ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

دروغ‌های پخش شده در جنگ غزه

1 دقیقه خوانده شده
دنیای شبکه‌های اجتماعی دنیایی است که هر خبری به راحتی در دستان میلیون‌ها نفر قرار می‌گیرد؛ اخباری که بسیاری از آن‌ها یا واقعیت ندارند یا تنها جنبه‌ای از واقعیت را بیان می‌کنند. جنایات اخیر رژیم صهیونیستی هم با همین ابزار می‌تواند از ذهن‌ها پاک شود و اخباری دروغ جایگزینشان شود.
دروغ‌های پخش شده در جنگ غزه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ از ۷ام اکتبر (۱۵ مهر ماه) تا همین لحظه فقط یک خبر در رأس اخبار جهانی جای گرفته است؛ جنگ رژیم صهیونیستی و غزه. از لحظه‌ی شروع حمله‌ی حماس به مناطق و شهرک‌های اشغالی موجی از فیلم‌ها و تصاویر به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف مخابره شد و هر دوربینی از زاویه نگاهی ماجرا را به تصویر کشید. اما در میان این تصاویر و فیلم‌ها بسیاری از خبرهای نادرست و اطلاعات جعلی هم با اهداف مختلف به مردم مخابره شد.

تصاویر قدیمی و تخیلی در کنار ویدیوهایی که عنوان می‌شد مرتبط با این جنگ است در حالی که این طور نبود؛ مواردی که بر واقعیات صحنه سایه می‌اندازد و اجازه‌ی دسترسی مخاطب به حقیقت را نمی‌دهد.

وب سایت Poynter گزارشی با عنوان «در میان تصاویر و اخبار جنگ واقعی، ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده درباره اسرائیل و حماس رشد می‌کند » در این باره منتشر کرده است که ترجمه‌ی بخشی از آن را در پایین آورده‌ایم:

جوامع ویران شده، ساختمان‌های سوخته، بازماندگان در سوگ عزیزان کشته شده در میان دود و آوار؛ این‌ها صحنه‌های بسیار واقعی اسرائیل و غزه است. اما در روزهایی که شبه‌نظامیان حماس حمله ۷ اکتبر به اسرائیل را آغاز کردند، اطلاعات نادرست آنلاین حقایق پیرامون درگیری را تحریف کرده است. تصاویر و ویدیوهای قدیمی و تخیلی به گونه‌ای توصیف می‌شوند که گویی از اسرائیل و غزه هستند.

در اینجا ادعاهای گمراه‌کننده ویروسی که در مورد این درگیری وجود دارد و PolitiFact آن‌ها را بررسی کرده است آورده‌ایم.

تصاویر نامرتبط از رویدادهای گذشته

چندین ویدئو که مربوط به حملات اسرائیل و غزه است، به گونه‌ای به اشتراک گذاشته شده است که گویی وقایع اخیر را به تصویر می‌کشد (در حالی که مربوط به گذشته‌ یا موضع دیگراند).

یکی از ویدئوهای ادعایی نشان می‌دهد که قانون‌گذاران ایرانی پس از حمله حماس شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند. اما این ویدئو مربوط به سال ۲۰۲۰ پس از حمله هوایی آمریکا و کشته شدن ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی است.

[در موردی دیگر] فیلم‌های مختلف ظاهراً نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها با پاراگلایدر به سمت اسرائیل می‌روند تا غیرنظامیان را بکشند. اگرچه گزارش‌های خبری قابل اطمینانی به پرتاب پاراگلایدرهای مسلح از غزه اشاره می‌کنند، اما این ویدئو ادعایی قبل از شروع حمله و در مصر فیلم‌برداری شده است.

در پست دیگری ادعا شده بود که شبه نظامیان حماس «لباس سربازان یهودی» را به تن کرده‌اند [خود را جای آن‌ها جا زده‌اند]. در واقع، این یک کلیپ از پشت صحنه‌ی یک فیلم کوتاه فلسطینی در سال ۲۰۲۲ بود.

ویدئوهایی هم از یک راهپیمایی حمایت از فلسطین در سال ۲۰۲۱ در شیکاگو و ویدیویی مربوط به شلیک پیاپی راکتی در سال ۲۰۲۰ هم به نحوی به اشتراک گذاشته شد که گویی این رویدادها اخیراً اتفاق افتاده است.

فیلم بازی ویدیویی به عنوان فیلم واقعی به اشتراک گذاشته شد

[در بین فیلم‌ها] فیلم‌های تخیلی از بازی ویدیویی به عنوان تصویری واقعی از درگیری اسرائیل و غزه به اشتراک گذاشته می‌شود که در جنگ روسیه و اکراین هم شاهد موارد مشابه بودیم.

بسیاری از پست‌های رسانه‌های اجتماعی، تصاویر مربوط به بازی ویدیویی Arma 3 را به اشتباه به عنوان جنگ اسرائیل و غزه برچسب‌گذاری کردند.

Arma 3 یک بازی شبیه‌ساز تیراندازی جنگی (Shooting) است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. کاربران می‌توانند این بازی را با ایجاد زمین‌ها، سلاح‌ها، هواپیماها و سناریوهای جدید سفارشی کنند. این مدل خلاقیت‌ها، که به آن «mod» نیز می‌گویند، می‌توانند با سایر گیمرها به اشتراک گذاشته شوند. استودیوی بازی‌سازی چک Bohemia Interactive که Arma 3 را ساخته است، بیان کرده است که بیش از ۲۰۰۰۰ ماد (ساخته شده برای این بازی) برای دانلود در دسترس است.

این بدان معناست که بازیکنان Arma 3 می‌توانند هر درگیری تاریخی، حال یا آینده را با جزئیات زیاد بازسازی و شبیه‌سازی کنند (آن هم به لطف موتور بازی پیشرفته آن). این آزادی منحصربه‌فرد پلتفرم Arma 3 با یک نکته منفی همراه است: ویدیوهای گرفته شده از Arma 3، به خصوص زمانی که بازی اصلاح شده است، کاملاً قادر به انتشار اخبار جعلی هستند.

ادعاهایی درباره ایران، آمریکا و کمک مالی به حمله حماس و پاسخ اسرائیل

جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، به سرعت بایدن را مسئول حمله‌ی حماس دانستند و مدعی شدند که توافق‌نامه آزادسازی گروگان‌ها به ایران اجازه‌ی دسترسی به ۶ میلیارد دلاری را می‌دهد که برای تأمین مالی حمله حماس استفاده کرده است.

اگرچه ایران مدت‌هاست از حماس حمایت می‌کند، اما نه اسرائیل و نه کاخ سفید اعلام نکرده‌اند که ارتباط مستقیمی بین ایران و حمله حماس وجود دارد.

در ماه اوت، ایالات متحده توافقی را با ایران برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران در ازای آزادی پنج ایرانی زندانی در ایالات متحده اعلام کرد.

این توافق همچنین به ایران اجازه دسترسی به ۶ میلیارد دلار از وجوه خود را که در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده بود، داد. این پول از درآمد نفت ایران حاصل شده است و از سال ۲۰۱۹، زمانی که ترامپ صادرات نفت ایران را ممنوع و بخش بانکی ایران را تحریم کرد، مسدود شده است. (این ۶ میلیارد دلار، آن طور که ترامپ به دروغ عنوان کرد، پول مالیات دهندگان آمریکایی نیست.)

خود مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ایران به این بودجه دسترسی نداشته است. همچنین توافق، نحوه استفاده ایران از این پول را محدود می‌کرد. بنحوی که از آن فقط می‌توان برای خرید اقلام بشردوستانه مانند دارو و غذا استفاده کرد.

علاوه بر این، سناتور تیم اسکات، مدعی شد که دولت بایدن «می‌خواست اسرائیل پس از حمله حماس از قدرت کنار برود». اما این هم نادرست است.

اسکات، یکی از نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری، بیان کرده است که اشاره او به پستی است که اکنون از سوی پایگاه امور فلسطین وزارت امور خارجه آمریکا در اورشلیم حذف شده است؛ پستی که حملات حماس را محکوم می‌کند و در عین حال از همه طرف‌ها می‌خواهد که از خشونت و حملات تلافی جویانه خودداری کنند.

اما این چارچوب با سیاست ایالات متحده و اظهارات بعدی بایدن در تضاد بود که حمایت ایالات متحده از اسرائیل و اجازه آن را برای اقدام تلافی جویانه را مشروع می‌داند.

در دنیای امروز رسانه‌ای بسیاری از اخبار با اهداف مختلف به دروغ منتشر می‌شوند. اخباری که عمدتاً بدنبال سرپوش گذاشتن بر جنایات ننگین رژیم صهیونیستی و وارونه جلوه دادن ظالم و مظلوم در صحنه‌ی نبرد است. همانطور که در گزارش بالا هم مشاهده کردید حتی رسانه‌های جهانی هم به این بازی رسانه‌ای در میدان جنگ اذعان داشته‌اند.

با این همه و با تمام تلاش‌های رسانه‌ای هم بر تمامی مردم جهان مشخص است که انسانیت در چه سمتی از میدان ایستاده است.

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=14252

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *