ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

حمایت از مطبوعات به ویژه بخش کاغذ

1 دقیقه خوانده شده
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال در بودجه ۱۶۰ میلیارد تومان برای یارانه مطبوعات در نظر گرفته شده است .
حمایت از مطبوعات به ویژه بخش کاغذ
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ رادیو فرهنگ در  برنامه صبح به وقت فرهنگ با  حضور آقای ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به  موضوع  حمایت از مطبوعات به ویژه   بخش کاغذ پرداخت .

سوال: بهرحال موضوع کاغذ موضوعی است که از دیرباز در مطبوعات مطرح بود و یک بخشی از آن بخش سهمیه بندی بود که چرا مثلا فلان روزنامه باید یک سهمیه‌ای داشته باشد و بعد هم شمارگانش هم کمتر از صد تا دانه هست مثلا، همین الان خیلی از روزنامه‌ها دارند با شمارگان بسیار پایین منتشر می‌شوند، چه نظارتی روی این‌ها می‌شود که این سهمیه کاغذی که به آن‌ها داده می‌شود نبرند و نفروشند و این کار را هم همین الان دارند می‌کنند و بعضی از روزنامه‌ها هم اصلا سهمیه ندارند و دلایل مختلفی هست، این چارچوب حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مطبوعات در حوزه کاغذ چیست؟
شمسایی: کلا حمایت وزارت ارشاد و به طور کلی دولت از حمایت آنچه که حمایت نقدی به حساب می‌آید اگرچه حمایت‌های غیرنقدی هم وجود دارد، بیشتر در یارانه مطبوعات است که سالهاست پرداخت می‌شود و عددش کم و زیاد می‌شود،  مثلا در سال گذشته مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان بود امسال در بودجه ۱۶۰ میلیارد تومان نوشته شد که یکسری تغییراتی انشالله خواهد داشت که به نفع مطبوعات باشد، اصلا این ابتدا هم یارانه کاغذ بوده که اصلا در سال‌های دور کاغذ می‌دادند، ولی بعد از یک دوره در دهه هفتاد تبدیل به یارانه می‌شود.
اما این قصه کاغذ از بعد از این بحث تحریم‌های اخیری که ایجاد شد در چند سال اخیر از سال ۹۷-۹۸ به این سمت ایجاد شد که به یکباره قیمت ارز خیلی بالا رفت، این شکاف قیمتی ایجاد شد تا یکی دو سال هم حتی کاغذ روزنامه‌ها جزو کالا‌های ۱۲ گانه و بعد ۹ گانه بود که آنهم بعد حذف شد.
اما ما در آذرماه ۱۴۰۰ بود که با حمایت‌های رئیس جمهور محترم و همچنین پیگیری‌های معاون اول، مبلغ ۱۵ میلیون دلار، چون آن سال همچنان ارز ترجیحی در قانون بود و به بحث مطبوعات اختصاص پیدا کرد، البته ۲۰ میلیون دلار بود که ما توانستیم ۱۵ میلیون دلارش را جذب کنیم، تقریبا مثلا در حدود ۱۳ هزار تن کاغذ رول روزنامه‌ای و حدود ۲ هزار تن هم کاغذ سفید، این‌ها را ما توانستیم ثبت سفارش کنیم که انشاالله بیاوریم. تقریبا حدود ۵ هزار تن کاغذ رول موسوم به کاغذ‌های روزنامه این‌ها آمد و توزیع شد، از اوایل مهر پارسال تا به امروز. اتفاقی که ما ایجاد کردیم این بود که آمدیم در اردیبهشت خرداد پارسال که قیمت واقعی بود یعنی قیمت متناسب با بازار بود و مثلا آن زمان بود که کیلویی سی هزار تومان مثلا روزنامه بود آن موقع آمدیم از خود مدیران مسئول فراخوان دادیم که در سامانه جامع رسانه‌های کشور در بحث پنل اختصاصی شان از ایشان خواستیم که شما مصرف واقعی نشریه تان را اعلام کنید، علت این که می‌گوییم واقعی بخاطر این که هر کسی مثلا خود بنده هر هفته نامه‌ای، روزنامه‌ای اگر داشته باشم کاغذ ترجیحی به من بدهند میلیون‌ها تیراژ هم بزنم همه اش فروخته می‌شود، اما آیا این را خود مصرف کننده می‌خرد؟ شهروند ما می‌خرد و مطالعه می‌کند؟ خیر.
سوال: نه، بر می‌گردانند به خود چاپخانه بعنوان باطله می‌فروشند
شمسایی: احسنت، این را می‌فروشند و این تبدیل می‌شود به شانه تخم مرغ، تبدیل می‌شود به لیوان‌های یک بار و مصرف و این‌ها، یعنی باید متناسب با نیاز مخاطب و اقبال مخاطب این توزیع بشود وگرنه هر چه زیاد بشود… مثل مثلا مرغ، اگر مرغ شما بیش از حد نیاز مصرف مردم توزیع بکنید این فاسد می‌شود حالا روزنامه فاسد نمی‌شود، اما ارز مملکت که برای توسعه فرهنگ مطالعه مردم اختصاص پیدا کرده می‌رود در بحث.
سوال: اصلا می‌تواند صرف چیز‌های دیگر مثلا چاپ کتاب و موارد دیگر بشود لزومی ندارد فقط برای روزنامه باشد.
شمسایی: مثلا ما در حوزه‌ی کتاب این مسئله کمتر هست، چون کتاب چاپ می‌شود می‌رود در کتابخانه سال‌ها می‌ماند، ولی شما روزنامه‌ای که امروز تولید می‌کنید دیگر فردا مصرفی ندارد، دوباره فردا روزنامه جدید دارد می‌آید، ما اردیبهشت خرداد بود که به دوستان اعلام کردیم و دوستان هم مصرف شان را اعلام کردند و ما هم باز از چاپخانه‌ها بازرسی گذاشتیم، تقریبا به مصرف واقعی رسیدیم که مخاطب می‌خرد به نسبت همان توزیع کردیم، در این توزیع خیلی روزنامه‌ها بودند که چندین برابر اقبال داشتند، بیشتر به ایشان تعلق گرفت و بعضی‌ها کمتر بودند آن‌هایی هم که محدود چاپ می‌کردند سری اول به ایشان دادیم و برای سری‌های بعد فعلا نگه داشتیم.
سوال: این خیلی خوب است که روزنامه‌هایی که چاپ ندارند بی خودی کاغذ نگیرند و آن‌هایی که چاپ دارند کاغذ بگیرند. انشاالله که این کاغذی که با پول این مردم دارد وارد می‌شود البته من خبرش را چند روز پیش خواندم که ما داریم در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم با افتتاح کارخانه زاگرس، انشاالله اتفاقات خوبی بیفتد و ما نیازمند کاغذ نباشیم و شرایط برای ناشران کتاب بهتر بشود و مطبوعات هم حمایت بشوند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *