چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

حمید رضاپور: آرزویم همنشینی با خبرنگارها و عکاسان بود که به آن رسیدم

1 دقیقه خوانده شده
پایگاه خبری تحلیلی «خبرنگاران و رسانه» در نظر دارد با تولید گفت وگوهای تجربه‌نگارانه با پیشکسوتان و فعالان رسانه‌ای به منظور پشتیبانی از دانش تولید شده و اندوخته‌های بزرگان و اهل فن که حاصل آزمون و خطاهای فراوانی بوده است، و انعکاس آنها در این عرصه کمک حال جامعه بزرگ رسانه‌ای کشور باشد.
حمید رضاپور: آرزویم همنشینی با خبرنگارها و عکاسان بود که به آن رسیدم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه؛ این بار گفت‌وگویی را با آقای حمید رضاپور از فعالان رسانه‌ای استان تهران ترتیب داده‌ایم که حاصل این مصاحبه کوتاه، اختصاصی و صمیمانه در پی می‌آید:

لطفاً به عنوان اولین سئوال از بیوگرافی خودتان برای مخاطبین این پایگاه خبری بگوئید:

حمیدرضاپور هستم، کارشناس نرم‌افزار، متولد دهه ۶۰ تهران و مدیرمسئول پایگاه خبری تفکر برتر.

از چه زمانی به این حرفه علاقمند شدید؟

در مجموع همیشه عشق به خواندن و نوشتن از بچگی همراهم بود. در شرایطی که در جامعه ما متاسفانه کتابخوانی رواج ندارد، عشق به کتاب و ورق زدن جزو تفریحات همیشگی من بوده و هست. از زمانی که مدرسه می‌رفتم همیشه عضو کتابخانه بوده‌ام و یکی از مشتریان پر و پا قرص سالن‌های مطالعه هستم. این چند سال هم که گوشی‌های هوشمند وارد زندگی‌ها شده و با فضاهای مجازی جای خیلی چیزها رو پر کرده و اغلب در اوقات فراغت در گوشی سیر می‌کنم. اما قبل از حضور این فناوری‌ها، پر کردن وقت‌های خالی خودش هنر می‌خواست، خوشبختانه من چون اهل کتاب بودم، هر جایی هم می‌رفتم همیشه کتابی برای مطالعه همراه داشتم و زمان‌های استراحت و بیکاری‌ام را با غرق شدن در دنیای رمان‌ها پر می‌کردم . از طرفی هر چه جلوتر رفتم، در سنین دانشگاه علاقه پیدا کردم که از اخبار روز با مطالعه روزنامه هم اطلاع پیدا کنم. اوایل اسامی و عناوین برایم سخت بود ولی به مرور که جلو رفتم اسامی اشخاص و سمت‌ها و وظایف دستگاه‌ها برایم آشناتر شد. از یک جایی به بعد هر روز می‌رفتم دکه روزنامه‌فروشی و روزنامه می‌خریدم. از طرفی نحوه تنظیم خبرها و نوع ادبیات روزنامه‌ها برام جالب توجه بود. با اینکه هیچ آموزشی در رابطه با خبرنگاری ندیده بودم ولی آن قدر خبر خوانده بودم که حس می‌کردم می‌توانم خبر تنظیم کنم. ضمن اینکه همیشه دلم می‌خواست تحریریه روزنامه‌ها را از نزدیک ببینم و دور هم بودن خبرنگارها و عکاسان و نحوه تهیه خبر را مشاهده کنم. زمانی که در حین پخش اخبار خبرنگارها را می‌دیدم که مصاحبه می‌کنند دلم می‌خواست من هم تجربه کنم‌. در مجموع وقتی پیشنهاد شد که کاری در این زمینه هست، رفتم و زمینه شروع به کار در حوزه مطبوعات برایم رقم خورد.

مشوق اصلی شما در این راه چه کسی بوده است؟

اعضای خانواده و دوستانم در این راه خیلی تشویقم می‌کردند. به ویژه یادداشت‌ها و گزارش‌هایی که ازم چاپ می‌شد باعث تشویق بیشترم می‌شد. همکاران و پیشکسوتان این عرصه هم خیلی لطف داشتند و مطالب‌ام را با دقت می‌خواندند و نظرات‌شان را اعلام می‌کردند. من هم با جان دل پذیرای این نظرات بودم.

آیا خانواده شما با فعالیت‌تان در مطبوعات و رسانه موافق بودند؟ اکنون چه طور؟

خوشبختانه مشکلی نداشتند، اما همان طور که می‌دانید، اغلب کارهای فرهنگی و هنری که حوزه خبر هم جزو آنهاست، بیشتر عشق و علاقه می‌خواهد و متاسفانه و صد متاسفانه کسب درآمد در این زمینه ضعیف بوده و برای گذران زندگی نمی‌توان تنها به کار در این عرصه بسنده کرد مگر اینکه سختی‌هایش را هم بتوان تحمل کرد .

از آثار مکتوب و چاپ شده‌تان برایمان بگوئید؟

آثار متنوع و در حوزه‌های زیادی داشتم که نام بردن از همه آنها از حوصله این گفت‌وگو خارج است، اما مواردی که می‌شود بدان اشاره کرد، تعداد زیادی یادداشت در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، گزارش قبل از سفر رییس جمهور وقت به استان البرز، آداب و رسوم قدیمی مردم استان البرز، گزارش سفر اصحاب رسانه البرز به مشهد مقدس، انجام مصاحبه‌های مختلف با مدیران و مسئولان، گزارش از غسالخانه بهشت سکینه کرج و گزارش از دست‌فروشان مترو و …

هم اکنون به چه کاری مشغولید؟

در حال حاضر صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری تفکر برتر هستم.

با چه مشکلات و موانعی روبرو هستید؟

همان طور که گفته شد عمده مشکلات مباحث مالی بوده و هزینه‌های دفتری و پشتیبانی هاست و از این موارد که اغلب بسیار بالا بوده و درگیر آنها هستیم و فعلا با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم.

علاقمندان به مطبوعات و رسانه چگونه می‌توانند در این عرصه موفق شوند؟

در وهله اول اینکه از نظر مالی تامین باشند و بعد به این عرصه ورود کنند‌. حتماً و حتماً مطالعه را در راس کارهایشان قرار دهند. خواندن داستان و رمان شاید به ظاهر فایده‌ای نداشته باشد اما برای اهل قلم دو خاصیت مهم دارد اول اینکه باعث نرم شدن نوشتار می‌شود و دوم اینکه دایره واژگان را گسترش می‌دهد. همچنین در کنار رمان حتماً مطالعه منابع تاریخی توصیه می‌شود. علاوه بر آشنایی با اصول کار خبری، حتماً افرادی که وارد عرصه رسانه می‌شوند به انواع روش‌های جدید جذب مخاطب به ویژه انواع پلتفرم‌های فضای مجازی مجهز شوند. مطالعه آثار پیشکسوتان رسانه و مطبوعات هم تأثیر خوبی در کار می‌گذارد. آشنایی با انواع روش‌های جدید تولید محتوا از قبیل اینفوگرافی و موشن‌گرافی و… برای به روز بودن در این عرصه ضروری است.

کدام یک از آثارتان به دلتان نشسته است؟

در کل کارهایی که هر فردی انجام می‌دهد، شاید دیگران فقط یک بار بخوانند و عبور کنند ولی برای خود شخص بسیار لذت‌بخش است مخصوصاً اگر زحمت زیادی برایش کشیده یا به صورت دلی نوشته شده باشد. برای بنده هم موارد این چنینی بوده است از جمله مواردی که خاطرم هست گزارش سفر خبرنگاران و اصحاب رسانه استان البرز به مشهد مقدس در اوایل شروع به کارم در رسانه، همچنین گزارش‌ها و یادداشت‌هایی بوده که در روزنامه جام جم سراسری به چاپ رسیدند به عنوان نمونه گزارش جامع قبل از سفر رییس جمهور و هیات دولت وقت به استان البرز مانند آداب و سنن قدیمی ساکنان استان البرز در ماه رمضان و محرم.

از خاطرات تلخ و شیرین خودتان را در این عرصه برایمان بگویید؟

شیرین‌ترین خاطره‌ام مربوط می‌شود به همان سفر با همکاران رسانه‌ای به مشهد مقدس که علاوه بر زیارت حرم امام رضا(ع)، از موزه‌های آستان و سالن‌های اجتماعات و کتابخانه حرم، همچنین چاپخانه بازدید کردیم که در مجموع خاطره خوبی در ذهنم نقش بست.

تلخ‌ترین خاطره‌ها هم مربوط به حضور در تشییع جنازه‌ها بود که طبیعتاً برای هیچ کس نمی‌تواند خاطره خوبی داشته باشد.

سخن پایانی:

ممنون از شما و رسانه خوبتان. برایتان آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

مصاحبه: فرشاد قنبری

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=15500

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *