ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

«پروژه تاریخ شفاهی رسانه های ایران ایرنا» در گفت و گو با محمدمهاجری: صدا وسیما طرفدار قالیباف بود

1 دقیقه خوانده شده
مهاجری می گوید: احمدی نژاد واقعا آدم عصبانی ای بود. برخلاف خنده هایی که به مردم تحویل می داد. البته بعدها هم همکاران ایشان در دولت گفتند که رییس جمهور برخلاف ظاهر بیرونی اش، خوش اخلاق نیست.
«پروژه تاریخ شفاهی رسانه های ایران ایرنا» در گفت و گو با محمدمهاجری: صدا وسیما طرفدار قالیباف بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ «پروژه تاریخ شفاهی رسانه های ایران ایرنا» این بار به سراغ «محمد مهاجری» روزنامه نگار اصولگرا رفته است. این روزنامه نگار ۵۸ ساله اصولگرا پیش تر با عضویت در شورای سردبیری روزنامه کیهان و سردبیری مجله کیهان فرهنگی شناخته شد. مهاجری در ادامه فعالیت رسانه ای، تحریریه کیهان را با تمام خاطرات خوش و تلخش رها و سردبیری روزنامه جام جم صدا و سیما را قبول کرد.

سردبیری روزنامه همشهری عصر، مجله سروش جوان؛ همشهری ماه و عضویت در شورای سردبیری روزنامه خبر و سایت خبرآنلاین فعالیت های بعدی این فعال رسانه ای را تشکیل می دهد. مدتی نیز عضو گروه سازندگان برنامه صندلی داغ صدا و سیما بود. مهاجری در این گفت و گو به برنامه صندلی داغ صدا و سیما پرداخته است و روایاتی از حضور محموداحمدی نژاد و محمدباقر قالیباف در این برنامه تعریف می کند.

احمدی نژاد یک هنرپیشه تمام عیار بود

ایرنا: از خاطراتتان در برنامه داغ بگویید؟ گویی احمدی نژاد از سوال مجری برنامه برآشفته است؟

مهاجری:بله.  گمان کنم پاییز ۸۲ بود که صدا و سیما برنامه ای به نام «صندلی داغ» داشت. من هم از دست اندرکاران آن برنامه بودم. با واسطه های متعدد احمدی نژاد را که آن موقع شهردار تهران بود به برنامه آوردیم. قبل از شروع برنامه در حالی که او در اتاق کنار استودیو نشسته بود، مرحوم آخوندی کارگردان برنامه که ازفیلم سازان دفاع مقدس بود به احمدی نژاد گفت: این کارهای پوپولیستی که شما در شهرداری می کنید برای رییس جمهور شدن است. احمدی نژاد از این حرف آنقدر عصبانی شد که ما تعجب کردیم. احمدی نژاد واقعا آدم عصبانی ای بود. برخلاف خنده هایی که به مردم تحویل می داد. البته بعدها هم همکاران ایشان در دولت گفتند که رییس جمهور برخلاف ظاهر بیرونی اش، خوش اخلاق نیست.

بگذریم؛ ضبط صندلی داغ شروع شد و در همان برنامه او در مقابل بعضی پرسش ها برآشفت. اما در تمام لحظات ضبط برنامه احساس کردم که ایشان دارد مقابل دوربین فیلم بازی می کند؛ آن هم در قامت یک هنرپیشه تمام عیار! ژست و فیگورهایش، طرز نشستن روی صندلی، نوع نگاههایش به دوربین و واکنش هایش. نمی دانم کلاس بازیگری رفته بود یا نه ولی من او را یک هنرپیشه تمام عیار دیدم. در سخنرانی های انتخاباتی اش هم مدام این مساله در ذهنم تداعی می شد که او دارد فیلم بازی می کند. سالها بعد هم که او رییس جمهور شد و به دیدار مراجع قم می رفت یقین داشتم که آنجا هم مشغول فیلم بازی کردن است. حتی رفتارهای اخیر او را هم یک رفتار آرتیستی می بینم.بگذریم برنامه صندلی داغ پخش شد ولی او نگذاشت از تلویزیون پخش شود چون به نفعش نبود.

ایرنا: در آرشیو صداوسیما موجود است؟

مهاجری: نمی دانم.

ایرنا: بالاخره باید بایگانی شود؟

مهاجری: این احتمال را می‌دهم که این برنامه تحویل صداوسیما داده نشد. چون مشاوره این قبیل برنامه های احمدی نژاد، شخصی به نام اکبر نبوی بود. نبوی بارها برای تدوین و کارهای فنی این برنامه به استودیوی صندلی داغ مراجعه کرد که مثلا اینجای صحبت های دکتر سانسور شود و آنجا باشد و از این قبیل. احتمال می دهم این برنامه قبل از اینکه به صدا و سیما داده شود وتو شده باشد. چون یکی از ویژگی های برنامه صندلی داغ این بود که هر کدام از میهمان ها بعد از ضبط برنامه می توانست بگوید برنامه من را اجازه ندارید پخش کنید و البته پخش هم نمی شد. ولی به هر حال من در جریان نیستم که این فیلم اصلا به صدا و سیما رسید یا خیر.

ایرنا: احمدی‌نژاد در برنامه چه گفت؟

مهاجری: هیچ چیز. اتفاقا چون چیز خاصی نگفته بود از این برنامه خوشش نیامد. یک خرده درباره ترافیک حرف زد. چون سوالهای برنامه هم خیلی خودمانی و درباره سبک زندگی بود. البته چند سوال هم درباره مدیریت شهری پرسیده شد.

ایرنا: این برنامه حالت تبلیغاتی داشت؟

مهاجری: نه. اگر تبلیغاتی بود که مثل برنامه قالیباف پخش می‌شد. قالیباف هم به استودیوی این برنامه آمد و اتفاقا برنامه اش از تلویزیون پخش هم شد.

قالیباف گریان

ایرنا: حضور قالیباف در این برنامه چطور بود؟

مهاجری: سال ۸۳ از قالیباف برای حضور در این برنامه دعوت کردیم. شایعاتی مطرح بود که او قرار است نامزد ریاست جمهوری شود چون ایشان آن موقع هنوز فرمانده ناجا بود.

آخرین روزهای اسفند بود و ما در حال ضبط آخرین برنامه های صندلی داغ بودیم تا برای ایام نوروز هم برنامه داشته باشیم. چند برنامه ضبط و از یکدیگر خداحافظی کردیم تا پس از سیزده بدر برنامه ها را از سر بگیریم. یک روز به ما زنگ زدند که یک برنامه هم می خواهیم درباره قالیباف ضبط کنیم. تا جایی که یادم هست مرحوم آخوندی گفت که عزت الله ضرغامی رییس وقت صدا و سیما دستور این کار را داده است. حالا ممکن است ضرغامی بگوید من چنین دستوری ندادم ولی بهر حال مطلبی بود که هم آخوندی کارگردان برنامه و هم علیرضا جلالی تهیه کننده آن به خود من گفت. چون چنین رویه ای از قبل هم وجود داشت. برخی از میهمانها دستوری بودند از جمله محمد شریف ملک زاده که بعدها رییس سازمان میراث فرهنگی در دوران احمدی نژاد شد.

با اینکه همان موقع هم افراد متعددی به ما می گفتند این افراد را به برنامه نیاورید چون برای شان در انتخابات ریاست جمهوری تبلیغ می شود. اما به هر صورت دستور این طور بود. قالیباف با دستور به برنامه آمد. اتفاقا او فرمانده پلیس بود و انصافا در زمان صدارتش بسیار موفق بود. شخصا اعتقاد دارم دوران ریاست ناجا عصر طلایی زندگی حرفه ای قالیباف بود و ای کاش ایشان هیچ وقت ردای شهرداری یا نامزدی ریاست جمهوری را بر تن نمی کرد. قبل از ضبط برنامه شخصی که نمی دانم چه کاره او بود پرسش هایی را به ما داد و گفت اینها را از دکتر بپرسید.

من پاسخ دادم ببخشید ما هر معمولا هر چه خودمان دلمان بخواهد می پرسیم ولی اگر شما هم پیشنهادی دارید بگویید. ایشان چند پیشنهاد داشت ولی من تنها یکی از آنها را پذیرفتم و آن هم اینکه از قالیباف بپرسم شغل پدرش چیست؟ و همین را هم از ایشان سوال کردم. در صحنه ای از این برنامه؛ صحنه ای از برادر شهید ایشان نشان داده شد. این فیلم را هم نه ستاد قالیباف به ما داده بود نه شخص او. بلکه خود آخوندی با تفحص از بچه های جبهه و جنگ آنرا پیدا کرده بود. ما یک آیتمی در صندلی داغ داشتیم که فیلمی را به مهمان نشان می دادیم و از او می خواستیم نظرش را نسبت به آن بگوید. دیدم آخوندی به فیلمبرداران گفت که واکنش قالیباف را در مقابل مشاهده فیلم برادرش زیر نظر بگیرند.

بلافاصله که فیلم پخش شد ما دیدیم که قالیباف به هم ریخت و شروع به گریه کرد. بعدا هم خودش به ما گفت که من هیچ وقت گریه نمی کنم ولی نمی دانم در استودیو و موقع تماشای این فیلم چه حالی به من دست داد که اشکم درآمد. نظر شخصی خود من این است که قالیباف مانند احمدی نژاد توان هنرپیشگی نداشت و هنوز هم ندارد و اشکش واقعی بود. اتفاقا این گریه اش در فیلم انتخاباتی اش هم مورد استفاده قرار گرفت و شنیدم که این صندلی داغ که البته از تلویزیون پخش هم شد سی دی آن در تیراژی میلیونی در سطح کشور پخش شد.

البته در همین برنامه از محمد رضا باهنر هم دعوت کردیم. داشتیم در استودیو با هم چای می خوردیم که گفت شما اینجا گاز اشک آور دارید که هر که می آید گریه اش را در می آورید.آخر در این برنامه تصاویری از شهادت محمد جواد باهنر برادر آقای باهنر هم نشان ایشان دادیم که او هم گریه کرد.

ایرنا: در این برنامه دیگر چه کسانی را دعوت کردید؟ راستی مجری آن که بود؟

مهاجری: ابتدا مدتی بعد داریوش کاردان و بعد مرحوم منوچهر نوذری مجری شد. مجری بعدی و آخر هم احمد نجفی بود. در این برنامه افراد شاخصی را دعوت کردیم. یادم است که برنامه های حجت الاسلام علی اکبر محتشمی پور و دریادار شمخانی خیلی خوب درآمد.

صدا  و سیما طرفدار قالیباف بود

ایرنا: موضع صدا و سیما در انتخابات ۸۴ چه بود؟ بین نامزدهای مختلف اصولگرا به کدام بیشتر گرایش داشت؟

مهاجری: سعی می کرد بی طرف برخورد کند ولی بیشتر به نفع قالیباف کار می کرد.

ایرنا: خبرگزاری های منتسب به جناح اصولگرا چه؟

مهاجری: البته کفه خبرگزاری مهر به سمت قالیباف سنگینی می کرد و فارس به سمت احمدی نژاد. خبرگزاری مهر شاید به این خاطر که خود خاموشی رییس وقت سازمان تبلیغات همشهری قالیباف بود به این سمت او چرخیده بود.

«پروژه تاریخ شفاهی رسانه های ایران ایرنا» در گفت و گو با محمدمهاجری: صدا وسیما طرفدار قالیباف بود

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *