ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

طالبان سه خبرنگار و سه فعال یوتیوب را بازداشت کردند

1 دقیقه خوانده شده
مرکز خبرنگاران افغانستان تایید کرد که طالبان دو گزارشگر و یک فیلمبردار را در استان بغلان بازداشت کرده‌اند. کانال یوتیوب «کابل شو» هم از بازداشت سه کارمند خود در کابل خبر داد.
مرکز خبرنگاران افغانستان تایید کرد که طالبان دو گزارشگر و یک فیلمبردار را در استان بغلان بازداشت کرده‌اند. کانال یوتیوب «کابل شو» هم از بازداشت سه کارمند خود در کابل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)؛ مرکز خبرنگاران افغانستان تایید کرد که طالبان دو گزارشگر و یک فیلمبردار را در استان بغلان بازداشت کرده‌اند. کانال یوتیوب «کابل شو» هم از بازداشت سه کارمند خود در کابل خبر داد.

بنا بر اعلام مرکز خبرنگاران افغانستان، غلام‌علی وحدت، گزارشگر تلویزیون تنویر و همچنین نورآغا سعادت و صفی‌الله وفا، گزارشگر و فیلمبردار تلویزیون ملی افغانستان‌ــ که اکنون در کنترل طالبان است‌ــ صبح چهارشنبه (۵ آوریل) بازداشت شده‌اند.

این مرکز، ضمن ابراز نگرانی از بازداشت این خبرنگاران، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آنان شد.

یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که این خبرنگاران ابتدا به اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در استان بغلان احضار و سپس بازداشت شده‌اند.

به گفته این منبع، طالبان این خبرنگاران را حدود سه هفته پیش برای پوشش خبری آمادگی‌های امنیتی در ورودی‌های استان بغلان دعوت کرده بودند، اما به نظر می‌رسد گزارش این دو تلویزیون ( تنویر و تلویزیون ملی) مطابق میل مسئولان طالبان نبوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در بیانیه‌ای تاکید کرد: «مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی جدی از بازداشت این سه خبرنگار، از مسئولان طالبان در بغلان می‌خواهد این خبرنگاران را هرچه زودتر و بدون قیدوشرط آزاد کنند. طبق قانون رسانه‌های همگانی، خبرنگاران در نحوه اجرای کارهای حرفه‌ای خود آزادند و مسؤلان نباید در کار آن‌ها محدودیت ایجاد یا آنان را تهدید کنند؛ بلکه باید از آن‌ها حمایت شود.»

از سوی دیگر، کانال «کابل شو» در یوتیوب که در کابل فعالیت می‌کند، هم روز چهارشنبه اعلام کرد اداره استخبارات طالبان سه کارمند آن از جمله نیلوفر رحمانی، گرداننده‌ کانال، را بازداشت کرده است.

کارمندان این کانال اینک در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید می‌کنند که هر سه نفر آزاد شده‌اند. نیلوفر رحمانی، گرداننده برنامه‌های این کانال، گفت: «با توجه به شرایط، ما نمی‌توانیم در این مورد بیشتر صحبت کنیم، اما اطمینان می‌دهم که من و همه همکارانم صحیح و سالم‌ایم.»

این کانال یوتیوب بیشتر محتوای اجتماعی تولید می‌کند و در برخی موارد جاهای دیدنی کابل را به تصویر می‌کشد.

این خبرنگاران در حالی بازداشت می‌شوند که وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان چهار روز پیش از آغاز طرح پیگیری امور و مسائل مربوط به رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان را از طریق «کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای» خبر داد. بر اساس این طرح، هیچ اداره دیگری حق مداخله در امور رسانه‌ها و کارهای خبرنگاران را ندارد.

طبق آمارهای مرکز خبرنگاران افغانستان در سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۳۷ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران از جمله ۹۴ مورد بازداشت خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است و کمیسیونی که برای رسیدگی و شکایات و تخلفات رسانه‌ای ایجاد شده، دست‌کم در مورد بازداشت‌ها، هیچ راهکاری ارائه نکرده است.

لینک کوتاه: https://khabarnegaranvaresane.ir/?p=13415

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *