ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

مدیر عامل «ایلنا»: دولت جدید ظرفیت خود را در برابر نقد رسانه ها بالا ببرد

1 دقیقه خوانده شده
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم، نهادها، فعالان سیاسی و بخش‌های مختلف حاکمیتی مطالبات زیادی از رئیس جمهور منتخب و دولت او دارند.
مدیر عامل «ایلنا»: دولت جدید ظرفیت خود را در برابر نقد رسانه ها بالا ببرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ در این میان، رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت می توانند بازوی توانمند و تاثیرگذاری برای دولت باشند. به همین خاطر توجه دولت به خواسته‌ها و مطالبات آنان، قطعا در پیشبرد اهداف سیاستمداران تاثیرگذار است. اما این روزها مهم ترین خواسته اهالی رسانه از دولت سیزدهم چیست؟

مسعود حیدری مدیر عامل خبرگزاری «ایلنا» با اشاره به نحوه تعامل دولت با رسانه ها به شفقنا رسانه می گوید: به نظرم باید دولت جدید ظرفیت نقد و نقدپذیری را در عمل افزایش دهد. این مسأله در مرحله اول به نفع خود دولت است، چرا که باعث شناخت نقاط ضعف و آسیب های آن می شود و می تواند در جهت برطرف کردن آنها حرکت کند و از طرفی دیگر، به رسانه ها کمک می کند تا استقلال و صراحت لهجه خود را حفظ کنند.

او ادامه می دهد: این مسأله نباید در حرف و شعار باشد بلکه باید در عمل هم تحقق پیدا کند. باید رسانه ها این حس را داشته باشند که هم دیده شوند و هم حرف های آن ها جدی گرفته می شود و از همه مهم تر اینکه رسانه باید آسودگی خیال را داشته باشد که با مطرح کردن انتقادات تهدیدی از ارکان دولت متوجه آنها نمی شود.

حیدری با اشاره به اهمیت ایجاد انجمن صنفی برای خبرنگاران می گوید: معمولا این خواسته در هر دولتی مطرح می شود، اما هیچ کدام از دولت ها نتوانستند قدمی جدی در این عرصه بردارند. ما متاسفانه شاهدیم با اتمام فعالیت هر دولت، مشکلات صنفی قشر خبرنگار همچنان به قوت خود باقی مانده است. پس این هم مسأله و خواسته مهمی است .

این مدیر رسانه درباره ویژگی افرادی که قرار است در فضای رسانه ای دولت به کار گرفته شوند، بیان می کند: اول اینکه این افراد از جنس خود رسانه باشند و خواسته و مطالبات رسانه ها را بدانند و شناخت کاملی از وضعیت رسانه ها داشته باشند. در غیر این صورت نمی توانند در بحث های ارتباط گرفتن و استفاده از ظرفیت رسانه ها موفق باشند.

او بیان می کند: ما شاهد بودیم که در این فضا افراد مختلفی وارد شدند و وعده ها و قول های زیادی به اهالی رسانه می دهند، اما یک مونوپولی را درست می کنند و با تعداد محدودی از رسانه ها کار می کنند که این هم درست نیست و با توجه به اینکه دولت ظرفیت و وسعت کاری زیادی دارد، نباید برای رسانه ها چنین محدودیت هایی قائل شوند.

حیدری در پایان تغییرات ایجاده شده پس از روی کار آمدن هر دولت جدیدی را امر بدیهی می داند و می گوید:تغییر مدیران سازمان های خبری با تعدادی محدود، قابل توجیه است. من موافق این مسأله نیستم که بدنه و چارچوب رسانه ای  به بهانه اینکه دولت یا شهرداری عوض می شود، تغییر پیداکند. چرا که همین مسأله باعث شده تا معیشت و مسائل صنفی خبرنگاران دچار آسیب های زیادی بشود. همچنین برنامه ریزی زندگی آنها به کل دچار آسیب می شود.

او می گوید:این موضوع نباید به گونه ای باشد که با آمدن و رفتن هر دولتی، امنیت روانی خبرنگاران درباره معشیتشان به خطر بیافتد.
همچنین اگر این تغییرات بر چارچوب های رسانه ای هم تاثیر گذار باشد و باعث تغییراتی در آنها گردد، مخاطب این رسانه ها هم به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند.

مدیر عامل «ایلنا»: دولت جدید ظرفیت خود را در برابر نقد رسانه ها بالا ببرد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *