ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

مهندس سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر: شادی حقیقی محصول انجام‌وظیفه است

1 دقیقه خوانده شده
مهندس سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در نشستی عملکرد و سیاست‌های حمایتی صندوق اعتباری هنر را در سال ۹۹ تشریح کرد و گفت: پیگیر هستیم تا بیمه تأمین اجتماعی اعضای صندوق، برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت را به‌صورت رایگان پرداخت کنیم. خبرنگار ستاره صبح گزیده‌ای از سخنان مدیرعامل صندوق هنر در این نشست را به رشته تحریر درآورده که در ادامه می‌خوانید.
مهندس سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر: شادی حقیقی محصول انجام‌وظیفه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ستاره صبح؛ نشست اطلاع‌رسانی صندوق اعتباری هنر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر (هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران)  سخنان خود را با یادی از درگذشتگان اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر ناشی از کرونا آغاز کرد و گفت: گواه این سال سخت از دست دادن عزیزانی بود که نتوانستیم حتی در مراسم سوگشان شرکت کنیم. به خاطر سالی که گذشت طولانی‌ترین تعطیلی مراکز فرهنگ و هنر را داشتیم و این یعنی ازکارافتادن حداقل‌های درآمد در این حوزه. از سال ۹۸ به خاطر تورم شدیدی که پیش آمد شاهد رکود اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر بودیم. در سال ۹۹ هم با شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی کسب‌وکار در این حوزه بودیم. این نشان می‌دهد که جامعه فرهنگ و هنر بیش از گذشته نیازمند توجه جدی است. این موضوع به‌طورجدی نشان داد که در زمینه حمایت از این حوزه نباید کوتاهی، تأخیر و کم‌توجهی کنیم. در این فضا نیاز به تدبیر است و اگر نتوانیم برنامه درستی داشته باشیم و تعلل کنیم بدنه فرهنگ و هنر دچار آسیب‌های جبران نشدنی خواهد شد.

ارتباط صندوق اعتباری هنر با شریف‌ترین قشر جامعه
وی افزود: در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا فکر کردیم پرداخت حق بیمه سه‌ماهه نخست اعضای صندوق اعتباری هنر می‌تواند کمک مفیدی باشد و خوشبختانه دولت با کمی تأخیر همکاری کرد. بیمه بسیار مهم است و طبق تحقیقات بیمه مهم‌ترین مداخله دولت در بخش فرهنگ و هنر است.

پرداخت کمک‌هزینه کرونایی به ۵۸ هزار نفر
مدیرعامل صندوق ادامه داد: همچنین در سال جاری با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، رشد کمک‌ها و حمایت‌های صندوق هنر نسبت به سال گذشته چشمگیر بوده است. وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ هزار نفر در هنر کارت ثبت‌نام کرده‌اند، یادآور شد: ۶۳ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان عضو صندوق اعتباری هنر هستند و برای ۵۸ هزار نفر از این افراد کمک‌هزینه بیکاری ناشی از کرونا  پرداخت‌شده است. تاکنون ۴۳ هزار هنرکارت برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه صادرشده است و در کنار ارسال هنر کارت‌های استانی، بیش از ۱۰ هزار هنر کارت در تهران توزیع‌شده است. برای هنرمندان با نشان درجه‌یک ۵ میلیون تومان و برای بقیه یک و نیم میلیون تومان هنرکارت صادر و توزیع شد. برنامه ما برای سال ۱۴۰۰ این است که شبکه رفاهی و مالی این صندوق توسعه پیدا کند و اعضا بتوانند موقع خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برندها از حمایت برخوردار شوند.

واریز یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هنر کارت
سیدزاده با اشاره به اینکه تصویر ما از کرونا مبهم است و بنا بر گزارش‌های ستاد مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ هم همین رویه ادامه دارد و هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه کمابیش وارد رونق کسب‌وکار نخواهند شد، خاطرنشان کرد: برای شب عید پیشنهاد شد که مبلغی برای حمایت از بیکاری ناشی از کرونا در نظر گرفته شود بر این اساس علیرغم کمبودها برای همه هنرمندان که در هنرکارت ثبت‌نام کرده‌اند مبلغی معادل عیدی کارمندان دولت یعنی یک و نیم میلیون تومان واریز خواهد شد. همچنین پیگیر هستیم در حوزه بیمه تأمین اجتماعی اعضای صندوق، در صورت امکان، برای ابتدای سال ۱۴۰۰ حق بیمه دو ماه اول سال یعنی فروردین و اردیبهشت را به‌صورت رایگان پرداخت کنیم. خوشبختانه در دی‌ماه سال ۹۹ و با همکاری بیمه سامان همه اصحاب فرهنگ و هنر تحت پوشش بیمه کرونا قرار گرفتند که در کنار مزایای زیاد، خسارت ایام بستری هم شامل این بیمه می‌شود. ضمن اینکه در سال ۹۹، برای همه اعضا سه ماه بیمه تکمیلی را رایگان محاسبه کردیم.
به گفته مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، ۳۵۱ وام به سالن‌های سینمایی و سینما داران و ۴۵ وام به تماشاخانه‌ها در سال ۹۹ پرداخت شد. برای هر پرده سینما ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت کردیم. همچنین طرح کمک مستمری برای کسانی که هیچ درآمدی ندارند و نیز طرح تکریم با پرداخت ماهانه ۸۰۰ هزار تومان به هنرمندان تحت پوشش  اجرایی شد. در سال ۹۹ تسهیلات کارآفرینی رشد چشمگیری داشته و نزدیک به ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات و اقدامات حمایتی ارائه‌شده است؛ از حق بیمه تا وام و سایر موارد درحالی‌که بودجه دریافتی صندوق در حدود ۷۹ میلیارد تومان بود.

صندوق هنر در ابتدای سال ۶۰ هزار عضو و اکنون ۸۰ هزار عضو دارد
وی افزود: در سال ۹۹، حدود ۲۰ هزار عضو یعنی ماهی ۲۰۰۰ درخواست عضویت در صندوق هنر داشتیم؛ بنابراین حجم ورودی اعضا در سال گذشته زیاد بوده است. همچنین دلیل تأخیر در فرایند عضوگیری محدودیت تعداد همکاران بوده است.

رونمایی از دو طرح جدید در سال ۱۴۰۰
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اینکه در سال آتی دو محصول و طرح برای معرفی داریم، توضیح داد: طرح سایه که مکمل فعالیت ما در حوزه فرهنگ و هنر است؛ سایه، سامانه یکپارچه هنرمندان است که در دسترس همه مبادی حمایتی به حوزه فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت تا تعامل با اصحاب فرهنگ و هنر با این طرح به‌صورت بهینه انجام شود. این سامانه یکی از کلان‌ترین سامانه‌های وزارت ارشاد خواهد بود. اطلاعات همه فعالان این حوزه در سامانه ثبت می‌شود و میزان بهره‌مندی اعضا از مبادی حمایتی مشخص می‌شود؛ بنابراین مشخص می‌شود که هر هنرمند چقدر از کدام نهاد وام گرفته و آیا بازپرداخت انجام‌شده یا خیر‌. محصول دیگر طرح پروانه است که در سال ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود. یک بازار یا مارکت پلیس برای اعضای فرهنگ و هنر است که همه افراد می‌توانند ویترین یا فروشگاهی داشته باشند و محصول یا کارنامه خود را ارائه کنند و با سایر فعالان ارتباط داشته باشد.
سیدزاده در بخشی دیگر از سخنان خود، در خصوص پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: بیمه صندوق اعتباری هنر بیمه حرف و مشاغل آزاد است. درواقع صندوق اعتباری به‌عنوان نهاد حمایتی هنرمندان را به تأمین اجتماعی معرفی و ۱۰ درصد از ۱۸ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند. ما تلاش می‌کنیم در سال ۱۴۰۰ بیمه اعضایمان به ۲۷ درصد برسد و دولت را متقاعد کنیم که سرانه درمان را هم پرداخت کند. شادی حقیقی محصول انجام‌وظیفه است. همان‌طور که شادی در دنیا پایان ندارد انجام‌وظیفه هم پایانی ندارد.
وی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: در نظر داریم به بیمه‌شدگان صندوق اطلاع‌رسانی کنیم که بدانند در چه زمانی نزدیک بازنشستگی می‌توانند حق بیمه‌شان را بیشتر پرداخت کنند تا از بازنشستگی با رقم بالاتری برخوردار شوند. موضوع دیگر اینکه برای پرداخت حق بیمه سه ماه اول سال بعضی از بیمه‌شدگان دچار اختلال در بیمه‌شان شدند، زیرا ما از زیرساخت‌های نحوه انجام این کار در تأمین اجتماعی بی‌اطلاع بودیم. این موضوع را پی گیری می‌کنیم تا در مرحله بعدی این کار بهتر انجام شود. روزی نزدیک به ۴۰۰۰ تماس تلفنی در صندوق ‌داریم و کال سنتر درست کردیم و ۷۰ درصد پاسخگویی داریم. ما به‌هیچ‌عنوان کارمندان نهادهای هنری یا کسانی که هنرمند نیستند را به عضویت صندوق درنمی‌آوریم.

مهندس سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر: شادی حقیقی محصول انجام‌وظیفه است

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *