ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

نامه سرگشاده بیش از ۳۰ رسانه جهان در پی کشتار هدفمند خبرنگاران از سوی اسرائیل

1 دقیقه خوانده شده
کشتار هدفمند خبرنگاران از سوی رژیم اسرائیل در جنگ غزه، صدای رهبران بیش از ۳۰ سازمان خبری از جمله سی‌ان‌ان، رویترز و بی‌بی‌سی را هم درآورد و آنها  با امضای نامه‌ای سرگشاده خواستار حفاظت از خبرنگاران در غزه شده‌اند.
نامه سرگشاده بیش از ۳۰ رسانه جهان در پی کشتار هدفمند خبرنگاران از سوی اسرائیل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ به گفته کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) از زمان آغاز حمله نظامی اسرائیل به غزه در ۷ اکتبر، حداقل ۹۴ روزنامه نگار که ۸۹ نفر از آنها فلسطینی هستند، کشته شده اند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز جمعه به وقت محلی با تایید و انتشار بخش هایی از این نامه سرگشاده اعلام کرد: «خبرنگاران غیرنظامی هستند و مقامات اسرائیل باید طبق قوانین بین المللی از روزنامه نگاران به عنوان غیرنظامیان محافظت کنند. کسانی که مسئول هرگونه نقض این حمایت دیرینه هستند باید پاسخگو شوند. حمله به روزنامه نگاران مانند حمله به حقیقت است.»

کارشناسان سازمان ملل هشدار داده اند که «حملات هدفمند و کشتار روزنامه نگاران جنایت جنگی است.» ارتش اسرائیل ادعا می کند که «از قوانین بین المللی پیروی می کند و اقدامات احتیاطی ممکن را برای کاهش آسیب غیرنظامیان انجام می دهد.»

سی ان ان افزود: روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فلسطینی منابع حیاتی برای رسانه‌های جهانی جهت پوشش ویرانی‌های ناشی از عملیات نظامی اسرائیل در غزه هستند.

سی ان ان تصریح کرد: خبرنگاران مستقل در غزه کم است. معدود روزنامه‌نگاران خارجی که اجازه ورود به این منطقه را پیدا کرده‌اند، عمدتاً با ارتش اسرائیل همکاری داشته‌اند و مجبور بوده‌اند فیلم‌های خود را برای بازبینی امنیتی به ارتش اسرائیل ارسال کنند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز حملات اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۳۰ هزار و ۳۵ نفر رسیده است و ۷۰ هزار و ۴۵۷ شهروند فلسطینی نیز زخمی شده اند.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15632

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *