ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

مطالبات خبرنگاران از دولت جدید: از بازگشت اعتبار به رسانه های کاغذی تا بازخواست مسببین واژگونی اتوبوس خبرنگاران

1 دقیقه خوانده شده
با توجه به روی کار آمدن دولت منتخب و احتمال تغییرات اساسی در آرایش سیاسی و اجتماعی و…در جامعه برآن شدیم تا با نزدیک شدن به روز خبرنگار، پیگیر خواسته ها و مطالبات خبرنگاران از دولت منتخب باشیم. چرا که شنیده شدن مطالبات اهالی رسانه علاوه بر افزایش تعاملات خبرنگاران با ارکان دولت، می تواند به تبادل ایده ها و پیشنهادات بین این دو ارکان بیانجامد.
مطالبات خبرنگاران از دولت جدید: از بازگشت اعتبار به رسانه های کاغذی تا بازخواست مسببین واژگونی اتوبوس خبرنگاران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ بنفشه سام گیس خبرنگار حوزه اجتماعی روزنامه اعتماد مهم ترین مطالبه جدی خود را بازگشت اعتماد مردم به رسانه کاغذی می داند که این روزها به شدت در حال فراموش شدن است. زهرا رفیعی خبرنگار حوزه محیط زیست روزنامه همشهری هم بر پیگیری ابعاد حقوقی، شخصی و قضایی واژگون شدن اتوبوس حامل خبرنگاران تاکید می کند و از دولت جدید می خواهد که مسببین این حادثه بازخواست شوند.

سام گیس با اشاره به مطالبات مهم خود از دولت منتخب به شفقنا رسانه می گوید: مهم ترین خواسته من این است که اعتبار را به روزنامه کاغذی برگردانند. متاسفانه در هشت سال گذشته رسانه کاغذی جایگاه،اعتبار و اهمیتش را در بین مردم از دست داد و این اتفاق ناشی از عملکرد دولت در هشت سال گذشته بود.

او با انتقاد می گوید: ما شاهد نقش و تاثیر گذاری رسانه کاغذی در جهت دهی به افکار عمومی، ترمیم تفکرشان و حتی هدایت کردنشان به مسیر اندیشه های درست سال های گذشته بودیم. اما در هشت سال گذشته رفتار دولتمردان و حمایت هایی که دریغ کردند و اهمیت دادن به شبکه های اجتماعی در دولت یازدهم و دوازدهم و ایجاد محدودیت های برای مطبوعات،باعث بی اعتمادی مردم به روزنامه شد.

این خبرنگار با تجربه با تاکید بر اهمیت و نقش رسانه های کاغذی توضیح می دهد: متاسفانه امروزه وقتی از جلوی دکه های مطبوعاتی عبور می کنیم، کسی روزنامه نمی خرد و این مسأله برای ما روزنامه نگاران بسیار دردناک است. ما شاهد بودیم تا قبل از سال ۹۲، اغلب مردم روزنامه می خریدند. اما در دو دولت گذشته این وضعیت به پایین ترین سطح خود رسیده است.

سام گیس با اشاره به تبعات کمرنگ شدن جایگاه یک رسانه در بین افکار عمومی بیان می کند: وقتی شأن یک رسانه از آن گرفته شود، ناخودآگاه امنیت شغلی خبرنگاران آن رسانه به خطر می افتاد وخبرنگاران دیگر انگیزه ای برای بهتر بودن، رقابت کردن و دیده شدن ندارند.

رفیعی خبرنگار حوزه محیط زیست که در حادثه اتوبوس خبرنگاران شاهد مصدوم شدن و از دست دادن جان دوستانش بود، مهمترین خواسته اش از دولت جدید را پیگیری ابعاد حقوقی این حادثه عنوان می کند و به شفقنا رسانه می گوید: از دولت جدید درخواست دارم مسببین این حادثه فارغ از جایگاه حقوقی شان بازخواست شوند، از روزنامه نگاران آسیب دیده حمایت شود و پیگیری های حقوقی، شخصی و قضایی شان ادامه پیدا کند.

او همچنین درخواست می کند: به عنوان یک رسانه ای درخواست دارم که دولت جدید ظرفیت نقدپذیری را داشته باشد و بتواند از دیدگاه اصحاب رسانه استفاده کند تا بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد. چون رسانه ها به عنوان یک نهاد ناظر می توانند جلوی فساد را بگیرند. به عبارتی هرچقدر دست رسانه ها بازتر باشد بهتر می توانند این کار را انجام دهند. بنابراین از دولت جدید درخواست دارم تا این عرصه را فراهم کند که رسانه ها به عنوان بازوی نظارتی به دولت کمک کنند.

رفیعی می گوید: ما دولت هایی داشتیم که رکورد شکایت از مطبوعات را به نام خودشان ثبت کرده بودند. من امیدوارم دولت جدید با درایت خود اقدامات رسانه ها را در راستای خدمات رسانی به مردم بداند و از توانمندی های رسانه ها استفاده کند تا به کمک آن ها به نقاط تاریک نور بتاباند و جلوی فساد را بگیرد.

او به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اشاره می کند و می گوید: تقاضا داریم دولت جدید با حساسیت بیشتری مانع اجرایی شدن این طرح شود چون نه تنها خواسته مردم بلکه خواسته مشخص روزنامه نگاران هم است. معتقدم با اجرای این طرح دسترسی آزاد به اطلاعات آنچنان که فعلا هست، از همه گرفته می شود.

خبرنگار روزنامه همشهری مطالبه دیگرش از دولت سیزدهم را آزاد کردن فعالان محیط زیست عنوان می کند و می گوید: سه سال از زندانی شدنشان می گذرد این درحالی است که وزارت اطلاعات دولت قبلی هم بارها اعلام کرده که این ها جاسوس نیستند. حال که هر سه قوه یکدست شده اند شاید بتوان برایشان کاری کرد.

سام گیس در بخش دیگری از صحبت های خود به روی کار آمدن دولت منتخب و تغییرات نیروهای خبری در یک تحریریه اشاره می کند و توضیح می دهد: ابتدا می خواهم این مسأله را در رده های پایین تر ارزیابی کنم. ما شاهدیم در یک روزنامه به دلیل مشکلات مالی ممکن، مسئولان و سرمایه گذاران روزنامه تغییر می کنند. خب بعد از این اتفاق سرمایه گذار جدید، تیم رسانه ای خود را به آن تحریریه می آورد و بسیاری از نیروها تعدیل می شود.

او ادامه می دهد: خب حال اگر این مسأله را در سطح کلان تر چون تغییر دولت ببینیم، خیلی از نیروهای رسانه ای و خبری تعدیل خواهند شد. خاطرم هست بعد از انتخابات ۹۲ بسیاری از همکاران من در رسانه های دولتی نگران این مسأله بودند و مطلع بودند که قرار است تیم جدیدی به تحریریه بیاید. به نظرم این مشکلی است که بر خلاف نگاه جامعه، خیلی سیاست زده است.

سام گیس با انتقاد به این‌ مدل جابجایی و تعدیل اهالی رسانه در پی تغییر دولت ها بیان می کند: امسال هم بسیاری از همکاران من در رسانه های دولتی خطر تعدیل آنها را تهدید می کند. این روال اشتباهی است که مدیران رسانه آن را پایه گذاری کردند. چون آنها از خبرنگار یک تعریفی دارند به این معنا که آن خبرنگار نوعی، فرد بی طرفی نیست. پس خبرنگارانی را به کار می گیریم که با مشی خط فکری ما همخوانی داشته باشند.

این فعال رسانه ای تشریح می کند: این نوع نگاه، اولین نقض اصول حرفه خبرنگاری است و متاسفم و می دانیم که امسال هم این اتفاق رخ خواهد داد و امنیت شغلی چنین خبرنگارانی کوتاه مدت خواهم بود.

رفیعی هم در پایان صحبت های خود به  چنین تغییراتی اشاره می کند و می گوید: با توجه به استقلال روزنامه همشهری از دولت، روی کار آمدن دولت برای فعالیت من و همکارانم در همشهری مانعی ایجاد نمی کند ولی در کل ارتباط تنگاتنگی بین رسانه ها و تعاملشان با دولت وجود دارد. اگر دولت روادار، نقدپذیر و دارای تعامل خوب با رسانه ها باشد، عمر رسانه هم بیشتر خواهد بود در غیر این صورت عمر رسانه ها بخصوص غیرمکتوب کوتاه خواهد شد. چون ما رسانه های آنلاین زیادی داریم که آینده شغلی خبرنگارانش بستگی به میزان نقدپذیری دولت جدید دارد.

مطالبات خبرنگاران از دولت جدید: از بازگشت اعتبار به رسانه های کاغذی تا بازخواست مسببین واژگونی اتوبوس خبرنگاران

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *