ی٫ شهریور ۱۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

صد و پنجاه و هشت خبرنگار قربانی در غزه

1 دقیقه خوانده شده
از زمان آغاز جنگ بين اسراييل و حماس در نوار غزه، يكي از مرگبارترين درگيري‎ها براي مطبوعات بوده و تاكنون 158 نفر كه اكثر آنها فلسطيني هستند، كشته شده ‎اند. 
صد و پنجاه و هشت خبرنگار قرباني در غزه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از اعتماد آنلاین؛ خبرگزاری‌ فلسطینی «سما» گزارش می‎ دهد که «امجد جهجوح»،خبرنگار فلسطینی و «وفاء ابوضبعان»، همسر خبرنگارش در حمله ارتش رژیم اسراییل به خانه «رزق ابوشکیان» از خبرنگاران فلسطینی در اردوگاه «النصیرات»مرکز نوار غزه به شهادت رسیدند. در این جنایت دو فرزند این دو خبرنگار هم به شهادت رسیدند. جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم اشغالگر تعداد دیگری از خبرنگاران را هدف قرار داد و تعداد شهدای خبرنگار به ۱۵۸ تن افزایش یافت. این جنایت در راستای سیاست این دولت فاشیست برای از بین بردن حقیقت جنایت‌هایی است که علیه غیرنظامیان مرتکب می‌شود. برای مقابله با چنین جنایت‌هایی موضعی جدی از سوی جامعه بین‌المللی، سازمان ملل و سازمان‌های حقوقی لازم است. باید اقداماتی فوری را برای توقف آن اتخاذ کرد.

یک تیم رسانه‌‎ای بین‌المللی متشکل از ۵۰ روزنامه‎‌نگار به نمایندگی از ۱۳ سازمان و یک شبکه بین‎‌المللی متخصص در روزنامه‎نگاری تحقیقی را در مورد این موضوع انجام دادند. این تحقیق در رسانه‌هایی مانند اشپیگل، لوموند، ARIJ (گروه رسانه‎ای عربی مستقر در اردن)، گاردین، ZDF منتشر شد و به موارد کشته یا زخمی شدن روزنامه‎‌نگاران در حین پوشش خبری جنگ یا در تلاش برای توصیف جنگ می‎‌پردازد. زندگی روزمره ساکنان غزه که با یک بحران انسانی بی‎سابقه روبه‎رو هستند. حمله آشکار به آزادی مطبوعات تعداد خبرنگاران کشته شده، خیره‌کننده و غیر قابل درک است.

کارلوس مارتینز د‌لا سرنا، مدیر کمیته حفاظت از روزنامه‎نگاران (CPJ) در نیویورک اعلام کرده: «آنچه بیش از همه مرا نگران می‎کند، این است که همه اینها باعث رسوایی نمی‎شود. من در سراسر جهان نمی‎بینم که دولت‎های مختلف اعتراض کنند. این یکی از آشکارترین حملاتی است که من تا به حال به آزادی مطبوعات دیده‎ام.»

ارتش اسراییل طبق معمول ادعاهای مطرح شده مبنی بر هدف قرار دادن روزنامه‎نگاران را رد می‎کند و در پاسخ به سوالات تیم تحقیق مدعی شده ارتش به عمد خبرنگارانی را که ممکن است در حملات هوایی یا عملیات علیه اهداف نظامی مجروح شده باشند، مجروح نمی‎کند. اکثر موارد گزارش شده مخالفان اسراییل هستند که در فعالیت‎های نظامی شرکت داشتند اما به‎عنوان روزنامه‎نگار ثبت شده‎اند.

این تیم رسانه‎ای بین‎المللی هزاران ساعت فیلم از نوار غزه را تجزیه و تحلیل کرد و ده‎ها حادثه‎ای که در آن خبرنگاران زخمی یا کشته شدند، بررسی کرده است. ۴۰ خبرنگار در خانه‎های خود کشته شدند. در غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان، ۱۴ کشته یا مجروح یا هدف تیراندازی با شلیک گلوله قرار گرفتند، ۱۸ نفر نیز در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در غزه کشته یا زخمی شدند. در نهایت، بر اساس تحقیقات، حداقل ۴۰‌روزنامه‎نگار که برای رسانه‎های نزدیک به حماس کار می‎کردند، کشته شده‎اند.

به‎گفته «لورن ریچارد»، یکی از بنیانگذاران سازمان داستان‎های ممنوعه (سازمان غیرانتفاعی رسانه‌ای مستقر در پاریس) «روزنامه‎نگاران در غزه مدت‎هاست می‎دانند که جلیقه روزنامه‎نگاری دیگر از آنها محافظت نمی‎کند. بدتر از آن، آنها را بیشتر افشا می‎کند.» او در مقاله‎ای اعلام کرد: جلیقه مطبوعاتی بیش از آنکه محافظت کند در معرض خطر قرار می‎دهد. «باسل حایر‌الدین»، روزنامه‎نگار فلسطینی در غزه با شکایت از هدف قرار گرفتن این جلیقه در غزه گفت: «این جلیقه که بر اساس قوانین بین‎المللی و کنوانسیون ژنو قصد دارد ما را به‎رسمیت بشناسد و از ما محافظت کند، اکنون به تهدیدی برای ما تبدیل شده است.» ریچارد تاکید کرد: روزنامه‎نگاران شاهدانی هستند که تاریخ به آنها نیاز دارد. حمله به دفاتر خبرگزاری فرانسه در غزه برای مدیر خبری خبرگزاری فرانسه که دفاترش در غزه بر اثر حمله احتمالی تانک اسراییل در ۲ نوامبر ۲۰۲۳ به‎شدت آسیب دید و تعداد خبرنگارانی که کشته شدند «کاملا غیرقابل قبول است.» آنچه بیش از همه مرا نگران می‎کند، این است که همه اینها باعث رسوایی نمی‎شود. در سراسر جهان نمی‎بینم که دولت‎های مختلف شکایت کنند. این موضوع بسیار نگران‌کننده است.به‎گفته اتحادیه روزنامه‎نگاران فلسطین، از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، نزدیک به ۷۰ زیرساخت مطبوعاتی به‎طور جزیی یا کامل تخریب شده است.

داستان‌های ممنوعه وعده می‌دهد که برای اینکه کشتار روزنامه‌نگاران را برجسته کند، تحقیقات روزنامه‌نگاران کشته شده را ادامه خواهد داد و آنها را در معرض دید بین‌المللی قرار خواهد داد.

سروک اسد، نماینده اتحادیه روزنامه‎نگاران فلسطینی اعتقاد دارد: «اگر ۱۰۰ یا ۱۴۰ روزنامه‎نگار اسراییلی یا اوکراینی کشته می‎شدند، فکر نمی‎کنم واکنش جهان یکسان باشد. من آرزو ندارم هیچ روزنامه‎نگاری، چه اسراییلی، چه اوکراینی و چه فلسطینی بمیرد. خبرنگاران، بدون توجه به کشوری که در آن هستند باید محافظت شوند.»

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=17311

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *