د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نیازمند نسل روزنامه‌نگاران انقلابی برای تقابل با رسانه‌های جهان هستیم

1 دقیقه خوانده شده
دبیر دومین «جایزه قلم مقدس» گفت: مفاهیم و تفکر اسلامی در حوزه ارتباطات باید به گفتمان تبدیل شود تا به نسلی از روزنامه‌نگاران انقلابی برسیم که بتوانند به تقابل با رسانه‌های جهان بروند.
نیازمند نسل روزنامه‌نگاران انقلابی برای تقابل با رسانه‌های جهان هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا؛ اختتامیه دومین دوره جایزه قلم مقدس روز شنبه -۱۴ بهمن ماه- با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و قرار است از روزنامه‌نگاران پیشکسوت با شاخص‌های تراز انقلاب تجلیل شود.

در نخستین دوره این رویداد که یادمان مرحوم رضا مقدسی با موضوع روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی بهمن سال ۱۴۰۱ (پنجمین سالروز درگذشت رضا مقدسی) برگزار شد از روزنامه‌نگاران پیشکسوت انقلاب اسلامی؛ محمود عبدالحسینی و عباس ملکی به عنوان عکاس خبری، فتح‌الله جوادی به عنوان روزنامه‌نگار پیشکسوت و مهدی محسنیان راد به عنوان پیشکسوت روزنامه‌نگاری از نماد قلم مقدس نیز رونمایی و اولین جایزه قلم مقدس به خانواده مرحوم رضا مقدسی اهدا شد.

در این دوره همچنین قرار است یاد آیدا قاسمی دانش‌آموز خبرنگار که در حادثه تروریستی کرمان به شهادت رسید گرامی داشته شود.

نیازمند نسل روزنامه‌نگاران انقلابی برای تقابل با رسانه‌های جهان هستیم

در حوزه تفکر اسلامی و رسانه حرف‌ برای گفتن داریم

علی‌اکبر اشعری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره این که جایزه قلم مقدس اظهار داشت: صرفا و به تنهایی با این جایزه نمی‌توانیم راه به جایی ببریم. باید مبانی کار رسانه‌ای در انقلاب اسلامی تدوین و تبیین شود، زیرا بیشتر حرف‌هایی که گفته می‌شود ترجمه‌ای است؛ در حالی که در حوزه تفکر اسلامی و بحث ارتباطات و رسانه خیلی حرف‌ها برای گفتن داریم و این حرف‌ها باید بیان و به نقطه اشتراکی در تدوین مبانی کار رسانه‌ای در تراز انقلاب اسلامی برسیم.

دبیر دومین جایزه قلم مقدس افزود: در آیات قرآنی و روایت‌های ائمه (س) حرف‌های زیادی درباره تفکر، تدبر، قلم و تبیین وجود دارد که باید بازخوانی و آموزش داده شود، باید این مفاهیم به باور و گفتمان تبدیل شود تا به نسلی از روزنامه‌نگاران در کشور برسیم که بتوانند به تقابل با رسانه‌های جهان بروند، کار اساسی ما در کنار «قلم مقدس» در تحقق این هدف است.

وی درباره چگونگی تحقق گفتمان روزنامه نگار تراز انقلاب گفت: در حال گفت و گو با استادان و افراد صاحب‌نظر در این عرصه هستیم تا به کمک آنها به رسانه‌ای در حوزه تفکر دینی و اسلامی برسیم، البته برخی به این مساله و تحقق چنین اهدافی علاقه‌مند هستند و برخی از استادان و صاحب‌نظران هم به صورت تخصصی در این حوزه کار می‌کنند.

به گزارش ایرنا، اشعری در نشست خبری رویداد جایزه قلم مقدس، درباره هشت شاخص انتخاب روزنامه‌نگار تراز انقلاب توضیح داد: خوش‌نامی در جامعه رسانه‌ای کشور، تلاش در جهت وحدت ملی حول محور ولایت فقیه، ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی، تلاش برای انتخاب مخاطب حرفه‌ای، تشخیص اولویت‌ها در اطلاع‌رسانی و تعیین اولویت‌ها و کامل کردن اطلاعات، ایجاد و تقویت روحیه خودباوری و امید و تلاش در تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تلاش برای تشخیص پلشتی‌های روبه‌روی انقلاب اسلامی و آسیب‌زدایی از جامعه و انعکاس مشکلات واقعی مردم در کنار ارائه راه‌حل از طریق گفت و گو با افراد صاحب‌نظر شاخص های اصلی و کلیدی انتخاب روزنامه‌نگار تراز انقلاب است.

۲ انفجار تروریستی انتحاری عصر چهارشنبه ۱۳ دی ماه همزمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، در مسیر گلزار شهدای کرمان رخ داد که منجر به شهادت ۹۵ نفر از هموطنان‌ شد. در این حادثه ۲۲ دانش‌آموز استان کرمان از شهرستان‌های کرمان، نَرماشیر و زرند به شهادت رسیدند. ۱۱ نفر از این شهیدان دانش آموز دختر و ۱۱ نفر پسر هستند. آیدا قاسمی دانش آموز خبرنگار فعال از خبرگزاری پانا در میان این شهیدان است.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15274

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *