ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نگاه ویژه به «خبرنگاری بحران» در نمایشگاه رسانه‌ها ضروری است

1 دقیقه خوانده شده
احمد شهیدیان از اساتید دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات و مدیریت بحران می‌گوید: روزنامه‌نگاری بحران شامل 3مرحله پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران است. باید بگویم خبرنگاری در بحران به ویژه پس از انقلاب اسلامی باید اهمیت بیشتری به خود می‌گرفت اما این مهم حداقال تا یک دهه پیش وجود نداشت.
نگاه ویژه به «خبرنگاری بحران» در نمایشگاه رسانه‌ها ضروری است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ شهیدیان؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر ارتباطات و مدیریت بحران در رابطه با خبرنگاری در بحران می‌افزاید: روزنامه‌نگاری یا خبرنگاری در بحران به ویژه پس از انقلاب اسلامی باید مفهوم ویژه‌تری به خود می‌گرفت اما با این وجود این مهم در کشور ما حداقل تا یک دهه پیش وجود نداشت. نمایشگاه رسانه‌های ایران می‌تواند به این بخش نگاه جامع داشته باشد.

وی تاکید کرد: مفهوم جنگ نرم را نخستین بار امام خمینی (ره) در قائله کشتار حاجیان ایرانی در مکه پیاده کرد و در همان زمان با پارچه‌هایی که روی آنها الموت الآمریکا و الموت الاسرائیل نوشته شده بود ما موج و جریان لازم را ایجاد کردیم اما چون نتوانستیم روی این موج بمانیم، نهایتاً مقصر شناخته شدیم چرا که حوزه رسانه های کشور در آن سال‌ها نتوانست موجی را که توسط امام خمینی(ره) ایجاد شده بود، هدایت کند.
نویسنده کتاب «راهنمای ارتباطات بحران» اضافه می‌کند: روزنامه‌نگاری بحران شامل ۳مرحله پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران است که متأسفانه تا قبل از اتفاقات سال ۱۴۰۱ رسانه‌های ما در این سه مرحله موفق نبوده‌اند که نمونه آن را در اطلاع‌رسانی زلزله سرپل ذهاب، بحران‌های سیاسی سال ۱۳۸۸، ۱۳۹۸، بحرانی‌های اقتصادی مانند افزایش قیمت دلار و… دیده‌ایم که در این بحران‌ها ما شکست خورده رسانه‌های معاند بودیم اما در سال ۱۴۰۱، شرایط متفاوت شد و رسانه‌های ما توانستند پا به پای رسانه‌های بیگانه دشمن اطلاع رسانی کنند، پاسخ بدهند و تا حد زیادی جلوی موج رسانه‌ای دشمن ایستادگی کنند.
شهیدیان تأکید می‌کند: اطلاع‌رسانی، آرام کردن و بیدار کردن مردم سه اتفاقی است که باید در بحران رسانه‌ای بیفتد و زمانی که این اصول رعایت شود ما می‌توانیم بگوییم که رسانه‌های ما در بحران موفق بودند. نمونه این اتفاق اخیراً در اطلاع‌رسانی آتش گرفتن بیمارستان گاندی افتاد و دیدم که پس از این اتفاق مدیران بیمارستان سعی کرد یک روند رسانه‌ای برای خود ایجاد کند اما به دلیل اطلاع‌رسانی درست رسانه‌های ما در زمان بحران، جلوی آن موج گرفته شد.
وی عنوان می‌کند: ما ابتدا باید در حوزه دانشگاهی‌مان و سپس در حوزه رسانه‌ای‌مان شاخه‌ای به نام فیلد(شاخه) روزنامه نگاری بحران داشته باشیم. البته این را نباید فقط نباید گردن رسانه بندازیم بلکه باید پاسخگویی آن مسئول دولتی در شرایط بحرانی نیز مناسب باشد و این موضوع بسیار مهم است.
پژوهشگر حوزه ارتباطات بحران اضافه می‌کند: کشور سوئد کتابی استاندارد برای خبرنگاری و ارتباطات در شرایط اضطراری تدوین کرده که در این کتاب یک چک لیست برای خبرنگاران وجود دارد که در زمان بحران چه کنند؛ خبرنگاران ما نیز باید نمونه این چک لیست را داشته باشند تا بدانند زمانی که اتفاقی مانند پلاسکو اتفاق می‌افتد چه کار کنند.
شهیدیان در پایان می‌گوید: ما باید در دانشگاه گرایش بحران و خبرنگاری بحران را ایجاد کنیم و دوم اینکه در سطح وزارت ارشاد مقامات پاسخگو در سیستم دولتی برای شرایط بحران را تعبیه و تربیت کنیم تا زمانی که بحران رخ داد پاسخگوی مردم باشند.
بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، با نام و رویکرد جدید، توسط معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از ۲۹ بهمن تا دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15426

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *