش به چاپ رسید. این گزارش چالشی در خصوص ترنس سکشوال‌ها بود.

هم اکنون به چه کاری مشغولید؟

همچنان سرپرست روزنامه آفرینش در استان البرز و ادامه کار خبرنگاری.

با چه مشکلات و موانعی روبرو هستید؟

ذات حرفه‌ی خبرنگاری با مشکلات و موانع عجین شده است و من هم برای انجام کارم با این موارد مواجه بوده‌ام و هستم. از همه مهمتر ایجاد محدودیت در موارد خاص برای تهیه خبر است که برخی خبرنگاران محرم هستند و برخی نامحرم و توجیه‌ناپذیر بودن بعضی از مدیران در خصوص رسالت، وظیفه و جایگاه خبرنگاری.

علاقمندان به مطبوعات و رسانه چگونه می‌توانند در این عرصه موفق شوند؟

اولین اصل علاقمندی به این حرفه است، مراحل بعدی توانایی برقراری ارتباط، استعداد سوژه‌یابی، شناخت پیرامونی و شرایط سنجی از این نظر که شما بدانید جو روانی جامعه آمادگی پذیرفتن موضوعی را که می‌خواهید منتشر کنید را دارد یا نه، از این رو مسیر سخت و پراسترسی در مقابل یک خبرنگار وجود دارد، ولی کسب تجربه و مداومت در انجام کار می‌تواند از سختی مشکلات پیش‌رو بکاهد.

کدام یک از آثارتان به دلتان نشسته است؟

گزارش از ترنس سکشوال‌ها، به دلیل جو آن سال‌ها و نگاه خاصی که مردم به این قشر از جامعه داشتند.

از خاطرات تلخ و شیرین خودتان را در این عرصه برایمان بگویید؟

پاسخ این سئوال ۲۴ سال تجربه است، خودتان می‌دانید خاصیت این حرفه به پرخاطره بودنش هم هست، هم خاطرات تلخ زیاد و هم خاطرات شیرین فراوان، بازگو کردن هر کدام جفا در حق بقیه سوژه‌هاست.

اگر مطلب خاصی از قلم افتاده بیان بفرمائید؟

به جوانانی که جدیداً به این حرفه روی آورده‌اند، توصیه می‌کنم فرصت استفاده از تجربیات پیشکسوتان را از دست ندهند، کسب تجربه در بهبود روند کار خبرنگاری، بسیار تأثیرگذار است.

همچنین چه خوب بود حرمت‌ها در فضای رسانه حفظ می‌شد و شاهد بی‌اخلاقی‌ها و لجام گسیختگی‌ها در حوزه اطلاع رسانی نبودیم.

سخن پایانی:

از شما بابت ایجاد این بستر جهت ثبت تجربه پیشکسوتان حوزه خبر و اطلاع‌رسانی، سپاسگزارم.

خبرنگار: فرناز قنبری

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=18514

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *