آموزش نوشتن رزومه خبرنگاری
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از سایت ایران استخدام؛ اگر شما نیز انگیزه و علاقه لازم را برای خبرنگار شدن دارید و میخواهید در یکی از موسسات خبری و فرهنگی مشغول به کار شوید، داشتن رزومه ای حرفه ای و جذاب که در برگیرنده تواناییها و تجربه کاریتان باشد بسیار حائز اهمیت است.
در این مطلب قصد داریم به بررسی نمونه رزومه کاری یک خبرنگار که با رعایت اصول استاندارد توسط سایت ایران استخدام تنظیم شده است بپردازیم. سپس نکات مهم و کلیدی را برای نوشتن رزومه خبرنگاری و تنظیم آن توضیح می دهیم.
نمونه رزومه خبرنگار تکمیل شده توسط ایران استخدام
سایت ایران استخدام برای آشنایی بیشتر شما با اصول صحیح ساخت رزومه حرفهای برای خبرنگار، نمونه رزومه ای کامل از جهت درج اطلاعات، مهارتها و سابقه فعالیت را برای این شغل تهیه و تنظیم نموده است. شما میتوانید با بررسی آن، با اصول صحیح ساخت رزومه حرفه ای بیشتر آشنا شوید و از آن برای تنظیم رزومه خود استفاده نمایید.
لطفا توجه داشته باشید این نمونه رزومهها حاوی تمامی اطلاعات است. لازم است شما با توجه به مهارتها و زمینه فعالیت خود رزومهتان را تکمیل نمایید.
چهار نکته کلیدی برای نوشتن رزومه خبرنگاری
به دلیل تغییر شیوه کاری روزنامه نگاری و مشکلات اقتصادی به وجود آمده در شغل خبرنگاری، این شغل در رده مشاغل کم درآمد و در عین حال پر استرس قرار دارد. اما با این حال رقابت برای وارد شدن به صداوسیما و مراکز سراسری خبر و روزنامههای مهم بسیار بالاست. برای اینکه شما نیز بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید و رزومهتان در میان صدها رزومه ارسالی برجسته باشد، رعایت ۴ نکته کلیدی زیر برایتان ضروری است.
۱- ارائه توضیحات در رابطه با تجربه کاری رزومه خبرنگار
با توجه به اینکه شغل خبرنگاری جز مشاغل پرخطر است و همیشه چالشهای مخصوص به خود را دارد، معمولا مدیران ترجیح میدهند خبرنگار با تجربه و دارای سابقه کار استخدام کنند. بنابراین خبرنگاران را میتوان در دو دسته زیر قرار داد:
خبرنگار سطح ورودی: اگر جز افرادی هستید که تازه فارغ التحصیل شدهاید و تجربه کاری لازم در این زمینه نداشتهاید، بخش سوابق کاری رزومه خود را با بیان اهداف، علایق و اشتیاق خود به این شغل تکمیل نمایید. بیشتر بر تحصیلات و دورههایی که در رابطه با این شغل گذراندهاید تمرکز کنید.
خبرنگار حرفه ای و باتجربه: اگر دارای سابقه کار در شغل خبرنگاری هستید، در بخش سوابق کاری رزومه خود از آخرین سابقه کاری خود شروع کنید، تمام جزئیات سوابق خود شامل محل کار و مدت زمانی که در آن مشغول به کار بودهاید را ذکر نمایید. مهمترین دستآوردهایتان در این حوزه را شرح دهید. به اقداماتی که در گذشته انجام دادهاید، مانند ارائه راهکارها به هنگام رویارویی با چالشها، تقدیر و ترفیع هایتان و آموزشهایی که دیدهاید اشاره کنید.
یادتان باشد رزومه ارسالی شما زمانی ارزشمند است که اصل صداقت را در آن رعایت کرده باشید. این اصل زمانی اثبات می شود که شما بتوانید مدارک و مستنداتی را که از شما به هنگام مصاحبه حضوری برای سابقه کار و تجربه در زمینه کاریتان، مطالبه می کنند را ارائه دهید. در نتیجه قبل از شروع تکمیل رزومه و اشاره به تجربیات خود مدارک و گواهینامه های مورد نیازتان را جمع آوری کنید.
۲- بیان تجربیات خبرنگار به صورت کمی و عددی
به خاطر داشته باشید بیان کمی تجربیات و دستاوردهای شغلی در رزومه سبب میشود، کارفرما درک بهتری از نحوه مشارکت شما به عنوان یک خبرنگار حرفهای داشته باشد. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم تجربیاتتان را در قالب اعداد و یا به صورت درصدی بیان نمایید.
نمونههایی برای تجربیات کمی:
- چاپ ۲۰ مقاله استاندارد در روزنامه ای با تیراژ ۱۲۰۰۰
- انتشار ۱۰۰ قطعه چاپی و ۱۰۰ قطعه منحصراً آنلاین را در یک دوره کوتاه ۹ ماهه
۳- اهمیت اشاره به مهارتها در رزومه خبرنگاری
برای ورود به بازار کار خبرنگاری باید از یک سری مهارتهای خاص در این رشته برخوردار باشید. برای اینکه به کارفرما این اطمینان را بدهید که میتوانید از عهده مسئولیتهایتان برآیید، مهارتها و تواناییهایتان را لیست کنید.
الف) مهارتهای نرم خبرنگار
- داشتن فن بیان و روابط عمومی قوی
- توانایی انجام کار تیمی
- کارگروهی
- قدرت مذاکره
- توانایی فن بیان
- قدرت تصمیم گیری
- تعامل و ارتباط
ب) مهارتهای سخت خبرنگار
- آشنایی با تکنیکهای نویسندگی
- آشنایی با اصول گزارش نویسی
- آشنایی با روشهای عمومی تولید محتوا
- آشنایی با نحوه تولید و انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی
- تسلط به نرمافزارهای Microsoft Office
- توانایی بداهه گویی
- آشنایی با تکنیکهای تهیه اخبار و انجام مصاحبه
- آشنایی با روشهای پرسشگری
- آشنایی با روشهای کسب اطلاعات
- آشنایی با تکنیکهای تحقیق و جستجو
- آشنایی با اصول تندنویسی
- پایبندی به مسائل اخلاقی و رعایت حریم خصوصی افراد
۴- نکات کلی در نوشتن رزومه خبرنگار و نوشتن آن
نوشتن خلاصه رزومه خبرنگار: کارفرمایان برای استخدام خبرنگار تعداد زیادی رزومه دریافت میکنند، معمولا وقت زیادی را برای بررسی رزومههای دریافتی ندارند. اگر میخواهید رزومهتان در همان نگاه اول نظر مدیر استخدام را جلب کند، از مهارتی که در بیان مهمترینها و گزیدهها دارید استفاده نمایید و در ابتدای رزومه خود و در چند جمله کوتاه تمام اطلاعات خودتان، موفقیتها و برجسته ترین دستاوردهایتان را بیان کنید.
تحصیلات رزومه خبرنگار: برای استخدام شدن به عنوان یک خبرنگار، معمولاً به داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته خبرنگاری یا یکی از رشتههای مرتبط مانند ادبیات، علوم سیاسی و … تاکید میشود. اگر دارای تحصیلات در مقاطع کارشناسی ارشد یا بالاتر هستید، در بخش تحصیلات رزومه خود به آن اشاره نمایید. میتوانید میزان تحصیلات، گرایش تحصیلی خود را با ذکر معدل، نام دانشگاه محل تحصیل و زمان اخذ مدرکتان را بیان کنید.
درج حقوق درخواستی خبرنگار: شما به عنوان یک خبرنگار بهتر میدانید که میزان حقوق و درآمد خبرنگاران به نسبت خطرات و سختیهایی که دارد چندان زیاد نیست. با این حال بهتر است در بخش حقوق درخواستی، حقوق توافقی را انتخاب کنید تا با توجه به سوابق شغلی، شرایط کار و مهارتهایتان و با توافق کارفرما حقوق و درآمدتان را مشخص شود.
تکمیل و تنظیم رزومه کاری یک خبرنگار از دو طریق
اکنون با نکات مهم و کلیدی تنظیم رزومه خبرنگاری آشنا شدید و نمونه رزومه ای را در بالا بررسی نمودید. مطمئناٌ تمایل به تنظیم رزومه کاری خود به صورتی کاملا استاندارد و حرفه ای دارید. بر همین اساس مجموعه ایران استخدام از دو روش کاملا رایگان برای ساخت رزومه، شما را در این امر یاری می نماید:
دانلود فرم خام رزومه خبرنگار
ایران استخدام با توجه به درخواست بالای کارجویان، فرم خام رزومه کاری استانداردی را به دو زبان فارسی و انگلیسی (در قالب فایل Word) تنظیم نموده و در اختیار متقاضیان استخدام خبرنگار قرار داده است. این فایل شامل تمام فیلدهای مورد نیاز رزومه خبرنگار می شود و شما می توانید پس از دانلود رزومه، اطلاعات خود را به طور کامل وارد نموده و با خروجی PDF و Word ذخیره نمایید.
برای دانلود فرم خام رزومه کاری خبرنگار – فارسی و انگلیسی کلیک نمایید
ساخت آنلاین رزومه خبرنگار
در صورتی که تمایل به تنظیم رزومه برای خبرنگار استاندارد و کارفرما پسند به صورت آنلاین دارید، ایران استخدام در پنل کارجویان خود رزومه ساز آنلاینی را طراحی نموده و با امکانات زیادی از جمله قالب های متنوع، دانلود فوری و رایگان رزومه، در اختیار کاربران خود قرار داده است.
برای ساخت رزومه از طریق سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام لازم است در پنل کارجو ثبت نام نمایید و پس از تکمیل اطلاعات خود، از بین قالب های موجود قالبی را انتخاب و گزینه ذخیره را برای دریافت رزومه در فرمت PDF بزنید.
برای ثبت نام در پنل کارجو ایران استخدام و ساخت رزومه آنلاین خبرنگار کلیک نمایید
راهنمای جستجوی آگهی و ارسال رزومه در سایت ایران استخدام (ویژه کارجویان)
کارفرمایان و مدیران استخدام آزمایشگاهها و موسسات معتبر، برای جذب و استخدام خبرنگار آگهی های استخدام خود را در مجموعه ایران استخدام اطلاع رسانی می کنند.
نحوه جستجوی آگهی های استخدام: کارجویان برای اطلاع از جدیدترین آگهی های استخدام خبرنگار منتشر شده در مجموعه ایران استخدام از چند طریق می توانند اقدام نمایند که مهمترین آنها استفاده از بخش جستجو مشاغل در سایت می باشد. پس از جستجو و بررسی آگهی های استخدام فعال، با ارسال رزومه کاری خود برای شغل مورد نظر اعلام آمادگی خواهند کرد.
نحوه ارسال رزومه برای آگهی های استخدام: برای هر آگهی جهت ارسال رزومه برای کارفرما از دو طریق می توان اقدام نمود:
- ارسال رزومه از طریق ایمیل، واتساپ: در این روش کارجویان می توانند رزومه آماده خود را از طریق ایمیل یا واتساپ برای کارفرما ارسال نمایند.
- ارسال رزومه از طریق کاریابی ایران استخدام: در این روش کارجویان پس از ثبت نام در کاریابی ایران استخدام و تکمیل فرم رزومه، قادر خواهند بود آن را مستقیما برای کارفرما ارسال کنند و یا با فعالسازی رزومه ساخته شده آن را در معرض دید کارفرمایان قرار دهند.
نکته: با ثبت نام در کاریابی ایران استخدام پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز، رزومه شما در معرض دید کارفرمایان قرار میگیرد و امکان جذب و استخدام شما بالاتر میرود.
راهنمای درج آگهی و جستجوی رزومه در سایت ایران استخدام (ویژه کارفرمایان)
مدیران مطبوعات خبری معتبر در سراسر کشور می توانند با ثبت نام در پنل کارفرما ایران استخدام، برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود در مشاغل مختلف اقدام به درج آگهی استخدام نمایند.
نحوه درج آگهی استخدام: کارفرمایان پس از ورود به پنل خود، از بخش درج آگهی جدید می توانند عنوان و متن آگهی خود را وارد نمایند. سپس اطلاعات خود را تکمیل کرده و با انتخاب پلن مناسب از میان پلن های مختلفی که در این بخش وجود دارد، آگهی خود را برای انتشار در مجموعه ایران استخدام ارسال نمایند. پس از تایید آگهی استخدام و ارسال آن دسترسی کارفرمایان به صورت خودکار به بانک رزومه های موجود در سایت ایران استخدام فعال می گردد.
نحوه جستجوی رزومه توسط کارفرما: کارفرمایان برای بررسی رزومه کارجویان از دو طریق می توان اقدام نمایند:
- بررسی رزومه های دریافتی در پنل کارفرما: در این روش اگر کارفرما هنگام درج آگهی استخدام خود در سایت ایران استخدام گزینه دریافت رزومه از طریق پنل ایران استخدام را فعال نموده باشد، کارجویانی که در ایران استخدام ثبت نام کردهاند می توانند رزومه خود را برایشان ارسال کنند. در این صورت کارفرمایان می توانند پس از بررسی رزومه ها و انتخاب رزومه مناسب با کارجوی مورد نظرشان تماس بگیرند.
- بررسی رزومه های موجود در بانک رزومه ایران استخدام: در این روش کارفرمایان میتواند رزومه های موجود در بانک رزومه ایران استخدام را با توجه به عنوان شغلی مورد نظر جستجو و بررسی نمایند.
نکته: با ثبت نام و درج آگهی استخدام به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام، می توانید به بانک رزومه دسترسی پیدا کنید.
منبع: ایران استخدام
لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=17227