ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

۴۰ درصد رسانه‌های افغانستان تعطیل و ۶۰ درصد خبرنگاران بیکار شده اند

1 دقیقه خوانده شده
داده های مشترک سازمان غیردولتی گزارشگران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان بیانگر این است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در نیمه ماه آگست بیش از۴۰ درصد رسانه‌های افغانستان از کار بازمانده اند.
۴۰ درصد رسانه‌های افغانستان تعطیل و ۶۰ درصد خبرنگاران بیکار شده اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از شفقنا؛ تحقیق سازمان گزارشگران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان که روز دوشنبه نشر شد، نشان می دهد که از زمان بازگشت مجدد طالبان به قدرت در اواسط ماه آگست، فعالیت ۴۳ درصد از رسانه های متوقف شده است.

تحقیق این دو سازمان رسانه‌ای نشان می‌دهد که ۶۰ درصد خبرنگاران افغانستان بیکار شده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که از ۵۴۳ رسانه که احتمالاً تا نیمه ماه آگست شمارش شده اند، در اواخر ماه نوامبر فقط ۳۱۲ رسانه فعالیت داشتند. به این ترتیب، ۴۳ درصد رسانه‌های این کشور کار کار بازمانده اند.

این بررسی نشان می‌دهد که به خصوص زنانی که در رسانه‌ها کار می‌کردند از این وضعیت متاثر شده اند و ۸۴ درصد آن‌ها کار خود را از دست داده اند.

این سازمان توضیح داده است که «چهار ماه پیش در اکثر ولایت های افغانستان هنوز هم دست کم ۱۰ رسانه خصوصی فعالیت داشتند»، اما حالا «در بعضی از مناطق عملاً هیچ رسانه محلی وجود ندارد.»

این سازمان گفته است در مناطقی از کابل پایتخت افغانستان جایی که تعداد رسانه‌ها پیش از بازگشت طالبان به قدرت بسیار زیاد بود، ۵۱ درصد رسانه‌ها مسدود اند. از ۱۴۸ رسانه فعال در کابل پیش از اواسط ماه آگست، در اواخر ماه نوامبر تنها ۷۲ درصد فعالیت داشته اند.

به همین گونه، از ۱۰ هزار و۷۹۰ کارمند رسانه‌یی در نیمه اول ماه اگست تا زمان انجام این تحقیق تنها ۴۳۶۰ نفر به شمول ۳۹۵۰ مرد و ۴۱۰ زن مصروف کارهای رسانه یی بوده اند.

در این گزارش آمده است که در ۱۵ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان دیگر هیچ خبرنگار زنی فعالیت ندارد. بنا بر این گزارش، در بعضی از مناطق مسئولین محلی طالبان به خبرنگاران اجازه فعالیت نمی دهند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که با مقرره ۱۱ ماده‌ای طالبان، گزارش‌دهی مستقل دیگر امکان‌پذیر نیست و در برخی ولایت‌ها خبرنگاران باید موضوعات پیشنهادی خود را ابتدا با مسئولان محلی طالبان شریک سازند و از آن‌ها مجوز بگیرند.

۴۰ درصد رسانه‌های افغانستان تعطیل و ۶۰ درصد خبرنگاران بیکار شده اند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *