ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

دولت دخالتی در تدوین آیین نامه صنفی برای رسانه ها نداشته باشد

1 دقیقه خوانده شده
با انتصاب فرشاد مهدی پور به عنوان معاون مطبوعاتی توجه به دغدغه های اهالی رسانه می تواند این مقام مسئول را در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده یاری رساند.
دولت دخالتی در تدوین آیین نامه صنفی برای رسانه ها نداشته باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛‌ مسعود حیدری مدیرعامل خبرگزاری ایلنا به معاونت مطبوعاتی پیشنهاد می دهد در تدوین آیین نامه صنفی برای رسانه ها دست اهالی رسانه را در این حوزه باز بگذارد و خود دولت تنها نقش ناظر را داشته باشد.

او می گوید: برای تدوین آیین نامه صنفی خود اهالی رسانه باید دور هم جمع شوند و فارغ از هر گونه گرایش و موضع گیری سیاسی در این باره به همفکری بپردازند و درباره مسائل صنفی خود اظهار نظر کنند. امکان دارد در این همفکری مسائل چالش برانگیزی هم مطرح شود که می تواند به سرانجامی برسد در اینجا دولت می تواند نقش ناظر را داشته باشد.

حیدری در ابتدای صحبت های خود با اشاره به چگونگی امکان بازگشت مرجعیت خبری به رسانه ها (یکی از مسائلی که آقای مهدی پور در جلسه معارفه خود با آقای خدادی به آن اشاره کرده بودند) به شفقنا رسانه می گوید: بازگشت مرجعیت خبری به رسانه ها از مهم ترین مسائل این روزهای رسانه هاست. اما معاونت باید به این مهم توجه کند که این موضوع را به صورت کلی و بدون توجه به مولفه های اجرایی آن در نظر نگیرد. مرجعیت خبری دارای یک سری الزامات است و دولت باید به این الزامات پایبند باشد.این الزامات هم در درجه اول به خود دولت برمی گردد.

او با اشاره به الزامات مرجعیت خبری در رسانه ها ادامه می دهد: دولت باید فضایی را محیا کند که دست رسانه ها در اطلاع رسانی باز باشد. یعنی این فرصت باید هم در گرفتن اطلاعات و هم در توزیع و انتشار اطلاعات و اخبار فراهم باشد. همچنین دولت باید کمک کند تا انحصارهایی که در دست برخی افراد و رسانه ها قرار دارد، شکسته شود. در کنار همه این موارد، سعه صدر حاکمیت و دولت باید بالا باشد.

او با انتقاد می گوید: نباید اسیر شعارها و اظهارات خوب در حد حرف بشویم. چرا که در حال حاضر هیچ تضمینی برای یک رسانه و خبرنگار وجود ندارد که اگر سمت اطلاعات و اخباری رفت با تهدید مواجه نشود. طبیعتاً این تهدیدها مانع فضای باز رسانه می شود. از طرفی دیگر اگر چنین فضای بازی برای رسانه فراهم نباشد، نمی توانند با رسانه های خارج از کشور رقابت داشته باشند.

تدوین آیین نامه های صنفی از نکاتی بود که در حکم وزیر خطاب به معاون مطبوعاتی جدید آمده است.حیدری با انتقاد صریح از تدوین آیین نامه صنفی برای رسانه ها توسط دولت بیان می کند: چنین آیین نامه های از سوی مجموعه دولت اشتباه است. دولت نمی تواند در این باره مسأله ای را برای رسانه ها دیکته کند. دولت می تواند ناظر باشد، اما نباید مداخله ای در تدوین آیین نامه ها داشته باشد.دولت باید به فکر بسترسازی برای رسانه ها باشد.

او پیشنهاد می کند: برای تدوین آیین نامه صنفی خود اهالی رسانه باید دور هم جمع شوند و فارغ از هر گونه گرایش و موضع گیری سیاسی در این باره به همفکری بپردازند و درباره مسائل صنفی خود اظهار نظر کنند. امکان دارد در این همفکری مسائل چالش برانگیزی هم مطرح شود که می تواند به سرانجامی برسد در اینجا دولت می تواند نقش ناظر را داشته باشد.

او در پایان صحبت های خود به خواسته های خود از معاون مطبوعاتی می پردازد و می گوید: انتخاب آقای مهدی پور را از این جهت که از اهالی رسانه بوده و بر مسائل و مشکلات رسانه ها آگاه است، به فال نیک می گیریم و امیدواریم همان مسیری که تا حدی آقای خدادی توانستند پیش ببرند با وجود تمام تنگناها و موانع اما اهالی رسانه از مدیریت ایشان راضی بودند را، پیش ببرند.

حیدری می گوید: همچنین آقای خدادی تلاش می کردند فارغ از نگاه های سیاسی، اهالی رسانه را دور هم جمع کنند و مسائل مهم کشور را مطرح کنند و تعامل بسیار خوبی با رسانه ها داشتند. امیدواریم در این دوره هم چنین تعاملی برای رسانه ها ادامه پیدا کند و از این غربتی که در برخی موارد رسانه ها با آن مواجه اند، نجات پیدا کنند.

دولت دخالتی در تدوین آیین نامه صنفی برای رسانه ها نداشته باشد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *