ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

هادی صباغی: در کار رسانه‌ای باید اول استعداد داشت سپس علم و مهمتر از همه تجربه

1 دقیقه خوانده شده
پایگاه خبری تحلیلی «خبرنگاران و رسانه» در نظر دارد با تولید گفت‌وگوهای تجربه‌نگارانه با پیشکسوتان و فعالان رسانه‌ای به منظور پشتیبانی از دانش تولید شده و اندوخته‌های بزرگان و اهل فن که حاصل آزمون و خطاهای فراوانی بوده است، و انعکاس آنها در این عرصه کمک حال جامعه بزرگ رسانه‌ای کشور باشد.
هادی صباغی: در کار رسانه‌ای باید اول استعداد داشت سپس علم و مهمتر از همه تجربه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه؛ این بار گفت‌وگویی را با آقای هادی صباغی از پیشکسوتان رسانه‌ای استان اردبیل ترتیب داده‌ایم که حاصل این مصاحبه کوتاه، اختصاصی و صمیمانه در پی می‌آید:

لطفاً به عنوان اولین سئوال از بیوگرافی خودتان برای مخاطبین این پایگاه خبری بگوئید:

مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز ماهنامه سیمای اردبیل هستم. کار رسانه‌ای را به صورت غیر رسمی از سال ۷۶ شروع کردم و به صورت رسمی از سال ۷۹ وارد این وادی شدم. خبرنگار هفته‌نامه‌های ابرار ورزشی و هدف بودم و سپس سردبیر هفته‌نامه‌های نسیم سبلان و نوید سحر تا سال ۹۷ و از سال ۹۸ هم سیمای اردبیل متولد شد. سه سال نایب رئیس، سه سال مدیرعامل و سه سال رئیس و یک سال نیز بازرس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان اردبیل بودم.

از چه زمانی به این حرفه علاقمند شدید؟

از کودکی به نوشتن علاقمند بودم و دست به انشای خوبی داشتم. بعد که با کار رسانه‌ای آشنا شدم، علاقه‌ام بیشتر شد و وقتی بستر مهیا شد، کار را شروع کردم.

مشوق اصلی شما در این راه چه کسی بوده است؟

مشوق خاصی نداشتم. فقط علاقه و پشتکار خودم بود.

آیا خانواده شما با فعالیت‌تان در مطبوعات و رسانه موافق بودند؟ اکنون چه طور؟

خانواده پدری ام بله. ولی بعد از ازدواج، همسرم چندان اعتقادی به این کار نداشت و آن را بی‌فایده می‌دانست.

از آثار مکتوب و چاپ شده‌تان برایمان بگوئید؟

کار مکتوب به غیر از نشریاتی که منتشر کرده‌ام ندارم ولی برای ۴ کتاب در موضوعات مختلف کار ویراستاری انجام داده‌ام.

هم اکنون به چه کاری مشغولید؟

کار که زیاد دارم ولی اگر منظورتان کسب درآمد است، کار آزاد دارم در کنار کار رسانه‌ای.

با چه مشکلات و موانعی روبرو هستید؟

کار رسانه‌ای مملو از مشکلات و موانع است و دورنمای خوبی ندارد. اگر درآمد خوبی داشت شاید کار اصلی‌ام همین کار بود ولی نمی‌شود. کار رسانه‌ای اگر به صورت سالم بخواد انجام شود، هیچ درآمدی ندارد که بتواند کفاف زندگی یک خانواده را بدهد.

علاقمندان به مطبوعات و رسانه چگونه می‌توانند در این عرصه موفق شوند؟

با اینکه همه می‌گویند این عرصه را باید علمی آموخت ولی فقط علم جوابگو نیست. در کار رسانه‌ای باید اول استعداد داشت سپس علم و مهمتر از همه تجربه. تلفیق این سه مولفه، باعث تولد یک خبرنگار و فعال رسانه‌ای موفق و قدرتمند می‌شود.

کدام یک از آثارتان به دلتان نشسته است؟

به گزارش‌نویسی خیلی علاقه دارم اما قلمم بیشتر دنبال یادداشت رفته. هر مطلبی را که باری از دوش جامعه بردارد و بتواند مرا در رسیدن به هدف رسانه‌ای‌ام در بازتاب مشکلات جامعه و رفع آنها کمک کند، دوست دارم.

از خاطرات تلخ و شیرین خودتان را در این عرصه برایمان بگویید؟

خاطرات که زیاد دارم. شیرین هایش همین نوشتن و انتشار مطالبم است. با اینکه صدها شماره نشریه منتشر کرده‌ام، ولی هر دفعه که شماره جدید منتشر می‌شود انگار اولین اثرم است و ذوق زده می‌شوم. خاطرات تلخ هم از دست‌ دادن همکاران و دوستان رسانه‌ای است که همیشه یاد و نام و خاطرشان با ماست ولی جایشان بدجور خالی است برایم.

اگر مطلب خاصی از قلم افتاده بیان بفرمائید؟

همیشه مطلبی داریم که از قلم انداخته‌ایم. زندگی ما پر از مطالب از قلم افتاده است که همیشه حسرت نوشتن و گفتن آنها را داشته‌ایم. و نمی‌دانم عمرم فرصت گفتن و نوشتن را به من خواهد داد یا نه.

سخن پایانی:

از شما بخاطر اینکه فرصتی ایجاد کردید تا بعد از ۲۳ سال کار رسانه‌ای، از خودمان بگوییم و بنویسیم ممنون‌ام. از خوانندگان تان هم به خاطر حوصله‌ای که به خرج دادند، سپاسگزارم.

مصاحبه: فرناز قنبری

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15601

About Author

4 دیدگاه برای “هادی صباغی: در کار رسانه‌ای باید اول استعداد داشت سپس علم و مهمتر از همه تجربه

  1. سلام رکنی هستم سرپرست روزنامه ابرار مازندران مدیرمسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری سخن نیوز گیلان مازندران گلستان دارای ۳۲ سال تجربه کاربری نویسنده کتاب اصول روزنامه نگاری در جراید/ آمادگی پاسخگویی سوالات شما را دارم چون حرکت شما جهت اعتلا بخشی اطلاع رسانی در تنویر افکار عمومی جامعه شهروندی توسط اهالی اصحاب رسانه کار بلد مورد توجه و قابل ارزش است ./
    باتشکر رکنی ۰۹۱۱۱۱۲۱۹۷۰

    1. در خدمتیم. سئوالات برای تمامی فعالان رسانه ای و پیشکسوتان می باشد که در کانال های تلگرامی، ایتا، بله و سروش قرار گرفته است. با تشکر از لطف و توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *