ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

سخنان داغ اهالی رسانه با رئیس‌جمهور

1 دقیقه خوانده شده
سومین روز ماه مبارک رمضان پاستور میزبان اهالی رسانه بود؛ یک میهمانی صمیمانه که به دعوت رئیس‌جمهور انجام شد. نشست قبلی رئیسی با اهالی رسانه به ماه رمضان ۱۴۰۱ مربوط می‌شد. از نشست قبلی تاکنون تغییراتی در مدیران رسانه‌ها ایجاد شده است، برخی همچون حجت‌الاسلام «سید محمود دعایی» به رحمت خدا رفته‌اند و برخی نیز تودیع شده‌اند.
سخنان داغ اهالی رسانه با رئیس‌جمهور

سخنان داغ اهالی رسانه با رئیس جمهور محاجه مدیران کیهان و شرق پاسخ با لهجه یزدیÒî?Ð"èô

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ از چهره و سخنان میهمانان، پیش از آغاز جلسه، معلوم بود که اهالی رسانه با سخنانی نو آمده‌اند؛ سخنانی که به نظر می‌رسید بیشتر آنها به انتخابات ۱۱ اسفند مربوط باشد.

زمان آغاز جلسه ساعت ۱۷ اعلام شده بود. پیش از آغاز مراسم، میهمانان که همگی از مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور بودند، کم‌کم وارد سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری ‌شدند. همانند نشست قبلی، که در فروردین سال ۱۴۰۱ برگزار شد، دو صندلی در اطراف رئیس‌جمهور برای مدیران مسئول روزنامه‌های «اطلاعات» و «کیهان» رزرو شده بود.

دقایقی قبل از ورود رئیس‌جمهور، «حسین شریعتمداری» مدیرمسئول روزنامه کیهان، که از قضا سرمقاله روز پنجشنبه(۲۴ اسفند) این روزنامه هم به نام او بود و پیشنهادات خاصی هم در موضوع «غزه» و ارسال کمک به مردم فلسطین داشت، وارد سالن شد و خوش‌وبش مفصلی با مدیران رسانه‌ها از اصولگرا تا اصلاح‌طلب انجام داد.

علاوه بر مدیران رسانه‌ها، مقامات دولتی همچون «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت و «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم در این نشست حضور داشتند.

جلسه با قرائت یک قاری نوجوانی آغاز شد که قد و قامتی کوتاه داشت و به سختی می‌توانست خود را به میکروفون برساند اما صوت و لحن او پس از شروع تلاوت به گونه‌ای بود که با تشویق و تکبیر حاضران در سالن همراه شد. هر کسی قد و قامت او را نمی‌دید، شاید تصور می‌کرد یکی از اساتید قرائت قرآن پشت میکروفون قرار گرفته است. رئیس‌جمهور نیز پس از پایان تلاوت این قاری نوجوان و هم در مسجد سلمان فارسی، او را مورد تقفد قرار داد.

مجری و مدیریت جلسه همچون نشست قبلی، با «فرشاد مهدی‌پور» معاون رسانه وزارت ارشاد بود. او پیش از آغاز سخنرانی میهمانان، زمان تقریبی برای هر نفر را ۳ دقیقه اعلام کرد.

وزیر ارشاد: رسانه‌ها وحدت بالایی در موضوعات مهم کشور دارند

اولین سخنران، وزیر ارشاد بود. او با تاکید بر اینکه «در جامعه رسانه‌ای کشور، وحدت بالایی در موضوعات مهم وجود دارد»، گفت: «در موضوع غزه تمامی رسانه‌های ایرانی پای کار بودند».

اسماعیلی با اشاره به برگزاری موفق «نمایشگاه رسانه‌های ایران» و تاثیر آن بر ایجاد یک فضای پر نشاط پیش از انتخابات در میان اهالی رسانه گفت: «در موضوع انتخابات، علیرغم وجود اختلاف سلیقه اما تمام رسانه‌ها بر برگزاری و مشارکت در اصل انتخابات متفق‌القول بودند»

مدیرمسئول روزنامه «جوان»: یک جریان سیاسی در کشور به دنبال ناامید کردن مردم است

پس از وزیر ارشاد، «محمدمهدی اخوان» مدیر مسئول روزنامه جوان شروع به طرح مطالب خود کرد. به اعتقاد اخوان، «یک جریان سیاسی در کشور، همسو با جریانات خارجی، به دنبال نامید کردن مردم است». او خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «ما آماده کمک به دولت هستیم اما دولت هم باید در زمینه دستاوردهای خود، اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد». اخوان در پایان سخنانش (همچون نشست قبلی اهالی رسانه با رئیس‌جمهور) بعنوان یکی از اعضای خانواده شهدای «منا» از رئیس‌جمهور خواست که با استفاده از فرصت بهبود روابط با عربستان، پرونده شهدای منا را پیگیری کند. به اعتقاد او، «تاکنون هیچ گشایشی در پیگیری پرونده منا حاصل نشده است»

مدیرمسئول روزنامه «دنیای اقتصاد»: وضعیت اقتصاد مثبت است اما مردم احساس نمی‌کنند

«علیرضا بختیاری» مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد سخنران بعدی بود که در ابتدای سخن با استناد به آمارها و شاخص‌ها، وضعیت اقتصادی کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «این وضعیت جای تقدیر دارد ولی چنین احساسی در میان فعالان اقتصادی و مردم وجود ندارد»
بختیاری از رئیس‌جمهور خواست تا یکبار برای همیشه ریشه فساد را بخشکاند. به اعتقاد او، «چند نرخی بودن ارز از جمله ریشه‌های مهم فساد در کشور است»

مدیرمسئول دنیای اقتصاد با تاکید براینکه «ما خودمان را داخل مجموعه نظام می‌دانیم اما هم از طرف رسانه‌های خارجی تحت فشار هستیم و هم از ناحیه تندروهای داخلی» گفت: «انتقادات رسانه‌ها نوعی کمک به دولت محسوب می‌شود»

مدیرمسئول روزنامه «همشهری»: صدای ما به گوش مردم نمی‌رسد

«محسن مهدیان» مدیر مسئول روزنامه همشهری یکی دیگر از سخنرانان نشست رئیس‌جمهور با اهالی رسانه بود. او در این نشست همانند نوشته‌هایش در سرمقاله‌های همشهری خاص و جنجالی سخن گفت.

مهدیان «مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات ۱۱ اسفند» را یک پیروزی دانست اما در عین حال گفت: علیرغم وجود پیشرفت‌ها و وضعیت رو به رشدی که در وضعیت اقتصادی داریم، میزان مشارکت خیلی مطلوب نیست.

او خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «صدای ما (رسانه‌ها و حاکمیت) به گوش مردم نمی‌رسد. بین حاکمیت و مردم ادبیات بیگانه‌ای حاکم شده است. ما علیرغم اینکه از مرزهای جغرافیایی به خوبی حراست می‌کنیم اما از ذهن مردم به خوبی حفاظت نمی‌کنیم»

مهدیان از رئیس‌جمهور خواست «فکری برای رسانه‌ها بکند». او گفت: «ما در موضوع رسانه‌ها، با پدیده‌های نوظهور مواجهیم و این مسائل باید در سطحی فراتر از وزارت ارشاد، مثلا در شورایعالی امنیت ملی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطرح و بررسی شود»

الیاس حضرتی: رئیس‌جمهور برای بررسی نتایج انتخابات یک «کمیته ملی» تشکیل دهد

«الیاس حضرتی» صاحب امتیاز روزنامه اعتماد سخنران بعدی بود که با اشاره به سخنان مدیرمسئول روزنامه همشهری گفت: «حرف‌های اساسی را آقای مهدیان مطرح کرد». حضرتی مدعی شد که «امروز جمهوری اسلامی با ابربحران ناامیدی مردم به آینده و بی‌اعتمادی به حاکمان مواجه است»

او خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «این مساله ربطی به دولت شما ندارد اما امروز ناامیدی و بی‌اعتمادی در اوج خود قرار گرفته است. آمار خودکشی و مهاجرت زیاد است و منشاء آن نیز ناامیدی است»

او تصریح کرد: «می‌توانستیم از فرصت طلایی انتخابات برای ترمیم حوادث سال‌های ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ استفاده کنیم اما این فرصت را از دست دادیم»

حضرتی از رئیس‌جمهور خواست تا یک «کمیته ملی» برای بررسی نتایج انتخابات اخیر تشکیل بدهد.

او در ادامه همچنین مدعی شد که «ما علاوه بر ناترازی در مسائلی همچون آب، بنزین و انرژی، در بحث ذهنی ملت هم ناترازی داریم»

مدیرعامل خبرگزاری «ایلنا»: حوداث ۱۴۰۱ منشاء اقتصادی داشت

سخنران بعدی، «مسعود حیدری» مدیرعامل خبرگزاری ایلنا بود که جنس سخنانش همچون رسالت اصلی رسانه مطبوعش، موضوعات کارگری و اقتصادی بود. حیدری با بیان اینکه «در تعیین دستمزد کارگران کج‌سلیقگی‌ صورت گرفته است» مدعی شد: «برای اولین بار، نماینده کارگران از جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد اخراج شده و این اتفاق در دولت سیزدهم رخ داده است»

حیدری با طرح این ادعا که «منشاء بخشی از حوادث پاییز سال ۱۴۰۱ اقتصادی بود»، از رئیس‌جمهور خواست گزارشی درخصوص اجرای دستور وی که یکسال پیش در مورد مساله فقر صادر شده است، به مردم ارائه شود.

مدیر «خبرفوری»: بودجه دولتی را به همه رسانه‌ها بدهید

سخنران بعدی در نشست اهالی رسانه با رئیس‌جمهور، «مصطفی انتظاری» مدیر «خبر فوری» بود. به ادعای او، «بخشی از بودجه‌های دولتی صرف رسانه‌های وابسته به دولت می‌شود و این مساله قدرت رقابت در میان رسانه‌ها را کاهش می‌دهد»

انتظاری با تاکید بر اینکه «فضا برای رسانه‌های مستقل و خصوصی باید بازتر شود» گفت: «بودجه‌های دولتی باید به همه رسانه‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند اختصاص یابد»

مدیر مسئول «راه دانا»: آقای رئیسی! از شما گلایه دارم؛ بیشتر با مردم سخن بگوئید

«مقداد ذکی‌زاده» مدیر مسئول وبگاه خبری «راه دانا» نیز در این نشست خطاب به رئیس‌جمهور با بیان اینکه «بنده از شما گلایه دارم» گفت: «ما از شما انتظار داریم بیشتر با مردم سخن بگوئید. شما باید بگوئید در ۸ سال گذشته چه اتفاقی افتاده است. قضاوت‌های مردم باید بر مبنای آنچه تحویل گرفته شده، باشد»

به اعتقاد ذکی‌زاده، «امروز اصلا دستاوردهای دولت دیده نمی‌شود اما به جای آن سیاه‌نمایی‌ها بیشتر در معرض نگاه مردم قرار گرفته است»

مدیر مسئول «پارسینه»: حس ناامیدی را در فرزندانم هم می‌بینم

خانم «فریماه شیخ الاسلامی» مدیر مسئول پارسینه در این نشست تنها زنی بود که از میان بانوان حاضر در جلسه سخن گفت. او خطاب به رئیس‌جمهور با بیان اینکه «من صاحب دو فرزند جوان هستم و ناامیدی را در فرزندان خود می‌بینم»، از رئیس‌جمهور خواست تا بگوید برای بازگشت امید و سفره‌های خالی مردم چه راهکارهایی اندیشیده است.

رئیس «قرارگاه فضای مجازی بسیج»: بعید نیست در انتخابات ۱۴۰۴، یک ۸۸ دیگر رقم بخورد

سخنران دیگری که در این نشست مطالب خود را مطرح کرد، «مسلم معین» مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج بود. او در ابتدای سخن ضمن تشکر از رئیس‌جمهور برای برگزاری این نشست گفت: «آقای دکتر! ما دلتنگ شما بودیم»

معین خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «شما صداقت و اخلاص زیادی در عمل خود دارید و این مساله به مردم منتقل می‌شود. مردم عملکرد شما را لمس می‌کنند. عدم تعارض منافع در عملکرد شما، وجه تمایزتان با دیگر مسئولین کشور است»

او برخلاف دیگر سخنرانان که تمرکز خود را بر بررسی انتخابات ۱۱ اسفند گذاشته‌اند، به پیش‌بینی انتخابات ۱۴۰۴ پرداخت و با مشابه‌سازی این انتخابات با انتخابات سال ۸۸ گفت: «در انتخابات ۱۴۰۴، بواسطه اقدامات مردمی دولت شما، اقبال ویژه‌ای به شما نسبت به گذشته اتفاق خواهد افتاد و بعید نیست برخی جریانات بخواهند حوادثی نظیر حوادث سال ۸۸ را مجددا رقم بزنند»

مدیرمسئول «تابناک»: رئیس سازمان بورس باید عضو هیئت دولت شود

یکی دیگر از سخنرانان این نشست، «محمدصادق عرب» مدیر مسئول تابناک بود که تمامی وقت خود را به به بیان مشکلات و مسائل بازار سرمایه اختصاص داد و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «شما در ایام انتخابات وعده دادید که اعتماد به بازار سرمایه بازمی‌گردد اما امروز سرمایه‌گذاران این بازار، در حال مهاجرت به بازارهای سوداگری هستند. بنا بود بازار سرمایه جزو اولویت‌های اول دولت شما باشد اما امروز در حال قربانی شدن است»

عرب از رئیس‌جمهور خواست تا رئیس سازمان بورس همانند رئیس کل بانک مرکزی یکی از اعضای کابینه شده و اختیاراتی بیشتری به او داده شود.

کواکبیان: «هر دو هفته به دادگاه رسانه می‌روم»

«مصطفی کواکبیان» مدیر مسئول روزنامه مردمسالاری که در نشست رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی نیز بعنوان دبیرکل حزب مردمسالاری شرکت کرده بود، در این نشست با لحن همیشگی و خاص خود خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «امروز یک مرجعیت رسانه‌ای در کشور وجود ندارد زیرا به رسانه‌های مستقل داخلی اهمیت داده نمی‌شود. من هنوز موفق به راه‌اندازی یک تلویزیون اینترنتی نشدم درحالی که برخی رسانه‌های دولتی به راحتی این کار را انجام داده‌اند».

کواکبیان با انتقاد از قوه قضائیه گفت: «امروز در کشور آزادی بیان وجود دارد اما آزادی پس از بیان کمتر شده است. ما هر دو هفته یکبار باید به دادگاه [رسانه] برویم»

رئیس‌جمهور: دیگران شعار آزادی بیان ‌دادند اما ما عمل کردیم

رئیس‌جمهور در پایان این نشست به سخنان کواکبیان واکنش نشان داد و خطاب به او گفت: «روحیه من شکایت از رسانه‌ها نیست و تاکنون نیز از رسانه‌ای شکایت نکردم»

رئیسی گفت: «دیگران شعار آزادی بیان می‌دادند اما ما امروز آن شعار را عمل می‌کنیم»

رئیس‌جمهور با طرح گلایه‌ای از رسانه‌ها گفت: «من دستگاه‌ها را موظف کرده‌ام که حتما پاسخ رسانه‌ها را بدهند و موضوعات را تبیین کنند اما برخی روزنامه‌ها پاسخ دستگاه‌ها را در صفحات داخلی و حتی کنار آگهی‌ها منتشر می‌کنند و در آخر می‌گویند ما جوابیه شما را منتشر کردیم»

مدیر مسئول «روزنامه آفتاب یزد»: یکشنبه آینده روزنامه را تعطیل می‌کنم/ واکنش رئیس‌جمهور (با لهجه غلیظ یزدی): احتمالا می‌خواهد به یزد سفر کند

«منصور مظفری» مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد که لهجه یزدی او زبانزد اهالی رسانه است، پس از کواکبیان سخنان خود را شروع کرد و از همان ابتدا معلوم بود که دل پُری دارد.

او با طرح این ادعا که «دولت سیزدهم هم خیلی ناپاسخگو است و هم بی‌اعتمادی به حاکمیت را ترویج می‌کند» خطاب به رئیسی گفت: «دولت با رسانه‌های بخش خصوصی رابطه خوبی ندارد. ما بارها مطالباتی را در مسائل ملی از معاون اول شما داشتیم اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم»
مظفری در ادامه مدعی شد که «من دیگر تصمیم گرفتم روزنامه را تعطیل کنم. می‌خواهم بعد از ۲۳ سال کار رسانه‌ای، انتشار روزنامه آفتاب یزد را از روز یکشنبه متوقف کنم و این کار را نیز خواهم کرد»

رئیس‌جمهور با لهجه غلیظ یزدی و در واکنش به ادعای مظفری که تعجب حاضرین را در پی داشت، گفت: «[علت تعطیلی روزنامه آفتاب یزد این است که] احتمالا آقای مظفری می‌خواهد به یزد برود و خانواده را ببیند(خنده)»

مدیرمسئول «روزنامه صبا»: تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی بهتر از فیلترینگ است
«محمدرضا شفیعی» که همگی او را بعنوان تهیه کننده سینما می‌شناسند، در نشست اهالی رسانه با رئیس‌جمهور در جایگاه مدیر مسئول «روزنامه صبا» با طرح این ادعا که «ما مدت‌ها است که به شبکه‌های اجتماعی باختیم» گفت: «ما چاره‌ای نداریم که در شبکه‌های ‌اجتماعی [خارجی] تولید محتوا کنیم»

شفیعی با بیان دلایل طرح این پیشنهاد گفت: «تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی هم ارزان‌تر است هم همانند استفاده از فیلترینگ، ایجاد نارضایتی نمی‌کند»

حسین شریعتمداری: برخی ادعای ابربحران ناامیدی در جامعه را از کجا آورده‌اند؟

اما آخرین سخنران نشست اهالی رسانه با رئیس‌جمهور، «حسین شریعتمداری» مدیر مسئول «روزنامه کیهان» بود.

شریعتمداری سخنان خود را با این حکایت شروع کرد که «به شخصی گفتند چرا از وقتی رئیس پلیس شدی هنوز دزدی می‌شود؟ او پاسخ داد که فکر کنید اگر من نبودم چه اتفاقی می‌افتاد». شریعتمداری با استناد به این حکایت خطاب به برخی مدیران رسانه‌ها گفت: «دوستان! سعی کنید مستند سخن بگویید. اینکه با یک بحران ناامیدی مواجهیم را از کجا آورده‌اید؟»

او با تاکید بر اینکه «برخی رسانه‌ها دقیقا منعکس کننده نظر خارجی‌ها هستند» گفت: «زمانی در این کشور یک وزیری می‌گفت افتخار من این است که در دوره مسئولیتم حتی یک مسکن نساختم. یا وزیر وقت نفت ساخت پالایشگاه را کثافت‌کاری می‌دانست، یا وزیر وقت صمت می‌گفت باید از خارج مدیر وارد کنیم. این دست سخنان بود که ایجاد نامیدی می‌کرد»

شریعتمداری با بیان اینکه «آنچه دولت سیزدهم از زمان تصدی مسئولیت تحویل گرفته مهم است» گفت: «برداشتن برخی آوارها طول می‌کشد و زمان می‌خواهد». او با طعنه به مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب گفت: «یک زمان تمام مملکت شده بود برجام اما نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد که دو برابر شد ولی چرا برخی دوستان اعتراض نکردند؟»

محاجه شریعتمداری با مدیر مسئول «روزنامه شرق»

شریعتمداری که در سخنان خود دو بار از بیت «سعدی به روزگاران، داغی نشسته در دل/ بیرون نمی‌توان کرد الا به روزگاران» استفاده کرده بود، با واکنش «مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق همراه شد. رحمانیان خطاب به شریعتمداری گفت: «شما شعر سعدی را تحریف کردید. سعدی می‌گوید “مهری” نشسته بر دل نه “داغی” نشسته بر دل»

شریعتمداری نیز در واکنش به ایراد رحمانیان گفت: «خداراشکر که توانستید یک نکته و ایراد از سخنان من پیدا کنید»

رئیس‌جمهور: تقسیم‌بندی رسانه‌ها به چپ و راست صحیح نیست

این نشست با سخنرانی آیت‌الله رئیسی به پایان رسید. رئیس‌جمهور «تقسیم‌بندی رسانه‌ها به چپ و راست را نادرست خواند» و گفت: رسانه‌ها را باید بر مبنای «امیدآفرین» و «یاس‌آفرین» تقسیم کرد.

رئیس‌جمهور خطاب به رسانه‌ها گفت: «انصاف حکم می‌کند که در کنار بیان ضعف‌ها، انتقادات و مطالبه‌گری، نقاط قوت هم مطرح شود. مطالبه‌گری باید همراه با پیشنهاد اصلاحی و رفع ضعف باشد»

رئیسی تاکید کرد: «دستاوردهای نظام هم باید توسط رسانه‌ها مطرح شود؛ هرکسی با هر سلیقه‌ سیاسی این دستاوردها را بیان نکند، بی‌انصاف است»

پس از پایان این نشست، اهالی رسانه با رئیس‌جمهور عکس یادگاری گرفتند و سپس نماز جماعت در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری به امامت آیت‌الله رئیسی اقامه شد.
مراسم افطار در حالی در مسجد سلمان فارسی برگزار شد که مدیران رسانه‌ها از اصولگرا و اصلاح‌طلب در کنار یکدیگر و در فضایی صمیمی افطار کردند و رئیس‌جمهور نیز در جمع آنها حضور یافت.

تا ساعتی پس از صرف افطار نیز اهالی رسانه در مسجد سلمان فارسی حضور داشتند و بصورت خصوصی و گروهی با رئیس‌جمهور گفتگو کردند.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15760

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *