ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نقش مهم خبرنگاران در شفافیت و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

1 دقیقه خوانده شده
خبرنگاران در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و همچنین شفافیت برنامه‌های نامزدها و داوطلبان انتخابات نقشی مهم و بی‌بدیل دارند که این نقش در ارتباط مستقیم با جامعه تعریف می‌شود.
نقش مهم خبرنگاران در شفافیت و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مهر؛ اصحاب رسانه و خبرنگاران با توجه به جایگاه شغلی، نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکاری در مسیر شناخت، انتخاب درست و همچنین مشارکت حداکثری مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دارند.

این روزها و در آستانه انتخابات ۲۸ خرداد، در استان سمنان تمام جریان‌های سیاسی و فعالان اجتماعی به ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه برای جلب نظر آحاد جامعه برای حضور پرشور و منسجم در انتخابات در تلاش هستند.

تأثیر بر جامعه

در استان سمنان خبرنگاران از مؤثرترین اقشار برای ایجاد شفافیت و رقابت انتخاباتی به شمار می‌روند که از ماه‌های گذشته تاکنون این قشر فرهیخته و آگاه به مسائل روز جامعه، برای دعوت مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات در تلاش هستند همچنین این قشر تلاش دارد تا بتواند شفافیت در برنامه داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاها را نیز به جامعه منتقل سازد.

حاصل کار اصحاب رسانه واقعی مُنتج به مسائل مالی نیست و به نوعی آخرت خود را به دنیای فانی نمی‌فروشند و به طور قطع مردم بر اساس تحلیل و تولید محتوای خبرنگاران، بهترین تشخیص را برای انتخاب افراد اصلح در انتخابات انجام می‌دهند. حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی فرایندی است که رسانه‌ها از ارکان مهم آن محسوب می‌شوند.

این روزها خبرنگاران لازم است با تولید آثار فاخر، در تقویت مشارکت حداکثری مردم را نقش ایفا کنند چراکه جایگاه این قشر فرهیخته در هدایت افکار عمومی بسیار برجسته است البته نباید از نقش این قشر در زمینه شفافیت و شایسته گزینی نیز به راحتی عبور کرد.

صدای اطلاع رسانی به مردم

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران نماد اراده مردم است و مدیریت کشور بر پایه آرای مردم صورت می‌گیرد و در انتخابات پیش رو و در تمام انتخابات‌ها، خبرنگاران باید همه جوانب را انعکاس دهد و دربند شخص و جریان خاصی نباشند و این عزیزان از مهم‌ترین ارکان تبیین درست برنامه‌های نامزدها است. رسانه‌های داخلی در برابر هجمه رسانه‌هایی که قصد تضعیف مشارکت مردم در انتخابات را دارند، می‌توانند در گفتمان سازی و افزایش گفتگو در جامعه در ارتباط با اهمیت مشارکت در انتخابات تلاش کنند.

به گفته کارشناسان حوزه سیاسی، گفتگو باعث می‌شود که حرف‌های درگوشی مردم با صدای بلندتری در عرصه عمومی بازتاب پیدا کند و انعکاس دغدغه‌های آحاد جامعه، موجب می‌شود حس انفعالی بودن مردم برچیده و به مشارکت در انتخابات ترغیب شوند.

اگرچه رسانه‌ها حق دارند گرایش خود را نسبت به هر یک از نامزدهای حاضر در انتخابات راحت اعلام کنند؛ اما صرف زنده باد و تحسین نثار آن داوطلبان کردن، در شأن رسانه نیست بلکه با دلایل عقلی حمایت خود را از نامزد به صراحت برای مردم بازگو کند. در پایان باید گفت خبرگزاری مهر استان سمنان با راه اندازی پویش شفافیت به واقع توانسته اقدام درخور توجه برای راهنمایی مردم به سمت افراد اصلح بردارد که باید از این خبرگزاری تقدیر کرد.

خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «از ما» پویشی برای شفافیت، شایستگی و پاسخگویی راه انداخته و داوطلبان با ثبت نام در آن می‌توانند به پویش بپیوندند.

محمدرضا یوسف‌نژاد / خبرنگار و کنشگر مسائل اجتماعی و سیاسی

نقش مهم خبرنگاران در شفافیت و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *