ج٫ مهر ۲۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

روزنامه‌نگار

1 دقیقه خوانده شده
روزنامه‌نگار (به فرانسوی: Journaliste) کسی است که در مطبوعات، رادیو، تلویزیون و اینترنت مشغول به تولید و مدیریت محتوی است.
روزنامه‌نگار

روزنامه‌نگار (به فرانسوی: Journaliste) کسی است که در مطبوعات، رادیو، تلویزیون و اینترنت مشغول به تولید و مدیریت محتوی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ویکی پدیا؛ اگر چه نامش از واژه روزنامه (به فرانسوی: Journal) به وجود آمده اما نه تنها وظایفش محدود به فعالیت در روزنامه‌ها نیست، بلکه بیشتر فعالیت‌های امروزی‌اش شامل تولید محتوا در تلویزیون و اینترنت است. گرچه برخی به غلط تصور می‌کنند که روزنامه‌نگار همان خبرنگار رسانه کاغذی است اما این موضوع اشتباه است؛ زیرا روزنامه‌نگاری یک حرفه گسترده‌تر در تمامی رسانه‌های چاپی یا دیجیتال است که خبرنگاری فقط یکی از حوزه‌های آن را تشکیل می‌دهد و حوزه‌های دیگری هم هستند که جزو شاخه‌های حرفه روزنامه‌نگاری محسوب می‌شوند. روزنامه‌نگاری یک حرفه مشترک میان بسیاری از فعالان رسانه‌ای مانند خبرنگاران، گزارشگران، منتقدان فیلم، بسیاری از سازندگان فیلم مستند و بیشتر تولیدکنندگان محتوا است؛ برای مثال، روزنامه‌نگار ممکن است گزارشگر یا ستون‌نویس، دبیر یا سردبیر باشد ولی خبرنگار نباشد. وجه اشتراک روزنامه‌نگاران این است که همگی آنها با هدف اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی جامعه، به تولید و توزیع مطالب و محتواهای واقعیت‌محور دربارهٔ حقیقت‌های جامعه و موضوعات روز می‌پردازند؛ این موضوعات شامل اخبار، رویدادها، ایده‌ها، تحلیل‌ها، افراد، آثار هنری و موارد دیگر نیز می‌شوند. روزنامه‌نگار پس از گذراندن دورهٔ آموزش تخصصی و با توجه به مسئولیت اجتماعی، وظیفه به‌دست آوردن، آماده کردن، گردآوری و سامان دادن اخبار یا اطلاعات روز و انتقال آن‌ها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری و اینترنت) به مخاطبان بر عهده دارد. بنابر اعلامیه سازمان یونسکو، روزنامه‌نگاران باید کوشش کنند اخباری که در اختیار عموم می‌گذارند، درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آورند، پژوهش و اندیشه کنند. روزنامه‌نگاران نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنند و نیز نباید هیچ‌گونه مطلبی را از دید مردم پنهان نگهدارند.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=17040

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *