ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای ۹ اسفند برگزار می‌شود

1 دقیقه خوانده شده
«پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با محور کودک و خانواده در فضای مجازی» و با رسالت افزایش مسؤولیت‌پذیری عمومی در حوزه‌ی سواد رسانه‌ای به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ۹ اسفند برگزار می‌شود.
پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای ۹ اسفند برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سعید پورابوالقاسم رییس شورای سیاست گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با بیان این مطلب گفت: این همایش بر اهمیت و جایگاه «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسؤول و افراد آگاه» در توسعه سواد رسانه‌ای و تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر تاکید دارد.

وی با بیان اینکه پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در ۲ بخش علمی پژوهشی و ترویجی کاربردی برگزار می‌شود، هدف از برگزاری این همایش را «ارتقاء حس مسئولیت‌پذیری نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد رسانه‌ای بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی؛ معرفی فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای از طریق آگاهی بخشی و توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها و مخاطرات آن و ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی» عنوان کرد.

سرپرست مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تصریح کرد: به دلیل موفق بودن این همایش در ادوار گذشته که در قالب ملی برگزار می‌شد، همایش پنجم «بین‌المللی و با حضور اساتیدی از کشورهای آمریکا، نیوزیلند، ایرلند و ترکیه» برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کودکان و خانواده، ابزارهای نظارت والدین در فضای مجازی، زیست بوم کودک در فضای مجازی، آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان، تنظیم‌گری و حکمرانی کودک و خانواده در فضای مجازی، نظام آموزشی و کودک در فضای مجازی، رژیم مصرف رسانه‌ای برای کودکان، پژوهش در حوزه کودک و خانواده در فضای مجازی و فناوری‌های نوظهور، کودک و خانواده و سواد رسانه‌ای از محورهای این همایش است.

پورابوالقاسم با اشاره به اینکه «اعضای هیات علمی و کمیته داوران پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از دانشگاه‌های علوم ارتباطات و مدیریت رسانه‌ای کشور انتخاب شده‌اند» از ارسال ۷۹ مقاله علمی به دبیرخانه این همایش خبر داد.

وی «تولید ۳۰ قسمت پویانمایی با طراحی شخصیت خاص سواد رسانه‌ای برای انتشار در فضای مجازی» را از دیگر اقدامات مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در حوزه سواد رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: در روز برگزاری همایش از نخستین قسمت این مجموعه رونمایی می‌شود.

پورابوالقاسم تصریح کرد: «اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی مردم» به عنوان یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی با این توضیح که «سواد رسانه‌ای یعنی درک مبتنی بر مهارت‌های استفاده از رسانه‌ها، داشتن تفکر انتقادی و توانایی تولید محتوای سالم در فضای مجازی» افزود: همایش سواد رسانه‌ای و نشست‌های ملی فعالان سواد رسانه‌ای که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفت سال اخیر برگزار شده، جایگاه محوری این وزارتخانه را در مبحث سواد رسانه‌ای کشور تثبیت کرده و ویژند (برند) سواد رسانه‌ای را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده و این مرکز موظف به ارتقاء آن است.

سرپرست مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی خاطرنشان کرد: مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی در مصوبات متعدد، نقش و جایگاه محوری در حوزه سواد رسانه‌ای را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا کرده و سایر دستگاه‎ها موظف به هماهنگی با این وزارتخانه در فعالیت‌های سواد رسانه‌ای هستند.

بنا بر این گزارش، پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با محور کودک و خانواده در فضای مجازی ۹ اسفند ۱۴۰۲ در تهران با حضور اساتید، صاحبنظران و نویسندگان مقالات منتخب این همایش برگزار می‌شود.

علاقمندان به استفاده از سخنرانی‌ها و مقالات ارائه شده در پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای می‌توانند آنلاین از طریق آپارات مرکز توسعه فرهنگ و هنر به نشانی https://www.aparat.com/ITDMC/live  اقدام کنند.

بنابر اعلام دبیرخانه همایش، مقالات منتخب هیات داوران همایش ضمن ارائه در پانل‌های تخصصی در روز همایش، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن‌ها در نشریات علمی- پژوهشی منتشر خواهند شد و در کتاب مجموعه مقالات همایش درج می‌شوند و به مقاله برتر که بیشترین امتیاز را در مراحل داوری کسب کرده‌اند هدیه‌ای ارزنده تقدیم می‌شود.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15582

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *