چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

1 دقیقه خوانده شده
گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

برگزاری اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت و موافقت دولت با برقراری بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را می‌توان از مهمترین اخبار فرهنگی هنری حوزه فرهنگ و هنر در هفته گذشته برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با معرفی برگزیدگان بخش‌های رقابتی این رویداد و اهدای تندیس حاج قاسم برای نخستین بار در این جشنواره به نمایش «کجایی ابراهیم؟» اثر لیلی عاج به ایستگاه پایانی رسید.

بخش دیگر از این رویداد به پاسداشت و بزرگداشت مقام دو هنرمند فعال در عرصه تئاتر مقاومت، دکتر نصرالله قادری نمایشنامه‌نویس، کارگردان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و کوروش زارعی بازیگر، کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اختصاص داشت.

در این بخش با اهدای تندیس جشنواره و لوح یادبود از حضور مستمر و فعال این دو هنرمند در عرصه توسعه و تعالی مفهوم تئاتر مقاومت در مقام نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مؤلف آثار پژوهشی تقدیر به عمل آمد.

مراسم گرامیداشت هفتصدوچهل‌وهفتمین سالگرد درگذشت عارف و شاعر برجسته فارسی‌زبان مولانا جلال الدین بلخی موسوم به «شب عرس» شب گذشته در قونیه بر سر مزار مولانا برگزار ‌شد.

هجدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از دوم تا بیست‌وسوم اسفندماه ۱۳۹۹ همچون دوره‌های گذشته در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم با همراهی خانه هنرمندان ایران و در اختیار داشتن تمامی فضاهای نمایشگاهی و نمایش فیلم خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

آخرین شب از دومین دوره کنسرت آنلاین (برخط) موسیقی دستگاهی، شامگاه یکشنبه (۳۰ آذر) با حضور دو گروه موسیقی در تالار رودکی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت دولت با برقراری بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خبر داد و گفت: با تصویب آئین‌نامه مربوطه در هیات‌ وزیران بیمه بیکاری این افراد به عنوان بخشی از تکالیف قانون برنامه ششم توسعه کشور، اجرایی می‌شود.

«ولفرام کلایس» مدیر سابق بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان و سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی تخت‌سلیمان و بیستون همچنین نویسنده آثار مختلفی در مورد تاریخ و معماری ایران درگذشت.

علی نصیریان بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران ریاست هیات‌داوران جشنواره آنلاین «هنر زنده است» را پذیرفت.

ناصر ایزدفر از بازیگران و کارگردانان پیشکسوت تئاتر کشور به خاطر ابتلا به کرونا (۲۹ آذرماه) در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

افتخارات جهانی

قصیده گلمکانی فیلمساز ایرانی در جمع هیأت انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره کانادایی قرار گرفت.

فیلم کوتاه «پارادوکسیکال» ساخته نیما شاهرخ شاهی برنده سه جایزه از جشنواره سیاتل آمریکا شد.

فیلم سینمایی «گورکن» در پانزدهمین حضور جهانی خود، در بخش نگاه نو «هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم باهاما» به نمایش درمی‌آید.

«آترین و آناهیتا افشاری توانا» دو خواهر همدانی جوایز مسابقات نقاشی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ٢٠٢٠ به مناسبت روز جهانی غذا را درو کردند.

فیلم کوتاه «گوسفندان ما را خواهند بلعید» به کارگردانی مشترک مصطفی رستم پور و عاطفه رضایان به جشنواره بین المللی فیلم Queen Palm International Film Festival آمریکا راه یافت.

فیلم کوتاه «داغی» ساخته فاطمه محمدی جایزه ویژه هیات انتخاب از بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی سینه‌مایوبیت/ CineMaiubit را دریافت کرد.

هیات داوران جایزه قلم آمریکا (PEN America) فهرست نامزدهای اولیه جایزه سال ۲۰۲۱ را در بخش‌های مختلف اعلام کرد. در این فهرست گروس عبدالملکیان شاعر توانای ایرانی با شعر تکیه دادن به دیروقت در بخش شعر ترجمه شده و شکوفه آذر نویسنده خوش ذوق ایرانی با داستان اشراق درخت گوجه‌سبز در بخش داستان ترجمه شده، نامزد دریافت این جایزه شدند.

ترجمه کتابهای تاریخ ادب فارسی از احمد تمیم داری و از گذشته ادبی ایران از آثار عبدالحسین زرین کوب که به همت انتشارات بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از زبان فارسی به زبان عربی ترجمه شده، در ششمین دوره جایزه ترجمه و تفاهم بین‌المللی شیخ حمد قطر،موفق به کسب رتبه سوم شد.

هشتمین دوره از جشنواره فیلم های آسیایی بارسلون در حالی به کار خود پایان داد که جایزه بهترین فیلمنامه در بخش استعدادهای نو به حسین تهرانی نویسنده فیلم شب اول هجده سالگی (دیاپازون) رسید.

فیلم سینمایی «آن شب» ساخته کوروش اهری و با بازی شهاب حسینی از اواخر ژانویه در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد.

فرهنگی و هنری های عرصه بین الملل

تحقیقات یک کارشناس ادبی از انعکاس فشار روانی ناشی از همه‌گیری طاعون در نمایشنامه‌های «ویلیام شکسپیر» پرده برداشت.

«پیتر لامونت» طراح تولید پروژه‌های سینمایی بزرگی چون «تایتانیک» و «جیمز باند» در ۹۱ سالگی درگذشت.

داستان «ماجراجویی در یک شب بد» از «شرلی جکسون» نویسنده مشهور آمریکایی، ۵۵ سال پس از مرگش در یک مجله منتشر شد.

برگزاری هفتادویکمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم برلین» به دلیل تداوم بحران شیوع کرونا به تاخیر افتاد.

افتتاح «موزه اسکار» به دلیل تداوم بحران شیوع کرونا، بار دیگر به تعویق افتاد.

بزرگترین نمایشگاه از عکس‌های «اندی وارهول»، هنرمند و عکاس معروف آمریکایی، ماه آینده در پایتخت فرانسه برپا می‌شود.

«ویلیام فریدکین» کارگردان «جن‌گیر» شایعه ساخت نسخه بازسازی شده این فیلم را تکذیب کرد.

یک مجسمه بودای ۹ متری بدون سر، بین دو ساختمان مسکونی در شهری در غرب چین کشف شد.

قطعه چوبی گمشده از هرم بزرگ جیزه مصر به صورت اتفاقی در یک قوطی سیگار در دانشگاه‌ آبردین اسکاتلند پیدا شد.

براساس انتشار آماری، در سال جاری میلادی ۲۱ روزنامه‌نگار قربانی قتل‌های تلفی‌جویانه شدند که نشانگر دوبرابر شدن نسبت به سال گذشته است.

در آستانه آغاز سال نوی میلادی، روزنامه گاردین بهترین عکس‌های سال ۲۰۲۰ را انتخاب کرده که طیف وسیعی از رویدادهای سیاسی، زیست‌محیطی، اجتماعی و بهداشتی سال را پوشش می‌دهند.

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *