پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

فضای رسانه در حوزه آموزش به یک پوست‌اندازی نیاز دارد

1 دقیقه خوانده شده
فضای رسانه در حوزه آموزش به یک پوست‌اندازی نیاز دارد

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس، آموزش‌های مرتبط با رسانه را به دو بخش آموزش‌های دانشی و آموزش تقسیم کرد و گفت: فضای رسانه در حوزه آموزش به یک پوست‌اندازی نیاز ضروری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری فارس؛ آیین افتتاحیه تحریریه فارس جوان، به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب، با حضور مهمانان ویژه‌ای از اهالی فرهنگ و رسانه برگزار شد.

حمید حسن‌پور معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس با حضور در این جلسه، به بیان اهداف و دغدغه‌های این خبرگزاری برای تشکیل تحریریه فارس جوان پرداخت.

حسن‌پور ضمن خیر مقدم به حضار آیین افتتاحیه، فلسفه وجودی و نحوه شکل‌گیری فارس جوان را تشریح کرد و گفت: نیروهای آموزش دیده‌ای که بتوانند با فضای جدید رسانه تولید محتوا کنند در دسترس رسانه‌های مکتوب یا تصویری نیستند. نسل قدیم نیروهای رسانه‌ای با رویکرد ادبیات رسانه‌های مکتوب مشغول به فعالیتند؛ اما این فعالیت متناسب با شرایط و الزامات رسانه نوین نیست.

رئیس دانشکده رسانه فارس شرایط موجود رسانه را نقد کرد و افزود: برخی خبرنگارها در فضای مجازی که فضای اصلی رسانه‌هاست و تاثیر بسیاری بر افکار و اذهان عمومی دارد، حضور و مهارت لازم را ندارد و به ادبیات آن مسلط نیستند. این نکته نشان‌دهنده آن است که فضای رسانه ما در حوزه آموزش به یک پوست‌اندازی نیاز ضروری دارد.

وی با تاکید بر اینکه پوست‌اندازی رسانه به منزله خالی کردن این عرصه از نیروهای قدیمی نیست، بیان کرد: جوانه‌های نیروهای رسانه نوین بر تنه و بر شاخه درخت تنومند فعالان رسانه‌ای مکتوب رشد خواهد کرد. امروز برای آموزش رسانه چاره‌ای نداریم که ادبیات کلاسیک رسانه را توضیح بدهیم تا به تکنیک‌ها و چگونگی کارکرد در رسانه‌های مدرن و نوین دست پیدا کنیم.

حسن‌پور در تشریح چگونگی آموزش رسانه به صورت مهارتی گفت: چطور می‌توانیم ادعا کنیم فردی که آموزش رسانه را دیده از زمانی که در هر تحریریه‌ای مشغول به کار شود از لحظه شروع فعالیتش فردی موثر باشد. باید بدانیم در پرورش این نوع نیرو چه راهبردهایی اندیشیده‌ایم.

وی نوع آموزش در حوزه رسانه را دانش‌محور دانست و خلا مهارت‌آموزی را نقطه ضعفی برشمرد که برطرف کردن آن در اولویت است.

رئیس دانشکده رسانه فارس با تاکید بر اینکه حوزه رسانه در سال‌های بعد از انقلاب، سرعت مطلوبی نداشته است، گفت: نگاه به آموزش رسانه متاسفانه به نگاهی دم‌دستی شبیه شده است. شاهد هستیم افرادی که وارد بدنه رسانه شدند لزوما از تحصیلات آکادمیک برخوردار نبوده‌اند. البته ظرفیت دانشگاه هم برای تربیت نسل با مهارتی در رسانه تکمیل نبود. امروز با توجه به ضرورتی که وجود دارد این دانشکده برای جبران این نقیصه به وجود آمده است.

وی در تشریح راهکارهای رفع نقاط ضعف در آموزش رسانه عنوان کرد: راهکاری که در نظر گرفته‌ایم این است که آموزش‌ها را به دو بخش تقسیم کنیم. آموزش دانشی و آموزش مهارتی؛ فضای دانشگاهی جایگاه مشخصی برای آموزش دانشی است که پر قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد و سابقه درخشانی در چند دهه فعالیتش دارد. اما در بخش دوم یعنی آموزش مهارتی با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم. متاسفانه شرایط و زیرساخت مناسبی برای این بخش از آموزش در دسترس نیست.

* آموزش مهارتی رشته رسانه دچار نقص ساختار و الگو است

حسن‌پور آموزش مهارتی را دچار نقص ساختار و الگو برشمرد و راهکار پیشنهادی برای رفع این نقص را اینطور تشریح کرد: راهکاری که به آن رسیده‌ایم همان چیزی است که در فارس جوان یکی از نتایج آن را مشاهده می‌کنیم. هدف این است فضایی فراهم شود که مهارت‌آموزان تا حد ممکن به محیط واقعی خبرگزاری و رسانه‌ها نزدیک شوند، آن را تجربه کنند و با حضور مربیان این عرصه رشد کنند.

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس با مخاطب قرار دادن مهارت‌آموزان دانشکده رسانه فارس بیان کرد: دو توقع از شما داریم؛ اول، جدی گرفتن این فضا و استفاده از استادان و زمینه‌ای که فراهم شده است و دوم، مطالبه‌گر بودن. آنچه مطالبه کنید مهیا خواهد شد، پس آنچه مورد نیاز است را با مسؤولان و مدیران در میان بگذارید تا به آن رسیدگی شود. قدر این فضا را بدانید و از این امکان که کمتر جایی فراهم می‌شود نهایت استفاده را ببرید.

وی در ادامه به جوانان و علاقه‌مندان فعال در تحریریه فارس جوان دو وعده داد و گفت: اول این اطمینان را می‌دهیم که تمام تلاشمان را می‌کنیم که بهترین امکانات را در اختیارتان قرار بدهیم تا مهارت‌های لازم را کسب کنید. دوم این قول را به کسانی که ثبت‌نام می‌کنند می‌دهیم که اولویت جذب نیروی خبرگزاری فارس، مهارت‌آموزان این دانشکده باشند. کمیته جذب که امروز اولین جلسه رسمی آن تشکیل خواهد شد از جمله ساختاری است که برای به کارگیری نیروهای پرورش یافته در فارس جوان در نظر گرفته شده است.

حسن‌پور در پایان ضمن ابراز امیدواری و اطمینان درباره آینده پیش روی این مسیر خاطرنشان کرد: این حرکت آغازین به سکه رایجی در حوزه رسانه کشور تبدیل خواهد شد. عرصه رسانه چاره‌ای جز این ندارد. امروز دانشگاهیان با نهایت شرافت و قدرت فعالیت می‌کنند و در این شکی نیست؛ اما باید بدانیم جای خالی موجود در صحنه مبارزه رسانه‌ای را با مهارت‌آموزی و تربیت نیرو متخصص باید پر کنیم. بهانه‌ای برای کم‌کاری وجود ندارد و باید برای رفع نقاط ضعف موجود همه تلاشمان را بکنیم.

فضای رسانه در حوزه آموزش به یک پوست‌اندازی نیاز دارد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *