ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

عکاس ایرنا نشان سال عکس مطبوعاتی ایران را دریافت کرد

1 دقیقه خوانده شده
«فاطمه عابدی» عکاس ایرنا با مجموعه عکسی با عنوان «دو سقف در یک خانه» موفق به دریافت نشان پنجمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران در بخش مسایل معاصر شد.
عکاس ایرنا نشان سال عکس مطبوعاتی ایران را دریافت کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ مراسم اختتامیه پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با معرفی برگزیدگان در ۶ بخش اعلام برگزارشد و ۴ نفر از پیشگامان عرصه عکاسی مطبوعاتی کشور نیز تقدیر شدند.

فاطمه عابدی عکاس ایرنا در بخش مجموعه عکس مسایل معاصر موفق به دریافت نشان پنجمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران شد.

عابدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در تشریح مجموعه عکس خود گفت: عنوان این مجموعه دو سقف در یک خانه است که موضوع عکس ها در مورد زوج ۶۷ ساله ای است که هر دو بازنشسته شدند. رابطه این زوج به نحوی است که گویی باهم غریبه و نا آشنا هستند. روزگارشان را بدون گفتگو و هیچ ارتباطی می‌گذرانند و هر کدام برای خود گوشه ای دنج و خلوتی دارد و سرگرم دل مشغولی های خود است.

عابدی افزود: این زوج که فرزندان آنها ازدواج کردند، در یک خانه اما کاملا مستقل از یکدیگر زندگی می کنند و گویی در اتاق هایی مجزا پناه گرفته اند. اتاقها کاملا مجزا، تلویزیون های متفاوت دارند و حتی گل‌هایی که رسیدگی می‌کنند نیز جدا از یکدیگر است. هر کدام غذایش را جدا می خورد و همچون دو خط موازی لحظات را سپری می کنند.

این عکاس جوان افزود: پس از کار روی این پروژه، نتیجه ای که از این قصه گرفتم، این بود که این زوج برای این دوره از زندگی خود برنامه خاصی مشخص نکردند و تصور می‌کنند که بازنشستگی به معنی این است که سال‌های پس از آن را باید فقط  استراحت کنند اما  غافل از اینکه نبودن برنامه و هدف معین،  از لحاظ جسمی و روحی و روانی می تواند به روابط انسان ها آسیب جدی وارد کند. در این مجموعه عکس، بیکاری مرد خانه‌ تنش هایی را بوجود آورده است  که پس از چند سال منجر به بی تفاوتی آنها نسبت به یکدیگر شده است.

وی به وجوع روانکاوانه این مجموعه اشاره کرد و گفت: با کار بر روی این پروژه به این نتبجه رسیدم که انسانِ سالم از لحاظ فکری و جسمی  همواره باید روی خود کار کند و بتواند برای دوره های محتلف زندگی خود اهدافی را تعیین کند.
وی با انتقاد از شرایط کاری خود گفت: من به عنوان عکاس مستند، چنیدن سال است که در خبرگزاری ها کار می کنم و با چندین سال، سابقه کار از عدم امنیت شغلی همچنان رنج می‌ برم. علاقه بسیاری به این حرفه دارم  و تمام زندگیم را وقف آن کردم و همواره تلاش می کنم که بر دانش خود در این حرفه بیافزایم اما هنوز جایگاه مشخصی در محل کارم ندارم و همواره نگران آینده خود هستم.

در پنجمین دوره نشان، ۱۸۰ عکاس از سراسر ایران مشارکت داشتند که در بخش تک عکس ۱۲۰۴ اثر و در مجموعه عکس، ۲۵۹ مجموعه به دبیرخانه ارسال شد و مورد قضاوت قرار گرفت. در بخش تک عکس، ۲۷۴ عکس خبری،  ۳۸۴ عکس مستند، ۱۶۹ عکس محیط زیست، ۲۱۷ عکس پرتره و ۱۶۰ عکس ورزشی و در بخش مجموعه عکس نیز ۵۶ مجموعه خبری، ۱۱۵ مجموعه مستند، ۶۳ فریم از مجموعه محیط زیست، ۲۹ فریم از مجموعه عکس پرتره و ۳۲ مجموعه عکس ورزشی به دبیرخانه ارسال شد.

برگزیدگان پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران

در بخش چندرسانه ای (مالتی مدیا) محمدرضا عباسی موفق به دریافت نشان شد.

نشان تک عکس ورزشی به آریا جعفری اهدا شد و در بخش مجموعه نشان به  فرشته اصلانی رسید.

در بخش  تک عکس پرتره حامد ملک پور موفق به دریافت نشان شد و آرمین کرمی در بخش مجموعه عکس پرتره نشان را دریافت کرد.

در بخش تک عکس محیط زیست احمد ظهرابی نشان عکس را دریافت کرد و زهره صباغ نژادنشان بخش مجموعه عکس دریافت کرد.

در بخش تک عکس مسایل معاصر مجید خواهی  نشان را از آن خود کرد و در بخش مجموعه عکس نشان به فاطمه عابدی رسید.

در بخش تک عکس خبری مهشاد جلالیان نشان را دریافت کرد و در بخش مجموعه عکس امین نظری نشان را دریافت کرد.

در پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران و طبق روال سنوات گذشته و با نظر کارگروه پیشگامان نشان عکس مطبوعاتی ایران، از مریم کاظم زاده،  ساسان مؤیدی، علیرضا عابدی وسعید صادقی به پاس سال‌ها تلاش و عکاسی در حوزه خبر و مطبوعات کشور در طول انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و حوادث و رخدادهای بعد از آن و همچنین تاثیری که بر رشد و بالندگی عکاسی مطبوعاتی ایران داشته اند، تجلیل شد.

پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران عصر جمعه ۲۵ تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا با حضور محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل عباسی، محمد فرنود، فرهاد سلیمانی، محسن راستانی از پیشکسوتان عرصه عکاسی و جمعی از عکاسان برگزیده به صورت برخط برگزار شد.

عکاس ایرنا نشان سال عکس مطبوعاتی ایران را دریافت کرد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *