ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

چرا امام دستور لغو توزیع روزنامه رسالت در جبهه ها را داد؟

1 دقیقه خوانده شده
چرا امام دستور لغو توزیع روزنامه رسالت در جبهه ها را داد؟

«حمیدرضا ترقی» فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با «پروژه تاریخ شفاهی رسانه های ایران ایرنا» از حضور خود در دادگاه روزنامه سلام می گوید. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛  عضویت در شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سردبیری نشریه «شما» ارگان خبری- تحلیلی حزب موتلفه، مدیریت کمیته امداد خراسان بزرگ از جمله مسوولیت های ترقی است. ترقی علاوه بر عضویت طولانی در شورای مرکزی این حزب، تا چند سال پیش معاون بین الملل این تشکل بود. متن گفت و گو با ایشان درپی می آید:

 ایرنا: موضع روزنامه رسالت در قبال دولت آقای موسوی چه بود؟ این روزنامه به حزب موتلفه نزدیک بود؟

ترقی: خیر. رسالت از ابتدا مستقل بود و ربطی به موتلفه نداشت. اما در هیات امنایش اشخاصی نظیر مرحوم عسگراولادی بودند که عضو این حزب بود.

ایرنا: چرا امام (ره) در مقطعی از جنگ دستور منع توزیع روزنامه رسالت را در جبهه دادند؟

ترقی: این را درست یادم نیست. ولی فکر کنم به خاطر دیدگاه های آقای آذری قمی بود که در این روزنامه منتشر می شد. این دیدگاهها به نظرات آقای منتظری نزدیک بود.

 ایرنا: از چه نظر؟

ترقی: آقای منتظری بر سر جنگ با امام اختلاف نظر داشت.

ایرنا: یعنی آذری قمی با ادامه جنگ مخالف بود و انتشار مواضع ایشان باعث تضعیف جبهه ها می شد؟

ترقی: بله. البته فقط این هم نبود. رسالت منتقد سیاست های اقتصادی دولت موسوی بود و توزیع آن در جبهه می توانست روحیه رزمندگان اسلام را تضعیف کند.

ایرنا: فضای سیاسی دوره سازندگی چگونه بود؟

ترقی: دولت فضای بسته سیاسی که به وجود آورده بود. روزنامه ها را می بست و نقد را برنمی تابید.

ایرنا: مثلا کیهان نمی توانست هر چه می خواست بنویسد؟

ترقی: نه نمی توانست. دولت با چند روزنامه برخورد کرد طوری که کمتر کسی جرات نقد دولت را پیدا می کرد و آقای هاشمی هم این نقدها را چندان برنمی تابید.

 ایرنا: یکی از اتفاقاتی که در اواخر دهه ۷۰ افتاد حضور شما به عنوان یکی از شاکیان در دادگاه روزنامه سلام است. هم جنابعالی حضور داشتید هم آقای «محمود احمدی نژاد». شما به عنوان شاکی خصوصی بودید؟

ترقی: موضوع حضور من و آقای احمدی نژاد با هم تفاوت داشت. من به عنوان نماینده ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس در این جلسه حضور داشتم.

 ایرنا: چرا؟

ترقی: ما طراح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس بودیم زیرا مطبوعات سنگری برای ایجاد شبهه علیه باورها و اعتقادات مردم شده و از آزادی مطبوعات سوء استفاده می شد. در اصلاحیه قانون مطبوعات قید کرده بودیم هر روزنامه ای که از خارج کشور کمک مالی بگیرد باید با آن برخورد شود. علاوه بر مدیر مسوول نویسنده مطلب هم باید در قبال نوشته خود به دادگاه پاسخگو باشد. دو سه اصلاحیه این چنینی به مجلس ارایه دادیم که تصویب هم شد. اما روزنامه سلام این اصلاحیه را به سعید اسلامی منتسب کرد. همین موجب شکایت ما شد. دادگاه ویژه روحانیت هم آقای «سیدمحمد موسوی خویینی ها» را احضار کرد و برای جلسه دادگاه وقت تعیین کرد. همزمان با تعیین وقت برای ما، دو شاکی دیگر هم که از قبل از روزنامه سلام شکایت کرده بودند در جلسه حضور یافتند؛ یکی آقای احمدی نژاد که گزارشی را که روزنامه سلام درباره استانداری اردبیل داده بود نادرست خواند و به اتهام تشویش افکار عمومی و درج مطلب کذب شکایت کرده بود. دیگری هم آقای «کامران دانشجو» بود. ما سه شاکی در دادگاه بحثمان را مطرح کردیم و قرار شد یک کیفرخواست علیه روزنامه سلام بنویسیم تا شکایات نمایندگان مجلس هم در آن باشد. من و آقای دزفولی این کیفرخواست را خودمان تنظیم کردیم و آن را علیه روزنامه سلام قرائت کردیم. دادگاه هم حکم به مجرمیت و محکومیت سلام داد.

 ایرنا: نامه منتسب به سعید امامی راست بود یا دروغ؟

ترقی: دروغ. اصلا چنین نامه ای وجود نداشت. سعید امامی اصلا با کسی در مطبوعات ارتباطی نداشت. این کار سلام کاملا جعل سند بود. ممکن است خود امامی در تحلیل های خود به جمع بندی این چنینی در رابطه با مساله مطبوعات رسیده باشد اما اینکه آن را ابراز کرده باشد تا مجلس و نماینده های آن را تحت تاثیر قرار دهد اصلا چنین چیزی نبوده است.

 ایرنا: امامی بعد از پایان دوره آقای فلاحیان وزیر وقت اطلاعات از معاونت این وزارتخانه کنار گذاشته و مشاور وزیر اطلاعات بعدی آقای دری نجف آبادی شد. نقل شده که او در یادداشتی که درباره مسایل امنیتی می نوشته و آن را در اختیار نهادهای مربوطه می گذاشته، چنین مطالبی را عنوان کرده است ولی روزنامه سلام آن را نامه خوانده است.

ترقی: خیر. نماینده هایی که طرح اصلاح قانون مطبوعات را تهیه کردند بر اساس دریافت های خود از مسائل روز دست به این کار زدند. نمایندگان کاری به وزارت اطلاعات نداشتند.

 ایرنا: دفاع آقای موسوی خویینی ها در دادگاه چطور بود؟

ترقی: خیلی ضعیف. او صدایش می لرزید و کاملا منفعل شده بود.

ایرنا: برخی می گویند سلام در این جریان بازی خورد. چون این روزنامه در برملا شدن قتل های زنجیره ای نقش داشت، این مطلب از سوی برخی از دوستان سعید امامی در اختیارش گذاشته شده بود تا کارش به انتشار این مطلب و تعطیلی بکشد.

ترقی: اگر چنین بود سلام این را در دفاعیات خود می گفت و بیان می کرد که سرم کلاه گذاشته اند. اما این روزنامه همچنان از موضع خود دفاع می کرد. یعنی این کار را انجام داده و این نامه را درست می دانست.

چرا امام دستور لغو توزیع روزنامه رسالت در جبهه ها را داد؟

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *