ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

مهدی‌پور: نیازمند حرکت روی لبه دانش هستیم

1 دقیقه خوانده شده
معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویارویی جمهوری اسلامی با فناوری‌ها کنار گذاشتن آن‌ها نیست بلکه با رویکرد تمدنی با فناوری برخورد می‌کند. مقام معظم رهبری در گام دوم فرمودند که باید وارد این فضاها شد و خودتان را برای آن آماده کنید. بر این اساس، شناسایی حوزه‌های جدید لازم است و نیازمند حرکت روی لبه دانش هستیم.
مهدی‌پور: نیازمند حرکت روی لبه دانش هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از روابط عمومی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه با موضوع «حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی»، به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سعیدرضا عاملی عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرشاد مهدی‌پور معاون رسانه‌ای و امورتبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا غلامی رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از جمله حاضرین و سخنارنان این همایش بودند.

همایش هوش مصنوعی و رسانه در ۴ محور هوش مصنوعی و ضرورت‌های تولیدمحتوا، هوش مصنوعی و مقررات رسانه‌ای در عصر دیجیتال، هوش مصنوعی و زیرساخت‌های خدمات دولتی، چارچوب‌های سیاستگذاری؛ مالکیت و مدیریت سازمان رسانه در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

هوش مصنوعی قابلیت پیش‌بینی بالایی دارد

بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:  هوش مصنوعی باتوجه به اینکه از فناوری داده استفاده می‌کند، می‌تواند الگوریتم‌سازی  کند و قابلیت پیش‌بینی بالایی نیز دارد.

در این زمینه تهیه و تنظیم قانون از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که چالش‌های در حوزه اقتصاد، فضای کسب و کار، اشتغال‌زایی، شکاف‌های دسترسی به اطلاعات، میزان شفافیت در جامعه، حریم خصوصی و اخلاق داریم.

همچنین تنظیم مقررات در این زمینه دارای اهمیت است. تنظیم شفافیت الگوریتم هوش مصنوعی، مسئولیت و شفافیت اجتماعی رسانه‌ها در حوزه عملکرد هوش مصنوعی، تنظیم قوانین درخصوص حریم خصوصی و تعادل بین مصالح مختلفی چون آزادی بیان و حقوق مالکیت چند نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

نیاز به تهیه سند ملی هوش مصنوعی

در ادامه سعیدرضا عاملی عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشکده مطالعات جهان خاطر نشان کرد: با توجه به گسترش موج رسانه‌ای که هوش مصنوعی به آن دامن زد، نیاز به تهیه سند ملی هوش مصنوعی است. آلن تورن پدر هوش مصنوعی است چرا که توانست رمز ارتش نازی را با دستگاهی که درست کرد، فاش کند و این جنبه‌ی توانایی محاسباتی هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما از شرایط آنالوگ به دیجیتال رسیدیم. منطق فازی در هوش مصنوعی می‌تواند توانایی انتخاب دهد.صفر و یک دو کدی است که ماهیت جدیدی پیدا کردند و پدیده‌ها به ریزپردازش تبدیل شدند. کنش رفتاری در عملیات زندگی روزمره را می‌توانند رقم بزنند.

سعید رضا عاملی ادامه داد: ماهیت ماژولاریتی پدیده هوش مصنوعی مهم است.یعنی اگر خوشه‌های ارتباطی داریم این خوشه‌ها ارتباط افقی و ماتریسی پیدا کرده و هزاران رابطه بین پدیده‌ها ایجاد می‌شود و قدرت هوش مصنوعی در ماژولاریتی بالا می‌رود.

هوش مصنوعی فراتر از فضای مجازی است

رئیس دانشکده مطالعات جهان افزود: هوش مصنوعی می‌تواند امکانات و ارتباطات شبکه‌ای ایجاد کند. فضای مجازی هوش مصنوعی نیست بلکه فضای مجازی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی فراتر از فضای مجازی است. کارکردهای هوش مصنوعی در پزشکی، کشاورزی، هوا، آزمایشگاه، پرسونالیزشدن پزشکی و پزشکی از راه دور از قابلیت هوش مصنوعی است‌. هوش مصنوعی نقطه عطفی است که متغیرهای متفاوت را به یکدیگر ارتباطات می‌دهد و مدیریت می‌کند.

عاملی افزود: هوش مصنوعی ماهیت‌های متفاوتی دارد ماهیت‌هایی چون حقوقی، شبکه‌ای، الگوریتیمی، موجولار، یکپارچه و ماهیت پدیده خودکار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سند اتحادیه هوش مصنوعی در اروپا، فصلی با حوزه‌های ریسک بالا دارد. یکی از بزرگترین ریسک‌ها منفعل کردن انسان‌ها است. انسان تبدیل به موجود بازنده در برابر هوش مصنوعی می‌شود. قدرت پردازش ذهن انسان به مرور کاسته می‌شود.

 برای سیاستگذاری هوش مصنوعی نیازمند مقرره‌نویسی هستیم

در ادامه این همایش فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای سیاستگذاری هوش مصنوعی و رسانه نیازمند مقرره‌نویسی هستیم. در سینمای هالیود از سال‌ها قبل آثار بسیاری ساخته شد و فضا را برای حضور هوش مصنوعی آماده کردند.

نیازمند حرکت روی لبه دانش هستیم

وی ادامه داد: رویارویی جمهوری اسلامی با فناوری‌ها کنار گذاشتن آن‌ها نیست بلکه با رویکرد تمدنی با فناوری برخورد می‌کند. مقام معظم رهبری در گام دوم فرمودند که باید وارد این فضاها شد و خودتان را برای آن آماده کنیم. بر این اساس، شناسایی حوزه‌های جدید لازم است و نیازمند حرکت روی لبه دانش هستیم. حاکمیت شرکتی و پلتفرمی به واسطه ظهور هوش مصنوعی توسعه یافته است.

پیشنهادی برای وضع قوانین در حوزه هوش مصنوعی

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به چند پیشنهاد در حوزه قوانین هوش مصنوعی خاطر نشان کرد: پیشنهاد کاربردی که می‌توان در این حوزه هوش مصنوعی و رسانه ارائه کرد این است که به قوانین موجود ماده واحده اضافه کنیم و به جای قانون جدید، مقررات دیگری از نهادهایی که شأن نظارت و تنظیم‌گیری دارند، موضوع را الحاق کنیم و مقرره برای آن نوشته شود. نهادهای مقرره‌نویسی داریم که این قابلیت را دارند که به اقتضای موجود این وظیفه را می‌توانند انجام دهند.

مهدی پور در پایان افزود: نیازمند انتخاب خوب در موقعیت درست هستیم. هوش مصنوعی نیاز به توجه بیشتری دارد. در مرز دانش باید حرکت کنیم و این کار با مشارکت بخش‌های مختلف امکان پذیر است.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15039

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *