ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

چند نکته درباره طرح سفر خبرنگاران ایرانی به غزه

1 دقیقه خوانده شده
سه راه برای ورود به نوار غزه وجود دارد: نخست از طریق مصر دوم از طریق دریای مدیترانه و سوم هم از جانب اسرائیل. 
چند نکته درباره طرح سفر خبرنگاران ایرانی به غزه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از عصر ایران؛ در وضعیتی که فضای جنگ بر منطقه سایه افکنده و تراژدی انسانی بی‌سابقه‌ای در نوار غزه رخ می‌دهد، بحث‌های حاشیه‌ای در ایران داغ است و یکی از آن‌ها همین مساله اعزام خبرنگار به نوار غزه است که به نظر می‌رسد بیشتر معطوف به کشمکش‌های داخلی بوده و در امتداد بحث و جدل اعزام خبرنگاران به جام جهانی قطر مطرح می‌شود.

حالا هم اعلام شده است که خبرنگاران به این منطقه اعزام می‌شوند. اما واقعیت این است که در حال حاضر ورود به غزه چه چه برای خبرنگار چه غیر خبرنگار به ویژه برای ایرانی‌ها تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نیست. سه راه برای ورد به نوار غزه وجود دارد: نخست از طریق مصر دوم از طریق دریای مدیترانه و سوم هم از جانب اسرائیل.

نقشه فلسطین

اما مصر که اساسا در شرایط عادی هم به ایرانی‌ها برای سفر به این کشور ویزا نمی‌دهد و مذاکرات برای تورهای گردشگری فعلا راه به جای خاصی نبرده است. تازه اگر هم فرضا امکان سفر به مصر فراهم باشد، این به معنای فراهم بودن امکان ورود به نوار غزه آن هم در این شرایط جنگی نیست.

از آن گذشته، هزاران نفر از ساکنان غزه که قبل از جنگ در مصر و یا کشورهای دیگر بودند، در حال حاضر در منطقه العریش مصر بلاتکلیف هستند و امکان بازگشت به غزه را ندارند، حال چطور غیر غزه‌ای‌ها و آن هم ایرانی‌ها خواهند توانست به این منطقه سفر کنند؟ بماند که مصر چه حساسیتی روی ارتباط فیزیکی میان ایران و غزه دارد که اگر هم جنگ تمام و آتش بس برقرار شود و حتی اگر روابط قاهره و تهران هم احیا گردد، باز بسیار بعید است که دولت مصر اجازه سفر ایرانی‌ها به نوار غزه را بدهد.

اما می‌ماند راه اسرائیل و دریای مدیترانه. اولی که تکلیفش مشخص است و مسیر دریا هم تحت کنترل و محاصره اسرائیل است و دیدیم که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ چه برخورد خشنی با کشتی‌های حامل کنشگران خارجی حامی فلسطین در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه انجام شد و نیروهای اسرائیلی با حمله به کشتی مرمره ترکیه ۱۰ فعال ترک را کشته و روابط آنکارا و تل آویو به تیرگی گرایید و سفرا هم فراخوانده شدند.

واقعیت این است که طرح این مباحث جنجالی جز این که ثنویت داخلی در حوزه فلسطین و اسرائیل را فربه‌تر می‌کند، خروجی خاصی ندارد.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14305

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *