چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نحوه پوشش خبری خودکشی در رسانه ها چگونه باشد؟

1 دقیقه خوانده شده
در وبینار مرکز بین المللی خبرنگاران، درباره نحوه پوشش خبری خودکشی در رسانه ها مطالبی به خبرنگاران پیشنهاد شد.
https://img9.irna.ir/d/r2/2021/12/04/4/169249721.jpg?ts=1638604235931

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛‌ در این وبینار در خصوص پوشش خبری خودکشی این موارد ذکر شد؛ ۱.از ستودن فردی که خودکشی کرده یا از قهرمان پروری بپرهیزید ۲-به خانواده کسی که خودکشی کرده، احترام بگذارید و حریم خصوصی آنها را با توجه به حساسیت هایشان حفظ و احترام بگذارید ۳-بر ضرورت مراجعه به روانشناس و روانپزشک هنگام احساس فشار در زندگی تاکید کنید ۴- از احساسی برخورد کردن با موضوع خودکشی بپرهیزید.

در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع مطالب دیگری مطرح شد که از این قرار است: ۵-شیوه تهیه گزارش و نوع ادبیات آن اهمیت بسزایی دارد. گاه ممکن است نحوه نقل قول از فردی که خودکشی کرده با توصیف چگونگی خودکشی او، سبب ترغیب کسانی که مشکلات روحی دارند، بشود و این تصور را در ذهنشان ایجاد کند که خودکشی، بهترین راه فرار از مشکلات و گرفتاری های روانی آنهاست ۶-از ذکر شیوه و محل خودکشی اجتناب کنید و به جای آن به طور کلی از خودکشی نام ببرید۷.محتوای یادداشتی را که فرد خودکشی کرده، به جا گذاشته، منتشر نکنید. به جای آن، بگویید یادداشتی پیدا شده و تحت بررسی است ٨- از ذکر جزییات ویژگی های فرد خودکشی کرده بپرهیزید و به ذکر کلیات شخصیت او بسنده کنید ۹-از خودکشی به عنوان راهی برای فرار از مشکلات با عدم مواجهه با آنها نام نبرید. به جای آن، به روشهای گرفتن کمک روحی اشاره کنید.

از دیگر مطالب مهم در این وبینار، این نکات است؛۱۰- به مواردی که ممکن است نشانه هایی از بیماری شدید روانی باشد و احتمال گرایش به خودکشی را زیاد کند، اشاره کنید ۱۱- توجه نزدیکان کسی را که از بیماری روانی رنج می برد، نسبت به آنها و ضرورت گرفتن کمک تخصصی برای رفع مشکل، جلب کنید.

در پایان این وبینار مطالبی برای رسانه ها در نظر گرفته شد. این مطالب چنین است؛۱۲-اگر رسانه ها و مطبوعات این توصیه ها را رعایت کنند، و کار تهیه گزارش پیرامون خودکشی و پوشش خبری آن را به شیوه ای مسئولانه، با دقت و حساسیت انجام دهند، می توانند نقش بسیار با ارزش و پراهمیتی در این زمینه در جامعه ایفا کنند ۱۳- خودکشی قابل پیشگیری است. اگر در گزارش آن را ساده یا قابل اجتناب عنوان کنید، مشکل ساز است. اگر آن را به عنوان یک همه گیری با بحران توصیف کنید، اشکال دارد.۱۴- به یاد داشته باشید احساس کسی که در فکر خودکشی است، اغلب اوقات موقت است. خبرنگاران در شرایط و وضعیتی هستند که می توانند نسبت به این موضوع و ابعاد و جوانب دیگر خودکشی و جلوگیری از آن آگاهی رسانی و به رفع تابو از بیماری های روانی کمک کنند.

نحوه پوشش خبری خودکشی در رسانه ها چگونه باشد؟

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *